jofr6 Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Hei! Hva tror dere vi skal komme fram til på første punktet i forbredelsesdelen? Hvilken posisjon organisasjonen har i markedet blant andre organisasjoner (markedsleder)? og/eller hvilken oppfattning/posisjon DNT har i vår bevisthet? Hvordan de posisjonerer seg (merkevaren/merkekjennskap?) (altså DNT-ungs posisjon i markedet blandt forbrukerene) Takker for svar Lenke til kommentar
Mathias H Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Hei alle sammen, ennå en som skal opp i markedsføring og ledelse her! Ser det er mye snakk om konkurrenter her og lurer litt på hvordan dere ville a formulert en konkurrentbeskrivelse? Personlig tror jeg det lureste må være å dele konkurrentene inn i tre omtrent slik: Samfunnsøkonomiske konkurenter - Speider, Røde Kors, naturvernere og andre som må kjempe om veldedige donasjoner og penger som støtte med DNT. Segmentskonkurrenter - Andre direkte konkurrenter som også driver med turer i Norge, aktivitetssentere som driver med klatring, padling, basecamping ol. Konkurrenter utenfor segmentet - De som tilbyr helt andre typer tidsbruk i form av ferier, spa, jakt eller annet, i hovedsak utenfor Norge. (Også lignende typer aktiviteter i utlandet). Hva tenker dere om en slik inndeling? Føler det blir alt for snevert å bare svøpe alle Turistforeningens konkurrenter inn i en stor epinglé. På en annen side føler jeg også at dette er litt feil i og med at Turistforeningen jobber utenfor Norge også... Lurer også litt på hva dere føler i forhold til merkeelementene? Sliter noe når det kommer til det estetiske ved selve produktet, da det ikke virker som om hyttene er designet etter noen felles trekk. Vurdere å kutte deler av hjulet her, men det er kanskje litt dumt? Lenke til kommentar
nitrix Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Hei Har også komme opp i MKF2. Lurte på om man gjør en konkurranseanalyse eller en swot analyse når man skal besvare bedriftens posisjon i markedet. Og hva gjelder det når det står helt øverst at vi skal sette oss inn i DNT-ungs arbeidsbetingelser. Hadde vært gull om noen kunne svare meg på dette. Lenke til kommentar
clinique Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Noen som har funnet deres forretningsidé? Lenke til kommentar
horsemaniakid Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Har funnet et dokument på DNT sine nettsider som blant annet omhandler visjon og videre utvikling; http://www.turistforeningen.no/index.php?fo_id=1221. Leste også på nettsidene at DNT og DNT ung deler blant annet visjon og samarbeidspartnere i hovedsak. Tenker folk flest å lage SWOT analyse? Lenke til kommentar
clinique Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Har funnet et dokument på DNT sine nettsider som blant annet omhandler visjon og videre utvikling; http://www.turistforeningen.no/index.php?fo_id=1221. Leste også på nettsidene at DNT og DNT ung deler blant annet visjon og samarbeidspartnere i hovedsak. Tenker folk flest å lage SWOT analyse? Flott! Jeg vet ikke med andre, men hele klassen vår har fått beskjed av to lærere at det vil være lurt å lage SWOT. Og at de kapitlene vi bør fokusere mest på i bok 2 er: Kap 2: Videreutvikling Kap 3: Arbeidsbetingelser Kap 6: Posisjonering, videreutvikling Kap 6,7,8 og 9: Konkurransemidlene Kap 11, 12: Menneskelige ressurser Kap 13: Posisjonering mennesket Kom gjerne med det dere tror er viktigst! Lenke til kommentar
horsemaniakid Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Har funnet et dokument på DNT sine nettsider som blant annet omhandler visjon og videre utvikling; http://www.turistforeningen.no/index.php?fo_id=1221. Leste også på nettsidene at DNT og DNT ung deler blant annet visjon og samarbeidspartnere i hovedsak. Tenker folk flest å lage SWOT analyse? Flott! Jeg vet ikke med andre, men hele klassen vår har fått beskjed av to lærere at det vil være lurt å lage SWOT. Og at de kapitlene vi bør fokusere mest på i bok 2 er: Kap 2: Videreutvikling Kap 3: Arbeidsbetingelser Kap 6: Posisjonering, videreutvikling Kap 6,7,8 og 9: Konkurransemidlene Kap 11, 12: Menneskelige ressurser Kap 13: Posisjonering mennesket Kom gjerne med det dere tror er viktigst! ok herlig! Helt ærlig vet jeg ikke hva jeg skal lese på da dette faget ikke er min sterkeste side, men tusen takk for hjelp med kapitler!! Ble faktisk mye klokere av dette Lenke til kommentar
jessi9210 Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg skal lage en swot-analyse(arbeidsbetingelsene)... trenger hjelp med svake,sterke sider, trusler og muligheter? anyone? Lenke til kommentar
Tonjegirl Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Hei, jeg lurte på når det gjelder SWOT-analyse. Betyr det at man først må skrive en situasjonsanalyse eller situasjonsbeskrivelse? Eller trenger man kun å skrive om de 4 punktene i SWOT-analysen? Lenke til kommentar
jonfilip Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Hei! ER det noen som har laget en swot-analyse av Dnt? JEg sliter skikkelig med Swot-Analsyen, og hadde setti stor pris på om noen meg? ( kunne hjulpet meg eller sendt no te meg?) jeg har noen dokumenter jeg sikkert kan bytte det i ^^ Lenke til kommentar
bhdk Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Noen som har lyst å komme med et eksempel på en swot analyse her inne? sliteeer... er usikker på om man må skrive først en swot analyse også deretter en annen analyse.. hva tror dere? Lenke til kommentar
clinique Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Er det noen som har noen ideer når det kommer til menneskelige ressurser? Tenker de blant annet på turlederne, hvilke egenskaper de blant annet bør ha? Lenke til kommentar
Marina1 Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Noen som kan komme med hjelp til en SWOT-analyse? Lenke til kommentar
swasah Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hei. Hvordan gikk det? Hva ble dere spurt om? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå