Gå til innhold

Lage spenningsdeler for styring av 2 motorer.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

jeg holder på med et lite prosjekt hvor jeg skal styre 2 motorer i forhold til hverandre, hved hjelp av et potmeter.

 

Sett en beltevogn som styres av joystick. Står joysticken i ro i midten, går beltevognen frem med en gitt hastighet. Men hvis joysticken dyttes til ene siden, går det ene beltet litt saktere, mens det andre litt fortere.

 

Det jeg er ute etter er litt hjelp på hvordan dette kan gjøres. Jeg har prøvd meg litt med å lage en spenningsdeler med 3 motstander og 1 pot-meter, men får det ikke helt til.

 

Jeg har laget en rask skisse av hvordan jeg mener det bør ligne, men trenger litt hjelp til å videreutvikle tegningen min så den fungerer som jeg vil=)

 

I denne tegningen er bare problemstillingen med at 2 motorer skal "dele" på 1 potmeter, ikke det problemet med at de skal gå med en fastsatt fart når potmeteret står i midtstilling.

 

 

Takker for all hjelp=)

post-208628-0-82414500-1305920353_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå gir du ingen informasjon OM joystikkene eller motorne du skal styre. Med forutsetning om at det er veldig små motorer du skal styre så kan du gjøre som tegninga mi beskriver. Du vil da ikke ha mulighet for reversering av motorne.

 

I tillegg så risikerer du å brenne opp potmetrene i joystikken hvis du ikke benytter deg av en forsterker/motordriver.

post-87910-0-08219700-1306002250_thumb.png

Lenke til kommentar

Motorene er likestrømsmotorer, som går på 12V. Ikke store greiene, men jeg tror jeg må bruke en forsterker for å vøre sikker

 

Pot-meteret i joysticken er et helt vanlig 10K pot-meter, hvor det er i midtstilling når joystiken ikke er betjent, og 10K i ene enden, og 0K i andre enden.

 

Men problemstillingen er at det er et potmeter som skal styre begge motorene. når potmeteret står i midtstilling skal begge motorene gå like fort rundt.(la oss si at dette er f.eks 50% av maks fart). Når jeg skyver joystikken til ene siden, skal motorene endre fart. Den ene skal øke til f.eks 75%, mens den andre skal reduseres tilsvarende som da blir 25% av full fart.

 

Håper denne infoen er til hjelp=)

Lenke til kommentar

Ja du må bruke forsterkere.

 

Jeg tok et lite forbehold om at det kunne være jotsticker ala gamle throttle-kontrollere til lekebilbaner. Disse har typisk bare noen få ohm.

 

Men 10k er så høy motstand at du må trø joysticken helt i bunn for å få reaksjon. Så en forsterker her er helt påkrevd.

 

Kaan du poste opp et bilde av joysticken? Evt også posisjonen til potmetrene i forhold til selve joysticken. Uten dette så blir det bare vill gjetning.

 

Hvis det er en joystick slik som kontrollerne på ps2 stikkene, så representerer hvert potmeter sin egen akse, x og y. I såfall kan du ikke gjøre slik som vist over.

Lenke til kommentar

Det er en joystick som kobles på pc. en slik "stor" en. jeg har koblet vekk elektronikken, så jeg skal koble meg inn rett på pot-meteret. den har 2 forskjellige potmeter som du nevnte. en for x-akse, og en for y-akse, men dette er egentlig ikke relevant. Jeg skal bare bruke den ene veien. Potmeteret sin posisjon er slik at når joysticken er i midtstilling, har jeg 5k5 ohm. (målt mellom 1 og 2.) Når jeg tar joysticken ene veien, er motstanden 0 ohm, og andre veien, er motstanden 10k.. jeg bruker altså hele motstandsområdet til potmeteret.

Lenke til kommentar

Min mening om dette:

 

Du skal lage deg en beltevogn. Med bakgrunn fra tidligere forsøk så vet jeg at små potmetere har en tendens til å brenne opp raskt når de kobles direkte på en motor.

På grunn av dette setter vi en forsterker mellom. En op-amp er godt egnet til dette. Du trenger da en variant som kan yte litt effekt på utgangen.

 

Siden du har to motorer så er det også nærliggende å tro at du bruker to uavhengige forsterkere (opamper).

NB: Du bør sette deg litt inn i opampens virkemåte. En god tutorial finner du her.

 

Med to opamper så har du muligheten til å koble opampene sammen slik at du faktisk kan styre motorene uavhengige av hverandre, slik som en beltevogn skal styres. Det er særdeles bortkastet å ikke gjøre det, siden du uansett må bruke to opamper.

 

Jeg kan laste opp et enkelt skjema om du er interesert, men da må du love å vise frem det ferdige produktet. helst med noen bilder eller videosnutt på youtube.

 

En ting til: du må måle motstanden mellom endepunktene på potmeteret. Ellers kan du risikere å bruke for lave motstandsverdier på kretsen.

[edit]

Glem det, ser du har 10k potmeter.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

^ Ser ut som et greit oppsett det der.

Vil man ha to potter, så er det vel alternativt å sette inn en fast motstand der som 10k står og to potter i parallell der som 5k står(?)

 

Eventuelt sette to gren i parallell fra Vcc som felles node og ha

Motor+Pot x2 gren, da vil du kunne styre hvor mye strøm som går i hver node, når de er like store, vil strømmen være like stor..

 

Bare forslag, ingen garanti for at de vil funke.. :p

Lenke til kommentar

Styringen av motorene trenger ikke å være 0 volt = 0 hastighet! Se heller på tegningen mere som en prinsippskisse, som selvfølgelig må tilpasses styringen.

 

 

 

Sett en beltevogn som styres av joystick. Står joysticken i ro i midten, går beltevognen frem med en gitt hastighet. Men hvis joysticken dyttes til ene siden, går det ene beltet litt saktere, mens det andre litt fortere.

 

Lenke til kommentar

Når du svinger helt ut, så vil du hele tiden ha 1/3 av spenningen (null last eller spenningsfølger forutsatt) på den motoren som ikke skal kjøre.

 

Blir det ikke litt vanskelig å få til noe uten at den ene motoren har noe bevegelse, siden den mest sannsynlig har en inndre motstand den også?

Kan vel ordnes med en enkel trepunkt A/B switch vil jeg tro.. Hvis man ønsker konstant fart på motorene, så er vel en switch det aller letteste å få til.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Er i grunnen enig med baBuShKa. Bruk av forsterkere og opamper kan virke som en uoverkommelig oppgave dersom man ikke har elektronikk-bakgrunn. Da er det egentlig bedre å ha brytere for av og på. Dersom dette likevel ikke er dyre gjenstander (les: leketøy) så vil det jo tross alt kunne fungere etter hensikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt forslag:

post-96493-0-51312200-1307302846_thumb.jpg

 

Eventuelt kan du bytte ut motstandene på basis på transistorene med potmetere der også, slik at du lett kan justere motorene til ønskelig turtall ved senterpossisjon.

post-96493-0-80927600-1307380766_thumb.jpg

 

Pass på å bruke transistorer som greier å levere nok strøm til motorene! Mitt forslag: BD139, billig og allsidig transistor som det er greit å ha liggende. Skal du evt konstruere H-bridge passer den sammen med BD140.

Begge kan f. eks skaffes via ELFA: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?query=BD139&in=toc.

 

Fungerer greit å kjøle disse ved hjelp av en litt stor skive og kjølepasta.

Lenke til kommentar

Rpot1 styrer fart, Rpot2 styrer retning. Ved valg av komponenter må man selvfølgelig vite litt mere, som strøm spenning på motorer, og om potmeterene har fullt eller begrenset utslag (joystick). 2 stk BUZ21 transistorer med kjøling kan styre ganske store motorer, men det kan være vanskelig å velge riktige motstandere ved liten strøm.

post-11782-0-68000300-1307392224_thumb.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...