Gå til innhold

Bør jeg kjøpe Sony A55?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å kjøpe meg en Sony A55 med standard objektiv(18-55) som en start.

Har lest tester av kameraet og er imponert over hva man får for pengene.

Det jeg imidlertid er litt skeptisk til er utvalget av objektiver, og muligheten til å kjøpe brukte objektiver.

Hadde jeg ikke måtte ta hensyn til det med objektiver så hadde jeg nok allerede kjøpt kameraet.

Noen som har litt peiling på utvalget av objektiver til Sony og eventuellt om det er noe særlig å få tak i på bruktmarkedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder hvilket kamera merke du skal kjøpe så skal ikke jeg legge meg borti det.

Jeg sier til dem som spør meg om slikt at de skal gå i butikken og prøve kameraene.

Så velg det som passer dine hender best. Det er tross alt de som skal bruke det.

Det hjelper ikke noe hvor bra kompisene dine syns diverse merker er, hvis ikke du

vil bruke det på grunn av dårlig ergonomi i forhold til dine hender.

Har selv et Sony a700.

Når det gjelder linser til de er det mye å få tak i brukt.

"Problemet" er at det ikke står Sony på de fleste av dem.

Det står Minolta, Konica-Minolta,foruten 3 parts optikk som Sigma, Tamron, Tokina osv...

Sjekk hjemmesiden til Sony/Minolta gjengen.

Det er mye nyttig informasjon å finne der, samt en veldig bra guid til brukte linser av diverse merker.

Mvh.

Jan-Roald

Edit. Skrivefeil.

Endret av Stimon02
Lenke til kommentar

Sitter på gjerdet selv, har en Pana LX5 som gjør god allround tjeneste, men skal nok skaffe meg noe i nær fremtid for sport.

Ryktene går om en canon 600d(60d)/nikon d7000 konkurrent som skal lanseres 7 juli og skal hete A77 logisk nok ;)

Ryktene går også på samme prisleiet, ca usd 1100,-

Det kameraet (hvis det tester så bra som det virker nå) sammen med disse:

Tamron 17-50 f2.8 2800,-

Sigma 50-150 f2.8 5000,-

eller

Sigma 70-200 f2.8 6300,-

og et

Samyang 85mm 1.4 2500,-

Det jeg prøver å si er, start med Tamron/alternativ sigma varianten til noen hundrelapper mer så har du en veldig god start, og kan fylle opp med tredjeparts optikk som ikke koster skjorta.

Lenke til kommentar

Objektivutvalget og bruktmarkedet ville jeg ikke bekymret meg for, men jeg er ikke så imponert over selve kameraet som du tydeligvis er. Flere andre produsenter har tilsvarende gode kameraer i samme prisklasse og jeg synes ikke Sony peker seg nevneverdig ut fra konkurrentene. Alle kameraene i denne klassen har sine fordeler og ulemper.

Fortell gjerne hvilke kameraegenskaper du vektlegger for ditt bruk.

Lenke til kommentar

Hvis utvalget av objektiver er et kriterium så er nok Canon et mye smartere kjøp. Canon er vel et smartere kjøp uansett.

Fanboy. :fun:

Synes da Sony har noen fine objektiver jeg. :) Ellers er vel Nikon et like bra valg som Canon, og man skal heller ikke skimse av pentax.

Må si meg enig med trådstarter. 10fps med continous focus høres MEGET snasent ut i en liten kropp slik som A55. :)

Gå for det, sier nå jeg. Ser ingen stor grunn til å ikke gjøre det. Annet enn bruktmarkedet. Men det er begrenset hvor mange objektiver du skal ha også regner jeg med. Så en oppgradering av kitzoom, en telezoom, macro og en vidvinkel så er du dekket. :) Og evt noe lyssterk fastoptikk.

Lenke til kommentar

Det er masse utrolig bra optikk å få tak i brukt, men det står som Stimon02 sier ikke Sony på dem. Jeg har kjøpt dem meste av min optikk brukt og jeg har en god del. Problemet er at du må være litt mer tålmodig enn med Canon eller Nikon siden det er en mye større omsetning av bruktoptikk der. Ellers kan du se på utsiden av Norges grenser, da blir det litt lettere.

Lenke til kommentar

Har selv A55 og er strålende fornøyd!! Som noen sier her, så er det ikke overflod av brukte objektiver. Men man finner mange greie objektiver nye til en ikke så gale penge. I hvertfall hvis man går for Sigma eller Tamron.

Som en annen nevner 10 fps er veldig nice å ha. Spes til hoppebilder i skibakken på vinteren eller junior på husken, osv.

Jeg vil bare råde deg til å løpe og kjøpe! :D

Lenke til kommentar

Objektivutvalget og bruktmarkedet ville jeg ikke bekymret meg for, men jeg er ikke så imponert over selve kameraet som du tydeligvis er. Flere andre produsenter har tilsvarende gode kameraer i samme prisklasse og jeg synes ikke Sony peker seg nevneverdig ut fra konkurrentene. Alle kameraene i denne klassen har sine fordeler og ulemper.

Fortell gjerne hvilke kameraegenskaper du vektlegger for ditt bruk.

Skal mest bruke kameraet til natur og landskapsfotografering.

Men selvfølgelig til de fleste andre situasjoner i tillegg.

Video er ikke veldig viktig selv om kameraet er god til det.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte a55 som mitt første systemkamera. Er veldig fornøyd med det, men kan selvsagt ikke utale meg om andre kamera. Har lest en del tester på a55 og på mange områder scorer det høyt.

Støtter de som skriver at det er langt flere bruktobjekt på markedet av canon og nikon. Men tror at med litt tålmodighet så finner du gode objekter i fleng, også til sony, spesielt hvis du ser ut over landegrensa. Jeg har kjøpt to nye brukt objekt, minolta 50mm f1,7 og minolta 70-210 f4, samlett litt over 2000.- Inntrykket er et det er mye for pengene... Synes de gir klart bedre bilder enn kit-bjektivet selv om de ikke er direkte sammenlignbare.

Endret av ingebrigts1
Lenke til kommentar

Hvis utvalget av objektiver er et kriterium så er nok Canon et mye smartere kjøp. Canon er vel et smartere kjøp uansett.

Fanboy. :fun:

Synes da Sony har noen fine objektiver jeg. :) Ellers er vel Nikon et like bra valg som Canon, og man skal heller ikke skimse av pentax.

Må si meg enig med trådstarter. 10fps med continous focus høres MEGET snasent ut i en liten kropp slik som A55. :)

Gå for det, sier nå jeg. Ser ingen stor grunn til å ikke gjøre det. Annet enn bruktmarkedet. Men det er begrenset hvor mange objektiver du skal ha også regner jeg med. Så en oppgradering av kitzoom, en telezoom, macro og en vidvinkel så er du dekket. :) Og evt noe lyssterk fastoptikk.

Sony fanboy :tease:

Lenke til kommentar

Sony har nok av objektiver så lenge det ikke er rask fastoptikk over 300mm

man er ute etter. Jeg er selv Sony bruker og har ikke følt noe mangel på optikk.

Bruktmarkede er nok mye større for Canon og Nikon.

Sony A580 og A55 er bra kamera. De bruker begge en sensor av "den siste generasjon".

Men vurder også Pentax K5, Nikon D5100 og D7000.

Spesielt for natur og landskapsfotografering ville jeg kanskje vurdert de 3 sist

nevnte her foran hvertfall Sony A55. Jeg er litt skeptisk til Sony sin

"gjennomsiktig speil" teknologi hvis man er ute etter beste kvalitet.

Sony A580 har tradisjonelt speil som vippes opp når man tar bilde, slik

som man finner hos Pentax K5, Nikon D5100 og D7000 også.

Men jeg har aldri testet noe Sony A33 eller A55 med "gjennomsiktig speil" og

de fleste tester og bilder jeg har sett ser helt ok ut for meg hvertfall.

Hvis autofokus i videomodus er nyttig og viktig så ville jeg absolutt sterkt vurdert

Sony A55, nettopp pga av teknologien med det "gjennomsiktige speilet" og hvilken

nytte dette har i videomodus for autofokus.

Så jeg venter faktisk på Sony A77 nå for å se hva den kan tilby av funksjoner og kvalitet.

Hvis ikke den har det som jeg har behov for så vurderer jeg å kjøpe enten Canon eller

Nikon som mitt neste systemkamera. Eller kanskje også Sony NEX7 hvis den en dag kommer

må vurderes. Sony sin NEX serie er systemkamera helt uten speil, men tragisk nok

foreløpig så nesten helt uten objektiver å velge i også.

Skal ikke være lett å bestemme seg, men skal jeg anbefale noe akkurat nå så

gå for Nikon D5100. Mye for pengene vil jeg si. 14 bit RAW bilder kan være

nyttig for landskap etc. Et minus med Nikon D5100 er at kamera har ingen fokusmotor

i kamerahuset. Så autofokus for endel objektiver er da ikke mulig.

Men objektivutvalget med fokusmotor i objektivet er vel rimelig bra nå vel?

Så kanskje vurder Nikon sitt D7000 hvis man har mulighet for å betale noe mer.

Egentlig er det meste av fotoutstyr på markede bra nok for de fleste. Og små variasjoner

i kvalitet og funksjoner. Så dette gjør det vanskelig for forbrukere å finne ut

av hva som er det beste kjøp. Men man kan også snu på det og si at det meste er

godt nok, og la heller "kverulantene" bruke tid på å diskutere dette i evig tid.

Lenke til kommentar

A55 ble kåret til årets fotokjøp av lyd og bilde i 2010. A33 fikk terningkast 6 av Din side. Til sammenligning fikk Eos600d terningkast 5 av Din side. Selv har jeg bestilt et A33 som jeg venter levering på. Hadde nok gått for A55 hvis økonomien hadde vært sterkere. Grunnen til at jeg går for Sony er at de skyter endel flere bilder i sekundet enn Eos550 og Eos600 som jeg ser på som de normale konkurrentene til A33 og A55.

A33 = 7 bilder i sekundet

A55 = 10 bilder i sekundet

550/600 = 3,7 bilder i sekundet

Jeg har 2 små barn, og de som har barn vet at hurtig fotografering er et must for å få vellykkede bilder av de utalmodige små rakkerne.

Lenke til kommentar

Skal også legge til at Sony har full autofokus på filmfunksjonen, og ikke den halvsugne til Canon :).

..Mens Canon i alle fall gir deg full kontroll over eksponeringen - Sony er mindre fleksibel. Autofokus får du på Sony kun på største blender.

Dessuten er Canons videoautofokus ikke halvsugen, men helsugen.

Lenke til kommentar

A55 ble kåret til årets fotokjøp av lyd og bilde i 2010. A33 fikk terningkast 6 av Din side. Til sammenligning fikk Eos600d terningkast 5 av Din side. Selv har jeg bestilt et A33 som jeg venter levering på. Hadde nok gått for A55 hvis økonomien hadde vært sterkere. Grunnen til at jeg går for Sony er at de skyter endel flere bilder i sekundet enn Eos550 og Eos600 som jeg ser på som de normale konkurrentene til A33 og A55.

A33 = 7 bilder i sekundet

A55 = 10 bilder i sekundet

550/600 = 3,7 bilder i sekundet

Jeg har 2 små barn, og de som har barn vet at hurtig fotografering er et must for å få vellykkede bilder av de utalmodige små rakkerne.

Når vil du ikke se noe i søker eller LiveView med 10 fps eller 6 fps, dvs det er nesten umulig å følge motivet om det beveger seg. I tillegg bruker A55 og A33 55 sekunder fra en serie er skutt til kameraet er klart igjen. Derfor oppfatter mange faktisk 10 fps/6fps i stor grad som ubrukelig, og at bare 3 fps modusen i realiteten er brukbar.

Personlig leser jeg en del fototester, og må si at de som er i Lyd og Bilde og på Din Side er svært tynne tester, hvor man er mer opptatt av funksjoner enn det som virkelig gjør et kamera godt. A55/A33 er klart det kameraet som skårer høyest på funksjoner, men det skårer lavere på en del andre områder. F.eks vurderer dpreview.com, A55, 550D, 600D og D5100 som nesten likeverdige totalt sett. Dvs at A55/A33 ikke er dårlig, men heller ikke noe bedre enn konkurrentene.

Skal også legge til at Sony har full autofokus på filmfunksjonen, og ikke den halvsugne til Canon :).

Som Trondster skriver fungerer den bare på største blender. Derfor er det svært sjelden man får reell effekt av autofokusen. Derfor skårer også 550D og 600D betydelig høyere enn A55 på videofunksjon, på tross av den "helsugne" autofokusen (personlig oppfatter jeg faktisk mangelen på brukbar autofokus som et betydelig pre, fordi det gjør at jeg har kontrollen fra A til Å) Det skyldes at begge disse gir bedre kontroll på nesten alle andre faktorer, har bedre utvalg av formater, høyere bitrate, mindre "rolling shutter" etc. Så med unntak av PDAF på full blender så viser de flest tester at f.eks 600D nesten knuser A55 på video.

Men er autofokus på video viktig så er det i realiteten bare Panasonic GH2 som når opp til det foreventa (etter min mening det eneste man i dag faktisk bør vurdere).

@Døgnvill:

Med det du signaliserer som bruksområde vil jeg som "canonist" faktisk anbefale deg å vurdere Nikon D5100 (rimeligere) eller et brukt Nikon D90, eventuelt legge i litt mer for å kjøpe deg Nikon D7000 eller Canon EOS 60D. Canon EOS 600D er heller ikke dumt. A55 er et bra kamera, men akkurat for det som du signaliserer er ikke det at A55 har mer funksjoner så ekstremt viktig (og ikke verdt særlig mye), da er det egenskaper hvor alle de jeg nevner er marginalt (en del) bedre (nøyaktighet på måling og fokus, bedre søker/LiveView, litt bedre generell bildekvalitet), samt tilgang på optikk som vil gi deg mest igjen.

Lenke til kommentar

Om du bruker møkkakort i kameraet så bruker det lang tid for å bli klart til neste serie. Skal se om jeg får forsøkt med ettpar forskjellige kort for å se hvor bra det er i praksis. Jeg har kun prøvd kameraet uten minnekort, og da gikk det svært så raskt. Autofokusen til Sony er ikke fullkommen. Men den kan slås av etter det jeg vet. Så kan jeg heller ha den på om jeg har lyst til å bruke kameraet uten å måtte legge hele min oppmerksomhet til kamerabruken.

Offtopic: Det er helt utrolig hvor Canon/Nikon-huggers er vanskelige. Er faktisk hakket værre enn å snakke med en Mac-bruker :)

Lenke til kommentar

Med Sony A33 eller A55 så etter hva jeg har lest er det blender F3.5 som brukes

i videomodus hvis man har autofokus aktiv. Har man manuell fokus så skal man kunne sette

blender fritt. Men lukkertid og ISO styres av kamera, så håper Sony snart gir

folk muligheten til full eksponeringskontroll også i videomodus. Noen har hvertfall

brukt for det. Så kanskje i de mer "pro" Sony modellene som kanskje kommer senere i år.

Folk på Internett har rapportert at elektroniske søkeren fungerer ok også

når man tar bilder i 10 bilder pr. sekund modus. Man klarer fint å følge fugler som

flyr etc. Jeg har aldri testet Sony A33 eller A55 selv, men vil anta den

fungerer rimelig bra slik brukere også rapporterer.

Bufferen til A55 skal være bra, og skrivetiden avhenger av hastigheten på

minnekortet noe også folk har rapportert. Noen nevnte tider på ca 20 sekunder

mens dpreview.com nevnte vel nettopp ca 50 sekunder for å tømme en full buffer.

Test selv så finner man ut av slikt, men husk på at dette er ikke noe kamera

til 30.000,- ++ kr, men et ganske lavt priset kamera.

Blir interessant å se hva Sony kan levere videre når de senere i år muligens kommer

med et par mere "pro" modeller, i 7'er serien. Det vil hvertfall avgjøre om jeg

fortsetter med Sony eller må snuse på hva Canon og Nikon har. Vel, det har jeg egentlig

startet med forlengs men foreløpig sitter man å venter.

Lenke til kommentar

Om du bruker møkkakort i kameraet så bruker det lang tid for å bli klart til neste serie. Skal se om jeg får forsøkt med ettpar forskjellige kort for å se hvor bra det er i praksis. Jeg har kun prøvd kameraet uten minnekort, og da gikk det svært så raskt. Autofokusen til Sony er ikke fullkommen. Men den kan slås av etter det jeg vet. Så kan jeg heller ha den på om jeg har lyst til å bruke kameraet uten å måtte legge hele min oppmerksomhet til kamerabruken.

Offtopic: Det er helt utrolig hvor Canon/Nikon-huggers er vanskelige. Er faktisk hakket værre enn å snakke med en Mac-bruker :)

Så vidt jeg forstår har dette ikke så mye med type kort å gjøre, men er faktisk delvis en begrensing i A55/A33. Da dpreview testet kameraet brukte de Sandisk Extreme III SDHC, som til de grader ikke er møkkakort. At man ikke har søker/LiveView på 10 fps/6 fps vil for min del gjøre de to modusene nesten ubrukelige. Derfor er også flere testpublikasjoner av den oppfatning at kameraet er f.eks lite egnet til sportfotografering på tross av de nokså heftige spesifikasjonene knyttet til seriebilder. Så spesifikasjoner er en ting, men når man f.eks ser at på de reelle begrensingen for 10 fps/ 6 fps modusene har så blir de langt mindre imponerende. Viktig å ikke se seg blind på spesifikasjoner, men like mye hva som ligger bak og er reelle forskjeller.

Personlig har jeg hatt muligheten til å teste A55 en del timer, og jeg ble faktisk noe skuffet i forhold til hva jeg hadde forventet meg. Men som jeg skrev tidligere, det er i realiteten marginale forskjeller i totale egenskaper på A55, D5100 og f.eks 600D (Jeg glemte å nevne Pentax K-r tidligere, et kamera som faktisk klarer 6 fps). Selv om A55 for mitt bruksmønster faktisk ikke egnet seg særlig i det hele tatt. Blant annet var autofokusen i videomodus i realiteten ubrukelig, men det skyldes at jeg kun skyter video på fast lukker, og bruker blender, ISO og ND-filter til å regulere med. Men i og med at trådstarter signaliserte natur- og landskap som to hovedområder, synes jeg det finnes bedre valg enn A55 (f.eks Pentax). Et moment jeg ikke nevnte tidligere er at A33/A55 har av de desidert dårligste batterilevetidene på markedet og mangler muligheten for batterigrep.

Det er helt greitt at du oppfatter meg som Canon-huggers og vanskelig, jeg prøver bare å få fram at en del av de imponerende spesifikasjonene til Sony A55 ikke er så imponerende som de virker, og som f.eks Maxwell faktisk peker på at det for trådstarter trolig finnes bedre alternativer totalt sett.

@Maxwell: Søkeren hang ikke med når jeg testet A55 på 10 fps/ 6 fps (fikk fryktelig mye bom). At lukkertid ikke kan stilles fast er faktisk den største svakheten i videmodus. Skal man få virkelig god kvalitet så må man kunne kjøre lukker på 1/2 fps.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...