Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Diverse spørsmål angående bytte av frostvæske


Anbefalte innlegg

Skal bytte frostvæske/kjølevæske på bilen min for første gang, og har i den anledning noen spørsmål:

 

1. Biltema sin glykol er oppgitt i kilogram, ikke liter. Kan 1 kg glykol praktisk talt regnes som 1 liter?

 

2. For å sjekke nivået på kjølevæsken, er det tilstrekkelig å se på nivået i ekspansjonstanken? Finnes det nivåmerker i påfyllingsrøret i radiatoren? Jeg spør fordi jeg etterfylte ca en liter rett i radiatoren i vinter, og kunne ikke se noen endring i nivået på ekspansjonstanken, så jeg lurer på om denne er pålitelig. Det er mye grums og avleiringer i væsken nå, så kanskje røret til ekspansjonstanken er tett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, 1 kg= 1 liter i det tilfellet

 

Radiatoren skal fylles helt full, det vannet som blir til overs går over i ekspansjostanken. Om det ikke er noe i det heletatt i ekspansjonstanken så har du for lite kjølevæske på.

 

Takk for svar. :)

 

Noen anbefaler også å lufte kjølesystemet etter påfylling, for å få ut luftbobler. Vet du hvordan dette gjøres?

Lenke til kommentar

Spørs litt på bilen. Selv har jeg en BMW og der er det ikke bare-bare :p Søk litt på nettet etter bilmodellen din og hvordan man lufter vannsystemet der. Anbefaler deg å være sikker på at du har fått ut all luft før du starter bilen, ellers kan den begynne å koke og da kan det bli dyrt ;)

Lenke til kommentar

Spørs litt på bilen. Selv har jeg en BMW og der er det ikke bare-bare :p Søk litt på nettet etter bilmodellen din og hvordan man lufter vannsystemet der. Anbefaler deg å være sikker på at du har fått ut all luft før du starter bilen, ellers kan den begynne å koke og da kan det bli dyrt ;)

Takk for tipset. Jeg trodde ikke det var så alvorlig; har foreløpig kun hørt om mindre alvorlige ting som kan oppstå, men tar ingen sjanser nå.

Lenke til kommentar

Som regel går det bra, men for å bruke bilen min som eksempel igjen, kan toppen sprekke fordi den er laget av aluminium. Her har jeg 2 lufteskruer som brukes for å få ut luft, men har også en sirkulasjonspumpe som kan startes uten at motoren trenger å starte, men man må vite litt om bilen/motoren før man kan begynne med denne operasjonen. Og jeg vet hva som skjer når den koker, første gangen bilen kokte hadde bilen gått 260.000km. Da røk toppakningen (kosta 20.000,-) og andre gangen 5000km etter så sprakk toppen (30.000,-! Heldigvis reklamasjonssak pga for dårlig arbeid første gangen)

 

Derimot på min gamle vw jetta 84-modell var det bare å fylle på med vann, presse litt på slangene for å få ut lufta der og starte opp (veldig grovt sett) og det gikk alltid fint.

 

Edit:

Hva slags bil har du?

Endret av LaStrada
Lenke til kommentar

Hva slags bil?

Mange med masse peil, så kan godt hende noen kan gi deg en walktrough :)

Nissan D21 King Cab, 1993-modell. Motor: TD25, diesel, uten turbo.

 

Redigering: Ifølge instruksjonsboken må jeg skru ut en skrue i motorblokken for å tappe ut kjølevannet, i tillegg til å åpne tappekranen på bunnen av radiatoren. Vet ikke om det sier noe om luftemetoden?

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...