TeSp Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Hei, jeg skal ha en MAC. Men jeg er usikker på hvilken laptopp jeg skal velge. Om det blir denne: PowerBook G4 12 40GB Ultra ATA drive 867MHz PowerPC G4 DVD/CD-RW AirPort Card 384MB DDR266 SDRAM - 2 SO-DIMMs Pris: NOK 16.360,65 Dette er altså en powerbook. Eller denne: iBook 900MHz 40GB Ultra ATA AirPort Card 384MB SDRAM - 2 SO DIMMs DVD/CD-RW Altså en ibook. Pris: 13.718,99 Jeg vet ikke. Men det virker som om ibooken har en bedre prosessor? Men dårligere ram? Og da har powerbooken bedre ram og ser stiligere ut. Hva burde jeg velge? Powerbook eller Ibook? Og hva kommer til å vare lengst? Jeg skal ha denne laptoppen i 2-3 år. Er dette laptoppen for meg da evt? Takk! Lenke til kommentar
barbar Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 I og med at PB har G4-prosessor, er det nok denne maskinen som kommer til å vare lengst, mhb. på program- og hardwarekompabilitet. G5-prosessoren kommer jo i løpet av noen få strakser, men det er usikkert når det kommer en bærbar modell av denne. Hva skal du bruke maskinen til? Bare surfing, e-post, tekstbehandling, bilderedigering, mp3, dvd og chatting? Ja, da holder det i bøtter og spann med en iBook. I det øyeblikket du skal i gang med videoredigering anbefaler jeg Powerbook. Har du råd til Powerbook? Ja, så kjøper du denne. iBooken er absolutt Powerbooken underlegen - men den er likevel en kjempegod maskin! Selv har jeg iBook og er svært fornøyd. Men om jeg ikke hadde basert min inntekt på studielånet, og derved hatt råd til noe sprekere hadde jeg gått for Powerbook - helt klart. Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 28. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2003 Så disse 13Mhz'ene har ikke noe å si. Jeg skal holde på med endel redigereing photoshop,illustrator osv... Så har jeg råd til en powerbook så burde jeg kjøpe den istedenfor en ibook. Jeg tenker med kabler osv.. Kommer det en kabel slik at jeg kan bruke tv-ut funksjonen eller må jeg kjøpe den seperat? Lenke til kommentar
Havregr0t Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Er to ting å si. Ibook G3 900Mhz er ikke like kjapp som en PowerBook G4 867Mhz. Så tenker du på hastigheten velg PB. Man skal være litt forsiktig når det kommer til å vente på nye produkter. Men PB'en kommer til å bli oppgradert ganske snart sier de fleste ryktene. Kan selvsagt føre prisen litt opp igjen. Men absolutt noe man bør vurdere. Motorola har en ny "G4" cpu klar som macverdenen tror kommer i PB om ikke alt for lenge. Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 28. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2003 Og om ikke alt for lenge vil si??? Jeg skal nemlig ha den klar til skolestart som er den 18 er det vel.. Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 29. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2003 Noen som hører noe nytt om disse ryktene? det hadde vært flott å høre mer om disse ryktene. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Det alle trodde var at de nye Bookene skulle lanseres i juli, så ble det august og nå ryktes det at de kommer i september. Les mere her -> http://www.macrumors.com/ Lenke til kommentar
maggen Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Når det gjelder rykter, så er det HELT sikkert at det kommer noe nytt fra apple i september, under apple expo. Problemet er at man ikke vet hva det er. Det kan være alt fra nye eMac, ibook med g4, kanskje? Jeg vet ingenting, bare spekulerer. Det er mye snakk om når G5 kommer til bærbar. Det er mye som tilsier at det ikke er i nærmeste fremtid: G5 er for øyeblikket alt for glad i strøm til å kunne brukes på bærbare, og IBM er ikke kjent for å være kjapt ute med å lage bærbare brikker... I tillegg er nå toppmodellen av G5 visstnok forsinket til "late september" (http://www.thinksecret.com/news/g5shipping.html), så jeg tviler på at vi vil se en powerbook med G5 i nærmeste framtid. Det "ryktes" at powerbook vil komme med høyere prosessorhastighet, basert på en motorola prosessor på 0.13 micron i slutten av september. Med denne prosessoren skal visstnok hele PB linjen oppgraderes til 1.1-1.3 gHz, og det skal komme inn blåtann og airport extreme på 15" og 12". Det var dagens sladder Lenke til kommentar
larseko Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Det er for å si det kort tvilsomt om du vil klare å få tak i en nylansert Powerbook til 18. august. Ikke bare skal den lanseres, men den skal også ut på markedet, og det skjer gjerne noen måneder etter lanseriingen i Norge. G5-ene som ble lansert nå i juni blir vel f. eks. ikke å få tak i her i gamlelandet før i august eller noe. Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 30. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2003 Jaok, men Pb, kommer i dag med blåtann og airport extreem. Så det er egentlig ikke noe sørlig forskjell.... Ja så den kommer om leeenge så jeg får nesten bare bestille en pb da... Lenke til kommentar
dansesareven Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Har akkurat kjøpt powerbooken og anbefaler den på det varmeste. Jeg er kanonfornøyd. Angrer ikke et sekund. Antar at om det kommer nytt snacks i powerbooken, vil den bli dyrere. Derfor jeg kjøpte nå. Uansett, det blir litt gambling. Ikke stol på andre enn deg selv. Du får den (og all annen hardware) billigere om du blir ADC-medlem (koster penger, men sparer 20% på kjøpet). Lykke til! Lenke til kommentar
toretors Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Husk å fyll opp med 640mb ram da Lenke til kommentar
xstian Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 JEG ville personlig syns at 12" er pinglete, men det er vel en smakssak? Etter å ha pirket og kløpet i alle fra 12 til 17 virker vel 15-tommeren som det eneste fornuftige valget av de 3... Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 7. august 2003 Forfatter Del Skrevet 7. august 2003 Har akkurat kjøpt powerbooken og anbefaler den på det varmeste. Jeg er kanonfornøyd. Angrer ikke et sekund. Antar at om det kommer nytt snacks i powerbooken, vil den bli dyrere. Derfor jeg kjøpte nå. Uansett, det blir litt gambling. Ikke stol på andre enn deg selv. Du får den (og all annen hardware) billigere om du blir ADC-medlem (koster penger, men sparer 20% på kjøpet). Lykke til! Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 7. august 2003 Forfatter Del Skrevet 7. august 2003 Jøss hvor er dette?? Hvor kan jeg bli medlem? LInk osv... Hmm ja 15 tommer hadde vært det beste men det er jo endel dyrere da. Og det har jeg ikke råd til. Så da kjøper jeg en 12". Men nå fortiden er det slik at de er utsolgt på Mac & carry, fotoknudsen. Dette er kjedelig.. Jeg skal ha airport x-treme kort og tipper 256 mb mer ram. Også får jeg se. Men takk skal dere ha. Og si ifra hvor du ble adc medlem osv... Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Apple Developer Connection. Lenke til kommentar
dansesareven Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 For å kjøpe ADC-medlemsskap: http://connect.apple.com. Først må du bli medlem (registrere deg), så kan du kjøpe ADC-medlemsskap Fordelen med en 12" foran en 15" er at den er lettere og mindre, altså mer bærbar, noe som er viktig for meg når jeg først investerer i en bærbar maskin. Jeg angrer absolutt ikke på dette valget. En annen ulempe med 15" er at den ikke er oppgradert. Er noe gammel maskinvare på den, blant annet dårligere RAM, men den har level 3 cahce, noe 12" ikke har. Det derimot er en ulempe med 12". Når du først kjøper, så anbefaler jeg å oppgradere HD fra 40MB til 60MB. Det koster bare 500,- og er en oppgradering som er vanskelig å gjøre senere. Airport Extreme basestasjon er ufattelig bra, så om du har råd og bredbånd anbefaler jeg det. Jeg er iallfall kjempefornøyd. Ikke nok med at det er herlig med trådløs nettverkstilkopling, men det funker som det skal med en gang. Ikke noen problemer med installasjon. Det er bare å putte i kabler (lese litt i manualen - som er kjempeenkel) og så funker det. Jeg er ikke vant til slikt. Mac bare funker. Med en gang. Tror også det er en fordel å kjøpe RAM med det samme. Da slipper du å investere i den 128MB RAM-brikken som er i en av de to slottene i utgangspunktet. Koster 1400 for fullt opp med RAM og du vil sikkert ha mer RAM etterhvert uansett. Om du ikke skulle ha råd til både RAM og HD vil jeg kjøpt HD til å begynne med og heller oppgradert minnet etterhvert. Håper du blir like fornøyd som meg. Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 7. august 2003 Forfatter Del Skrevet 7. august 2003 Er det ikke noen norsk side? Koster noe å være med osv? Må jeg skrive rikitg adresse osv? Ja ram er noe jeg må ha.. En 60 mer hd hadde jo ikke gjort noe. Men har den den inne? Hvor lang leverings tid? Base stasjonen kan være noe jeg kjøper senere.. Så du er kjempe fornøyd.. Høres bra ut. Hvor mye betalte du alt i alt for alt det du kjøpte? Jeg er litt interesert i dette. Fordi dette hos Mac & carry og Fotoknudsen kommer ca til å koste 17.000. 12" Powerbook 40gb 512mb ddr +++det vanlige... Er dette noen kjempe pris eller? Lenke til kommentar
dansesareven Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 For oppsettet mitt (med basestasjon, se signatur) betalte jeg under 16000 + medlemsskapet ($99). Fordelen med å kjøpe gjennom en butikk i stedet for over nett er som vanlig at du har noen du kan gå til om du skulle få problemer eller har spørsmål. Sjekk prisen på www.apple.no i forhold til hva du får hos Mac and Carry om du lurer på om den er god. Dersom du ikke kjøper RAM hos en Apple-forhandler må du sjekke veldig om den er kompatibel med maskinen. Etter hva jeg har forstått godtar den nemlig ikke hva som helst. Siden er ikke norsk nei. Du må faxe studentbevis og id til dem, men forklaringen er ganske ok så det går greit. Tok litt tid før jeg fikk maskinen (nesten en måned), men det var blant annet fordi de ikke klarte å registrere bestillingen den første gangen. For å få rabatten må du ringe til Apple Norge og bestille maskinen derifra. Det gikk også kjempefint og de var veldig sørvisinnstilte og hyggelige. For 500 får du en 60 GB HD, istedet for den som står i i utgangskpunktet, som er på 40 GB. Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 7. august 2003 Forfatter Del Skrevet 7. august 2003 er det sant under 16000 med base stasjon høres kjempe flott ut. Jeg fant ikke ut av det dmc eller hva det het. Og jeg er under 18 går det da? Hmm høres ut som en kjempe greie. Såvidt jeg ser får du litt ting og tang i posten osgå når du melder deg inn i det greiene. Kan du hjelpe meg litt mer? Takker.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå