Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

SAM3002 Historie og filosofi 2 - eksamen 2011

Anbefalte innlegg

Ganske lik oppgave som jeg hadde når jeg hadde eksamen i hifi2 for 2 år siden(bare vi hadde likhet).

Hvis jeg hadde fått den oppgaven i dag, så hadde jeg sammenlignet litt mellom 2 store ideologier(sosialisme(eller kommunisme) og liberalisme), litt om hva slags friheter vi har i dag(hva som innskrenker frihet).

Av filosofer ville jeg nok tatt opp Rousseau og ikke minst Voltaire, hvis jeg ikke husker helt feil så er de blant personene som den franske og amerikanske revolusjonene hentet en del ideer fra, og frihetsbegrepet er viktige for begge to.

Endret av xaco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte på at det hadde gått ann å bruke Muhammed-tegningene og reaksjonene rundt det som et eksempel på ytringsfrihet og hvor grensen for ytringfrihet burde gå. Noen som har noen tanker rundt det? Flere eksempler? Kanskje en mulighet til å trekke inn bruk av hijab her?

Filosofer som er spesilet opptatt av ytringsfrihet?

Burde jeg si noe om frihetsbegrepet i politisk debatt (kommunisme og liberalisme for eksempel) og moralfilosofi (determinisme for eksempel)? Eller burde jeg ta for meg bare politisk? Hva tenker der?

Lenke til kommentar

hvordan forbereder dere dere til eksamen? Lese og skrive stikkord, eller skriver dere masse masse fakta om det dere tror oppgaven kommer til å spørre om?

Lese og stikkord for min del. Blir mye å ta med seg om en har mange lange tekster som en ikke kan på selve eksamen. Syntes det beste er å ha minst mulig, men viktige notater så det ikke tar lang tid å finne frem når en trenger det.

Lenke til kommentar

hvordan forbereder dere dere til eksamen? Lese og skrive stikkord, eller skriver dere masse masse fakta om det dere tror oppgaven kommer til å spørre om?

(nå tar ikke jeg denne eksamen og dette var ikke det jeg gjorde for 2 år siden)

Jeg hadde lest og skrevet korte sammendrag fra tekstene jeg mente ville kunne hjulpet meg med oppgaven, om dette er artikler om gitmo, dld eller hva enn du mener kan dra inn, men jeg ville enda tatt med meg hele teksten til eksamen, selv om du mest sansynlig ikke ville bruke den, det er bedre å ta med seg litt for mye enn å ta med seg litt for lite, men ikke ta med deg ting du ikke har lest og har oversikt over, du har nemlig ikke tid til å lese og skaffe deg oversikt over mye på selve eksamen, i alle fall hvis du jakter på toppkarakter.

Det er nemlig lett å gå i fellen med å ha med seg for mye stoff, som jeg mer eller mindre klarte, da jeg dro med meg hele wikipedia på minnepenn.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Carmsnupp: Jeg tror det er bra å ha skrive om frihetsbegrepet fra andre sider enn den politiske. Da viser du at du kan se på emnet fra flere ulike sider :)

-

Jeg har skrevet litt om hvordan ulike ideologier og eksistensialismen ser på frihet, for å sette meg inn i ulike sider ved begrepet frihet. Jeg har hovedsaklig tatt for meg anarkismen og liberalismen, med tanke på at det er de ideologiene som setter frihet høyest.

Videre har jeg sett på hendelser i nyere tid som handler om innskrenket frihet. Jeg har også sett litt på menneskerettigheter, ettersom det er nevnt i forberedelsesdelen. Jeg skriver for det meste stikkord, blant annet en liste over filosofer som kan passe inn i temaet. Vet ikke helt hva annet jeg skal gjøre

Lenke til kommentar

Hvordan definerer dere begrepet frihet? Det er jo mange måter å definere ordet på, det går litt på hvor man er vokst opp, i hvilken kultur og religion (evnt. ikke-religiøs), hvordan oppveksten har vært og hva man kjenner fra før (og ønsker for fremtiden).

Selv er jeg faktisk ikke helt sikker på hvordan jeg vil definere ordet, frem til nå har jeg tatt utgangspunkt i hver enkeltsak og sett hvilken del av friheten som forsvinner, er truet osv. Noen saker tar for seg ytringsfrihet, bevegelsesfrihet eller økonomisk frihet, mens andre går mer på frihet på Internett og overvåkning.

(Synes det var mye lettere å definere ordet før jeg startet med historie og filosofi)

Lenke til kommentar

Jeg legger ved en vurderingsveiledning for eksamen i dette faget. Vil anbefale alle å se igjennom det som kreves av kompetanse for en 5-6 for eksempel, og ha dette med i tankene når dere forbereder dere og skriver oppgaven imorgen. Ønsker alle lykke til videre med forberedelse. Ellers registrer jeg også mange gode tanker, som har vært til god hjelp.

Vurderingsveiledning til eksamen.pdf

Lenke til kommentar

forresten, hvor langt tenker dere å skrive (sånn ca.)?

Læreren min sa at minimum for en god karakter er 4-5 sider, men at det ikke gjør noe som helst å skrive lenger, så lenge du har noe fornuftig å si... Jeg kommer nok til å sikte meg inn på en 6-8 sider.

Lenke til kommentar

forresten, hvor langt tenker dere å skrive (sånn ca.)?

Notater til eksamen eller på eksamen? Notater: Ikke så veldig mye, korte sammendrag, stikkord ++. På eksamen: Umulig å si, så mye jeg rekker? På tentamen skrev jeg 5 sider, men vil ikke skrive så lite på eksamen!

Lenke til kommentar

Har tenkt og starte med noe slik som (utifra oppgaven) dette:

I denne oppgaven skal jeg snakke om frihet og de forskjellige sidene ved den. Både friheten og at man har en individuell rett til å gjøre hva man vil, og at man har frihet fra at andre begrenser din frihet. Jeg skal også gi noen eksempler på innskrenkning av frihet etter 2 verdenskrig. Deretter skal jeg si noe om liberalsime/anarkisme og kommunisme, og deres forskjellige syn på frihet. Til slutt vil jeg forsøke og komme med en konklusjon. På siste side vil kildene mine stå og min begrunnelse for å bruke disse kildene.

Hvis man ser på begrepet frihet vil det for noen virke svært enkelt, men det skal ikke mer til enn en litt nærmere kikk til for å skjønne at det ikke er like innlysende. Aspektet frihet forandrer seg fra hvor man har vokst opp, hvor man bor og ikke minst hvor man står i historien. Man har også frihet til å gjøre hva man vil, samt frihet fra at andres frihet begrenser din egen. Hvis man ser på USA på midt 1900 er friheten til et hvitt menneske stor på bekostning av det svarte mennesket. Når da det svarte mennesket sliter seg løs fra det hvite mennesket utøvelse av frihet på deres bekostning kan man også si at det svarte mennesket tar bort det hvite menneskets frihet. Her ser man noe av problemene med ideen frihet. Hvis en person vil gjøre det den vil er det nesten en teoretisk umulighet at den personens utøvelse av sin frihet ikke vil begrense en annen person sin frihet. Man kan se på den filosofiske og politiske ideen Anarkisme. Anarkisme er kanskje den filosofiske ideen som setter individets frihet høyest. Den går innfor og minske samfunnets maktstrukter og gi det enkelte individ mest mulig frihet. Anarkisme har vist seg en praktisk umulighet og bygge et fungerende samfunn på pga menneskets vilje til og utnytte andre til egen vinning.

( John Stuart Mill Liberalisme)

Anarkisme og liberalisme vil jeg bruke som et eksempel på at mennesker har den største friheten til og gjøre hva det vil.

Hvis man ser på det svarte mennesket i USA så kan man si at deres frihet fra og bli utnyttet av det hvite mennesket har blitt fratatt dem. Den politiske ideologien som har prøvd og ivareta menneskers frihet fra andres frihet, vil jeg mene er kommunismen. Denne bygger i stor grad på ideene til Karl Marx og Friedrich Engels som bla utga ”det kommunistiske manifest.” Kommunismen går ut på at staten skal kontrollere både den private og offentlige friheten for å beskytte den enkeltes persons frihet fra andre. Dette er ofte gjennomført som et totalitært styre som i sovjet når Stalin styrte. Staten tar total kontroll over produksjon og handel, blir kalt planøkonomi. Dette er motsetningen til markedsøkonomi der etterspørsel styrer.

Bare noe jeg kladda sammen på en time nå, er jeg helt på villspor eller har jeg ihvertfall noen fisk i garnet?

OOops Wall of Text :)

er privatist

Lenke til kommentar

Har tenkt og starte med noe slik som (utifra oppgaven) dette:

...

er jeg helt på villspor eller har jeg ihvertfall noen fisk i garnet?

Har du fått oppgava allerede siden du er privatist, eller er det ut i fra temaet? Hvis det bare er ut i fra temaet tror jeg det er stor sannsynlighet for at du er helt på villspor ettersom du ikke vet hva oppgava blir, og det er ikke en fordel å "starte" før du kommer på eksamen. Man går fort på en smell om man prøver å starte før man ser oppgava, for da er det lett å misforstå, ikke inkludere det sentrale i oppgava osv... (det har iallefall vi fått beskjed om et par titalls ganger den siste uka)

Lenke til kommentar

Nei, men har sett på Eksamenene fra de siste 8 årene samt vist oppgaven frem til en kompis jeg kjenner som er lærer i Historie, og har utdanning som filosof, og han har sagt at odsen er stor for at vi får en liknende oppgave av den jeg satt opp for meg selv her. Bruker det uansett bare som hjernetrimm.

Endret av Gernia
Lenke til kommentar

Hvis det er noen som har laget gode og oversiktlige notater med sammendrag, så hadde jeg vært takknemlig for det! Du har en god innledning og start på oppgaven din, Gernia, men det kan være litt risikabelt, med tanke på at du ikke helt vet hva den endelige oppgaven vil være. Men du har et godt utgangspunkt for å få god karakter, utifra det du har skrevet der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...