Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

SAM3002 Historie og filosofi 2 - eksamen 2011

Anbefalte innlegg

Noen som har vet om noen filosofer som har uttalt seg spesielt om frihet, vet om de i eksistensialismen men kanskje noen andre, og noen som uttaler seg i forhold til normer i samfunnet.

Frihet: Hobbes, Locke, John Stuart Mill, Karl Marx, Isaiah Berlin, Hanna Arendt....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående henvisning til kilder på eksamen. Kan jeg legge ved nettsidekilder slik jeg har lagret de på datan min, for eksempel: C:\Users\langvik\Documents\eksamen historie og filosofi\Kampdager - Den nye kvinnebevegelsen i 1970-årene.mht? Eller burde jeg skrive ned den originale nettadressen og bruke den som henvisning?

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan det er med bruk av kilder som for eksempel wikipedia? Trekker dette ned, eller er den godkjent?

Det spørs helt på hvor mye informasjon du trekker ut fra de sidene. Personlig bruker jeg kanskje 1-2 kilder fra wikipedia av 38 kilder jeg har lagret. Hvis du er redd de trekker deg ned, ville jeg anbefale å unngå bruken av slike sider. Husk at et kompetansemål er kildekritikk.

Lenke til kommentar

hvorfor bruke så mange kilder. Selv har jeg bare 9-10stk. Hvis du har flere blir det vel en del overfladisk pjatt?

Du trenger ikke bruke alle kildene, trenger man vel? Du vet vel at det vi har fått utdelt så langt til eksamen, bare er tema. De kommer alltid med andre kompetansemål du må dekke på eksamen, og dette inkluderer problemstillinger som ikke nødvendigvis er åpenbare ut ifra de to problemstillingene som står skrevet i eksamensheftet. Derfor er det bra å lagre kilder fra alle mulige ting man kan komme til å snakke om. Det er bedre å lagre mange kilder, for å dekke flere områder. Enn å komme på eksamen og finne ut at du er mangelfull, er det ikke?

Lenke til kommentar

Dere som skal ta faget som privatist, vet dere om vi får bruke egne pcer og lagre notater der. Eller må vi ta med notater på minnepenn?

Vel, sånn som vi har det skal alle som går opp til eksamen (uansett fag, privatist eller ei) bruke sin egen pc. Hvordan dere har det.. vet jeg ikke. Men ta med notater på minnepenn du!

Lenke til kommentar

Dere som skal ta faget som privatist, vet dere om vi får bruke egne pcer og lagre notater der. Eller må vi ta med notater på minnepenn?

Vel, sånn som vi har det skal alle som går opp til eksamen (uansett fag, privatist eller ei) bruke sin egen pc. Hvordan dere har det.. vet jeg ikke. Men ta med notater på minnepenn du!

Vi bruker egen pc og, vi måtte nesten bruke et annet linuxbasert operativsystem da. Het digeks som gikk ut på at vi ikke fikk internet. Heldigvis ble det frivillig etter mange klager. Så nå kan jeg bruke minesweeper, som jeg egentlig er litt avhengig av når jeg tenker ut nye ting å skrive. :)

Lenke til kommentar

Dette kan være farlig. Det er en regel om at om du har med minnepenn på eksamen, så skal de stryke deg, siden det ikke er laget på pc'en din. Men, du vet jo ikke om du skal ha med egen pc siden du er privatist? (tror dette skal stå i brevet du skal få før eksamen din) Pass på å spørr vaktene om dette er greit før eksamen begynner, ellers kan du faktisk bli tatt for juks.

Lenke til kommentar

noen som kan dele noen bra kilder?

De kildene som ble oppgitt på forberedelsesdelen er ganske bra. Kanskje ta en titt på personvernrapporten, mye bra som står der.

http://datatilsynet.no/upload/Dokumenter/publikasjoner/Personvernrapporten/Datatilsynet2010%20%282%29.pdf

http://www.forskning.no/artikler/2011/mai/288038

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/pressesenter/pressemeldinger/2011/vil-endre-innsynsretten.html?id=643893

Dette er i alle fall noen av kildene jeg kan tenke meg å bruke.

Dette kan være farlig. Det er en regel om at om du har med minnepenn på eksamen, så skal de stryke deg, siden det ikke er laget på pc'en din. Men, du vet jo ikke om du skal ha med egen pc siden du er privatist? (tror dette skal stå i brevet du skal få før eksamen din) Pass på å spørr vaktene om dette er greit før eksamen begynner, ellers kan du faktisk bli tatt for juks.

Man kan ta med seg minnepenn på eksamen hvis man ikke bruker sin egen pc. Det er nå det jeg har fått beskjed om i alle år.

Lenke til kommentar

Det kan nok være forskjell på skole og regler. Men grunnen til at de satt inn regel om minnepenn, er fordi det var flere som jukset for noen år tilbake hvor de brukte mobilt bredbånd. Og mobilt bredbånd ser helt lik ut som en minnepenn. Men alle skoler har annerledes regler som sagt.

Lenke til kommentar

Det står i vurderingsveiledningen: "tenke selvstendig (vise undring og bruke fantasi)". Hva legger de i fantasi? Kan jo alltids komme med noen veldig fantasifulle sammenligninger til relevante temaer, men vet ikke om det blir helt riktig.

Lenke til kommentar

noen som kan dele noen bra kilder?

De kildene som ble oppgitt på forberedelsesdelen er ganske bra. Kanskje ta en titt på personvernrapporten, mye bra som står der.

http://datatilsynet.no/upload/Dokumenter/publikasjoner/Personvernrapporten/Datatilsynet2010%20%282%29.pdf

http://www.forskning.no/artikler/2011/mai/288038

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/pressesenter/pressemeldinger/2011/vil-endre-innsynsretten.html?id=643893

Dette er i alle fall noen av kildene jeg kan tenke meg å bruke.

Man kan ta med seg minnepenn på eksamen hvis man ikke bruker sin egen pc. Det er nå det jeg har fått beskjed om i alle år.

Det står ikke noe på papirene jeg har fått om bruk av egne pcer, men de heviste til info på BFK. Og der stod det at man kunne bruke alt av hjelpemidler utenom internett og kommunikasjon. Det vil si at jeg kan bruke min egen pc? det er slik jeg oppfatter det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...