Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Frys av merkelig grunn og Blåskjerm

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problem med at PCen klikker så alt for ofte. Noen ganger er det en vanlig blåskjerm som kommer opp, andre ganger klikker bare PCen og skjermen blir svart eller fryser seg. Samtidig kommer det en durelyd. Det merkeligste problemet er at PCen fryser (Skjermen blir svart, lager durelyd og ingenting reagerer) over halvparten av gangene jeg slår av lyset på badet (Ja, faktisk!). Badet er før øvrig i samme etasje som PCen står i.

Jeg mistenker at det er noe galt med strømforsyningen, ettersom jeg kjørt masse tester på minnebrikkene og alt der ser greit ut.

Delene jeg har :

Hovedkort : ASUS M4N75TD

Skjermkort: ATI Radeon HD 5770

RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9

Strømforsyning: Corsair TX 750W PSU

Harddsik: Western Digital Caviar® Green™ 1TB

Jeg kjører for øvrig Windows 7 x64 og har oppdatert alle drivere.

Et annet lite problem er at den eksterne harddisken min går opp som førstepri på bootinga hver gang etter blåskjerm.

Noen som kan hjelpe ?

Endret av dallamann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd å koble til en jordet stikkontakt?

Hadde en kunde tidligere som ikke kom på nettet hjemme, men hver gang jeg testa maskinen hos meg var alt iorden.

Det ble tilbakesporet til at modemet ikke stod tilkobla jordet stikk. Etter nytt stikk var satt opp, virka alt okidok.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har prøvd det. Jeg hadde en liten idé tidligere om at problemet hadde med at jeg benyttet ei padde (jordet), men det hjalp ikke når jeg sluttet å bruke den heller.

PCen klikket nettopp igjen, da hørte jeg musikk via Winamp, snakket på MSN og spilte GTA. Da fryste alt seg i 1 sekund, før skjermen ble svart, durelyden kom i 3 sekund og PCen restartet automatisk. Begynner å bli ekstremt irriterende. Bare igår hadde jeg tett oppunder 10 restarter, så noe er fryktelig galt.

Ellers er det vel ikke så mye mer info jeg kommer på, men dere må bare spør hvis det er noe dere lurer på. På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Hvilken bug code gir bsod'en?

Har opplevd at minne kan skape et sant helvete

Følgende 1600-brikker fra Corsair står på QVL'en for ditt hovedkort, sjekk part nr. på dine mot de som er på lista:

TR3X3G1600C8DVer2.1(XMP)- 3GB(3 x 1GB)

TR3X3G1600C9Ver1.1(XMP)-3GB -(3 x 1GB)

CMG4GX3M2A1600C6 - 4GB( 2x 2GB )

CMD4GX3M2A1600C8(XMP)- 4GB(2 x 2GB)

CMG4GX3M2A1600C7(XMP)- 4GB(2 x 2GB)

CMX4GX3M2A1600C9(XMP)- 4GB(2 x 2GB)

TR3X6G1600C8D - 6GB(3 x 2GB)

TR3X6G1600C8DVer2.1(XMP) - 6GB(3 x 2GB)

TR3X6G1600C9Ver2.1(XMP) - 6GB(3 x 2GB)

CMD8GX3M4A1600C8(XMP) - 8GB(4 x 2GB)

CMX8GX3M4A1600C9(XMP) - 8GB(4 x 2GB)

Ellers så er det nok ingen dum tanke å sjekke om PSU'en din ikke er defekt.

Lenke til kommentar

Det enkleste du kan gjøre er å sjekke om 5- og 12v verdiene i BIOS ligger sånn noenlunde i nærheten av rett verdi. Eventuelt om du har et ekstra supply liggende så kan du jo alltids bytte ut for en liten testperiode og se om ting blir mer stabilt da.

Ellers så er ikke minnebrikkene dine på lista over de som 'garantert' fungerer så jeg ville nok ha testet å bytte ut de mot et sett som er på lista for å være på den sikre siden. Ihvertfall om du kjører med Corsair eller Crucial.

Av en eller annen grunn så er det disse to leverandørene jeg har hatt mest trøbbel med når det er brukt minne som ikke er listet opp.

/Edit:

Ser du postet bugkoden :)

0x1e er ofte forårsaket av tredjeparts-drivere som ikke fungerer helt optimalt.

Om du orker så kan du se om en reinstallasjon av windows løser det, ellers så må du forsøke å fjerne drivere manuelt og se om du finner den eller de som er synderne.

