Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Random reboots

Anbefalte innlegg

Okey, la meg bare starte med å si at jeg er vanligvis ikke den som oppretter tråder når jeg har et dataproblem. Jeg har vel søkt rundt på google i godt over 4 månder uten hell. Selv om jeg har funnet andre folk med samme problemer med samme hovedkort, uten at de har kommet fram til noen konklusjon.

Problemet mitt er som følger, PCen skrur seg av helt random. Det første man tenker på da blir vel PSU/ram, og jeg har testet med en annen PSU og kjørt memtest86 med 6 pass uten problemer.

PCen er ca 3år gammel nå, og problemet oppstod i januar. 1 uke etter byttet jeg skjermkort, hadde allerede bestilt dette så det var ikke i håp om å kurere problemet. Jeg har re-satt CMOS, og VET at det ikke er for høye tempraturer. Jeg har formatert harddisken, og lagt inn windows 7 på nytt, og jeg har fortsatt problemene.

Min setup er som følger:

core 2 duo E8400, har kjørt denne på 3.6ghz(uten noen vcore økning) helt siden jeg fikk den, men har nå satt den til standard 3ghz.

MSI Neo-f v2 P965 hovedkort

5850(lite relevant, det skjer med mitt gamle kort også, et HD 4850)

6400 corsair, 1gb x 4 sticks

corsair 550w VX

Jeg fant en kondensator som hadde sprengt mellom PCI-E 16x porten og PCI-E 4x porten min, og tenkte kanskje det var problemet så jeg loddet på en ny med samme uF i dag. Noe som heller ikke hjalp.

Så jeg sitter vel egentlig igjen med CPU og hovedkort som kan være problemet selv om jeg ikke utelukker PSU helt enda, selv om jeg har prøvd en annen(den var forsåvidt gammel den også.)

Jeg har lagt merke til at vCore til CPUen er noe helt annet enn stabil. Jeg har disablet nedklokking av CPU i BIOS, slik at multipileren alltid er på 9x, og fortsatt så svinger den mellom 1.208 til 1.312 selv under 100% load(cpu-burn.) Noe som sier meg at dette iallfall ikke er helt bra. Når jeg disabler den ene kjernen i BIOS(disable multiprosessing) har jeg ikke disse problemene(men vcore er fortsatt like ustabil.) Så jeg tror egentlig bare den ene kjernen ikke greier å kope med ustabil vcore like godt som den andre.

Problemet skjer på idle som ved 100% load ved at jeg spiller spill ol. Når jeg stress-tester pcen med prime95 med bare CPU så fungerer det fint, men kjører den den testen der du også tester mye ram(kommer ikke helt på hva instillingen heter i farten) så skrur den seg av etter typ 2 minutter.

Så da har jeg kanskje kommet meg fram til at North-bridgen på hovedkortet er gåen, men før jeg går til innkjøp av et socket 775 hovedkort(som er så utdatert at jeg griner) vil jeg få innspill på hva dere tenker? Jeg er en fattig student som ikke akkurat kan kaste penger ut av vinduet, hva tror dere?

Glemte forsåvidt å si at jeg har oppdatert alle drivere, og firmwaren på HKet.

Endret av sandstone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest gjennom dette så var det første som slo meg PSUen.

Tenker at den ikke klarer å gi nok strøm.

Så leste jeg det med at vCore går opp å ned som en jojo, prøv å sett den manuelt i bios, kanskje dette hjelper deg?

Ellers så kommer jeg ikke på så mye mer i farten.

Men kommer tilbake viss jeg kommer på noe mer :)

Lenke til kommentar

Du sier at du fant en kondensator som var sprengt. Hvor mange kondensatorer er det på hovedkortet? Hvis én av de er synlig ødelagt, så skulle det overaske meg om ikke flere kondensatorer er på vei til å bli ødelagte.

Jeg ville ha sjanset på å kjøpe nytt hovedkort.

Etter å ha lest gjennom dette så var det første som slo meg PSUen.

Tenker at den ikke klarer å gi nok strøm.

Han sier at han allerede har testet med to strømforsyninger.

Så leste jeg det med at vCore går opp å ned som en jojo, prøv å sett den manuelt i bios, kanskje dette hjelper deg?
Dette er et resultat av ødelagte kondensatorer. Kondensatorne skal stabilitere spenninga. Når dette ikke fungerer klarer ikke spennings-sensoren å måle korrekt spenning. Endret av geir__hk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...