Gå til innhold

skal kjøpe meg ny pc maks 14- 15 k (laptop) hjelp?

Anbefalte innlegg

okey,bare så jeg forstår dette riktig nå

denne pcen f,eks: http://www.prisjakt.no/product.php?e=889926 er da mye svakere enn denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=628924

men bedre bygd innvending av kvalitet bare?

for jeg kan vell ikke skjønne at den du nevner kan være bedre på noe måte? i alle fall når jeg leser av ting den har f,eks som 8 gb ram, rask prossesor osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, den er ikke svakere på annen måte enn at skjermkortet er svakere. Men det har du altså ikke bruk for, ikke sant? Hadde Elitebook'en hatt det samme skjermkortet som Envy'en, ville den vært 2-3 tusen dyrere, minst. Den har dessuten SSD, ikke vanlig harddisk. Ellers er prosessor den samme, samme minne .... og når du sier "bare" bedre byggekvalitet, vel ... det er ikke bare "bare", etter min mening. Dette "bare" er også noe som koster penger. Det er derfor jeg er litt overasket over at de nye Elitebook'ene er såpass billige - forrige generasjon av dem måtte man opp i over 20 tusen for tilsvarende.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Til video, film og alt annet en spill, er grafikkchipen i Elitebook'en like bra. Og undervurder heller ikke fordelen med en SSD - en slik gjør maskinen generellt mye raskere på så og si alt - bedre respons, mye raskere oppstart av maskin og programmer. Jeg har en selv i min maskin, og hver gang jeg må arbeide på en maskin med vanlig harddisk, så føles ALT så forbannet tregt. Helt sant. Men OBS! Du får altså da mindre plass - SSD'en i Elitebook'en har 256 Gig. Det er mye mer enn det du trenger til OS, programmer og slikt, men er du av dem som lagrer mange store filmer o.l., så er løsningen enten en ekstern harddisk å koble på (disse får du til under tusenlappen for 1 TB i dag), eller rett og slett en stor minnepinne.

PS. Også det at Elitebook'en har en SSD - som er vesentlig dyrere enn en vanlig snurredisk, gjør at jeg blir mer og mer forbløffet over den lave prisen.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

okey,takker for mange fine innlegg,hjelper på dette.

men er det noen andre du mener er like bra som den du nevner: http://www.prisjakt.no/product.php?e=889926

nå høres jeg sikkert sykt kresen ut, men den lille museknappen i midten av denne pcen,er noe jeg ikke klarer å fordra:P hehe

Jeg tentke kanskje det merkes mest på programmer som krever at pcen jobber,så det blir mye bedre hvis jeg bruker den til vanlig bruk som suring også altså

Lenke til kommentar

Du trenger da ikke bruke musepinnen hvis du ikke vil?. Den har da vanlig trackpad også.

Joda, maskinen er jo faktisk et veldig overkill til den bruken du har, men det er jo om å gjøre å få brukt opp budsjettet, ikke sant? Jeg er ikke i stand til å finne noe bedre alternativ til deg, faktisk. Men både Lenovo ThinkPad T-520 og HP Envy er altså gode alternativer i så måte, men de er også overkill og veldig mye dyrere enn det du egentlig behøver å bruke.

PS. Lenovo'er har også musepinne.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

joda,det er sant det du sier

men den pcen du nevner,den har samme skjerm som den envy pcen? hvis jeg ikke tar helt feil?

og det står at den har 8 cellers batteri,det er vell litt/en del bedre? enn den evny sin til 6?

Lenke til kommentar

Elitebook'en har samme oppløsning på skjermen som Envy, men på Elitebook er den matt - igjen, en stor fordel i min bok. Hvor bra de er ellers, kan jeg ikke svare på, men de testene jeg husker å ha lest av Envy, tyder på at det er en meget bra skjerm, til bærbar å være, og også de Elitebook'ene jeg har jobbet på tidligere (eldre generasjoner enn denne), hadde gode skjermer etter min mening. Og en av dem hadde den beste skjermen jeg noengang har opplevd på en bærbar, men det var altså et IPS-panel, og satt i en Elitebook til nærmere 30.000 kroner.

8 celler kontra 6 celler, sier egentlig ikke så mye om batteritiden man får ut av dem, Det avhenger av hvordan strømmen i den aktuelle maskinen brukes, hvilken hardware som sitter inni osv. Og ikke minst, hvor sterke de enkelte cellene er. Jeg kan ikke fortelle deg sånn uten videre hvor mye batteritid du får ut av de enkelte maskinene. Til det trengs noen som faktisk har en av dem, eller en test som har sett litt på batteritid.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

okey,takker for svar

men har du peiling på dette med batterier sa du?

6 cellers på envy, 8 på den elitebooken

Flere celler = lengre batteritid

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Flere celler tar også plass, så vil ikke tro du får så mye mer enn 12 celler, men da er kanskje hardwaren såpass heftig at batteritiden muligens er lavere enn de du ser på med 8 eller 6 celler.

Lenke til kommentar

For å sette det i perspektiv: Mitt batteri er et 12-cellers batteri. Antagelig det største batteriet som er å få i en bærbar, med ett unntak. Likevel har jeg ikke mer enn rundt ca. 1 time på batteriet, hvis jeg bare surfer litt forsiktig, uten noen videoavspilling, youtube eller noe sånt.

Så du ser; det er helt avhengig av hvilken hardware som sitter i maskinen, hvordan strømmen blir utnyttet osv. Det IT-henrik sier om at flere celler=lengre batteritid, gjelder bare hvis battericellene er helt like. Et 6-cellers batteri kan være sterkere enn et 8-cellers, hvis cellene i det batteriet med 6 celler er kraftigere enn de i batteriet med 8 celler.

Lenke til kommentar

okey, skjønner

må helt ærlig innrømme det for øeyblikket står mellom en envy og den du nevner thomit,, syns ikke dette var så lett:P

og er begransa hvor lenge jeg kan ha denne pcen hos meg,, med tanke på hvis ikke den andre pcen kommer snart ut

Endret av madman88
Lenke til kommentar

yes, den er god

uansett takk for mye bra info og hjelp

hvis dere skulle komme over noen andre ,så er det bare å si ifra

det beste hadde jo vært å fått 14000 i gavekort,så hadde jeg ikke kjøpt en så bra pc, men må jo nesten gjøre det da

har sett litt på mac også, men jeg vet ikke om det er noe for meg så

Lenke til kommentar

Poenget er at du ikke kan trå mye gærnt med noen av dem. Hvis du er i tvil, gå for den som det blir enklest for deg å få tak i, gjennom Expert.

Lykke til!

jeg kan ikke se å ha spurt om dette

men vet du om jeg kan få tak i denne pcen her/eller tilsvarende med større skjerm?

rundt 15.6 - 17

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=632865#extra

jeg har testet ut 14 nå,og må ærlig innrømme at jeg synes det blir for smått for meg altså

men ellers er denne pcen kanon virker det som,og flere er selvfølgelig enig i alt det du har sagt til meg:)

Lenke til kommentar

Her er listen over HP Elitebook 8560p/w (15,6 tommer) og 8760w (17,3 tommer), og butikkene som har dem, eller som venter på å få dem. Klikker du på den enkelte maskinen, så kommer listen over forhandlere som fører den opp. Hvis du ser godt etter, så er det litt forskjell på hardware'n som sitter i den enkelte, avhengig av forhandler og modellbenevnelse. Vær spesiellt obs på prosessor; 4-kjerners prosessor har QM i enden av navnet, resten er 2-kjerners prosessorer. Kan også være med og uten SSD, ulik størrelse på harddisk og RAM, forskjellig oppløsning på skjermen osv. Unngå for all del skjermene med 1366x768 oppløsning - ikke fordi oppløsningen er så ille nødvendigvis, men fordi disse skjermene er av generellt dårlig kvalitet, blasse farver og helt håpløse innsynsvinkler.

Ser du f.eks. her, så ser du at lagerstatus er: Ventes inn 30.05.2011. Da er det sannsynligvis ikke noen vesentlig variasjon på når de andre har den.

Jeg sitter og vurderer å kjøpe en selv, men kommer vel antagelig å vente til en versjon med IPS skjerm kommer.

Edit: Den dyreste av dem, er åpenbart en feil :cry:. 62,000 kroner er litt vel i meste laget, selv til Elitebook å være. Hvis det da ikke er sånn at den kommer ferdig installert med noe rådyrt software.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Her er listen over HP Elitebook 8560p/w (15,6 tommer) og 8760w (17,3 tommer), og butikkene som har dem, eller som venter på å få dem. Klikker du på den enkelte maskinen, så kommer listen over forhandlere som fører den opp. Hvis du ser godt etter, så er det litt forskjell på hardware'n som sitter i den enkelte, avhengig av forhandler og modellbenevnelse. Vær spesiellt obs på prosessor; 4-kjerners prosessor har QM i enden av navnet, resten er 2-kjerners prosessorer. Kan også være med og uten SSD, ulik størrelse på harddisk og RAM, forskjellig oppløsning på skjermen osv. Unngå for all del skjermene med 1366x768 oppløsning - ikke fordi oppløsningen er så ille nødvendigvis, men fordi disse skjermene er av generellt dårlig kvalitet, blasse farver og helt håpløse innsynsvinkler.

Ser du f.eks. her, så ser du at lagerstatus er: Ventes inn 30.05.2011. Da er det sannsynligvis ikke noen vesentlig variasjon på når de andre har den.

Jeg sitter og vurderer å kjøpe en selv, men kommer vel antagelig å vente til en versjon med IPS skjerm kommer.

Edit: Den dyreste av dem, er åpenbart en feil :cry:. 62,000 kroner er litt vel i meste laget, selv til Elitebook å være. Hvis det da ikke er sånn at den kommer ferdig installert med noe rådyrt software.

okey,takker for svar

jeg klarer seriøst ikke å bestemme meg, hehe

det må vell være en feil ja,virka litt for stor forskjell fra de andre

Hvis jeg kjøper en elitebook pc ,og føler jeg kanskje har kjøpt en for bra pc for mitt bruk. Vil du si det er lett å få solgt den for 1-2 k mindre enn butikk prisen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...