/ninjaedit: Forøvrig så fant jeg igjen en gammel dump fra sist gang jeg hadde et problem med inkompatibelt minne, fikk en drøss med forskjellige bsod's men 0x1e var blant gjengangerne.

Endret av Phido78
Lenke til kommentar

Strømforsyningen virket grei, og den som stod lengst vekk fra rett verdi var 12V, den lå på 12.224V, men det er vel også greit.

Jeg har en MemOK! -tester på hovedkortet som funket knirkefritt når jeg tok ut den ene RAM-brikken, men blinket som bare det når jeg satt inn den tredje. Dog fikk jeg BSOD når jeg bare brukte 2 brikker også. Jeg antar nå at det er minnebrikkene det er noe feil med og skal prøve å finne noen jeg kan bytte for en liten periode.

Tusen takk for hjelpa! :)

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Testet nå ut 2GB med den nevnte brikken over, men det samme skjedde. Det kom blåskjerm.

Problem signature:

Problem Event Name: BlueScreen

OS Version: 6.1.7600.2.0.0.256.1

Locale ID: 1044

Additional imformation about the problem:

BCCode: 1000007e

BCP1: FFFFFFFFC0000096

BCP2: FFFFF88005C850C7

BCP3: FFFFF880064ED9E8

BCP4: FFFFF880064ED250

OS Version: 6_1_7600

Service Pack: 0_0

Product: 256_1

Da er det tvilsomt noe problem med RAM-brikkene.

Har dere da noen idé om hva som kan være galt?

Lenke til kommentar

Det merkeligste problemet er at PCen fryser (Skjermen blir svart, lager durelyd og ingenting reagerer) over halvparten av gangene jeg slår av lyset på badet (Ja, faktisk!). Badet er før øvrig i samme etasje som PCen står i.

Du slår av lyset på badet - dårlige rambrikker skal ikke reagere på det.

Jeg holder fremdeles en knapp på strømtilførselen hvor du sitter med maskinen jeg.

Ta den med hvor du kan koble deg på en annen kurs, evnt. over til naboen og prøv der.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt PCen hos en kamerat som bor 100 meter fra meg, men såvidt jeg husker hadde jeg samme problem også der.

Jeg har troa på at det er skjermkortet det er noe galt med. I og med at PCen ofte bare fryser og skjermen blir svart. Noen måter å finne ut dette på? Noen slags tester for skjermkort eller eventuelt lignende problemer andre har hatt med ATI Radeon HD 5770 ?

Lenke til kommentar

For å få klarhet her;

Stemmer ikke infoen du ga i første omgang?

Lyset på badet påvirker pcen din...?

Du mener du har testet det en annen plass, sier du.

Men hvorfor kjøpe nye komponenter og gjøre tidkrevende tester når du enkelt og greit kan trekke strøm fra en annen plass.

Infoen du ga i første post peker på årsaken, men du tror ikke på den selv - eliminer den, så slipper vi (les: jeg :) ) å lure.

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at PCen ble påvirket av badelyset når jeg var hos naboen, men jeg hadde problemer med blåskjerm også da. Derfor tror jeg ikke det er PSUen sin skyld. Den klikker uansett hvor jeg er, men når jeg har den hjemme har den en merkelig tendens til å (også) klikke når jeg skrur av badelyset ;)

Håper du skjønte litt mer nå :)

EDIT: Ser nå hva du mente. Jeg sa i første post at jeg mistenkte PSUen, men grunnen til at jeg ikke gjør det lenger er at alt så Ok ut i BIOS. Jeg har ikke utelukket at det er PSUen med holder nå en knapp på at det er skjermkortet som er synderen.

Endret av dallamann
Lenke til kommentar

0x7E feilkoden er relativt vanlig men normalt så skyldes det feil på drivere til hardware (Mus, skjermkort eller noe lignende) eller defekt minne...

Det kom ihvertfall en annen feilkode nå enn tidligere så noe har endret seg.

Om du har muligheten kan du legge ved hele dumpen fra bluescreenen så kan vi se om det er noe å hente ut fra den av informasjon.

Hvis du har byttet skjermkort for eksempel så kan drivere fra det gamle skjermkortet skape krøll for det nye.

Worst Case Scenario er nok at hovedkortet er defekt, f.eks vil ødelagt kondensator kunne gi symptomer som gjør at en kan mistenke strømforskyninga, men er greit å teste ut andre muligheter før en går såpass drastisk til verks og bytter ut HK.

Men vi kan vel få unna et par ting så vi eliminerer mulighetene for at de skaper bråk:

Avinstaller programmer du ikke trenger og kjør en registry-cleaner for å få ryddet ut eventuelle gamle ting i registeret som kan lage konflikter. CCleaner har pleid å gjøre jobben greit for min del.

Avinstaller drivere til skjermkort og installer de nyeste fra leverandøren og om du kan så prøv med et annet skjermkort etter å ha avinstallert alle drivere til det du bruker nå.

Last inn fabrikkinnstillinger i BIOS, pass på om HDD er satt opp med AHCI eller ei.

Koble fra eventuelle ekstra harddisker og enheter som printere og annet snusk som er koblet til eksternt.

Sjekk harddisken med OS'et for eventuelle feil.

Avinstaller og reinstaller drivere til nettverkskort, mus og andre eventuelle enheter du måtte sitte med som ikke kan fjernes sånn helt uten videre.

(Har ikke satt opp denne lista i noen spesifikk rekkefølge så gjør det på den måten som blir enklest for deg :p)

Eventuelt så kan du hvis du ikke orker å bale med å avinstallere og reinstallere alle drivere du finner og om du har tid og lyst reinstallere Windows og se om en helt ren installasjon får BSOD's. Hvis du har muligheten til det så bør du forsøke å installere Windows på en annen harddisk bare for å ta vekk muligheten til at det er den som er feilkilden.

Reinstallering av Windows vil uansett være det neste steget om du har fjernet alt som fjernes kan, testet HDD for feil og bluescreen fortsatt popper opp...

Ser dette ble litt rotete men rekker ikke å få satt dette i system da jeg må ut en tur hehe. Skal ta en titt innom når jeg er tilbake ikveld.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke utelukket at det er PSUen med holder nå en knapp på at det er skjermkortet som er synderen.

Dette skjer når du har vært/skal på badet, og om det ikke er strømtilførselen...

Lukker du døren hardt igjen - tramper etc? Om skjermortet f.eks. er løst eller noe slikt, vil jo dette kunne gi feil også ved andre tilfeller.

Mitt poeng med å pushe på det var at det er et hekkan å finne utav i utgangspunktet, så å eliminere forstyrrende 'fakta' kan være greit :)

Og jeg har jobbet lenge nok med det til å vite at det helt usannsynlige ofte er årsaken. Andre ganger trenger man bare en ny driver....

Lenke til kommentar

Phido78: Jeg har ikke byttet noe skjermkort. Når jeg kjøpte PCen var absolutt alt nytt med unntak av nettverkskortet og eksterne ting som tastatur, og ekstern harddisk.

Jeg kjørte CCleaner, og da kom jeg over noe jeg stusset på. Under System - Minnedump ble 5 filer på over 200 MB slettet. Har dette noen sammenheng med problemet mitt?

Jeg prøvde å avinstallere drivere til skjermkort og innstallerte så på nytt igjen de nyeste driverne uten at det hjalp. Harddisk var ikke satt opp med AHCI, men noe på 3 bokstaver (Husker ikke hvilke 3, men det vet nok du :p ). Jeg har allerede forsøkt en ren formatering av harddisk, men problemet var minst like ille etter dette.

Ixa: Problemet går når jeg skrur av lyset. Jeg har opplevd det når jeg går forbi badet og tilfeldigvis ser at lyset er på. Da har jeg pleid å slå det av, og da klikker ofte PCen. Flere andre ganger når jeg har besøk og folk ikke vet om dette problemet slår de av lyset når de går ut av badet og PCen klikker.

Lenke til kommentar

Ixa: Problemet går når jeg skrur av lyset. Jeg har opplevd det når jeg går forbi badet og tilfeldigvis ser at lyset er på. Da har jeg pleid å slå det av, og da klikker ofte PCen. Flere andre ganger når jeg har besøk og folk ikke vet om dette problemet slår de av lyset når de går ut av badet og PCen klikker.

Sprøeste jeg har hørt.

Da har du jo ikke bare et pc-problem.

Må jo være noe riv, ruskende galt med ledningsnettet.

Lenke til kommentar

Det er derfor tittelen på tråden inneholder "Frys av MERKELIG grunn" :)

Det er riktignok kun min PC som har dette problemet, ingenting annet av elektronikk. Det har skjedd rundt 10-20 ganger etter at jeg oppdaget at PCen klikket når jeg skrudde av lyset, men det skjer som sagt ikke alltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...