Gå til innhold

Hjelp til valg av pc komponenter

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg ønsker å bygge en pc og trenger litt hjelp til å velge komponentene/delene. Jeg har aldri bygd pc før så jeg er ikke sikker på alle komponentene jeg trenger. Kan godt hende at jeg har glemt å ta med nødvendige komponententer som vifter og slikt, så jeg håper at dere også kan peke på slikt. Jeg har gjort litt research og laget følgende liste:

post-136967-0-62774100-1305903877_thumb.jpg

Hva syns dere om komponentene jeg har valgt? Jeg har tenkt å bruke maskinen til å kjøre flere VMWare miljøer samtidig. Jeg driver også en del med programmering, men spilling er ikke et krav, så on-board grafikk funker vel greitt. Ønsker å først overklokke til 3.8Ghz, men regner med å overklokke den til 5Ghz etter hvert. Jeg tenker et budsjett mellom 10,000 - 12,000kr. er greitt. Takker på forhånd :)

Endret av EvigOptimist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde vurdere å legge inn en billig Spinpoint F3 1TB for å få litt ekstra plass.

Kabinettet du har valgt er digert og vil ikke hjelpe deg med overklokking i det hele tatt med tanke på H70.

Du kan likegodt vurdere et mATX-hovedkort og et mATX-kabinett.

Ellers trenger du ikke 750W. Selv 400W er overkill her. Silverstone SFX 450W er av god kvalitet. Seasonic S12-II 380 Bronze er også et trygt valg. Dette er fortsatt overkill så det holder, da riggen din såvidt vil trekke 200W etter overklokking ved full load.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Takk for innspillene Arni90.

Jeg har lest mange steder på nettet at folk anbefaler strømforsyninger over 650w for overklokking. Trenger jeg ikke mer enn 400w strømforsyning fordi jeg ikke har mange komponenter i pc'en [grafikk kort, etc.]?

Andre tingen jeg lurte på var det med kabinettet. Er det ikke bra med et stort kabinett, spesielt med tanke på senere oppgraderinger? Kan jo hende at jeg får lyst til å legge til et bedre grafikkkort senere.

Lenke til kommentar

Det er veldig mange myter ute og går angående strømforsyninger. Det viktigste er å ha en kraftig nok 12V-linje, for en i7-2600k overklokket og et midrange-kort som HD 6850/GTX 460 er 450W utmerket og holder i lange baner for overklokking. Et annet alternativ kan være Corsair VX 450W. Denne er god for å være såpass billig.

Om du er interessert i å framtidssikre deg "best" mulig for en slik oppgradering er det lite poeng i å gå høyere enn 550W. På dustin er den billigste jeg kan anbefale da ModXStream Pro 600W, den har litt korte kabler. VX 550W er nok litt bedre og har lengre kabler om jeg ikke husker feil, den er ikke modulær da.

Grunnen til at folk anbefaler større strømforsyninger er både fordi de er feilinformerte og i noen tilfeller fordi de strømforsyningene som kommer med litt høyere effekt vanligvis har "renere" strøm. En god 550W kan drive alle enkeltkortoppsett med to-tre HDDer og overklokking inne i bildet null stress.

Angående kabinett: Om du har lyst til å legge inn et grafikkort senere kan det selvfølgelig være lurt å ha litt plass, men HAF 932 er digert, og det bråker. Jeg vil heller anbefale deg å kjøpe et bra og stille mATX-kabinett som Define Mini. Da får du en langt mer estetisk maskin som ikke bråker så mye. Du må bytte til mATX-hovedkort, men Maximus IV GENE er faktisk et bedre hovedkort enn det du har valgt og omtrent like dyrt. Bruken din nå tilsier at det er like greit å gå for mATX, og ha mulighet for utvidelse med grafikkort i fremtiden slik at du sparer ører, penger og plass.

EDIT: rar post

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...