-tyn Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Hei, Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med litt feedback på hva som er gjeldende rett på kjøp/reklamasjon/garanti på hvitevarer? Kortversjonen er som følger: Maskin kjøpt 04.08.2010 slutter å virke 29.01.2011 - tar sikringer. Reparasjon går i rykk og napp grunnet egen syldom, men reparatør er innom fem ganger, med følgende resultat: Gang 1 (feb) - feilsøk. Gjøres ikke annet enn å sjekke hovedkort, foreslås byttet. Hovedkort må bestilles fra Italia - tar ca to uker. Gang 2 (mars) - Litt fram og tilbake m reparasjonstid grunnet egen sykdom - hovedkort byttes og maskin like dau - men tar ikke sikringer. Reparatør sjekker ikke resten av maskinen, men sjekker stikkontakter - observerer at det er høyere jord enn nettspenning. Motor foreslås byttet, og bestilles. Tar to uker Jeg ringer en uke etter dette, og sier at jeg vet hvorfor det er høyere spenning - jeg har overspenningsbeskyttelse på PC'en. (pga vaskemaskins sikringstagning) Gang 3 - Påskeuken: Forsinket igjen grunnet egen sykdom, men motor blir byttet med ny reparatør, som observerer at det er styringskortet som har gått i stykker. Han tar det med seg for å lodde. Ny motor passer ikke inn i maskinen. Gang 4 Påskeuken: - loddet motorstyringskort funker ikke - maskinen fortsetter å ta sikringer. Ny motor bestilles Gang 5 - Nylig: Viser seg at samme motor ikke er tilgjengelig lenger - og maskinen er like dau. Det viser seg at det er ankerfestet som er gått, og det kan ha mange årsaker. Gang 6 - siste forsøk gjøres på å finne ny del, reparatør innom. Ingenting funker og sikringene tas åkke som. [*] Etter fjerde reparasjonsforsøk tar jeg kontakt med selger, BestBuy, for å høre om jeg kan få en lånemaskin. Avslås grunnet at det vil bli for dyrt for selger å gjøre dette. Forbrukerrådet sier at dette ikke stemmer. Får ikke svar på spørsmål om kriterier for avgjørelsen. [*] Ønsker å få hevet kjøpet - får ikke, da selger sier at man må ha prøvd å rette feilen to ganger før man kan heve eller bytte, og dette er første gangen, selv om det har tatt seks forsøk. [*]ForbrukerService, på spørsmål om reparasjon, og om dette kommer til å koste noe, sier at det ikke kommer til å koste mer enn 1250. Jeg får senere via annet hold opplyst om at 1250 er maksbeløpet om skan tas. FS opplyser ved første besøk også om at all garanti faller vekk dersom andre har benyttet maskinen. [*] Jeg får ikke beskjed om HVA det er som skal betales. Når jeg presser på, så får jeg beskjed om at jeg har misligholdt maskinen, uten å få beskjed om HVA jeg har gjort. [*]BestBuy lar meg ikke bytte eller heve kjøp, til tross for at jeg ble lovet å bli kontaktet for en løsning - istedenfor så skal maskinen få en høringsuttalelse fra Hoover Norge og saken skal sendes ettermarkedssjef Expert Dette oppleves sært - jeg har aldri vært bort i at det skal være så enormt vanskelig å bli kvitt eller få byttet inn en defekt vare. Kan noen hjelpe med gjeldende lov og hva jeg kan kreve og ikke? jeg er litt skeptisk til å melde saken til forbrukerrådet i redsel for å måtte vente enda lenger på en løsning. Jeg har noe som heter binyrebarksvikt - jeg må ta steroider i perioder for å i det hele tatt fungere. BB og FS påstår at grunnen til at dette har tatt tid, er min feil, men med postgangene fra Italia og lokaliseringsforsøkene på deler har ihvertfall tatt en måned fra reparatørs side, så det har garantert gått over syv dager fra dennes side. Resten av tidsbruket er helt korrekt min feil. takker :-) -tyn Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Tidsbruk: I følge Forbrukerkjøpsloven skal man si fra innen rimelig tid etter at feilen/mangelen er oppdaget. Rimelig tid kan aldri være under to måneder, heter det, og så vidt jeg kan forstå har ikke du ved noen anledninger ventet lenger enn to måneder på å si fra om feil. Dette er altså uansett ikke en grunn for å avslå noe som helst. Andres bruk: Om noen andre har brukt maskinen din, er totalt irrelevant så lenge maskinen ikke er brukt på feil måte eller grunnen til feilen er selvforskyldt. Mislighold: Her må forhandler/verksted komme med et "bevis" på at maskinen er misligholdt. De skal lett kunne vise deg hvilken påvirkning du har utsatt maskinen for, som har ført til at det kan kalles mislighold. Lånemaskin: Du har rett på lånemaskin, så lenge det ikke medfører forhandleren urimelige kostnader, sett i forhold til din nytteverdi av maskinen. Så lenge du ikke har et fellesvaskeri i evt. borettslag eller lignende, så må din nytteverdi ses som meget stor. Med andre ord vil jeg påstå at forhandleren i dette tilfellet har krav på å tilby deg en lånegjenstand for i det minste å dekke ditt primærbehov - vaske klær. Det kan argumenteres med at du kan vaske klærne for hånd, men jeg vil kalle det et svakt argument i og med at du har kjøpt en vaskemaskin nettopp for å slippe dette. Hvis forhandler har et antall lånemaskiner som er fornuftig i forhold til det antallet vaskemaskiner de selger, og alle er utlånt for øyeblikket, bør det være mulig å stå på venteliste. Det burde uansett ikke ta lang tid om antallet lånemaskiner er fornuftig. Men hvis du ikke engang er tilbudt dette, tyder det på at de ikke har lånemaskiner overhodet, og da bryter de loven så det virkelig suser etter. Første forsøk: Hver gang en reparatør har vært hos deg, regnes som et avhjelpsforsøk. Med andre ord har de hatt seks (!) avhjelpsforsøk, og Forbrukerkjøpsloven sier at tredje gang samme feil er grunnlag for heving. Med andre ord, du kan med loven i hånd kreve heving av kjøpet. Kostnad ved reparasjon: Hva er grunnlaget for at du skal betale 1250 kroner for reparasjon? Den skjønte jeg ikke helt. Avhjelp skal skje uten kostnad og vesentlig ulempe for kjøperen. Bruk gjerne mine synspunkter, og gi de en frist på f.eks en uke på å fikse saken. Hvis ikke går du til Forbrukerrådet. Et firma kan ikke holde på sånt, for maken til useriøsitet har jeg aldri sett. Jeg kjenner ikke til BestBuy, men det virker ikke som det var det "beste kjøpet" du kunne gjort. Mange gode grunner til å styre unna dette firmaet i fremtiden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Første forsøk: Hver gang en reparatør har vært hos deg, regnes som et avhjelpsforsøk. Med andre ord har de hatt seks (!) avhjelpsforsøk, og Forbrukerkjøpsloven sier at tredje gang samme feil er grunnlag for heving. Med andre ord, du kan med loven i hånd kreve heving av kjøpet. Er du sikker på det? En maskin må jo feilsøkes, det må bestilles deler, og de nye delene må monteres. La oss si reparatøren hadde hentet maskinen og tatt den med til verkstedet, bestilt deler, reparert maskinen, og deretter levert den til kunde igjen. De fleste vil vel være enig i at dette hadde vært ett avhjelpsforsøk. Blir det plutselig to avhjelpsforsøk fordi maskinen har stått hjemme hos kunde hele tiden, og reparatøren har måtte komme tilbake for å bytte hovedkortet etter å ha bestilt det? Er for all del enig at trådstarter sin sak har tatt alt for lang tid, men jeg ville bare belyse dette aspektet. 1 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Er du sikker på det? En maskin må jo feilsøkes, det må bestilles deler, og de nye delene må monteres. Du har helt rett, jeg tenkte ikke på det. Men det ser allikevel ut som det er utført fire avhjelpsforsøk, og ingen har hjulpet. Lenke til kommentar
-tyn Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 takker for god hjelp/innspill - settes pris på. Spørsmål til Fry: Er det to avhendingsforsøk når man har stilt to (feil)diagnoser på maskinen? Fordi reparatør 1 konkluderte med feil A, mens reparatør B konkluderte med feil B og ingen av fiks-forsøkene har hindret maskinen i å ta sikringer. Siste forsøk nå idag stekte hovedkortet igjen. Med hensyn til lånemaskin - min opplevelse er, også etter å ha snakket med forbrukerombudet, at de ikke kan nekte meg, men det er egentlig ingen som kan håndheve at de gir meg en? Dersom det har relevans kan jeg legge ved epostutvekslingen der jeg har fjernet navn? (Den er lang, bare så dere er advart ;-)) -tyn Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Antall avhjelpsforsøk i denne saken har egentlig ikke så stor betydning, da avhjelp uansett ikke har blitt utført i samsvar med forbrukerkjøpslovens §30. Avhjelp har ikke blitt utført innen rimelig tid og heller ikke uten ulempe for forbrukeren. Du bør kreve heving av kjøp i henhold til forbrukerkjøpslovens §32. Er forøvring nysgjerrig på hvorfor de mener du har misligholdt maskinen, dette bør du kreve dokumentasjon på. Lenke til kommentar
-tyn Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 Har etterlyst svar på mislighold, men har ikke fått. Det eneste som er blitt sagt er en kommentar oom hvordan maskinen så ut - så da tok jeg bilder og ba om forklaring. Jeg har ikke gjort annet med den enn å koble den på og kjøre vask/tørk - og heller ikke det i perioder pga sykdom, så den har ikke vært tungt benyttet. Det skal dog sies at jeg hadde penger liggende klar idag, men ble ikke avkrevd - men jeg vil tro at påstanden om mislighold vil vektes mht bytte/heving. -tyn Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Det skal dog sies at jeg hadde penger liggende klar idag, men ble ikke avkrevd - men jeg vil tro at påstanden om mislighold vil vektes mht bytte/heving. Da virker det som de godtar din påstand om at dette er en garantisak. Og de kan ikke først si at dette er en garantisak, for deretter å påstå "mislighold" når du krever heving eller ombytte. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Hvem er det som har reparert/forsøkt å reparere maskinen? Selger, representant av selger, verksted som selger har tatt kontakt med eller videreformidlet deg til, eller et verksted du selv har tatt kontakt med? For Forbrukerkjøpsloven sier at selger har lov til å forsøke å utbedre feil. Lenke til kommentar
-tyn Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2011 Selger henviste til verksted da jeg kontaktet selger da maskinen gikk i stykkker. Jeg tok kontakt med selger igjen, i utgangspunktet for å høre om jeg kunne få lånemaskin, etter forsøk 3 Marekatt - usikker på om saken er avsluttet fra verkstedets side - jeg mener... siden man skal ha en uttalelse fra produsent opp i alt dette -tyn Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Eg ville strengt tatt ikke lenger kastet bort tid på selger, verksted eller kjøpet i seg selv. Selger viser å ikke være kjent med forbrukerkjøpsloven, som de skal forholde seg til, og kommunikasjonen mellom selger og verksted ser ut til å være påfallende dårlig. I tillegg har du sannsynligvis fått et mandagsprodukt som alle ville vært tjent med om hadde vært byttet ut med en gang. Så, det du gjør nå er at du setter deg ned og skriver et brev til selger med krav om heving av kjøpet. Du gir selger 2 ukers frist til å imøtekomme kravet ved å betale tilbake hele kjøpssummen i sin helhet pluss evnt utgifter du har hatt i forbindelse med reklamasjon(kopi av kvitteringer må legges ved som bevis). Du skriver samtidig at du stiller maskinen til selgers disposisjon etter videre avtale, enten hos deg hvor selger får hente maskinen selv, eller i butikken