Gå til innhold

Junifest 2011 - Ratleto - Maks 5 bilder av samme motiv


Anbefalte innlegg

Brukernavn: Ratleto

Deltakernivå: Kandidat

Utfordring: Maksimum 5 bilder av samme motiv

 

Etter å ha fått meg nytt kamerahus (Canon 50D), har fotolysten kommet sterkt tilbake. Og da passer det bra med juniutfordringen. Det er 2 år siden jeg var med på den sist.

 

I tidligere utfordringer/fester har jeg bare hatt som mål å komme meg ut og ta bilder. I år setter jeg standarden litt høyere. Denne gangen tillater jeg meg maksimum 5 bilder av samme motiv. Dette for å få meg til å tenke meg mer nøye om før jeg fotograferer, for jeg har en tendens til å oppdage småfeil lenge etter at jeg har begynt å ta bilder, eller så har jeg en tendens til å prøve for mange utsnitt/vinkler av samme motiv. Med å ha denne begrensningen håper jeg å lære meg å jobbe bedre og mer effektivt senere. Forskjellig lyssetting går også under maks 5 forsøk, men her vil jeg nok slite litt mer, da jeg ikke har veldig god kontroll på studiolys riktig enda.

 

Jeg håper å fullføre som entusiast, men faller jeg ned til kandidat, så tar jeg det ikke som et enormt nederlag.

 

Et par unntak fra regelen må jeg nesten ha. Det ene er bilder der jeg planlegger HDR. Da teller jeg en bildeserie (med forskjellige eksponeringer) som ett forsøk. Det andre er ting som fotballkamper. Jeg tar ikke 5 bilder, og går igjen da altså. 50D klarer tross alt 6,5 bilder pr sek. :)

 

Er jeg VELDIG usikker på om jeg har fått det til slik jeg vil, så kommer jeg til å ta flere bilder enn 5 av motivet, men jeg må jeg velge ett av de 5 første til visning her på forumet.

 

Edit 31/5-11: For å si det sånn: Maks 5 bilder i situasjoner der jeg har full kontroll.

 

Så en takk til tomsi42 som står på med alle utfordringer, treff osv her på forumet. Hva skulle vi gjort uten deg. :)

 

Edit: Endret nivå fra entusiast til kandidat

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Takk for alle kommentarer. Je ghar ikke lagt merke til den gamle brygga før. Egentlig la jeg ikke merke til den ordentlig før jeg var hjemme og fikk den på en ordentlig skjerm, heller. Overskyet vær passet bra for å få frem alle detaljene, ser jeg i etterkant. Mye harde skygger hadde antakelig ikke vært så interessant.

 

Folk savner Trondheim, skjønner jeg. :) Ikke det at byen værmessig sett har vært noe å savne idet siste da men. Fryktelig ustabilt vær.

 

Ikke vært i form idag, så det har ikke blitt noe bilde for 2. juni. Satser på å få til noe i morgen.

Lenke til kommentar

3. juni

 

Jeg visste hva jeg ville idag, men fikk det ikke til innen 5. forsøk. Så da ble det en helt annen vinkel enn jeg egentlig tenkte som blir dagens bilde. Bildet er første av syv.

 

post-31358-0-54816400-1307123916_thumb.jpg

 

Bildet jeg ikke fikk til innen 5. forsøk i spolier.

 

Det ble ikke helt slik jeg ville dette egentlig heller, men det viser litt av hva jeg prøvde å få til.

 

post-31358-0-18349200-1307123913_thumb.jpg

 

 

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...