Ratleto Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Brukernavn: Ratleto Deltakernivå: Kandidat Utfordring: Maksimum 5 bilder av samme motiv Etter å ha fått meg nytt kamerahus (Canon 50D), har fotolysten kommet sterkt tilbake. Og da passer det bra med juniutfordringen. Det er 2 år siden jeg var med på den sist. I tidligere utfordringer/fester har jeg bare hatt som mål å komme meg ut og ta bilder. I år setter jeg standarden litt høyere. Denne gangen tillater jeg meg maksimum 5 bilder av samme motiv. Dette for å få meg til å tenke meg mer nøye om før jeg fotograferer, for jeg har en tendens til å oppdage småfeil lenge etter at jeg har begynt å ta bilder, eller så har jeg en tendens til å prøve for mange utsnitt/vinkler av samme motiv. Med å ha denne begrensningen håper jeg å lære meg å jobbe bedre og mer effektivt senere. Forskjellig lyssetting går også under maks 5 forsøk, men her vil jeg nok slite litt mer, da jeg ikke har veldig god kontroll på studiolys riktig enda. Jeg håper å fullføre som entusiast, men faller jeg ned til kandidat, så tar jeg det ikke som et enormt nederlag. Et par unntak fra regelen må jeg nesten ha. Det ene er bilder der jeg planlegger HDR. Da teller jeg en bildeserie (med forskjellige eksponeringer) som ett forsøk. Det andre er ting som fotballkamper. Jeg tar ikke 5 bilder, og går igjen da altså. 50D klarer tross alt 6,5 bilder pr sek. Er jeg VELDIG usikker på om jeg har fått det til slik jeg vil, så kommer jeg til å ta flere bilder enn 5 av motivet, men jeg må jeg velge ett av de 5 første til visning her på forumet. Edit 31/5-11: For å si det sånn: Maks 5 bilder i situasjoner der jeg har full kontroll. Så en takk til tomsi42 som står på med alle utfordringer, treff osv her på forumet. Hva skulle vi gjort uten deg. Edit: Endret nivå fra entusiast til kandidat Endret 31. mai 2011 av Ratleto Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Høres spennede ut dette. Og gratulerer med nytt kamera. Det er muligens en ide å sette Kandidat som nivå, da kan du være med i galleriet, selv om du ikke nådde helt opp til entusiast nivået. Men det er kun viktig hvis du har galleriet som et mål da Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Hm. Takk for tipset. Jo, galleriet må man være med på. Jeg har som mål å fullføre som entusiast, men 4 frikort blir kanskje litt lite. Okei da. Kandiat it is. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 1. juni Gammel brygge Tatt langs Nidelva i Trondheim, fra Bakklandet-siden. Masse merkelige, gamle detaljer å se på bygningen, som ellers egentlig er ganske uinteressant. Ift utfordringen, så var dette mitt første bilde av 2. 1 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Fine farger...har den der jeg også, men vi får ulike bilder likevel.. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Den brygga har jeg sett mange ganger da jeg bodde i bartebyen. Savner den byen.. Flott dokumentasjon, og fine fargetoner. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Dette bildet vekker gode minner fra mine 3 år i bartebyen. I et av årene bodde jeg ikke langt fra der hvor det bildet er tatt. Jeg likte bildet veldig godt. Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Jeg kan ikke si at dette vekket minner som alle andre her i og med jeg aldri har vært i Trondheim, men kanskje jeg burde ta en tur. Uansett var det et pent bilde! Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 Takk for alle kommentarer. Je ghar ikke lagt merke til den gamle brygga før. Egentlig la jeg ikke merke til den ordentlig før jeg var hjemme og fikk den på en ordentlig skjerm, heller. Overskyet vær passet bra for å få frem alle detaljene, ser jeg i etterkant. Mye harde skygger hadde antakelig ikke vært så interessant. Folk savner Trondheim, skjønner jeg. Ikke det at byen værmessig sett har vært noe å savne idet siste da men. Fryktelig ustabilt vær. Ikke vært i form idag, så det har ikke blitt noe bilde for 2. juni. Satser på å få til noe i morgen. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) 3. juni Jeg visste hva jeg ville idag, men fikk det ikke til innen 5. forsøk. Så da ble det en helt annen vinkel enn jeg egentlig tenkte som blir dagens bilde. Bildet er første av syv. Bildet jeg ikke fikk til innen 5. forsøk i spolier. Det ble ikke helt slik jeg ville dette egentlig heller, men det viser litt av hva jeg prøvde å få til. Endret 3. juni 2011 av Ratleto Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Men det ble jo vakkert....(selv om det er "ugress") Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2011 Takk. Jeg var jo ute i en ubrukt åker for å fotografere dette, så det var nok mest ugress, ja. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 4. juni Båt-tekstur Bildet er tatt under dagens Akamtreff i Trondheim. Bilde nr 2 av 2 av motivet. Lenke til kommentar
KristineS Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Det båtbildet ditt ble kjempestilig =) Prøvde meg på noen bilder av samme båten jeg og, men fikk ikke no brukbart. Lenke til kommentar
tmeland Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Liker fargene og linjene på det bildet der! Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 Takker, alle sammen. Overrasket selv om hvor bra det funket. Har overdrevet farger og kontrast littegrann, men ikke noe sånn over stokk og stein. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Takker, alle sammen. Overrasket selv om hvor bra det funket. Har overdrevet farger og kontrast littegrann, men ikke noe sånn over stokk og stein. Akkurat såpass som det må være - snasent Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Det båtbildet falt i smak ja! Fine teksturer! Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Det ble ikke noe bilde hverken søndag eller mandag, men jeg kommer til å ta en del bilder i dagene fremover, men vil kanskje ikke få lagt dem ut med det første. Bare sånn til info. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå