Moondog7 Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Hei! Jeg lurer på om det finnes noen side som lister opp/forklarer om hvilke eksamener man trenger for å få generell studiekompetanse, når man ikke har noe videregående fra før? Hvis ikke, kan noen fortelle meg hva jeg trenger av matematikk og historie? Har prøvd å google men finner mest spørsmål fra folk som skal bygge på. Får også dårlig informasjon fra skolene på mail, men skal stikke og prate med dem når jeg får tid. På forhånd tusen takk. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Det hørtes ut som en umulig oppgave. Du må snakke med en studieveileder på en skole i nærheten. Det er utrolig mange fag, og du må ta muntlig og skriftlig i flesteparten fordi du tar det som privatist. Dessuten vil det koste flere hundre kroner per eksamen. Jeg kan tenke meg at det blir omtrent 10 eksamener per år, det vil si veldig unøyaktig 30 eksamener. Det kan koste deg 12000 kroner. Men prisen er ingenting iforhold til alt arbeidet det krever å lese til eksamen i disse fagene. Du skal ha enorm disiplin og du må dessuten være smart for å klare å forstå flere av fagene uten undervisning. Av ren nysgjerrighet, er det noen som faktisk har klart det du planlegger her? Endret 20. mai 2011 av Abigor Lenke til kommentar
J-nome Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Vel det er i hovedsak 2 krav til generell studiekompetanse ifølge samordna opptak og regjæring.no. Disse er utdanning/praksiskravet og fagkravet. Det er 6 fag man må ha gjennomført for å få godkjent fagkravet. Disse er pr dagens skolereform: 1.Matematikk 224 årstimar 2.Naturfag 140 årstimar 3.Historie 140 årstimar 4.Samfunnsfag 84 årstimar 5.Engelsk 140 årstimar 6.Norsk 393 årstimar disse kan oppnåes afaik med å ta privatist eksamener som kulminerer i nevnte timeantall. Her blir det litt komplisert iht hvordan man løser dette, men man kan i hovedsak se på det kurset skolen tilbyr og gange antall timer i uken med 38. Dette gir røft et skoleår. Dette gir deg hvor mange timer en bestått eksamen i det faget teller opp mot fagkravet. Utdanningskravet er litt mer komplisert. 23/5 regelen og fagbrev regelen er ganske selvforklarende og er to måter å fylle utdanningskravet på. Den tredje måten er jo fullført 3årig videregående skole. Og virker jo ut som at du må gå 3 år på skole, men afaik så er det en vei rundt dette. 3 årig VGSkole er jo så veldig mangt. Det de stiller krav til er jo at du fullfører kravet for en av de godkjente linjene på studieplanen. Disse kravene varier veldig. Noen er veldig teoretiske mens andre er mer praktiske. pr idag må man ha fullført en av de følgende studieprogrammene: •utdanningsprogram for studiespesialisering - programområde for realfag - programområde for språkfag, samfunnsfag og økonomi - programområde for formgjevingsfag •utdanningsprogram for idrettsfag - programområde for idrett •utdanningsprogram for musikk, dans og drama - programområde for musikk - programområde for dans - programområde for drama du må fullføre fellesfagene og programmfagene fra VG1-2 og 3. Disse kan oppnåes gjennom privatist eksamen. Herunder også valgfag. Som du trenger fordypning (aka over to år og 2 eksamener typisk et vk2 kurs og et vk3 kurs). Du må ta privatist eksamen i rett sett med fag iht kravne for det programmet du velger. Samkjør valgene rundt fagkravet og du kan delvis ta to fluer i en smekk iht utdannings og fagkravet. Kilder: http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/ http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/3-arig-videregaende/ http://www.regjeringen.no/mobil/nb/dep/kd/dok/nouer/1999/nou-1999-17/4/2.html?id=353574 Lenke til kommentar
Moondog7 Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 Jøss, er det så mange ekstra fag å ta dersom man ikke går under 23/5 regelen? Vurderer å jobbe 2 år til, for å få fem år yrkeserfaring. Da vil jeg etter det jeg har kommet frem til kun trenge 10 eksamener til sammen, så sant samfunnsfag og historie kombinerer muntlig og skriftlig eksamen (slik det var da jeg tok naturfag, så den har jeg jo allerede). Eller tar jeg veldig feil nå? Lenke til kommentar
Moondog7 Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) [...] Aha! Tusen takk, nå ble jeg ganske mye klokere. Får vel lese rundt litt til. Endret 20. mai 2011 av Moondog7 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Jøss, er det så mange ekstra fag å ta dersom man ikke går under 23/5 regelen? Vurderer å jobbe 2 år til, for å få fem år yrkeserfaring. Da vil jeg etter det jeg har kommet frem til kun trenge 10 eksamener til sammen, så sant samfunnsfag og historie kombinerer muntlig og skriftlig eksamen (slik det var da jeg tok naturfag, så den har jeg jo allerede). Eller tar jeg veldig feil nå? Naturfag er for 1. klasse og jeg tror du har rett i at det kun er en eksamen (tror det er muntlig) i det faget. Men for 2. og 3. klasse er det både en eksamen muntlig og en eksamen skriftlig for de fleste fagene. Lenke til kommentar
Moondog7 Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 Hmm... Trodde naturfag var et såkalt GK-fag, altså at man velger enten fysikk, biologi eller kjemi 2. og 3. klasse. Og ingen av de sistnevnte er listet under fagkravene. I tillegg kreves det 140 timer naturfag, og går man ut fra 5 timer naturfag i uken gange 38 uker blir det 190, så det skulle holde i massevis. Nok en gang kan det være jeg misforstår Men jeg skulle aldri ha begitt meg ut på denne håpløse søkingen, så jeg burde nok søke profesjonell hjelp og trøst hos en rådgiver eller noe. Lenke til kommentar
J-nome Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 det er dog mulig at om du er født engang på tidlig 80 tallet at du havner under den gamle 94 reformen. Så det kan være verdt å sjekke er en del andre krav som gjelder da. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Hmm... Trodde naturfag var et såkalt GK-fag, altså at man velger enten fysikk, biologi eller kjemi 2. og 3. klasse. Og ingen av de sistnevnte er listet under fagkravene. I tillegg kreves det 140 timer naturfag, og går man ut fra 5 timer naturfag i uken gange 38 uker blir det 190, så det skulle holde i massevis. Nok en gang kan det være jeg misforstår Men jeg skulle aldri ha begitt meg ut på denne håpløse søkingen, så jeg burde nok søke profesjonell hjelp og trøst hos en rådgiver eller noe. Naturfag er slik jeg husker et fag i 1. klasse. Du kan velge helt andre fag i 2. og 3. klasse. Du kan få generell studiekompetanse uten kjemi, fysikk og biologi. Men om du skal ha studiespesialisering med realfag må du ha noen av disse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå