Kowalski Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Tror neppe dette "musikk-mot-betaling" opplegget slår til any time soon.. Folk er for smarte til at de gidder å betale for noe som er gratis fra før.. Spesielt i norge. Her kan man laste ned, uten å få RIAA på baken, helt til 31. desember Du tror de er for smarte. Hva med de som synes det er moralsk riktig å betale for noe man liker, og som i utgangspunktet koster penger? Jaja.. jeg kommer iaffal aldri til å betale for musikken jeg laster ned. Folk skal tjene penger på ALT asso.. [oppgitt]er det mulig?![/oppgitt] Enig! Snart blir det vel slik at vi må BETALE alt fra rørleggeren som har fikset badet, konduktøren som krever billett, mannen i kinoluken osv.. Pussige greier! Hva er det med deg og din fullstendige mangel på respekt i forhold til mennesker som lever av å jobbe med musikk? Jeg synes det er hårreisende å lese så lavpannede innlegg, beklager frekkheten. Nå må jeg vel rettferdiggjøre mitt innlegg med litt relatert stoff Buymusic.com har en god del veldig bra musikk, men de mangler bredden slik jeg ser det. Bare velkjente artister der. Siden er ikke spesielt oversiktlig, og de har snublet ganske greit i mange sjangerdefinisjoner. Lenke til kommentar
Roadrunner7 Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Jeg er enig i at det er moralsk riktig å betale for musikken. Og jeg er villig til å gjøre det, så snart det kommer en god tjeneste som lar oss laste ned musikk mot betaling. Men finnes det noen slike alternativer som virker i Europa (og helst i Norge også da)? Har noen av dere prøvd å bruke den tjenesten dere driver og diskuterer nå? Om den så hadde godt utvalg, og gode priser, så hjelper det lite for oss som ikke bor i Amerika. Prøv å opprette en konto der, så får du beskjed om at pga lisens-rettigheter, så virker tjenesten kun for amerikanere. Lenke til kommentar
tokr Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Det er moralsk riktig og betale for musikk. men det er også moralsk riktig og ikke kreve alt for my penger for noe man har monopol på... når så dere sist platebransjen i priskrig... Jeg vil betale 5 kroner for en sang eller 50 kroner for et helt album... da kan jeg love at jeg kjøper en del... Jeg liker og være ærlig, men når de man skal være ærlige mot er banditter (platebransjen) så tøyes også min moral. for den som kommenterte min bruk av og og å... Norsken min blir faktisk værre og værrrre for hver dag som går... har ikke bodd i Norge siden 1998 og det merkes Lenke til kommentar
Vice Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Har heller ikke noe imot å betale en rimelig pris for å laste ned et godt utvalg av musikk. Men kvaliteten(birate) må også være betraktelig bedre enn det som tilbys gratis over feks. p2p nettverk. Altså, hør her. Følgende band har gitt ut CD-er med nesten BARE bra sanger:Tool, Ac/Dc, Led Zeppelin, Rage Against the Machine, Cake, gamle Metallica, Muse, Ribozyme, Rockatansky og så videre. Og for et komplett verdiløst utsagn! Finnes nok minst like mange som vil påstå at de samme bandene har gitt ut CD'er med nesten BARE dårlige sanger... Lenke til kommentar
monkeecheetah Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Jeg synes mp3 burde bli stuerent. Men plateselskapene må jo skjønne at mp3 er ikke like bra og d samme som å ha albumet. 1/3 av full pris er enda ikke nok. Tror heller de burde gå over til last ned så mye du vil til fast månedspris/årspris. For jeg vil ikke bli forbryter kun fordi jeg ikke har råd til å kjøpe all musikk jeg synes er ok å høre på. Mange band har jo misforstått bruken av en cd og dropper ting som tekst, ord fra bandet og bilder og sånt og kun gitt ut en slags dobbelgreie med rettigheter i bookleten. Da mister man lysten til å kjøpe. Men om det følger med en ekstra DVD, bok med tekster og en cd-nøkkel for en database på nette og laste ned uutgitt musikk. Da har man skjønt det, da har man lyst til å kjøpe! (Ja jeg kjøper opp til flere plater i måneden, de jeg mener fortjener å bli kjøpt blir kjøpt) Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Altså, hør her. Følgende band har gitt ut CD-er med nesten BARE bra sanger:Tool, Ac/Dc, Led Zeppelin, Rage Against the Machine, Cake, gamle Metallica, Muse, Ribozyme, Rockatansky og så videre. Og for et komplett verdiløst utsagn! Finnes nok minst like mange som vil påstå at de samme bandene har gitt ut CD'er med nesten BARE dårlige sanger... Hør her, Vice. Det var ikke jeg som påstod at jeg ikke fant et eneste album med mange bra sanger. Jeg sier bare at han muligens hører på feil artister når han selv synes at de ikke produserer mange nok bra sanger på albumene. Jeg er jo i en ganske fin posisjon her, da, ettersom jeg liker band som faktisk gir ut nesten bare gode sanger... Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Altså, hør her. Følgende band har gitt ut CD-er med nesten BARE bra sanger:Tool, Ac/Dc, Led Zeppelin, Rage Against the Machine, Cake, gamle Metallica, Muse, Ribozyme, Rockatansky og så videre. Og for et komplett verdiløst utsagn! Finnes nok minst like mange som vil påstå at de samme bandene har gitt ut CD'er med nesten BARE dårlige sanger... Hør her, Vice. Det var ikke jeg som påstod at jeg ikke fant et eneste album med mange bra sanger. Jeg sier bare at han muligens hører på feil artister når han selv synes at de ikke produserer mange nok bra sanger på albumene. Jeg er jo i en ganske fin posisjon her, da, ettersom jeg liker band som faktisk gir ut nesten bare gode sanger... For deg så er det ikke noe problem tydligvis, men nå er ikke alle her i verden som deg. Tror det var dette som Vice ville ha fram. Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Buymusic er rett å slett noe møkk, unnskyld uttrykket. Tror ikke de kommer til å tjene noe særlig med penger. -De krever at man benytter WM9 og IE -Alle låtene har DRM -Det er alt for dyrt i forhold til kvalitet -Sangene er i 128Kpbs -Man kann ikke transportere sangene rundt. -Stadige bekreftelser og innloggninger for å bekrefte at man har betalt ved å taste inn ID og passwd. Man kjøper ikke engang sangene man bare kjøper lisensen på dem. Dårlig utvalg. Sammenlignet med ITunes er jo dette elendig. Nei holder meg helller til _lovlig_ nedlasting av musikkfiler fra DC eller IRC. Har overhodet ingen moralske betenkeligheter ved å laste ned vilken som helst CD fra Internett. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Man kjøper ikke engang sangene man bare kjøper lisensen på dem. Helt korrekt. Og i dette tilfellet er det alt for dyrt. Nei holder meg helller til _lovlig_ nedlasting av musikkfiler fra DC eller IRC. Ja, vi får utnytte oss av tilbudet så lenge vi har det. Har overhodet ingen moralske betenkeligheter ved å laste ned vilken som helst CD fra Internett. Vel. Det er jo dette med at artistene faktisk har jobbet ganske hardt for å få til dette, men ovenfor plateselskapene har ikke jeg heller noen betenkeligheter. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Buymusic er rett å slett noe møkk, unnskyld uttrykket.Tror ikke de kommer til å tjene noe særlig med penger. -De krever at man benytter WM9 og IE -Alle låtene har DRM -Det er alt for dyrt i forhold til kvalitet -Sangene er i 128Kpbs -Man kann ikke transportere sangene rundt. -Stadige bekreftelser og innloggninger for å bekrefte at man har betalt ved å taste inn ID og passwd. Helt riktig. Dette er rett og slett 100% søppel. Man kommer ikke stort nærmere svindel i lovlig form. Tror mestparten av de som prøver dette vil føle seg regelrett snytt. Lenke til kommentar
Kowalski Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Har overhodet ingen moralske betenkeligheter ved å laste ned vilken som helst CD fra Internett. Jeg gjentar meg selv - jeg synes det er ubegripelig at noen har såpass liten respekt for de som lever av musikk. Kopiering er helt uproblematisk, så lenge man har et bevisst forhold til det å oppdage ny musikk for så å kjøpe det man liker godt. Det å fullstendig erstatte musikkjøp med piratkopiering, slik det virker som du gjør, sier litt om hvor glad man er i musikk som sådan.. Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Har overhodet ingen moralske betenkeligheter ved å laste ned vilken som helst CD fra Internett. Jeg gjentar meg selv - jeg synes det er ubegripelig at noen har såpass liten respekt for de som lever av musikk. Kopiering er helt uproblematisk, så lenge man har et bevisst forhold til det å oppdage ny musikk for så å kjøpe det man liker godt. Det å fullstendig erstatte musikkjøp med piratkopiering, slik det virker som du gjør, sier litt om hvor glad man er i musikk som sådan.. Nå har jeg jo kjøpt en del musikk opp gjennom årene. Sikkert ikke den som har kjøpt mest musikk, men en del CD'er har det jo blitt. Og kjøper fremdeles en del cd'er dersom jeg finner noe jeg liker godt eller hører at en CD er veldig bra. Det er noe med den spesielle følelsen å vandre ut av en platebutikk med en ny CD i hånda. Men min sudentøkonomi gjør at jeg ikke prioriterer det å kjøpe CD'er akkurat. Når det gjelder musikkhandel over nettet kunne jeg godt ha tenkt meg å prøve det dersom iTunes blir lansert for Europa. Men prisen bør ikke være noe særlig over det den er i USA. Per i dag synes jeg at det er svært få cd'er som er verdt 150 kr. Når man ser på kostnadene man kan kopiere en CD for i dag er det en klar overprisning av en vare som er blitt ganske standard. For all del det finnes enkelte geniale musikkere der ute som er unike, men de fleste standardartister er ikke for meg verdt 150 kr. Slik som teknologien har utviklet seg i dag er det mulig å produsere CD'er med mye mindre utstyr en tidligere. Når i tillegg, det meste av pengen fra platesalg havner i lommene på de store plateselskapene.. Ja selv enkelte middels store artister kan ende opp med å skylde penger dersom en plate ikke selger så godt som forventet. Jeg har kjøpt en del CD'er fra lokale artister som er på lokale platesalg som jeg vet får en rettferdig andel av pengene fra salget, men terskelen er ganske høy for å kjøpe av artiser som er på et RIAA selskap, Skal jeg være helt ærlig så tror jeg at tiden er forbi der man kunne forlange så høye priser for CD'er som de vi har i dag. Ja, prisenene er faktisk litt lavere i dag en hva de var for et par år siden. På sikt vil nok det meste av musikken bli en standardvare med stadig synkende pris på linje med de fleste andre produserte varer. De store plateselskapene vil forhåpentlighvis dø ut. De musikerene som er genuint interessert i musikk vil fortsatt kunne leve at musikken og vil fortsette å lage god musikk. Jeg ser ingen hensikt i å bremse denne utviklingen ettersom jeg ikke finner noen grunner til det. En slik utvikling vil være bra for 1. Mange musikere 2. Mange musikkelskere 3. Musikkkjøpere/"brukerne" samlet gir dette en utvikling som er positiv for samfunnet både på et økonomisk og et mer emosjonelt plan. Lenke til kommentar
ApeacE Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 For dårlig, for den en trenger på irc,kazaa eller dc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå