liserasmussen Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 TRENGER HJELP TIL M&L2 EKSAMEN! Forberedelse: I forberedelsestiden skal du sette deg inn i DNT-ung og arbeidsbetingelsene i organisasjonen. På eksamen vil du få oppgaver som er knyttet til DNT-ungs - posisjon i markedet - videre utvikling - bruk av konkurransemidler - bruk av menneskelige ressurser Noen som har noen innspill å komme med eller andre som har samme eksamen som vil dele informasjon? HVA tror dere det kan bli aktuelt å bli spurt om på eksamen? 1 Lenke til kommentar
clinique Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Slenger meg på her! Vi er en hel klasse som har kommet opp. Lenke til kommentar
chrisbrown19 Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 TRENGER HJELP TIL M&L2 EKSAMEN! Forberedelse: I forberedelsestiden skal du sette deg inn i DNT-ung og arbeidsbetingelsene i organisasjonen. På eksamen vil du få oppgaver som er knyttet til DNT-ungs - posisjon i markedet - videre utvikling - bruk av konkurransemidler - bruk av menneskelige ressurser Noen som har noen innspill å komme med eller andre som har samme eksamen som vil dele informasjon? HVA tror dere det kan bli aktuelt å bli spurt om på eksamen? Hei, jeg har desverre kommet opp i det samme. Men jeg skjønner ikke HVA/HVILKEN informasjon jeg skal benytte meg av i forbredelsestiden. Vet du noe om dette? Lenke til kommentar
jonfilip Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Halla folks!! Hvis dere har facebook, så lik siden "DNTung", så skal de kommer med opplysninger og svar relatert til eksamen Peace out! ^^ Lenke til kommentar
bhdk Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Skrev svar, men kom ingen ting.. hm.. Har samme eksamen som deg, og tok en tlf til DNT og snakket med en hyggelig mann som svarte meg på litt spørsmål. Han sendte meg også en oversikt over antall medlemmer gjennom årene, veldig hyggelig! Det han sa om vidre utvikling var at de ville at flere ungdommer skulle bli mer bevisst på foreningen, slik at det vekket mer interesse hos folk. De ville også prøve å etablere flere grupper i flere byer, slik at ungdom i de byene hvor det nå ikke er etablert grupper kan være med. Jeg sliter litt med de to siste setningene i forberedelsesdelen.. Bruk av konkurransemidler : Hva tenker dere om det? Vet ikke helt om jeg skjønner hva de mener, om det er om de får konkurranse fra andre foreninger eller? Bruk av menneskelige ressurser : Hva tenker dere om denne? Jeg tror det er det at de trenger resursser rundt om i landet hvor det ikke er etablert grupper i de enkelte byene, og da trenger folk til å starte grupper og for å få ungdommene klar over at det faktisk finnes en slik gruppe i den byen de bor i. Eller hva tenker dere? Er usikker på om jeg har rett, så må bare spørre.. Har også lest gjennom boka mange ganger og gjort oppgaver, men jeg kan ikke si at jeg finner noe jeg kan bruke til akkurat denne eksamen.. Har dere noen gode sider å dele med meg? Benedicte Halla folks!! Hvis dere har facebook, så lik siden "DNTung", så skal de kommer med opplysninger og svar relatert til eksamen Peace out! ^^ Har du link? Kommer bare til hjemmesida deres.. Lenke til kommentar
chrisbrown19 Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Skrev svar, men kom ingen ting.. hm.. Har samme eksamen som deg, og tok en tlf til DNT og snakket med en hyggelig mann som svarte meg på litt spørsmål. Han sendte meg også en oversikt over antall medlemmer gjennom årene, veldig hyggelig! Det han sa om vidre utvikling var at de ville at flere ungdommer skulle bli mer bevisst på foreningen, slik at det vekket mer interesse hos folk. De ville også prøve å etablere flere grupper i flere byer, slik at ungdom i de byene hvor det nå ikke er etablert grupper kan være med. Jeg sliter litt med de to siste setningene i forberedelsesdelen.. Bruk av konkurransemidler : Hva tenker dere om det? Vet ikke helt om jeg skjønner hva de mener, om det er om de får konkurranse fra andre foreninger eller? Bruk av menneskelige ressurser : Hva tenker dere om denne? Jeg tror det er det at de trenger resursser rundt om i landet hvor det ikke er etablert grupper i de enkelte byene, og da trenger folk til å starte grupper og for å få ungdommene klar over at det faktisk finnes en slik gruppe i den byen de bor i. Eller hva tenker dere? Er usikker på om jeg har rett, så må bare spørre.. Har også lest gjennom boka mange ganger og gjort oppgaver, men jeg kan ikke si at jeg finner noe jeg kan bruke til akkurat denne eksamen.. Har dere noen gode sider å dele med meg? Benedicte Halla folks!! Hvis dere har facebook, så lik siden "DNTung", så skal de kommer med opplysninger og svar relatert til eksamen Peace out! ^^ Har du link? Kommer bare til hjemmesida deres.. Er det mulig å få oversikten over hvor mange medlemmer de har? =) Lenke til kommentar
idavin99 Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 TAkk! Bruk av konkurransemidler kan du komme inn på de 5 p'ene og fortelle om de.. bruk av menneskelige ressurser.. det omhandler tjenestemarkedsføring.. så lurt å sette seg inn i dette! har ikke kommet så langt enda så hittil har jeg ikke noe konkret å komme med.. men nå vet du ihvertfall for du kan rette nesa Lenke til kommentar
bhdk Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Skrev svar, men kom ingen ting.. hm.. Har samme eksamen som deg, og tok en tlf til DNT og snakket med en hyggelig mann som svarte meg på litt spørsmål. Han sendte meg også en oversikt over antall medlemmer gjennom årene, veldig hyggelig! Det han sa om vidre utvikling var at de ville at flere ungdommer skulle bli mer bevisst på foreningen, slik at det vekket mer interesse hos folk. De ville også prøve å etablere flere grupper i flere byer, slik at ungdom i de byene hvor det nå ikke er etablert grupper kan være med. Jeg sliter litt med de to siste setningene i forberedelsesdelen.. Bruk av konkurransemidler : Hva tenker dere om det? Vet ikke helt om jeg skjønner hva de mener, om det er om de får konkurranse fra andre foreninger eller? Bruk av menneskelige ressurser : Hva tenker dere om denne? Jeg tror det er det at de trenger resursser rundt om i landet hvor det ikke er etablert grupper i de enkelte byene, og da trenger folk til å starte grupper og for å få ungdommene klar over at det faktisk finnes en slik gruppe i den byen de bor i. Eller hva tenker dere? Er usikker på om jeg har rett, så må bare spørre.. Har også lest gjennom boka mange ganger og gjort oppgaver, men jeg kan ikke si at jeg finner noe jeg kan bruke til akkurat denne eksamen.. Har dere noen gode sider å dele med meg? Benedicte Halla folks!! Hvis dere har facebook, så lik siden "DNTung", så skal de kommer med opplysninger og svar relatert til eksamen Peace out! ^^ Har du link? Kommer bare til hjemmesida deres.. Er det mulig å få oversikten over hvor mange medlemmer de har? =) Har du mail? Kan sende over Lenke til kommentar
liserasmussen Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 Skrev svar, men kom ingen ting.. hm.. Har samme eksamen som deg, og tok en tlf til DNT og snakket med en hyggelig mann som svarte meg på litt spørsmål. Han sendte meg også en oversikt over antall medlemmer gjennom årene, veldig hyggelig! Det han sa om vidre utvikling var at de ville at flere ungdommer skulle bli mer bevisst på foreningen, slik at det vekket mer interesse hos folk. De ville også prøve å etablere flere grupper i flere byer, slik at ungdom i de byene hvor det nå ikke er etablert grupper kan være med. Jeg sliter litt med de to siste setningene i forberedelsesdelen.. Bruk av konkurransemidler : Hva tenker dere om det? Vet ikke helt om jeg skjønner hva de mener, om det er om de får konkurranse fra andre foreninger eller? Bruk av menneskelige ressurser : Hva tenker dere om denne? Jeg tror det er det at de trenger resursser rundt om i landet hvor det ikke er etablert grupper i de enkelte byene, og da trenger folk til å starte grupper og for å få ungdommene klar over at det faktisk finnes en slik gruppe i den byen de bor i. Eller hva tenker dere? Er usikker på om jeg har rett, så må bare spørre.. Har også lest gjennom boka mange ganger og gjort oppgaver, men jeg kan ikke si at jeg finner noe jeg kan bruke til akkurat denne eksamen.. Har dere noen gode sider å dele med meg? Benedicte Halla folks!! Hvis dere har facebook, så lik siden "DNTung", så skal de kommer med opplysninger og svar relatert til eksamen Peace out! ^^ Har du link? Kommer bare til hjemmesida deres.. Er det mulig å få oversikten over hvor mange medlemmer de har? =) Det står i oppgaveheftet og på hjemmesiden at de har 25.000 medlemmer Lenke til kommentar
chrisbrown19 Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Skrev svar, men kom ingen ting.. hm.. Har samme eksamen som deg, og tok en tlf til DNT og snakket med en hyggelig mann som svarte meg på litt spørsmål. Han sendte meg også en oversikt over antall medlemmer gjennom årene, veldig hyggelig! Det han sa om vidre utvikling var at de ville at flere ungdommer skulle bli mer bevisst på foreningen, slik at det vekket mer interesse hos folk. De ville også prøve å etablere flere grupper i flere byer, slik at ungdom i de byene hvor det nå ikke er etablert grupper kan være med. Jeg sliter litt med de to siste setningene i forberedelsesdelen.. Bruk av konkurransemidler : Hva tenker dere om det? Vet ikke helt om jeg skjønner hva de mener, om det er om de får konkurranse fra andre foreninger eller? Bruk av menneskelige ressurser : Hva tenker dere om denne? Jeg tror det er det at de trenger resursser rundt om i landet hvor det ikke er etablert grupper i de enkelte byene, og da trenger folk til å starte grupper og for å få ungdommene klar over at det faktisk finnes en slik gruppe i den byen de bor i. Eller hva tenker dere? Er usikker på om jeg har rett, så må bare spørre.. Har også lest gjennom boka mange ganger og gjort oppgaver, men jeg kan ikke si at jeg finner noe jeg kan bruke til akkurat denne eksamen.. Har dere noen gode sider å dele med meg? Benedicte Halla folks!! Hvis dere har facebook, så lik siden "DNTung", så skal de kommer med opplysninger og svar relatert til eksamen Peace out! ^^ Har du link? Kommer bare til hjemmesida deres.. Er det mulig å få oversikten over hvor mange medlemmer de har? =) Har du mail? Kan sende over jaaa, tusen hjertelig takk! [email protected] Lenke til kommentar
jonfilip Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Skrev svar, men kom ingen ting.. hm.. Har samme eksamen som deg, og tok en tlf til DNT og snakket med en hyggelig mann som svarte meg på litt spørsmål. Han sendte meg også en oversikt over antall medlemmer gjennom årene, veldig hyggelig! Det han sa om vidre utvikling var at de ville at flere ungdommer skulle bli mer bevisst på foreningen, slik at det vekket mer interesse hos folk. De ville også prøve å etablere flere grupper i flere byer, slik at ungdom i de byene hvor det nå ikke er etablert grupper kan være med. Jeg sliter litt med de to siste setningene i forberedelsesdelen.. Bruk av konkurransemidler : Hva tenker dere om det? Vet ikke helt om jeg skjønner hva de mener, om det er om de får konkurranse fra andre foreninger eller? Bruk av menneskelige ressurser : Hva tenker dere om denne? Jeg tror det er det at de trenger resursser rundt om i landet hvor det ikke er etablert grupper i de enkelte byene, og da trenger folk til å starte grupper og for å få ungdommene klar over at det faktisk finnes en slik gruppe i den byen de bor i. Eller hva tenker dere? Er usikker på om jeg har rett, så må bare spørre.. Har også lest gjennom boka mange ganger og gjort oppgaver, men jeg kan ikke si at jeg finner noe jeg kan bruke til akkurat denne eksamen.. Har dere noen gode sider å dele med meg? Benedicte Halla folks!! Hvis dere har facebook, så lik siden "DNTung", så skal de kommer med opplysninger og svar relatert til eksamen Peace out! ^^ Har du link? Kommer bare til hjemmesida deres.. http://www.facebook.com/dntung Lenke til kommentar
chrisbrown19 Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 TAkk! Bruk av konkurransemidler kan du komme inn på de 5 p'ene og fortelle om de.. bruk av menneskelige ressurser.. det omhandler tjenestemarkedsføring.. så lurt å sette seg inn i dette! har ikke kommet så langt enda så hittil har jeg ikke noe konkret å komme med.. men nå vet du ihvertfall for du kan rette nesa Hva mener du konkret med de 5 p'ene? og jeg er litt usikker på tjenestemarkedsføring, hva mener du med det? Lenke til kommentar
idavin99 Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 TAkk! Bruk av konkurransemidler kan du komme inn på de 5 p'ene og fortelle om de.. bruk av menneskelige ressurser.. det omhandler tjenestemarkedsføring.. så lurt å sette seg inn i dette! har ikke kommet så langt enda så hittil har jeg ikke noe konkret å komme med.. men nå vet du ihvertfall for du kan rette nesa Hva mener du konkret med de 5 p'ene? og jeg er litt usikker på tjenestemarkedsføring, hva mener du med det? De 5 p'ene omhandler Produkt politikk: ta stilling til hvilket sortiment, kvalitet, utforming/design, skreddertilpasning organisasjon tilbyr.. her er jo produktet turer for ungdom (1. p'en) Prispolitikk: siden DNT ung er markedsledere kan de høyne prisen, dette er fordi (som det står på siden) at de er markedsledere, det er en trend og være Sunn å være ute i friluft osv.. om prisen skal være kostnadsbestemt, etterspørselbestemt, konkurransebestemt (hvis de har mye konkurranse), prisdifferensiering (ulik pris i ulike markeder eller overfor ulike kjøpergrupper), prising etter stadium i produktets livsløp, og sesongprising (kanskje sette opp prisen i sesong? dvs sommer? (2. p'en) distribusjonspolitikk: om det skal være intensiv distribusjon (mange salgssteder), selektiv (noen salgssteder) eksklusiv (et salgssted), salgssamarbeide vet ikke? de har jo over hele landet! intensiv kanskje kommunikasjonspolitikk: reklame, varemesser (kan være bra for disse! friluft messa feks), salgsfremmede tiltak (vindusutstillinger, demonstrasjoner, opplæring), PR (årsmeldinger osv) personlig salg (kommunikasjon mellom nøkkelpersoner ved særlig store kjøp/kontrakter) den siste p'en er personalets rolle.. altså tjenestemarkedsføring.. dvs intermarkedsføring, markedsføring innenfor organisasjonen, interaktiv markedsføring, motivasjon, sannhetens øyeblikk (møte mellom ansatt og kunde), serviceformelenen, merkjøp, gjenkjøp osv.. Lenke til kommentar
jonfilip Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 idavin99, du er til stor hjelp her. setter pris på det. Er det noen som har funnet ut av posisjon i markedet? og videre utvikling? Læreren vår sa vi kunne lese litt om det i kap.2 Lenke til kommentar
idavin99 Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 hyggelig og kunne hjelpe står på hjemmesiden deres at de er den største friluftorganisjasjonen for ungdom i norge. pluss at de vokser.. står at i 2008 hadde de 25 000 meldlemmer, og i 2010 29 500 meldemmer.. det vil si at de er markedsledere! og da må du huske på at de har mye konkurrenter og må jobbe kontinuerlig for å opprettholde denne plassen i markedet.. på facebooksiden deres skrev de: DNT Ung jobber med at flere ungdommer skal bli mer bevisst på foreningen, slik at det vekket mer interesse hos folk. De vil også prøve å etablere flere grupper i flere byer, slik at ungdom i de byene hvor det nå ikke er etablert grupper kan være med. dette er jo videre utvikling.. det som er dritt med dette faget er jo at man må ha god fantasi, og komme med forslag.. dette er jeg dårlig på ass!! så kom gjerne med litt hjelp om akkurat dette Lenke til kommentar
simenandersen Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 idavin99, du er til stor hjelp her. setter pris på det. Er det noen som har funnet ut av posisjon i markedet? og videre utvikling? Læreren vår sa vi kunne lese litt om det i kap.2 I kapittel 2, 6 og 13 i Markedsføring og Ledelse 2 kan man lese om videre utvikling og posisjonering! Lenke til kommentar
samma_det Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 TAkk! Bruk av konkurransemidler kan du komme inn på de 5 p'ene og fortelle om de.. bruk av menneskelige ressurser.. det omhandler tjenestemarkedsføring.. så lurt å sette seg inn i dette! har ikke kommet så langt enda så hittil har jeg ikke noe konkret å komme med.. men nå vet du ihvertfall for du kan rette nesa Hva mener du konkret med de 5 p'ene? og jeg er litt usikker på tjenestemarkedsføring, hva mener du med det? Prispolitikk: siden DNT ung er markedsledere kan de høyne prisen, dette er fordi (som det står på siden) at de er markedsledere, det er en trend og være Sunn å være ute i friluft osv.. om prisen skal være kostnadsbestemt, etterspørselbestemt, konkurransebestemt (hvis de har mye konkurranse), prisdifferensiering (ulik pris i ulike markeder eller overfor ulike kjøpergrupper), prising etter stadium i produktets livsløp, og sesongprising (kanskje sette opp prisen i sesong? dvs sommer? (2. p'en) Du glemmer en ting når du snakker om pris. Man må ikke glemme målgruppen vi jobber med her, ungdom fra 13-26 år. I denne gruppen finner vi f.eks. studenter som kanskje ikke har en like stor lommebok som andre. Derfor er det kanskje ikke så lurt for DNTung å sette opp prisen selv om de er markedsledere. Mulig de er markedsledere fordi de har lav pris og et attraktivt tilbud til ungdom som ønsker det. Lenke til kommentar
idavin99 Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 ja står på siden at de har lav pris og halv pris på overnattinger.. hva kan det være da? usikker :/ TAkk! Bruk av konkurransemidler kan du komme inn på de 5 p'ene og fortelle om de.. bruk av menneskelige ressurser.. det omhandler tjenestemarkedsføring.. så lurt å sette seg inn i dette! har ikke kommet så langt enda så hittil har jeg ikke noe konkret å komme med.. men nå vet du ihvertfall for du kan rette nesa Hva mener du konkret med de 5 p'ene? og jeg er litt usikker på tjenestemarkedsføring, hva mener du med det? Prispolitikk: siden DNT ung er markedsledere kan de høyne prisen, dette er fordi (som det står på siden) at de er markedsledere, det er en trend og være Sunn å være ute i friluft osv.. om prisen skal være kostnadsbestemt, etterspørselbestemt, konkurransebestemt (hvis de har mye konkurranse), prisdifferensiering (ulik pris i ulike markeder eller overfor ulike kjøpergrupper), prising etter stadium i produktets livsløp, og sesongprising (kanskje sette opp prisen i sesong? dvs sommer? (2. p'en) Du glemmer en ting når du snakker om pris. Man må ikke glemme målgruppen vi jobber med her, ungdom fra 13-26 år. I denne gruppen finner vi f.eks. studenter som kanskje ikke har en like stor lommebok som andre. Derfor er det kanskje ikke så lurt for DNTung å sette opp prisen selv om de er markedsledere. Mulig de er markedsledere fordi de har lav pris og et attraktivt tilbud til ungdom som ønsker det. ja ser den! men hvordan klarer de å opprettholde konkurransen da? er det rett og slett pga det gode tilbudet? Lenke til kommentar
bhdk Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Tror dere at vi må analysere en swot analyse eller noe slikt imorgen? Står litt fast på menneskelig ressurser fortsatt jeg, noen innspill? Lenke til kommentar
samma_det Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 ja står på siden at de har lav pris og halv pris på overnattinger.. hva kan det være da? usikker :/ TAkk! Bruk av konkurransemidler kan du komme inn på de 5 p'ene og fortelle om de.. bruk av menneskelige ressurser.. det omhandler tjenestemarkedsføring.. så lurt å sette seg inn i dette! har ikke kommet så langt enda så hittil har jeg ikke noe konkret å komme med.. men nå vet du ihvertfall for du kan rette nesa Hva mener du konkret med de 5 p'ene? og jeg er litt usikker på tjenestemarkedsføring, hva mener du med det? Prispolitikk: siden DNT ung er markedsledere kan de høyne prisen, dette er fordi (som det står på siden) at de er markedsledere, det er en trend og være Sunn å være ute i friluft osv.. om prisen skal være kostnadsbestemt, etterspørselbestemt, konkurransebestemt (hvis de har mye konkurranse), prisdifferensiering (ulik pris i ulike markeder eller overfor ulike kjøpergrupper), prising etter stadium i produktets livsløp, og sesongprising (kanskje sette opp prisen i sesong? dvs sommer? (2. p'en) Du glemmer en ting når du snakker om pris. Man må ikke glemme målgruppen vi jobber med her, ungdom fra 13-26 år. I denne gruppen finner vi f.eks. studenter som kanskje ikke har en like stor lommebok som andre. Derfor er det kanskje ikke så lurt for DNTung å sette opp prisen selv om de er markedsledere. Mulig de er markedsledere fordi de har lav pris og et attraktivt tilbud til ungdom som ønsker det. ja ser den! men hvordan klarer de å opprettholde konkurransen da? er det rett og slett pga det gode tilbudet? Delvis på grunn av tilbudet, vil jeg si! Selv om det finnes mange organisasjoner som kan fungere som en indirekte konkurrent, er det ikke mange som tilbyr det DNT Ung gjør. F.eks. har de aktiviteter som er litt mer ekstreme enn f.eks. speidern DNT Ung har jo turer med fjellklatring osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå