JoeDohn Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Sitter og tenker på å oppgradere ganske drastisk her, og har funnet ut at jeg i første omgang trenger HK, CPU og skjermkort... Jeg velger nok et kort som tar både SD-RAM (som er det jeg har) og DDR-RAM (som jeg kan kjøpe senere når jeg får råd), og da virka et socket478-kort som et bra valg... Jeg lurer bare på, hva er forskjellen på P4-prosessorene og Celeronene? Jeg bruker PC'en omtrent utelukkende til spilling (lite videoredigering og lydredigering), hvilken av de to typene passer best til det? Kan dere anbefale? På forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 er ikke helt klar over hva som er forskjellen, men er klar over at det er en del ytelse forskjell, og hvis du skal spille burde du iallefall gå for en p4. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Celeron er en hemma versjon av P4. Akkurat som forskjellen mellom duron og athlon. Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Celeron er en hemma versjon av P4.Akkurat som forskjellen mellom duron og athlon. tja, det er jo en hemma måte og si det på Lenke til kommentar
LoS Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Celeron er en hemma versjon av P4.Akkurat som forskjellen mellom duron og athlon. tja, det er jo en hemma måte og si det på Er egentlig ikke mange måter å si det på :wink: Det er ikke mange som tester ytelses forskjellen mellom celeron og P4, for det er jo AMD mot P4 som er det hotteste tema å teste. Eller tar jeg feil der, har du sett noen tester så kan du godt skrive linker :smile: Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Celeron er en hemma versjon av P4.Akkurat som forskjellen mellom duron og athlon. tja, det er jo en hemma måte og si det på Er egentlig ikke mange måter å si det på :wink: Det er ikke mange som tester ytelses forskjellen mellom celeron og P4, for det er jo AMD mot P4 som er det hotteste tema å teste. Eller tar jeg feil der, har du sett noen tester så kan du godt skrive linker :smile: joa, celeron er vel egentli bare til "office-pcer" Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Forskjellen er enkel: Cache-minne L2 Advanced Transfer Cache - 512 kB (P4) Cache-minne L2 Advanced Transfer Cache - 128 kB (Celeron) Denne forskjellen på cach-minne utgjør stor forskjell på ytelsen. Prisen er også deretter. Denne informasjonen kunne du ha lest deg til på de forskjellige webshops. Lenke til kommentar
OCSpro Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Er ikke helt sikker men en venn av meg nevnte en gang noe om at celeron ikke kan regne med desimaltall, så den må simulere det. Aner ikke om det stemmer 100%... ellers kommer jo celeron med 400mhz fsb(qdr), og l2 cachen til celeron kjører like fort som cpu'en selv, i forhold til p4 lv2 cache som kjører ved 1/2 mhz. Var sånn før ihvertfall, vet ikke om det fortsatt stemmer. celeron bare har 128kb lv2 cachen, mens p4 har 512kb. fra en gammel hardware.no artikkel: Celeron kan sammenliknes med Intel Pentium 2 333-450, der den såkalte level2-cachen er fjernet. L2-cachen er et mellomlager (buffer) mellom prosessoren og minnet. Denne cachen, gjør at prosessoren ikke trenger å gå helt ut til RAMen for å hente all informasjon. L2 cachen gjør at pcen blir ca 25-50 % raskere i vanlige windowsprogrammer, mens den feks i spill nesten ikke har noe å si. Enda viktigere enn L2 cache er L1 cache, og der har Celeron like mye som vanlige Intel Pentium II prosessorer. celeron har de siste årene hatt lv2 cache mindre lv2 chache lager også mindre varme... Søk litt på hardware.no (ikke forum) om celeron, så lærer du nok mer. Et sted fant jeg også en test hvor de overklokket en celeron og målte ytelsen mot p4. Har selv celeron og angrer ikke på det... det var drit billig Og celeron er meget overklokkings snille. Hvis du kjøper et hovedkort som størrer 533fsb kan du klokke dem rett opp. Har kun Mist blacksilence vifta, kjører nå 2 @ 2,8 ... uten å blunke 8) ... kunne sikkert hopppet opp til 3ghz men kjøpte ikke ram for det :/ Håper det hjalp litt Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Der er 3 forskjeller, - Celeron har 128KB L2 cache, P4 har 512KB - Celeron har 400MHz FSB, P4 har 400, 533 eller 800MHz - P4 kan leveres med Hyper-Treading. Utover det er egenskapene de samme. Kort sagt så kan du vel si at en P4 2.0GHz er noe av det samme som en Celeron 2.4~2.6. Celeron (iallfall de som er 2GHz eller mere) er forsåvidt veldig enkel å overklokke, det hjelper jo noe. Hovedkort som tar både SDRAM og DDR-SDRAM vil jeg anbefale deg ikke å kjøpe, disse har forsåvidt dårlig ytelse med begge RAM sortene, ei har de særlig gode eller funksjonelle chipsetter. Enten bør du kjøpe et hovedkort med i845-SDRAM utgaven (demo brukt på komplett eller noe, for noen hundre lapper) ellers går du på et billig i845-DDR kort. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 For å si det på godt "minipcbruker" norsk språk. Celeron er OK til vanlig kontorbruk, ergo surfe på nettet, bruke Word og Excel og vanlige kontorapplikasjoner. P4 er en mere kraftmaskin til heavy duty oppgaver, slik som Spill, Videoredigering og andre ting som krever litt Power. Men for vanlig kontorbruk applikasjoner så merker man ikke så veldig mye, men i Spill og 3D/Video og andre ting så er forskjellen natt og dag. Så gå for en P4 du, i allefall min anbefaling siden du kommer til å spille endel. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Lechef: Level 2 cachen på P4 kjører på full hastighet. Intel har ikke kjørt Level 2 cachen på halv hastighet siden Pentium III Katmai. (Utgitt i 1999) Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Celeron er OK til vanlig kontorbruk, ergo surfe på nettet, bruke Word og Excel og vanlige kontorapplikasjoner. P4 er en mere kraftmaskin til heavy duty oppgaver, slik som Spill, Videoredigering og andre ting som krever litt Power. Men for vanlig kontorbruk applikasjoner så merker man ikke så veldig mye, men i Spill og 3D/Video og andre ting så er forskjellen natt og dag. Så gå for en P4 du, i allefall min anbefaling siden du kommer til å spille endel. Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Celeron funker fett på servere også... man må bare passe på å kjøre litt ekstra på Mhz om man skal sammenligne enkel serveroppgaver. Lenke til kommentar
OCSpro Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Lechef: Level 2 cachen på P4 kjører på full hastighet. Intel har ikke kjørt Level 2 cachen på halv hastighet siden Pentium III Katmai. (Utgitt i 1999) ahh, som sagt var ikke helt sikker... leste det for en stund siden Men er ikke helt enig om at en ikke kan kjøpe celeron for spill og 3d... Celeron er 1/2 av prisen til p4, og siden de er så overklokkingsvennlige skulle det da lett gå ann å klokke cel til en tilsvarende hz... Lenke til kommentar
nomercy15 Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 celeron suger , p4 duger Lenke til kommentar
Ash Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Se for deg at en P4 er en Ferrari. Dra på håndbrekket så har du en Celeron (mens du kjører). Du vil fortsatt klarer å holde følge med norsk trafikk. Men ta deg en tur på auto-bahn så stopper det seg selv ganske fort. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Men NetBurst-arkitekturen som både P4 og dagens Celeron er basert på, har enormt med glede av en stor L2 cache. Noen som husker hvor stor forskjell det var når P4 NorthWood tok over for P4 Willamette? (256kb -> 512kb) Tar man i betraktning av 128kb -> 256kb vil ha en større forskjell i ytelse enn fra 256kb -> 512kb. Forskjellen mellom 128kb og 512kb vil jo være enorm. Toms Hardware testa en overklokka Celeron 2Ghz @ 3Ghz (med 600FSB) og i cache-avhengige oppgaver sleit den med å slå en AMD XP1600+ I andre operasjoner hvor cache har lite/ingenting å si var den ikke så halvgæærn. Lenke til kommentar
JoeDohn Skrevet 29. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2003 Hmm, takk for all kjekk info... Kan fortelle dere med en gang at overklokking ikke er aktuelt, så hvis jeg "må" klokke en Celeron for å få den til å yte like bra som en P4 så går jeg heller for the real thing. Hvilke fordeler og ulemper er det med fire ganger så stort cache på CPUen, da? Grunnen til at jeg bakgrunnssjekker litt bedre nå enn sist gang var fordi at jeg da kjøpte det første som virka logisk - og som var ganske billig - en AMD Duron 1000 Mhz... Har bestemt meg for at hvis jeg skal ha nytt nå så bør det være mer upper-class enn sist gang, jeg vil i alle fall at det skal vare halvannet år før jeg blir nødt til å oppgradere igjen. Nå lar jeg det kanskje gli litt offtopic men svar gjerne hvis dere gidder; hvis jeg nå går for et hovedkort som kun tar SD-RAM (må nok det fordi ellers blir kostnadene for store), hvilket vil dere anbefale hvis jeg samtidig vil kjøre et så bra skjermkort som mulig (tror vi snakker Radeon 9xxx her)? Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Skal du ha SD-RAM så blir det et "klassisk" kort, og da kan det likegodt være demobrukt - vil anbefale deg http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=5&GrpID=5&s=pl til 440 kroner. Med den prisen er kanskje en liten P4 aktuellt. De som lider med lite cache er i hovedsak tyngre programmer (Adobe, 3D studio mm) og endel spill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå