Johnny2000 Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 Jeg er 100% enig med deg i omtrent alt, bortsett fra at Norge bør inn i EU, men det er en annen debatt. Vi er vel egentlig veldig enige. Jeg er vel egentlig delt på midten selv i forhold til EU-medlemskap, men hvis mange nok truet med å stemme for EU-medlemskap så kanskje politikerne hadde fått fingern ut og innsett at vi lever i en ny tid og dermed endret reglene for handel over landegrensene. Jeg har en liten kommentar når det gjelder den 200-kronersregelen. Jeg har ikke noe problem med å betale 50 kroner i mva på en vare til 200 kroner. Det skulle egentlig bare mangle da vi betaler mva på på det meste vi kjøper innenfor landets grenser. Jeg har imidlertid et problem med fortollingsgebyret. Å måtte betale over 50% av varens verdi i fortollingsgebyr er rett og slett uhørt, og det er en stor turn off for varer i prisklasse mellom 200 og ~500 kroner. Jo, nettopp. Det er det jeg også skrev lengre opp. Jeg har heller ingenting imot å betale mva. på varer. Ihvertfall ikke så lenge butikken i utlandet trekker fra mva. for det landet du handler fra. Som Inge Rognmo er inne på, så bør det kunne gå ann å fortolle selv varen, slik at når pakken blir scannet inn i landet, så vil den automatisk bli sendt videre hvis mva. er registrert innbetalt. Det er jo så enkelt at selv jeg tror jeg skulle kunne laget et slikt system. Du handler på www.abc.com og gjør ferdig handelen. Etterpå logger du inn på www.fortolleselv.no og fyller inn pakkesporingsnr og varetype, varebeløp og frakt. Deretter betaler du mva. med visakortet ditt. Pakken ankommer Norge, blir registrert og systemet oppfatter at mva. er betalt og pakken sendes automatisk videre. 1 Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Høyre er foresten for EU- medlemskap, FrP har ikke tatt stilling til det. Med det menes at de mener at det skal være opp til folket. Med andre ord en folkeavstemning. I forbindelse med trådstarters problemstilling, så er forsåvidt EU fullstendig irrelevant. Regner med "statene" i åpningsinnlegget betyr USA, og de er som kjent ikke med i EU. blablabla EU og politiske partier er relevant ettersom trådstarter spurte om dette. Jeg svarte. De landene du nevner har egen valuta, og er dermed ikke med i EMU. Jeg burde ha poengtert dette... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 EU og politiske partier er relevant ettersom trådstarter spurte om dette. Jeg svarte. Joda, han spurte og du svarte, og det er jo greit. Svaret ditt var relevant, men spørsmålet hans hadde liten relevans til problemstillingen om tollreglene. Jeg poengterte bare at statene (USA) ikke er med i EU's indre marked, og at hvert enkelt land fortsatt har sine egne regler for import fra land utenfor EU, og at EU-medlemskap derfor ikke nødvendigvis ville gitt noen bedre løsning på saken. De landene du nevner har egen valuta, og er dermed ikke med i EMU. Jeg burde ha poengtert dette... EMU har egentlig ingenting med spørsmålet (som derimot gjelder det indre markedet) å gjøre, og sist jeg sjekket var et av eksemplene mine (Finland, som bruker Euro) med der. Lenke til kommentar
detvarvondtdet Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Kan også legge til at mange som selger fra USA gjerne merker pakken med en pris du ber om. Ikke få ganger jeg har kjøpt fra USA og enten fått merket pakken som "gift" eller med sterkt redusert pris så jeg havner under 200,- Ikke at jeg maner til å bryte loven,,,,just saying Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 EU og politiske partier er relevant ettersom trådstarter spurte om dette. Jeg svarte. Joda, han spurte og du svarte, og det er jo greit. Svaret ditt var relevant, men spørsmålet hans hadde liten relevans til problemstillingen om tollreglene. Jeg poengterte bare at statene (USA) ikke er med i EU's indre marked, og at hvert enkelt land fortsatt har sine egne regler for import fra land utenfor EU, og at EU-medlemskap derfor ikke nødvendigvis ville gitt noen bedre løsning på saken. De landene du nevner har egen valuta, og er dermed ikke med i EMU. Jeg burde ha poengtert dette... EMU har egentlig ingenting med spørsmålet (som derimot gjelder det indre markedet) å gjøre, og sist jeg sjekket var et av eksemplene mine (Finland, som bruker Euro) med der. Kverulant... Kommer ikke til å svare deg mer på noen av dine innlegg/tråder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå