Gå til innhold

Hvor lenge skal vi ta religion alvorlig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen mennesker trenger å tro på at det finnes en høyere makt, og selv om dette ikke er helt min greie så kan jeg ikke helt se at det skal være min greie og nekte dem dette da det tydeligvis gir dem et bedre liv.

Det skal vel være takhøyde for det meste i vår tidsalder.

Lenke til kommentar

Noen mennesker trenger å tro på at det finnes en høyere makt, og selv om dette ikke er helt min greie så kan jeg ikke helt se at det skal være min greie og nekte dem dette da det tydeligvis gir dem et bedre liv.

Snakker IKKE om å nekte dem noe som helst jeg... Du har tydeligvis misforstått..

Tenk deg et det kommer bort en kar til deg som begynner å snakke om star wars. Litt ut i samtalen går det plutselig opp for deg at fyren faktisk TROR helt og fullt på at Han Solo og Chewbacca reddet galaksen for lenge lenge siden...

Hva gjør du?

A. Snakker med ham om star wars som om du er en bekjent av prisesse Leia og en personlig venn med en jedi....?

Eller B. Du tar tre skritt tilbake og lar den berømte tulling alarmen gå?

Husk at denne personens tro på Star wars gjør denne personens liv bedre, så hvem er du til å nekte ham å løpe runt å tro dette? HVIS du nå tror at religiøse overbevisninger er bedre/opphøyet/bedre bevist eller har større troverdighet så ta en titt til påå hva religion er du snill, for da lider du tydeligvis at syken alt for mange i dag har, nemlig respekt for vissvass historier som ikke har rot i virkeligheten, en greie religion har skaffet seg mellom generasjoner med tvang og trussler...

Gude tro skiller seg ikke nevneverdig ut fra troen på star wars eller lignende påståelige ting,....

Det skal vel være takhøyde for det meste i vår tidsalder.

Takhøyden har vel aldri vært høyere enn nå tror jeg.... Men tiden er faktisk også moden for at vi i størregrad enn før dropper overtro og forsøker å møtes med verktøy som kunnskap, fakta og viten... Mer enn noen gang før faktisk...

• Liker 8
Lenke til kommentar

Det eksemplet over der med tanten din, jeg har vært borti lignende episoder hvor jeg snur det andre kinn til istedenfor å komme med kritiske spørsmål tilbake. Er relativt konfliktsky av meg, ønsker sjeldent å lage rabalder. Kjenner jeg ikke klarer å ta sånne folk seriøst om de sier sånt til meg, jeg mister automatisk all troverdighet til personer som er dypt religiøse, kan ikke noe for det. Er vel bare slik når jeg ikke tror på dette "eventyret", for det er nettopp det religion er for meg, et eventyr.

Men for all del, jeg skal ikke tvinge folk ut av religion, det gjør som sagt livet bedre for mange mennesker som du sier. Det jeg har lurt på av og til, har religion opp igjennom tidene gjort mer godt enn vondt? Vanskelig spørsmål å svare på.

Anyways, jeg tror ikke mange vil ta tanten din seriøst, og det vil bli færre og færre som gjør det. I dag må du vel oppsøke spesielle kretser hvor du kan komme med slike uttalelser uten å få rare blikk.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

What you have not reasoned yourself into you cannot reason yourself out of.

Religion fyller for mange mennesker en viktig rolle i deres liv, på samme måte som det å hate andre mennesker spiller en viktig rolle.

Istedenfor å se på hvem man selv faktisk er, og se det positive i det samt bedrive litt selvutvikling rundt negative sider, er man lat og dum og slår seg til ro med "i det minste er ikke jeg slik som HAN DÆR ergo er jeg GOD SOM GULL og da kan jeg ligge her strekk ut og stinke til den høye himmel med god samvittighet".

Nå er det jo også slik da at de aller aller fleste faktisk driter i hva religionen deres faktisk sier, så neste gang hun kommer med ""Alt ligger i guds hender vet du!", får du bare gi som tilsvar "ja Allah er stor vettu amen" så ser du hvor kjapt hun holder kjeft om våset sitt.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt hva du sier men kan ikke forestille meg hvordan i all vide verden du skulle kunne påvirke det.

Hvordan har du tenkt å få tanta di til å slutte å tro på det hun har trodd på hele livet?

Det er vel ikke det som er direkte hensikten her, men det hjelper nok hvis vi unngår å støtte opp under stadige påstander om at guden hennes kontrollerer og vet så mye rart, og er den som er ansvarlig for alt godt som skjer, osv.

Det er lett å være enig med seg selv når alle andre også tilsynelatende er det.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Et lite tips: Å diskutere med religiøse personer er stort sett bortkastet tid så lenge man ikke diskuterer på like premisser.

Ønsker jeg en "verdifull" debatt med en religiøs kreves dette at jeg går inn i debatten fri for fordommer, samt at jeg tar den religiøse på alvor. Skal jeg forvente at han/hun tar mine synspunkt på alvor så lenge jeg ikke tar hans/hennes synspunkt på alvor?

Ja, religiøse personer er forskjellige og noen er så langt ute på viddene at man kan få vondt av mindre. Andre viser et nivå av refleksjon som jeg aldri kommer til å oppnå.

Og en annen ting. Religion er mye mer en kristendommen og kristendommen er også mye mer enn kristendommen. Som virker å være den religionen RWS snakker om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

nuhvel.

Ingen liker preking. Speislet ikke når man kan trekke logiske slutninger som river ned prekingens budskap.

Budskapet om at man ikke skal stjele, forsvinner helt når det er gud som befaler dette.

Jeg mener at vi må ta religion alvorlig, fordi her har man en etisk og moralsk grunnlov som man ikke kan straffes etter. Den er uavhengig av loven, og man kan fritt konvertere i hytt å pine.

Det finnes få andre instutisjoner i verden som forkynner et riktigere verdisett enn de forskjellige hellige hus. Hellige bøker og skrifter inneholder tonnevis av historier vi kan sammenligne oss med og lære av.

Det er nyttig med litt åndeligbudskap av og til, ikke bare fakta.

Hvis man skal diskutere med en religiøs(fanatiker), så tror jeg det er lurt å diskutere valg som karakterene i den respektive hellige bok har gjort.

Lenke til kommentar

Vi må ta religion alvorlig så lenge religion styrer folk sine liv.

Vi må få en slutt på at religion styrer folks liv.

Folk må ikke leve på en illusjon, men forholde seg til realiteten.

Din realitet er feil. Religion er ikke illusjon.

Lenke til kommentar

Når jeg slår opp definisjonen på illusjon syns jeg religion passer veldig bra under den. Det finnes ikke hold i noen religion, annet enn noen tekster skrevet av folk for lenge lenge siden. Religion begrenser og styrer menneskeheten i feil retning, den skiller oss fra hverandre, den legger et slør foran øyene på oss slik at vi ikke kan se ting for oss selv slik de virkelig er. Dømmer gjør den også, tror du ikke på "Gud" så er du en dårlig person, ikke ekte. Det ser vi jo også på signaturen din, ganske dømmende er den!

Nei fysj, vi må utdanne folk så de kan få kunnskapen til å se hvor flott ting er i det virkelige liv :)

• Liker 5
Lenke til kommentar

Når jeg slår opp definisjonen på illusjon syns jeg religion passer veldig bra under den. Det finnes ikke hold i noen religion, annet enn noen tekster skrevet av folk for lenge lenge siden. Religion begrenser og styrer menneskeheten i feil retning, den skiller oss fra hverandre, den legger et slør foran øyene på oss slik at vi ikke kan se ting for oss selv slik de virkelig er. Dømmer gjør den også, tror du ikke på "Gud" så er du en dårlig person, ikke ekte. Det ser vi jo også på signaturen din, ganske dømmende er den!

Nei fysj, vi må utdanne folk så de kan få kunnskapen til å se hvor flott ting er i det virkelige liv :)

For deg så gir det kanskje ingen mening, men det betyr ikke at det ikke er riktig for andres livssyn.

Hvis jeg f.eks velger å tro 100% på at julenissen finnes så er det ingen verdens ting du kan gjøre for å få meg til å slutte med det.

Det dere også glemmer er at stat og kirke i mange land er veldig tett knyttet, f.eks i USA.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Til TS så er jeg enig med deg, og jeg kan skjønne at man lett kan bli noe provosert og oppgitt over at andre mennesker ikke er like rasjonelle i sin tankegang.

Selv om det hadde vært langt færre tilhengere av religion om man forandret utdanningen etc... så vil det nok ikke forsvinne med det første. Vi mennesker er av forskjellig grad rasjonelle og urasjonelle i sin tankegang, og det synes jeg man skal respektere. Det vil jo ikke si man er dummere på noen måte, bare tenker og vurderer ting forskjellig.

Mye av den samme urasjonelle tenkingen kan raskt få annet utspring uten religion, som du f. eks ser ut til å finne i de sterkeste Apple-tilhengerene (med et helt ukritisk syn på hva Apple lanserer), som jeg forsovet blir like oppgitt over. Nei, jeg synes religiøse skal få lov å tro på hva de vil, ja om de holder det til dem selv.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge det finnes rape gale selvmordsbombende tullinger som tror de må gro skjegg, tvinge kjerringene sine til å gå i burka, kappe av deler av kuken på sønnene sine, og unngå svinekjøtt, for å tilfredsstille en angivelig pervertert pedofil, så må vi nok dessverre ta religion seriøst - ellers risikerer vi jo å bli sprengt til helvete på dagligdagse gjøremål som handletur eller busstur.

• Liker 2
Lenke til kommentar

- ellers risikerer vi jo å bli sprengt til helvete på dagligdagse gjøremål som handletur eller busstur.

Så religion skal respekteres på grunnlag av frykt? Joda, det er jo det som har holdt liv i kristendommen her på berget i å mange så som det har, da frykt og trussler er det som selger religion best.......

Og ja, folk får for all del tro hva pokker de vil for meg så lenge de klarer å holde galskapen for seg selv og ikke tror at jeg skal automatisk respektere den fordi DE tror det de tror er hellig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...