til selger dersom du har mulighet for det. I brevet lister du opp datoer og navn(om du har det, evnt navn på firma som var der for å reparere) for hver gang det har vært noen ute hos deg for å reparere produktet. Grupper opp besøkene etter avhjelpsforsøk. Dvs at om reparatør var der den 18.03 for å feilsøke og kom så tilbake 24.03 for å bytte en del, så teller disse to besøkene som et avhjelpsforsøk. Så skriver du at dersom de ikke imøtekommer hevingskravet ditt så vil du ta saken videre til forbrukertvistutvalget. Eg ville også kjøpt meg ny maskin om eg var deg, og hadde mulighet til det. En vaskemaskin er tross alt et produkt som etterhvert begynner å bli ganske sentralt i etthvert hjem og du har nå vært foruten ganske lenge. Dersom selger så avskjærer hevingskravet ditt ved å omlevere(ny vaskemaskin) eller omsider fikse produktet så henviser du til at avhjelp har tatt urimelig lang tid med stor ulempe for deg, og at du derfor krever full heving, og intet annet. Vaskemaskin ville eg så kjøpt ny et annet sted. Ikke nødvendigvis av et annet merke, men absolutt en annen modell. Lenke til kommentar
-tyn Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2011 Takker for hjelpen, allesammen :-). De ringte idag og ga meg ny maskin - fikk byttet til et dyrere, annet merke, med annet serviceverksted, så da ordnet det seg til slutt. Kjempelettet :-) Er forsåvidt interessert i temaet i seg selv - hvordan sikrer man at man får igjennom rettigheter man har når til og med forbrukerombudet sier at de er veiledende og forbrukertvistutvalget kan være tidkrevende? -tyn Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Høy butikkstemme, krasse brev, tydelige krav og bevisst på egne rettigheter og realistisk verdenssyn Godt at det ordnet seg Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Høy butikkstemme, krasse brev, tydelige krav og bevisst på egne rettigheter og realistisk verdenssyn Men først hvis butikken har vist seg å være vrange. Oppfører du deg som nomore anbefaler første gangen du prøver å komme gjennom med et krav, vil det nesten garantert ha motsatt virkning av det du håper på. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Absolutt. Kommentaren var ment dersom butikken ikke viser vilje til å løse problemet eller være imøtekommende på noen måte. Dvs, hva gjør man når forbrukerrådet kun kan veilede, og forbrukertvistutvalget tar evigheter? Lenke til kommentar
-tyn Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2011 (endret) Nytter kanskje uansett ikke å brøle i nettbutikk ;-) Hører med til historien at FS fortsatt ikke har levert servicerapport til BB. Videre: Jeg har ikke vært utydelig i min kommunikasjon - mitt problem, slik jeg ser det, har vært aaaaaaltfor dårlig/råtten peiling på gjeldende forbruker-lovverk, selv etter et par gangers gjennomlesing og spørsmål annetsteds, slik at jeg ikke følte meg trygg nok til å ta "sats" og stå hardere på krava fra børjan - særlig ikke når forbruker-telefonen påpeker at selv om jeg melder saken, at de ikke kan tvinge noen til å gå med på en løsning, og at det potensielt kunne ta tid, uansett. Det er ikke det at lovtekstene er utydelig skrevet - det er bare et par variabler hos Odin, F-portalen og hos selger som ikke helt leste likt, eller ble tolket . Og da ble jeg straks mye mere forsiktig/tålmodig fordi jeg ville at dersom det gikk til en klageinstans, at jeg ihvertfall hadde vært nøye på hva jeg oppfattet som feil, og at jeg ikke hadde vært urimelig i mine krav. Men som sagt - hvordan sikre at man følger spillereglene når en av partene ikke er så keen på å kjøre det løpet? -tyn //ser at det ble crosspost m NoMore Endret 23. mai 2011 av -tyn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå