Gå til innhold

Lavkarbodiett. Tips og råd?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er en gutt på 21 år, 82.5kg, 181 høg. Idealvekta mi er vell rundt 77-78 kg, men målet mitt i førsteomgang er 79kg.

Fra og med mandag som kommer no skal jeg prøve meg på en lavkarbodiett. Jeg har egentlig ikke så veldig mye greie på dette her, men har lest litt rundt det på nettet. Sånn som jeg har forstått det, så skal man kutte ut brød, poteter, pasta og ris, fordi det finnest en type karbohydrat i di varene som får blodsukkeret til å øke ganske fort.

Og då lurte eg også på om havregryn er et godt alternativ for brød som frokost? Fordi jeg spiser ganske mye brød..

Ellers har jeg tenkt å trene mye fotball og gå litt fjellturer som trening utenom.

Kostholdsplan: Ser dette ut som en grei kostholdsplan`?

Frokost: Havregryn m/vatn, evt melk. + omega3 kosttilskudd og vitaminer.

Lunsj: Knekkebrød rik på fiber og fullkorn med et sunt pålegg på toppen. Her lurer jeg på om det går greit å småspise på noe nøtter innimellom, for å øke energinivået?

Middag: Kyllingfilet/Indrefilet av svin m/ salat og fullkornsris.

Kvelds: Knekkebrød eller havregryn.

Ser dette greit ut? Dette er i betraktning at havregryn og knekkebrød går godt ilag med denna lavkarbodietten. Skal også seiast at det er vanskelig for meg å spise oftere enn frokost og lunsj fra 7:30 til 15:30 pga jobb.

Setter veldig pris på om dere kom med noen tips eller råd, eller om det er noe jeg har missforstått. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du bør sjekke ut 2 ting: Hvor mange gram karbohydrater skal du ha i deg hver dag på den kuren? (vil tippe rundt 20gram)

Det andre er å finne ut hvilke matvarer som da er utelukket. Jeg vil tro at du må begrense ting som melk, knekkebrød og havregryn.

Slå opp matvarene du planlegger å spise her og sjekk mengde karbohydrater her.:

http://www.næringsinnhold.no/

Når det gjelder det "sunne" pålegget du skal ha på toppen så er ikke det praksisen til folk rundt meg som har hatt godt utbytte av lavkarodiett, de spiser små kjekks overlasset med feit pålegg, med majones på toppen.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å gå på www.lavkarbo.no

Der er det et stort forum med folk som vet hva de prater om, det er også store tråder som forteller hva du som nybegynner burde tenke på og vite noe om. Det er ganske mange feller du kan gå i som vil ødelegge resultatene dine. Kan nevne at mange drikker for lite vann og spiser magert, når du kutter ut karbohydratene må du erstatte mye av den energien med fett, så magert pålegg og lignende er ingen vits.

Les der, da vil du bli mye klokere. Det er også mange forskjellige retninger innen lavkarbo, noen tillater mer karbo enn andre. Ditt forslag over her vil ikke karakteriseres som lavkarbomat. Og husk, lavkarbo er ingen slankekur, det er egentlig en livstil :)

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens :)

Kan hende jeg har missforstått litt rundt det emnet her, så jeg skal ta å sjekke ut det forumet der.

Men kostholdsplanen min var bare min egen "plan" for korleis det hadde fungert best for meg, vist det var bra å ete :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det du har der er et sunt og variert kosthold. Ja, det anbefales generelt å bytte ut raske karbohydrater som hvitt brød og ris med fullkornsvarianter og mest mulig fiber, men på hardcore lavkarbo skal det kuttes helt ut. Et LCHF-kosthold som mange overvektige går ned i vekt på, kan fort oppleves nokså usunt egentlig - jeg har prøvd, og det ble veldig mye egg og bacon, biff med bearnaise, ost, majones, ja. Rødt kjøtt, animalske produkter generelt, fett, lite fiber. Jeg opplevde veldig stabilt energinivå og langvarig metthetsfølelse + lite søtsug, men fant ut at min kropp trenger mer fiber enn jeg klarte å få i meg. Burde nok bakt spesielle lavkarbobrød.

Men ettersom jeg har forstått er det hovedsakelig overvektige som har stort utbytte på vekta av LCHF. Du bør som nevnt over lese om det på lavkarbosiden, og det skader ikke å prøve, men jeg er normalvektig som du og har funnet ut at et kosthold som du beskriver er mest gunstig for meg. Det er helt individuelt, men anbefaler at du prøver hardcore LCHF hvis du er nysgjerrig på det, og så heller justerer karboinntaket etterhvert til du finner en balanse som passer akkurat DEG :) Lykke til!

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Men bestemte meg for heller å prøve et sunnere kosthold enn å tvinge meg på en lavkarbodiett :)

Har kutta brus og juice og snop er bare lov i helgene, det har hjulpet masse. Men spiser fortsatt brød. Har spist det helt siden jeg var liten, omtrent et brød for dagen, så det er litt vanskeligere å kutte ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...