andersbaero Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Hei! Var å hentet meg ett 600d i dag. Fikk med meg en sandisk 8gb klasse 4 SDHC minnebrikke. Spørsmålet er, hva slags innstillinger skal jeg gjøre? Jeg skal filme med det, få en smooth slow motion og sånt. og en ting til, når jeg prøvde det kom det plutselig noe med: Video has automatically stopped recording " eller noe sånt. etter 16 sekunder. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Du har antagelig for tregt minnekort. Sjekk produsentens supportsider for hvilken hastighet de anbefaler på minnekortet for at det skal funke med video. Lenke til kommentar
andersbaero Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 Du har antagelig for tregt minnekort. Sjekk produsentens supportsider for hvilken hastighet de anbefaler på minnekortet for at det skal funke med video. Det er 15MB/s. Fant ikke noe om hvilken anbefalt hastighet de har? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Du skal normalt ha class 6 for full HD-video på Canon-speilrefleks, men prøv! Er det Sandisk eller Lexar kan det være at det fungerer allikevel. Lenke til kommentar
andersbaero Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 Du skal normalt ha class 6 for full HD-video på Canon-speilrefleks, men prøv! Er det Sandisk eller Lexar kan det være at det fungerer allikevel. Skandisk. Kjøper eventuelt bare denne: http://www.bhphotovideo.com/c/product/712659-REG/Transcend_TS32GSDHC10_32GB_SDHC_Card.html Men jeg har planer om å kjøre 720HD for å få 50fps, vil det fungere bedre da? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Sandisk Ultra 15 MB/s klasse 4 kort har null problemer normalt med video. Jeg har testet skrivehastigheten på en del slike og den ligger på ca 10 - 12 MB/s når jeg mater store filer konstant stream. Bruker også Sandisk Ultra på 550D, så jeg har erfaring. Men det kan være eksemplarvariasjoner som gjør at enkelte kort ikke fungerer like bra. Transcend kortet er faktisk ikke særlig mye raskere selv om det er et klasse 10 kort. 50 fps 720p gir omtrent samme bitrate som 25 fps 1080p, så det gjør ingen forskjell. Canon skriver ellers klasse 6 kort i manualen. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Det tror jeg nok. Og du bør nok nettopp kjøre i 720p på 50fps for å kunne ha muligheten til å få en myk og glidende slow motion-effekt. (halver hastigheten i et videoredigeringsprogram, og du har fortsatt 25fps (som er ca. vanlig på video i normal hastighet). Lenke til kommentar
andersbaero Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 Sandisk Ultra 15 MB/s klasse 4 kort har null problemer normalt med video. Jeg har testet skrivehastigheten på en del slike og den ligger på ca 10 - 12 MB/s når jeg mater store filer konstant stream. Bruker også Sandisk Ultra på 550D, så jeg har erfaring. Men det kan være eksemplarvariasjoner som gjør at enkelte kort ikke fungerer like bra. Transcend kortet er faktisk ikke særlig mye raskere selv om det er et klasse 10 kort. 50 fps 720p gir omtrent samme bitrate som 25 fps 1080p, så det gjør ingen forskjell. Canon skriver ellers klasse 6 kort i manualen. Har du noen minnekort å anbefale da? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Sandisk SDHC Extreme 16gb 20MB/S er et bra kort som du kan få tak i til rundt 350 kr. Til din bruk er dette et kort med glimrende pris/ytelse og god kvalitet. Jeg anbefaler heller ikke større kort en 16 GB. De klarer ca 1 time opptak, og jeg synes det er bedre å ha noen flere kort enn å legge alle eggene i en kurv (et stort kort). Lenke til kommentar
Merko Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Bytter man videosystem til "NTSC" istedet for "PAL" så kan man ta opptak i 60fps i 720p. 10fps kan hjelpe mye når det kommer til slowmotion effekter. Bruker selv SanDisk Extreme SDHC 30MB/s 8gb klasse 10 som fungerer utmerket godt. Lenke til kommentar
andersbaero Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 Takker for alle svar! Går litt off-topic her. Men har planer om å bestille en del ting fra Bhphoto ikveld, noen som vet om ett greit og billig stativ? Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Stativ for video eller for stilbilder? For førstnevnte er det greit å ha videohode, mens for sistnevnte kan kulehode være et bedre alternativ. Personlig ville jeg ikke ha kjøpt noe særlig billigere enn Manfrotto 546B/501HDV til video, men det finnes nok billigere alternativer som fungerer greit nok. Lenke til kommentar
andersbaero Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 Stativ for video eller for stilbilder? For førstnevnte er det greit å ha videohode, mens for sistnevnte kan kulehode være et bedre alternativ. Personlig ville jeg ikke ha kjøpt noe særlig billigere enn Manfrotto 546B/501HDV til video, men det finnes nok billigere alternativer som fungerer greit nok. Kan nevnes at jeg er fattig student og har allerede tømt kontoen når jeg kjøpte kamera og objektiv. Trenger bare noe som funker til video. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Kan nevnes at jeg er fattig student og har allerede tømt kontoen når jeg kjøpte kamera og objektiv. Trenger bare noe som funker til video. Da kan jeg anbefale Velbon 600R, det rimeligeste stativet som er anbefalt av Akamister Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Kan nevnes at jeg er fattig student og har allerede tømt kontoen når jeg kjøpte kamera og objektiv. Trenger bare noe som funker til video. Ser den. Er i akkurat samme situasjon selv - men har heldigvis god tilgang til låneutstyr via skola når jeg trenger det. Har ikke noe erfaring selv med Velbon-stativet Nautica linker til, men til statiske skudd tror jeg det vil fungere finfint. Panoreringer burde du nok kanskje holde deg unna, men det kan virke det også - men ikke forvent underverker av det hodet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå