Gå til innhold

[Løst] Bærbar til spill, 10k +/-

Anbefalte innlegg

Hei!

Har planer om å kjøpe meg ny pc. Bærbar. Den være 15" eller større. Jeg vil bruke den til spill, men også andre mindre krevende oppgaver. Jeg har ikke så veldig god kunnskap om dagens hardware så derfor spør jeg dere på forumet om råd. Har valgt meg ut endel forskjellige modeller og jeg er egentlig ute etter å høre om det er verdt å gi en høvding eller to mer for å ha råd til de dyreste modellene jeg har funnet frem til eller om jeg får mer for pengene og ytelsen er marginal til de rimeligere modellene. Her er noen bærbare jeg har sett på:

- Aktuelle bærbare. (prisjakt.no)

Har også tidligere sett på denneHP Pavillion 17"

I tillegg har jeg sett på Multicom's 15", har satt den opp med følgende komponeneter:

- GeForce GT540M 2GB

- Intel Core i7-2720QM firekjernet prosessor, 2.2GHz, 6MB SmartCache

- 4GB DDR3 1333MHz (2x2GB)

- Seagate Momentus XT 7200.1 Hybrid 250GB 7200rpm HDD + 4GB SSD

- Windows 7 Home Premium

- Optisk enhet (ikke valgt)

- Ekstra batteri og ladere (ikke valgt)

- Office (ikke valgt)

Må si at utifra egen vurdering ser gaming modellene fra Asus veldig gode ut. Ut fra egen erfaring kan en bærbar miste mye ytelse på grunn av dårlig kjøling, som har vært tilfelle med de fleste bærbare jeg har kjørt spill på. Har tatt med de andre modellene også fordi jeg ikke vil utelukke de. Hadde vært fint hvis noen hadde innspill, vet det kanskje er litt upresist fra min side, men hovedspørsmålet blir vel hvilke av disse bærbare har det beste oppsettet med hovedvekt på hva man får for pengene, ytelse, kombinasjonen av prosessor/skjermkort og hvor tilfredsstillende kjølingen er.

Endret av JahnFB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er inne på riktig spor. De to hovedalternativene for 15- eller 17-tommere som skal kunne spille, er Asus G53/73SW, eller Multicom Kunshan P150/170. Med MSI GT 680R som en outsider. Alienware må også regnes som en outsider, da de ikke kan konkurrere på pris, i hvert fall.

Hvilken av dem som er best, blir mest en smakssak. Asus G53 og MSI kan du få ned i en pris rindt 9 tusen, i de billigste utgavene, Kunshan noen tusenlapper mer, mest pga av at der tilbys ikke de aller billigste prosessorene. Til gjengjeld kan en Kunshan konfigureres etter egne ønsker, og man kan utsyre dem med grafikkort som er nesten dobbelt så kraftige som dem Asus eller MSI tilbyr. Fordelen hos Asus-maskinene ligger først og fremst i at de er litt støysvakere enn Kunshan.

PS: Kortet i den HP'en du lenker til er en god del svakere enn det GTX 460M som sitter i de andre.

Den Compal'en du lenker til, har for svakt skjermkort til å kunne kalles en spillbærbar. Det er Kunshan P150/170 du skal se på, av Multicom-maskinene. Du finner en egen tråd som omhandler Kunshan P150/170 i dette forumet.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ok. Takk for hjelpen, Thomit :)

Da er det bare for meg å finne ut hvilken av Asusene som er aktuelle og som evt. kan konkurrere med Kunshan.

Et spørsmål. Skal ha denne bærbare primæert fordi jeg skal begynne studier til høsten. Kommer det noen nye serier skjermkort/prosessorer som er verdt å vente på til rundt august i år?

Lenke til kommentar

Ok. Takk for hjelpen, Thomit :)

Da er det bare for meg å finne ut hvilken av Asusene som er aktuelle og som evt. kan konkurrere med Kunshan.

Et spørsmål. Skal ha denne bærbare primæert fordi jeg skal begynne studier til høsten. Kommer det noen nye serier skjermkort/prosessorer som er verdt å vente på til rundt august i år?

Jeg tror ikke Intel har noe spesifikt på gang innen August, men et par nye skjermkort fra Nvidia eller AMD vil nok komme, men om de kommer til å sitte i noen laptop til den tid, er uvisst.

Jeg glemte å nevne en fordel spesifikt for Kunshan P150; Hvis man velger den matte skjermen - som man absolutt bør - får man en av de aller beste skjermene som er å få til bærbare i dag.

Lenke til kommentar

Ok, takk for all hjelp :) Ja, kommer til å velge matt skjerm hvis det blir Kunshan.

kunshan er såvidt halvparten så rask som G53sv i spill. det er ganske innlysende hva du bør velge...

Hvabehager? Hvordan har du kommet fram til en slik konklusjon? De har i utgangspunktet det samme skjermkortet, så ... forklar ;)

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ok, takk for all hjelp :) Ja, kommer til å velge matt skjerm hvis det blir Kunshan.

kunshan er såvidt halvparten så rask som G53sv i spill. det er ganske innlysende hva du bør velge...

Kilde?

Lenke til kommentar

Så ikke at det var P150 det var snakk om, om jeg hadde kjøpt den hadde jeg minst gått opp til HD 6970M som er dobbelt så sterkt som GTX 460M

Hvis det virkelig yter det dobbelte, er det vel verdt de 1400 kronene ekstra, så er det vel verdt det :)

Har dette oppsettet nå:

- 15.6" full-HD LED 1920x1080 matt skjerm uten reflekser

- Intel Core i7-2720QM firekjernet prosessor, 2.2GHz, 6MB SmartCache

- 8GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz (2x4GB)

- Seagate Momentus XT 7200.1 Hybrid 500GB 7200rpm HDD + 4GB SSD

- AMD Mobility Radeon HD 6970M 2GB GDDR5

For 15k. Da er vel budsjettet så godt som sprengt. Men et siste spørsmål. Med dette oppsettet, vil det være noe reell ytelsesforskjell mellom i7-2720QM og Intel Core i7-2820QM?

Lenke til kommentar

Ikke ved spilling. Det finnes en del software som egentlig ikke kan få sterke nok prosessorer, og da vil det jo gi et lite utslag, selvfølgelig. Men du bør huske; jo kraftigere prosessor og skjermkort, jo mer strøm og varme vil de lage, og dette vil gå ut over støynivå (vifter) og batteritid.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...