Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Gym karakter

Anbefalte innlegg

Noen som får 6'er i gym?

Har fått 6'er på alle testene + teori prøvene. Jeg har null fravær og er raskest og har best kondis av gym gruppen vår som består av to klasser. Jeg trener regelmessig og har en sunt kosthold.

Har fått 6'ere siden 8. klasse - VG2, går på VG3 nå.

I dag fikk jeg vite at jeg får en 5'er i gym. Og da spurte jeg hva er det som trekker meg ned, han tenkte litt og sa "Godt poeng, jeg må tenke på det. Jeg skal snakke med andre gym lærere og se hva de har gitt."

Jeg snakket med en som har en annen gymlærer og han sa at klassen hans fikk nesten bare 4'ere. Jeg tror ikke de gir bort 6'ere.

Mitt spørsmål er... Har noen vært i denne situasjonen? Tror du jeg kan få en 6'er etter å ha klaget?

Denne karakteren er veldig viktig for meg :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Vist du bare har 6ere, så kan du jo be læreren regne ut gjennomsnittet (Vist han greier)

Og innsats teller vel ikke lengre i gym?

Lenke til kommentar

6'eren er sikkert forbeholdt *trommevirvel* INGEN!

Slik var det da jeg gikk på ungdomsskolen. Eneste faget som var mulig å få S i var matte. Da måtte man ha alt rett. Jeg fikk 0,5% feil på en heldagsprøve i matte, og endte opp på S/M - det var altså svakeste S man kunne ha (S til M het den).

Tilsvarende var det med andre fag, og enkelte gamle lærere skrøt av den ene eller de to elevene som hadde fått S i sitt fag. Det gikk med andre ord sport i å gjøre det umulig å få beste karakter. Det høres ut som om du er på samme sted når det kommer til gymkarakterer.

Lenke til kommentar

Jeg fikk 6 til jul. Det var en del i klassen vår som fikk det. Går på VG2 Bergen katedralskole. Eneste grunnen til sekseren er egentlig at klassen vår generelt er dårlig i gym. Det er totalt 6 gutter og 20 jenter. Ingen av guttene er noen alfa-males. Jeg er ganske dårlig på 3000 meteren også (14 min). Og det er det eneste han måler resultat på. Jeg spurte hva som ble krevd for en sekser, og han svarte noe med innsats og ferdigheter i ballspill og sånt.

Hvis jeg var deg hadde jeg klaget. Det at lærere "ikke deler ut 6ere" er ingen valid grunn.

Lenke til kommentar

6 i gym i 10. klasse og ligger ann til 6 nå i 3. klasse (vgs) også. Får ikke 6'er i beeptest osv, men som gymlæreren min sa: Du er blant de aller beste elevene jeg har hatt. Nå vet ikke jeg om du bare er rask og sterk, men at du er god i andre idretter teller selvfølgelig også mye.

Lenke til kommentar

Gym er etter min mening et rent synsefag, der også trynefaktor spiller en ikke ubetydelig rolle.

Vi hadde en lærer som gav firer til en av de mest atletiske guttene med god kondis, styrke og ballteft. Der i mot fikk en jente som var rund som en flodhest sekser, til tross for en god del fravær, mangel på ballteft, dårlig kordinering og det faktum at hun var så overvektig at hun tidvis hadde problemer med å gå.

Jeg skrev også en svært omfattende oppgave om bordtennis, som jeg fikk femmer på. Oppgaven var uttømmende og var på 17 sider. Jeg hadde med andre ord gått grundig til verks, for nå var jeg sulten på en sekser. En kamerat skrev to og en halv uengasjerte sider om det samme emnet, men fikk femmer han også.

Heldigvis er jeg ferdig med vgs. Der var det langt i fra rettferdig mange ganger.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Helt enig. Gym er ett fag som vurderes ved hjelp av trynefaktor. Da jeg gikk i 10'ende fikk jeg 5'er. Jeg løp på 10,30 på 3000, 6.30 på 2000, 2.20 på 800 og var kanskje den aller beste i all type ballspill. Styrketestene vi hadde, dominerte jeg der óg. Jeg trente godt over 500 timer i året, dvs. omtrent 480 timer med enn gjennomsnittet i klassa. Hadde heller ikke ett minutt med fravær og var veldig pliktoppfyllende. I klassa mi var det likevell to andre som var på høyde med meg. Begge lå på hjul på løpsdistansene og gjorde ikke en dritt med jobb. Men på slutten kom de og slo meg i spurten. Jeg var ikke av de beste spurterne, men hadde gode tider på alle løpsdistanser. Hadde det vert enkeltstart hadde jeg slått begge med halvminuttet. Begge de to andre fikk 6'er. Grunnen til at ikke jeg fikk det, er jo da selvfølgelig på grunn av trynefaktor. Læreren så ikke på tida vi kom inn på, men hvilken plassering. Kunne virke som læreren vår hadde sine egne kriterier for karaktersetting. Mulig den så omtrent slik ut: "For å oppnå karakter 6 i faget må en bli blant de to beste på samtlige løpsdistanser. I tillegg må eleven uttrykke en særskilt trynefaktor". "For å oppnå karakter 5 i faget må en bli mellom nummer 3 og 20. I tillegg må eleven uttrykke noe trynefaktor." Tåpelig.

Gymlæreren(e) min(e) har vert veldig "allvitende". De mener de kan alt innen gym og all slags type sport og idrett. Jeg diskuterte ofte med læreren min da han kom med idiotiske påstander. Dette er vell også grunnen til at han har trekt meg ned, rett og slett fordi han innser at han skjønner han ikke er like kunnskapsrik som sine elever.

En som går i 10'ende nå der jeg gikk før løper omtrent nesten ett par minutter dårligere enn meg. Men den klassa er så lite atletisk at han slår nestemann med godt over minuttet. Han får 6'er. Alle lærerene elsker han og har en ekstrem trynefaktor.

Vi også hadde ei flodhest i klassa. Ho var borte i annenhver gymtime i snitt og ho fikk også 5'er. Ho løp vell på nermere 20 på 3000m, og nermere 5 min på 800. Ei slik flodhest hadde selvfølgelig ikke mulighet til å gjennomføre en hel runde med sammenhengende løping. Ho var rett og slett ett null når det kom til idrett, men ho hadde en skikkelig bra trynefaktor hos alle lærere.

Det er helt forferdelig å se hvor lite 6'ere gymlærere gir. Har hørt dette fra flere og får jo bekreftet det via denne tråden òg. Jeg har spurt mange ganger hvorfor jeg ikke får 6'er, men da kommer det noen idiotiske svar som at jeg ikke er best og ikke vinner osv. Har blitt temmelig forbanna gjennom flere år hvorfor de ikke tørr å gi 6'ere. For min del ble jeg dømt på ren trynefaktor.

Håper noen lærere leser dette og ser hvor mange som har dårlige opplevelser med gymlærere, og gymlærerens manglende evne til å vurdere elevens ferdigheter innen idrett.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sjanseløse? I gym? Nei, da er det "innsats i timen" eller "engasjement i timen" det går på. For min del var jeg ikke overengasjert når det ble arrangert aerobic ca. hver 4. gang til oppvarming. Gym er et fag hvor det lett blir ord mot ord, og da er lærerens ord alltid sterkest.

Lenke til kommentar

Fy søren. Hvorfor er lærere sånn? De bør heller vise de andre elevene at hardt arbeid lønner seg. Selvfølgelig skal du ha sekser... Har vært i flere lignende situasjoner, men angret på at jeg ikke sto mer på for karakteren jeg mente jeg fortjente. Ja, trynefaktoren har uten tvil betydning. Klager du på den setter du nok læreren din fortjent i dårlig lys, så bare klag! :D

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...