Gå til innhold

Lage DVD av egne opptak


Anbefalte innlegg

Har en del mini-DV kassetter hvor jeg har overført opptak inn på pc`en. Så laget jeg en videosekvens i adobe premiere (eldre versjon) og brente ut. Men oppdaget at jeg ikke fikk sett dvd`en på tv`en. Fikk også kun brent inn 15 min på en dvd (da var den full). Hva har jeg gjort feil, og hvordan skal jeg gjøre det? Trenger en enkel forklaring - er helt nybegynner og skjønner meg ikke på alle de ulike formatene.

 

Har en eldre versjon av adobe premiere, windows live movie maker og DVD suite deluxe. Kan en av disse fungere?

Endret av Anki79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til du kun fikk ca. 15 minutter inn på DVD-en, var utvilsomt at du bare overførte DV-kassettens råformat, DV-AVI istedenfor å konvertere det til MPEG-2 som DVD-er bruker. DV-AVI tar ca. 13 gigabyte plass pr time opptak. Videre har DVD-er en standardisert mappe- og filstruktur. Du kan ikke bare brenne en videofil rett inn på en DVD-plate og spille den av på en vanlig DVD-spiller tilkoblet en TV. Derimot vil du kunne se den på en PC hvis du har et egnet avspillingsprogram. Du trenger et DVD-redigeringsprogram for å lage en DVD som er spillbar på en DVD-spiller til stuebruk. Jeg kjenner ikke til DVD suite deluxe, men etter navnet å dømme er det noe du kan bruke. Det er mulig dette programmet også kan konvertere DV-AVI til MPEG-2 i DVD-format.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...