StinaStina Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Jeg tok ut 300 kroner fra høyrentekontoen min, fordi jeg trengte litt penger over på bankkortet på vanlige kontoen min. Jeg fikk beskjed at jeg har ingen gebyrfrie uttak igjen, dvs at jeg må betale gebyr regner jeg med. Hvor mye trekker de i gebyr? Noen som vet? Håper bare ikke de trekker for mye... Jeg har 300 000 stående på kontoen, og håper ikke at de trekker utfra beløpet jeg har stående..... Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Det er umulig å svare på uten å vite hvilken bank du bruker. Uansett finner du nok svaret på bankens hjemmeside. Lenke til kommentar
StinaStina Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 ja men regner ikke med at de tar mer enn 200 kroner i gebyr for uttaket vel..... Lenke til kommentar
StinaStina Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 På denne kontotypen beregner vi 1% gebyr på uttak fra konto. Vil det si 1 prosent gebyr av hele beløpet som står på kontoen eller hva vil dette si? håper ikke de tar mer enn 200 kroner av 300 000 kroner jeg har stående, er litt krise hvis de stikker av med en kjempesum av beløpet ... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Dette er som sakt avhengig av bank, eg ser at mange banker nå legg seg på at dei tar 1% av tilgjengelig kapital i gebyr, noke som i ditt tilfelle betyr 3000 kroner i gebyr. Men det er også banker som tar flatt gebyr på rundt 500 kroner per uttak når du har brukt opp dine gratis uttak. Bankane legg seg på eit høgt gebyr nettopp fordi at dei ved å tilby høg rente vil sikkre seg at pengane blir ståande på konto så lenge som mogleg. Lenke til kommentar
StinaStina Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 ups det var veldig mye, hvis de tar etter hvor mye penger jeg har stående på konto.... 3000 kroner er jo mye når jeg kun tok ut 300 kroner fra kontoen..... Og spørsmålet er når trekker de gebyret... i slutten av måneden kanskje.... og lønner det seg å ta ut så og si hele beløpet fra høyrentekontoen for å få et mindre gebyrbeløp på uttaket.. eller skaden er vel allerede skjedd.... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Regner med at det er snakk om 1% av uttakssummen. Slik at de tar nok 3 kroner. Men nå har du allerede tatt ut maks antall ganger. Råd til neste år: Skal du ta ut penger fra høyrentekonto, ta ut ekstra mye om gangen. 1 Lenke til kommentar
Sink Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Dnbnor.no For uttak utover dette belastes kapitalen med 1,00% av uttatt beløp. 1% av beløpet på konto nekter jeg å tro noen ta. 1 Lenke til kommentar
StinaStina Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 ja det er ekstremt mye. Så når jeg tok ut 200 - 300 kroner så stikker banken av med 3000 kroner av 300 000 som står på kontoen ? Lenke til kommentar
StinaStina Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 ja blåbær , det bør være en prosent av uttakssummen på 200 - 300 kroner som jeg tok ut... haha jeg bør tenke meg mer om en annen gang, gjort er gjort, men nå krysser jeg fingrene for at de ikke ruinerer meg, jeg trenger kapitalen min, og håper de ikke tar av hele summen bare fordi jeg tok ut 200 - 300 kroner .... Håper Håper og krysser fingrene i håp hehe Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Kanksje du bør flytte pengene til en bank uten begrensninger på uttak .... (skandiabanken f.eks har ikke dette) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Evt. bruke høyrenta sparekonto for det konto`n er beregnet for, langvarig sparing. Ikke en konto man til stadighet tar ut penger fra, men en konto der man setter inn penger man skal spare og i utgangspunktet ikke skal røre. Antar det er 12 gratis uttak du har? Du har altså tatt ut penger derifra ca 2 ganger pr måned, det er absolutt ikke dette konto`n er beregnet på. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Du kan slappe av, banken tar alltid uttaksprovisjon av uttaket utover de gebyrfrie. Så om dette er 1% betalte du 3 kroner. Lenke til kommentar
StinaStina Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 Kjempebra! Håper dette stemmer Niko. Jeg har tatt litt for mye uttak fra den kontoen i det siste, siden jeg har hele tiden prøvd å leve på sparegrensen i livet mitt.... men håper de ikke tar 3000 kroner i gebyr for 200 -300 kroner ut. Og at de kun tar av de 200 - 300 kronene. Takker for svar på dette. Ble litt bekymret over vimseskapet mitt hehe.. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 (endret) Btw, hvis du har 300.000kr på en høyrentekonto så hadde jeg sjekket rentebetingelsene. Det finnes flere alternativer med 3,3 - 3,4% rente, mens de med bruksbetingelser stort sett gir dårligere rente. Du kan sjekke det selv her: http://www.finansportalen.no/Bank/Bankinnskudd Endret 21. mai 2011 av blackbrrd Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Det er normalt et visst antall gebyrfrie uttak. I tillegg kan du ta ut opptjente renter for fjoråret, så muligens de 300 som ble tatt ut vil bli tatt av disse og dermed ingen gebyr. Hvis det påløper gebyr så er det 1% av uttaket...IKKE hele disponible beløpet. GARANTERT Lenke til kommentar
StinaStina Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Hva er siste bankvirkedag, noen som vet? Det står at jeg har maks 12 uttak til siste bankvirkedag ved høyrentekonto, lurer på hvor lenge jeg må vente til jeg kan ta ut igjen penger fra kontoen uten å betale gebyrer.... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Siste dagen i året banken gjennomfører banktransaksjoner. Dvs om 31 desember er søndag er siste bankvirkedag fredag 29 desember. Men du kan altså ikke ta ut mer penger uten gebyr før til neste år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå