Gå til innhold

Fra 1 juli blir det strengere prøveperiode (prikker)


Mr Pepe

Anbefalte innlegg

Det hjelper jo ikke med strengere reaksjoner dersom man ikke blir tatt. Hadde forslaget kommet i lag med mer ressurser til Politiet slik at de kunne vært mer på veiene, kunne det hatt noe for seg.

 

Nå er det jo mer en måte for politikerne å kunne si at de gjorde noe. Bare dumt at de gikk for den billigste løsningen. Det eneste som nytter er mer politi på veiene.

 

Finnes det noen dokumentasjon på at bilistene kjørte snillere etter innføringen av prikkbelastningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg støtter forslaget. Det er mye bedre enn å øke bøtesatsene til statskassen. Unge sjåfører er idioter, noe jeg vet siden jeg selv er/var en ung sjåfør. Når skyhøye bøter ikke fungerer, må jo det sterkere lut til. Og hvis du følger reglene slipper du prikker. Enkelt og greit. Hvis du ikke følger reglene fortjener du ikke å ha lappen heller, selv om du synes 80 er akkurat litt for tregt for din splitter gamle blodtrimmede BMW 325i fra 1989.

Alle som klager på dette forslaget er nettopp de sjåførene som har fått det innført. Hadde alle kunne kjørt etter reglene når de fikk lappen hadde dette forslaget aldri kommet heller.

 

Du er ikke alene i trafikken. Vis hensyn.

Lenke til kommentar

Blir disse prikkene slettet etter en viss tid?

 

Ja dei blir sletta etter 3 år.

 

Du skal med andre ord eigentleg ha uflaks dersom du klarer å bli tatt for nok lovbrudd til å miste lappen på berre tre år.

Særlig om du kjøyrer mest på mindre trafikkerte plassar skal det godt gjerast å miste lappen basert på kun prikker.

Lenke til kommentar

Alle som klager på dette forslaget er nettopp de sjåførene som har fått det innført. Hadde alle kunne kjørt etter reglene når de fikk lappen hadde dette forslaget aldri kommet heller.

 

Føler meg litt truffet her.

 

Eg har hatt sertifikatet i mange år no, men eg som mange andre kjøyrde lite bill rett etter eg bestod oppkjøyringa. Dette førte til at eg på papiret plutselig var ein erfaren sjåfør to år etter oppkjøyringa. Slik bør det ikkje være.

 

Eg meiner ikkje at dette forslaget er direkte dårleg, men eg meiner det er for lettvindt å berre skulle ramme ferske sjåfører då desse innskjerpingane burde gjelde alle som ferdes i trafikken.

Det skal ikkje være slik at ferske sjåfører kjøyrer super forsiktig dei første to åra og deretter starter med villmannskjøyring etter to år når konsekvensen er mykje lavare (tenker då kun på konsekvensen ved å miste lappen). Å ha sertifikatet er eit gode som du kun skal kunne få ved å bevise at du er ein habil sjåfør både teoretisk og praktisk.

 

Eg ser ingen logisk grunn til at sjåfører som har hatt lappen lenge skal ha ein rett til å ha høgare terskel for å behalde sertifikatet en det ferske sjåførar har. Dei som har kjøyrt mykje har meir å bevise og burde ha nok kjøyreerfaring til å ikkje bryte trafikklova.

 

Det er ingen grunn til at 18-åringen som har ein usikkra 14 åring i baksetet skal straffast hardare en ei småbarnsmor på 38 som har ein usikkra 2 åring i baksetet. Fersk sjåfør eller ikkje, dette er heilt grunnleggande trafikkunnskap som du som erfaren sjåfør ikkje bør få lov til å ignorere ustraffa.

Lenke til kommentar

Griseglad jeg slapp unna snuten i løpet av min prøveperiode. Har hatt lappen i godt over 2 år, og aldri fått en eneste bot. Med unntak av parkeringsbøter da, derav signaturen.

 

Men synes det er dumt å forskjellsbehandle mennesker på denne. Det man gjør er å ta alle over en kam (unge mennesker) og behandle disse ulikt på grunn av noen få skiller seg negativt ut.

 

Hvis Norge hadde vært et fritt og rettferdig land hadde disse reglene gjeldt alle. Ikke bare de unge sjåførene (de fleste i prøveperioden er unge).

Lenke til kommentar

Grunnen er at man har en prøveordning, og man skal være ekstra strenge i denne perioden for å luke ut de som trenger mer rettledning.

 

Men prøvetida er det jo eit system der det er tatt høgde for dette ved at konsekvensen av å miste sertifikatet i prøvetida er at du må ta ny oppkjøyring, medan du etter prøvetida får sertifikatet tilsendt i posten når du får tilbake førerretten.

 

Prikksystemet er eit uavhengig system som baserer seg på at dei bilførerane som ofte bryt trafikklova på sikt skal miste førerretten.

 

Eg ser ingen grunn til at at bilførere i prøveperioden i tillegg skal ha lettare for å miste lappen. Dersom dette er hensikta kunne ein jo berre gjort det enkelt å seie at bilførere som under prøvetida bryt trafikklova mister lappen umiddelbart uavhengig av alvorlegheitsgrad.

 

Slik som eg ser det blir dette litt som om at førere med prøvetid skal ha vanlig promillegrense på 0,2 medan erfarne bilførere skal få lov til å nyte ei kjøyrepils og ikkje få bot før promilla er over 0,5. Lovbrudd er lovbrudd, og straffa burde være den samme (med untak av at ferske bilførere må ta ny oppkjøyring i tillegg) uavhengig av kor erfaren du er.

Lenke til kommentar

Mister man lappen, må man kjøre opp på ny. Stemmer ikke det?

 

Kommer helt ann på tror jeg.

 

 

Mister man bare lappen i f.eks 3 måneder må man vel ikke kjøre opp på nytt.

 

§ 4-2. Prøveperiode for førerett i klasse B

 

Ved førstegangsutstedelse av og utvidelse til førerkort i klasse B fastsettes det en prøveperiode på 2 år som anmerkes på førerkortet. Blir nytt førerkort utstedt i prøveperioden, skal gjenstående prøvetid anmerkes på førerkortet.

 

Den som taper føreretten i prøveperioden som følge av brudd på trafikale adferdsregler, må avlegge ny full førerprøve, jf. forskrift 19. desember 2003 nr. 1660 om tap av retten til å føre motorvogn mv. § 8-4. Etter bestått førerprøve utstedes førerkort med ny prøveperiode på 2 år. Tilsvarende gjelder også ved senere gjentagelser. Ny prøveperiode skal gjelde, selv om det i dom eller forelegg ikke er fastsatt krav om ny prøve. 0 Endret ved forskrifter 5 nov 2004 nr. 1448, 5 nov 2007 nr. 1210, 29 juni 2009 nr. 916 (i kraft 1 juli 2009).

 

Dersom du mister lappen i prøveperioden må du alltid ta ny oppkjøring. Det er dette prøveperioden innebærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men synes det er dumt å forskjellsbehandle mennesker på denne. Det man gjør er å ta alle over en kam (unge mennesker) og behandle disse ulikt på grunn av noen få skiller seg negativt ut.

 

Hvis Norge hadde vært et fritt og rettferdig land hadde disse reglene gjeldt alle. Ikke bare de unge sjåførene (de fleste i prøveperioden er unge).

De skjærer ikke alle over en kam. Det er et faktum at det er mange ganger så stor sansynlighet for å havne i ulykker når man er ung, spesiellt de to første årene. Dette på grunn av direkte dumhet i mine øyne (og ja, jeg var dum jeg også, men på grunn av et par ulykker, har jeg et helt annet syn på bilkjøring nå enn før). Unge som kjører ordentlig, slik de skal, får jo ingen konsekvenser av den nye ordningen, så jeg ser ikke problemet. Når du har hatt lappen i to år, er du en mer erfaren sjåfør, og sansynligvis klokere hva angår trafikale farer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Greia med det nye systemet er vel for å holde deg ekstra i nakken når du er på det dummeste/mest uerfarne.

 

For mye av årsaken til at ferske sjåfører er høyt opp på ulykkesstatistikken er villmannskjøring.

Og det eneste de faktisk frykter er jo politiet og den straffen de kan gi, ikke risikoen de utsetter seg selv for ved å kjøre som en villmann.

Lenke til kommentar
Men synes det er dumt å forskjellsbehandle mennesker på denne. Det man gjør er å ta alle over en kam (unge mennesker) og behandle disse ulikt på grunn av noen få skiller seg negativt ut.

 

Feil og feil. Dette fokuserer ikke bare på de unge, men på ferske sjåfører - uavhengig av alder. Dessuten behandler det ikke alle ulikt - det behandler lovbryterne ulikt. De som faktisk følger loven vil aldri merke noe til dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...