Gå til innhold

Fuktskade uten å være utsatt for direkte vann. HTC desire HD


Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte HTC Desrire HD i romjula. Og nå har volumknappen gått i sund. Sendte den inn på reperasjon, og de sa det var en fuktskade, og ureparerbart. Noe jeg ikke kan forstå ettersom jeg vet den ikke har vært utsatt for vann/snø. Det har dog vært en kald vinter, og har en mistanke om at det er kondens. Jeg har tenkt å melde det inn som en garantisak.

 

Lurer bare på hva jeg kommer til å møte av svar i en slik sak. Forventer ikke noe raskt ja. Er det noe jeg burde ha i hode for å forsterke min sak? Og hvordan burde jeg presentere en slik garantisak? Er så kjipt om de klarer å vri seg unna bare fordi jeg har formulert meg feil, og ender opp med at det er selvforskylt.

 

Poenget mitt er at jeg syntes det er noe feil med mobilen til 4800 kroner, når den ikke tåler norskt klima. Den skal tåle at jeg kan gå inn og ut av huset med den i lomma.

 

Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det foreligger dommer i ftu som er relatert til dette, formuler deg ut ifra dette.

Din mobil er under 6 mnd gammel? da må de bevise at fuktskaden er direkte relatert til ditt problem med telefonen. Er fuktskaden på volumknappen, ja da er du jo fucked

Lenke til kommentar

De er nødt til å sannsynliggjøre hvor væsken har kommet inn.

Har verkstedet brukt ordet væske eller fukt? I FTU's dommer har de skilt mellom dette.

Kort hva FTU mener om dette etter å ha lest noen FTU-dommer om temaet:

-Fukt kan komme fra kondens, og dette skal telefonen tåle

-Væske kommer fra direkte kontakt med væske. Fra f.eks regn.

Lenke til kommentar

Ja, nå fikk jeg beskjeden over telefon, men regner med at det er en skriftelig beskrivelse når jeg henter den. Så jeg skal bare godta at den ikke har tålt det norske klimaet, hvis det er kondens det er snakk om?

 

Så når jeg henter den, skal jeg be om bevis for hva slags skade den har fått. fuktskade=garantisak. væskeskade=trenger ny telefon? Forstått det rett?

Lenke til kommentar

Fuktskade gir ofte (men ikke alltid) grunnlag for reklamasjon. Hvis du f.eks bruker telefonen i badstue, fuktig bad eller fryslager så har du svært lite å reklamere for siden du vet eller burde vite at telefonen ikke skal tåle dette. Så framt du ikke har oppgitt til selger i kjøpsøyeblikket at du faktisk har tenkt å bruke telefonen på nevnte plasser.

Væskeskade der de kan bevise at den væskeskadede delen er relatert til den oppgitte feilbeskrivelsen = trenger ny telefon.

Du må skille mellom reklamasjon og garanti. Garanti er noe du får fra produsent, reklamasjon er noe du har lovmessig krav på. Ved garanti er det produsenten som setter premissene. Produsent kan da si at siden du har rosa væskeskade-indikator så bortfaller all garanti. Men rosa væskeskade-indikator betyr ikke at du automatisk mister dine reklamasjonsrettigheter.

Lenke til kommentar

Aha, takk for svar. Har aldri reklamert på noe da jeg ikka har hatt behov for det. Tenkte at en mobil som selges i norge burde tåle der, derfor en garanti sak. Men skjønner nå hva du mener.

 

Takk, for svar. Kommer sikkert med noen flere spørsmål:)

Lenke til kommentar

Ikke vent til du får telefonen i retur, da må du vel betale for undersøkelsen.

 

Gi beskjed med det samme at du ønsker å se dokumentasjon på skaden, og siden den er under 6 måneder, dokumentasjon på at det er årsaken til at volumknappen ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...