Gå til innhold

Vil verden ende imorra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Gud dømmer ingen (Joh 5,22)

2. Jesus Kristus dømmer ingen (Joh 12,47)

Er ikke dette litt selvmotsigende? Det første verset du viser til sier jo at Gud har overlatt å dømme til Jesus!

Hvordan forklarer du forresten 5. Mosebok 1: 17? Der står det "dommen hører Gud til..."

Nei, heller ikke Jesus Kristus vil dømme noen.

5. Mosebok (det gamle testamente) viser jødedommens oppfatning av Gud, ikke kristendommens.

Lenke til kommentar

Men er ikke bibelen Guds Ord? Da er det vel Gud som sier at dommen hører han til, og Gud forandrer seg jo ikke...

Edit: Fant forresten et annet bibelvers fra det nye testamentet, Romerne 12: 19, "Ta ikke hevn, mine kjære, men overlat vreden til Gud. For det står skrevet: Hevnen hører meg til, jeg skal gjengjelde, sier Herren."

Så..., dømmer gud eller ikke?

Endret av Superparanoid
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gud dømmer alle oss ikke-kristne etter livssynet vårt, til helvete,

3. Du dømmer deg selv

livssynet ditt er ikke avgjørende, hvordan du forholder deg til Jesus Kristus er avgjørende.

Så Gud dømmer ikke på dommens dag? Nei da så....

Les selv, det er ikke Gud og Jesus Kristus som dømmer på den siste dagen.

NT > Den som avviser meg og ikke tar imot mine ord, har likevel en dommer: Det ordet jeg har talt, skal dømme ham på den siste dag.

2 Tim 4,1 og 1 Pet 4,5

Apg 10,42 viser til Joh 5,22Apg 17,31Rom 14,9

Alle disse bibelstedene viser at du tar feil.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

3. Du dømmer deg selv

livssynet ditt er ikke avgjørende, hvordan du forholder deg til Jesus Kristus er avgjørende.

NT > Den som avviser meg og ikke tar imot mine ord, har likevel en dommer: Det ordet jeg har talt, skal dømme ham på den siste dag.

2 Tim 4,1 og 1 Pet 4,5

Det er riktig at Jesus Kristus er dommer, men

NT > Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt

Lenke til kommentar

3. Du dømmer deg selv

2 Tim 4,1 og 1 Pet 4,5

Det er riktig at Jesus Kristus er dommer, men

NT > Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt

Dersom han ikke sendte sin sønn ... så ville ingen blitt dømt for ikke å ha trodd på Jesus (dømt etter livssyn)... Men siden han sendte Jesus, så blir folk dømt på grunnlag av at de mangler troen på det... Jesus er like virkelig som Osiris og Zevs, like virkelig som spøkelser, tusser og troll: For de som tror på det.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Dersom han ikke sendte sin sønn ... så ville ingen blitt dømt for ikke å ha trodd på Jesus ....

turbonello, i Guds øyne er verdenssammfunnet allerede dømt, alle er døde. Hensikten med Jesus Kristus er at folk skal komme ut av denne dødsdommen (bli levende), ikke at de skal bli yterligere dømt.

NT > Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som hører mitt ord og tror på ham som har sendt meg, har evig liv og kommer ikke for dommen, men er gått over fra døden til livet.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Dersom han ikke sendte sin sønn ... så ville ingen blitt dømt for ikke å ha trodd på Jesus ....

turbonello, i Guds øyne er verdenssammfunnet allerede dømt,

Ja vel...

alle er døde.

Ikke jeg... Ikke alle andre som lever her og nå heller...

Gott Ist Tot. (Det er tysk og betyr: "Godt er det")

Hensikten med Jesus Kristus er at folk skal komme ut av denne dødsdommen (bli levende), ikke at de skal bli yterligere dømt.

Folk lever jo.. Så da er det jo unødvendig. Og de som er døde, de er døde... Folk som er begravet, og erklært døde, de har ingen mulighet til å tro, for de har ikke noen hjerne som genererer overbevisninger og tro...

Kan godt ha ment reinkarnasjon... Man trodde jo før døden at man døde, men så lever man, her og nå.. og her og nå så tror man kanskje også at man skal dø :p ... Sånn at man bare dør dersom man tror det... :p

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

turbonello, i Guds øyne er verdenssammfunnet allerede dømt, alle er døde.

levende døde (ikke virkelig levende)

Lenke til kommentar

turbonello, i Guds øyne er verdenssammfunnet allerede dømt, alle er døde.

levende døde (ikke virkelig levende)

Aha, metaforisk? Vel, jeg lever, og jeg er virkelig levende. Jeg har funnet min personlige sannhet, og jeg har funnet det som kan frelse meg, og det er kunnskap. Jeg tror at jeg kan oppstå og bli født på nytt etter dette livet, en eller annen gang, kanskje om tusen år eller mer eller mindre, og at jeg lever evig. Jeg tror ikke på noen sjel, jeg tror bare at dersom sæden og alt det som skulle til for at jeg skulle bli til i dette livet, blir til på nytt igjen, (av helt naturlige årsaker) så vil jeg bli gjenfødt og det vil alle andre også - med eller uten tro.

Jeg er ikke buddhist eller noe sånt.. Grunnen til at jeg ikke er buddhist er at jeg ikke tror man kan oppheve noen som helst syklus i naturen, ved å oppnå nirvana, altså slutte å bli født i all evighet, og leve et evig liv... Det er umulig, og jeg er uenig i karma delen... Jeg er også uenig i såkalt "sjelevandring" da jeg ikke tror at vi har noen "sjel" dersom ikke sjelen er det fysiske kroppen vi har da. Da kan jeg gå med på at sjelen (kroppen vår) lever evig, og at man blir født om og om igjen... De første kristne trodde i all hovedsak på gjenfødsel, som jo også er nesten det samme som gjenoppstandelse, altså at man oppstår på nytt. Men senere redigeringer har forsøkt å dekke til dette tidligere synet, da Den romersk Katolske krika fikk makta. Og de slettet alle såkalte kjetterske evangelier som var vanskelig å forfalske, derfor har man den bibelen i dag. Det er snakk om gjenfødsel der, og om man tar det bokstavelig og ikke billedlig, så vel, da er man en kristen som tror på gjenfødsel...

Jeg har begynt å lure på om IHS er en som tror på gjenfødsel. (IHS: Det står jo i bibelen, og det du sier, passer jo svært bra, med det jeg tror...) .... Det tror jeg, men det gjør meg ingen ting dersom jeg for evig tid forblir borte, og ikke kommer igjen. Men jeg syntes det er litt rart, siden jeg eksisterer i dag, og naturen syntes å gjenta seg... Sommer vinter, høst, vår og sommer: Grønt gras... Samme igjen og så grønt gras igjen. Er det det samme gresset hvert år? gjennom mange milliarder av år? Eller er det det samme gresset som vokser hver sommer? Vann må i alle fall være evig (ikke i form, men i hva det er oppbygget av) Når du fyller drikker vann, drikker du vann som har eksistert helt siden big bang, og lenge før det....

Lenke til kommentar

Men er ikke bibelen Guds Ord? Da er det vel Gud som sier at dommen hører han til, og Gud forandrer seg jo ikke...

Edit: Fant forresten et annet bibelvers fra det nye testamentet, Romerne 12: 19, "Ta ikke hevn, mine kjære, men overlat vreden til Gud. For det står skrevet: Hevnen hører meg til, jeg skal gjengjelde, sier Herren."

Så..., dømmer gud eller ikke?

Problemet er at bibelen sier begge deler. Den sier at Gud dømmer og at han ikke dømmer.

og dette vet de kristne å utnytte seg av: Om noen har funnet ut at det står at han dømmer, og argumenterer ut i fra det, så finner de bibelvers som det står det stikk motsatte i. De ser på bibelstedene som utfyldende, ikke motsetninger, fordi de kan altid bruke den faktiske motsigelsen i argumentasjon, for å forvirre vedkommende som først fant sitatet hvor Gud dømmer...

Lenke til kommentar

... De første kristne trodde i all hovedsak på gjenfødsel, som jo også er nesten det samme som gjenoppstandelse, altså at man oppstår på nytt. Men senere redigeringer har forsøkt å dekke til dette tidligere synet, da Den romersk Katolske krika fikk makta. Og de slettet alle såkalte kjetterske evangelier som var vanskelig å forfalske, derfor har man den bibelen i dag. Det er snakk om gjenfødsel der, og om man tar det bokstavelig og ikke billedlig, så vel, da er man en kristen som tror på gjenfødsel...

Jeg har begynt å lure på om IHS er en som tror på gjenfødsel. (IHS: Det står jo i bibelen, og det du sier, passer jo svært bra, med det jeg tror...) .... Det tror jeg, men det gjør meg ingen ting dersom jeg for evig tid forblir borte, og ikke kommer igjen. Men jeg syntes det er litt rart, siden jeg eksisterer i dag, og naturen syntes å gjenta seg... Sommer vinter, høst, vår og sommer: Grønt gras... Samme igjen og så grønt gras igjen. Er det det samme gresset hvert år? gjennom mange milliarder av år? Eller er det det samme gresset som vokser hver sommer? Vann må i alle fall være evig (ikke i form, men i hva det er oppbygget av) Når du fyller drikker vann, drikker du vann som har eksistert helt siden big bang, og lenge før det....

Gjenfødelse eller født på ny er en grunnleggende del av kristendommen. Begivenheten er ikke en engans sak, som en del sekter hevder. Kristne som begår dødssynd, må fødes på ny. En dødssynd gjør at den kristne havner blant de døde.

NT > Det finnes synd som fører til død, .... All urett er synd, men ikke all synd fører til død.

Også det at alt må tilbake til Gud for å omskapes (fornyes) er en grunnleggende del av kristendommen.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

... De første kristne trodde i all hovedsak på gjenfødsel, som jo også er nesten det samme som gjenoppstandelse, altså at man oppstår på nytt. Men senere redigeringer har forsøkt å dekke til dette tidligere synet, da Den romersk Katolske krika fikk makta. Og de slettet alle såkalte kjetterske evangelier som var vanskelig å forfalske, derfor har man den bibelen i dag. Det er snakk om gjenfødsel der, og om man tar det bokstavelig og ikke billedlig, så vel, da er man en kristen som tror på gjenfødsel...

Gjenfødelse eller født på ny er en grunnleggende del av kristendommen. Begivenheten er ikke en engans sak, som en del sekter hevder. Kristne som begår dødssynd, må fødes på ny. En dødssynd gjør at den kristne havner blant de døde.

NT > Det finnes synd som fører til død, .... All urett er synd, men ikke all synd fører til død.

Også det at alt må tilbake til Gud for å omskapes (fornyes) er en grunnleggende del av kristendommen.

Akkurat. Er det en del av ortotodoks katolisisme?

Uansett: Jeg ser på dette som usant. Alle blir gjenfødt slik jeg ser det, dersom man faktisk gjenfødes. (Og er gjentakende i all evighet: og av den grunnen har vi evig liv også)

Hvor står det forresten at man gjenfødes kun dersom atte(...)

og det du ellers nevner?

Ser du ikke hvordan det passer inn, med den nye jord og den nye himmel?

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Haha!

Der hadde bibelen rett gitt!

Det står i bibelen det skal komme falske profeter :D

Ju-huuu, mister Camping tok feil igjen`... We're still here!!!! :D .... Så overraskende at dommedags profetiene, hans våte drøm, ikke gikk i oppfyllelse nå heller... Når hadde disse religiøse biggottene rett i noe som helst egentlig

Jepp, det står om disse i bibelen, "Det skal komme falseke profeter"

Lenke til kommentar

Haha!

Der hadde bibelen rett gitt!

Det står i bibelen det skal komme falske profeter :D

Ju-huuu, mister Camping tok feil igjen`... We're still here!!!! :D .... Så overraskende at dommedags profetiene, hans våte drøm, ikke gikk i oppfyllelse nå heller... Når hadde disse religiøse biggottene rett i noe som helst egentlig

Jepp, det står om disse i bibelen, "Det skal komme falseke profeter"

Godt gjort av forfatterne å forutse det ja.. Utrolig godt gjort må jeg si... ;)

Lenke til kommentar

Er ikke dette litt selvmotsigende? Det første verset du viser til sier jo at Gud har overlatt å dømme til Jesus!

Hvordan forklarer du forresten 5. Mosebok 1: 17? Der står det "dommen hører Gud til..."

Det er klin umulig å forholde seg rasjonelt til bibelen. Den er så full av selvmotsigelser at den går politikere en høy gang. Har sett en del oversikter som er laget de var tragikomiske å lese.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er klin umulig å forholde seg rasjonelt til bibelen. Den er så full av selvmotsigelser at den går politikere en høy gang. Har sett en del oversikter som er laget de var tragikomiske å lese.

Kanskje "bibelen" skal forstås på en annen måte?!

Lenke til kommentar

Kanskje "bibelen" skal forstås på en annen måte?!

Prøv den på eksamen. Bare skriv alle mulige alternativer der du er usikker, så sier du bare at sensor plukker ut det riktige og overser alt det andre røret, og om han mener det er feil så sier du bare at han mistolket det og at du hadde rett uansett, for dine veier er uransakelige. Om du motsier deg selv så er det også bare å plukke ut det som er riktig, bare du får toppkarakter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...