Gå til innhold

Fullformat vs crop i lysstyrke


Anbefalte innlegg

Jeg bruker Nikon D7000 til video opptak. Men er ute etter et mest mulig lyssterkt kamera. Har forstått at fullformat gir mere lysstyrke. Men hvor mye mere lyssterkt er fullformat vs crop? Er det mye å hente her? Er det noe vits i å gå for fullformat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får såvidt over et blendertrinn mindre støy på samme ISO gitt samme sensorteknologi. Objektivene får et litt annet utsnitt. Du får mindre mindre dybdeskarphet på samme bildeutsnitt og blendertall.

 

Nå er D7000 litt mer "moden" til video enn D700, og har også en spesielt god sensor - ville ventet på etterfølgeren som antas å komme til høsten.

 

 

Om forskjellene i det hele tatt er verdt merprisen for deg får du selv svare på. :)

Lenke til kommentar

Du får såvidt over et blendertrinn mindre støy på samme ISO gitt samme sensorteknologi. Objektivene får et litt annet utsnitt. Du får mindre mindre dybdeskarphet på samme bildeutsnitt og blendertall.

 

Nå er D7000 litt mer "moden" til video enn D700, og har også en spesielt god sensor - ville ventet på etterfølgeren som antas å komme til høsten.

 

 

Om forskjellene i det hele tatt er verdt merprisen for deg får du selv svare på. :)

 

Det hørtes ikke så mye bedre ut da, ut i fra det jeg har greie på dette. Så får vel heller vente litt.

Om etterfølgeren har vippbar skjerm, så blir det også enda mere aktuellt.

Noe jeg savner, til den bruken.

Lenke til kommentar

D700 har jo ikke videomodus, så ja.

D'oh - sånn går det når man trekker fakta litt for kjapt ut fra feil kroppsdel.

 

Så bør TS i så fall definitivt vente på D700-etterfølgeren. Eller konvertere til Canon.

 

Ja, nå har jeg satset på Nikon, og har linser for det. Så går mest sannsynelig videre for det. Hvis ikke Canon kommer med noe langt bedre da. Det virker jo som om Canon er litt lengre fremme på det feltet. Så da får en bare vente å se da.

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Antar D3s blir for dyr - og D7000 er nok mer moden til videobruk.

 

34k var litt mye ja. Men får jeg først dilla, så kan mye skje. Ellers er jeg ikke så glad i endeløse menyer, og innstillinger.

Noe kansje D3s har?

Så får vel bare bruke D7k inntil videre.

Lenke til kommentar

Nikon D7000 begynner å bli såpass gammel at jeg tror du bør vurdere å kjøpe den nyeste Canon modellen når den kommer. Men husk å ta vare på Nikon objektivene når de kommer med nytt kamera.

 

De fleste proffe fotografene på fotoforumene har 2 eller flere sett med objektiver i forskjellige kamerasystem slik at de hele tiden kan bytte til det kameraet som på enhver tid er best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...