Gå til innhold

Ny PC, trenger hjelp til å velge noen komponenter/peke ut alternativer.

Anbefalte innlegg

Heisann, tenkte dette var plassen og spørre om slike ting.

Jeg har sett meg lei på halvveis gode maskiner og ønsker å kjøpe en maskin som tar de fleste oppgaver uten å slite med overoppheting og annen dritt.

Jeg har kommet fram til et bygg som jeg tror kan funke i mitt tilfelle. Skulle gjerne hatt feedback om noen av disse delene ikke er kompatible evt. ikke svarer til forventingene mine.

Prisrammen min ligger rundt 10 000kr +/-

Edit: oppdatert komponentliste

Hovedkort: Asus P8P67-PRO

Prosessor: Intel Core I5 2500K

Kabinett: Coolermaster Miditower HAF912

Skjermkort: MSI GeForce GTX 570 1280MB PhysX

Strømforsyning: Corsair HX 850W

RAM: Corsair 8GB DDR3 XMS3 Intel I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB)

SSD: OCZ Vertex 2 2,5" 120GB

Harddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

Har sikkert glemt noen vesentlige ting her også.

Jeg har tatt utgangspunkt i hovedkort og prosessor så disse to komponentene er mer eller mindre fastslått. utover dette er jeg svært usikker, en av tankene med maskinen er at den skal kunne klare det nyeste av spill i et par år uten altfor mange oppgraderinger. Det virker også som at prisen på SSD kommer til å droppe om ikke altfor lang tid så er ikke helt sikker på om det er nødvendig for meg å kjøpe noen kostbar disk.

edit: Kan kanskje nevne at denne PCn vil mest sannsynlig være litt på flyttefot i mellom LAN og Hybler.

Takk

Endret av Sphio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med spill i tankene og innenfor dette budsjettet vil Intels i5 2500k yte mye bedre enn AMDs 1090t. Prisen ligger dessuten på omlag samme nivå. Av hovedkort vil Asus P8P67-Pro være et godt valg.

Skjermkortet yter veldig godt, men koster litt mer enn det smaker. AMD HD6970 vil yte godt nok i 1920x1080 og koster dessuten ca. 1000kr mindre. Evt. så kan du se på GTX570 som ligger i samme sjikt som HD6970 både pris og ytelsesmessig. Hvis det viser seg at du ikke blir fornøyd med ytelsen ett kort gir kan du eventuelt oppgradere til Crossfire eller SLI. RAM-brikkene er greie, men de kommer med digre kjøleribber som kan kollidere med en stor luftkjøler hvis det skulle bli aktuelt.

SSD kan det være greit å vente litt med, men på det området følger jeg ikke med stort. Corsair-disken er uansett veldig god, og ikke så alt for dyr. Når det er sagt så er også Samsung-disken relativt kjapp så du slipper å rive deg i håret uten en SSD i maskinen.

Setter opp et lite oppsett til deg for inspirasjon og vurdering :) Dette vil være en kraftplugg av en maskin. Skjermkortet er noe overklokket fra fabrikk og har super kjøling og behagelig støynivå. Jeg har noe av det samme selv og i spill er det ytterst lite som byr på en stor utfordring. Det som måtte gjøre det er da tungvektere som enten er dårlig optimalisert og/eller beryktede grafiske perler som Crysis, Metro etc. Du vil også muligens vurdere en CPU-kjøler, men det kan alltids tas i andre omgang.

Oppsett- komplett.no

Du kan ta en titt på andre butikker for å presse ned prisen litt. På dustinhome.no kan du antageligvis presse ned prisen med noen hundrelapper uten at jeg har sjekket ut det nærmere når det gjelder akkurat dette oppsettet.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Her har Komakino gjort en veldig god jobb med å konfigurere et oppsett til dine kriterier. :thumbup:

Har ingenting å utsette på Komakino sin handleliste annet enn at jeg ville lagt med en OCZ Agility 3 60gb og en tredjeparts cpukjøler til prosessoren din. Her er Cooler Master 212+ Hyper og Noctua NH-D14 begge topp i sine priskategorier. Du vil kanskje legge på et gtx 570 til når BF3 ruller ut i hyllene, da vil en 750w PSU være i minste laget for et SLi oppsett. For å være på den helt sikre siden kan du gå for en 850w nå med en gang og være fremtidssikret.

i5-2500K kan enkelt overklokkes til 4.4ghz med en TPU switch på hovedkortet og gruser AMDs Phenom II X6 i gaming som kan ses her. XMS3 derimot ville jeg ikke tullet med frekvensene på i ASUS sin uefi bios da disse kjører på 1.65v allerede. Cooler Master 912 veier rundt 8kg og er et helt greit kabinett med bedre termiske egenskaper enn R3.

EDIT: Kjøp også alt fra dustinhome og spar penger. :new_woot:

Endret av leetabix2
Lenke til kommentar

Takk for veldig fin feedback, kommer nok til å gå for Intel prosessoren i stedet ja.

jeg har sett en del på skjermkort og som Leetabix sier, så er det sannsynlig at jeg kommer til å kjøpe et ekstra skjermkort hvis jeg går for et gtx 570. så jeg kommer nok til å koste på en litt sterkere strømforsyning.

men hvor stor er egentlig ytelsesforskjellen i mellom et GTX 570 og et GTX 580? Det er sannsynlig at jeg kommer til å frapse litt på denne PCn og ønsker å kunne gjøre dette i en noenlunde høy oppløsning og fps uten at det er helt ekstremt.

Angående kjøling har jeg ikke peiling for hva som kreves, men et stillegående system er ønsket ettersom jeg ikke er noen fan av headset. noen anbefalinger?

en ekstra SSD er nok ikke på handlelista foreløbig, ønsker bare en som kan holde windows + det mest essensielle av spill evt. redigering.

kan legge til at 10 000kr grensa er ikke veldig hard, jeg kan godt gå litt over budsjett.

Endret av Sphio
Lenke til kommentar

Corsair HX850W koster faktisk bare 50kr mer på Dustin enn hva HX750W koster på Komplett :p

Her ser du en røffly sammenlikning av GTX570 & 580. Ikke ubetydelig forskjell, men om det er verdt det får nesten være opp til deg.

Ang. RAM og spenning på Sandy Bridge så er det en del spekulasjoner og rykter ute å går. Intel anbefaler nemlig ikke at spenningen på minnet overgår 1.58V, mens mange brikker på 1600Mhz er spesifisert til 1.65V. Nå er det ingenting så langt som tyder på at 1.65V skader prosessoren, men for å være på den sikre siden kan man kjøre 1600Mhz-brikker på 1333Mhz og 1.5V.

Derimot kjører de fleste 1600Mhz-brikker spesifisert til 1.65V helt fint på 1.55-1.58V så hvis du vil kjøre brikkene på maks hastighet kan du prøve å undervolte dem til nevnt spenning hvis disse ryktene som er ute å går gjør inntrykk på deg ;)

Lenke til kommentar

hm mange gode råd, er nesten på bestillingsstadiet nå, det eneste jeg lurer på er hvor stor strømforsyning er det forsvarlig og ha med to GTX 570 kort ++ ? vil gjerne ha litt mer enn det som strengt tatt er nødvendig.

Lenke til kommentar

En kvalitets-PSU på 750W som f.eks HX-serien til Corsair er nok, men da HX850W likevel koster nesten det samme så hvorfor ikke. HX750 kan også ha en tendens til å bråke litt under hard belastning så å ha litt å gå på skader ikke.

Guru3Ds test av GTX570 SLI viser at systemet samlet trekker omlag 600W. Dette er også med en overklokket i7 965 som har høyere strømforbruk enn i5 2500k. Uansett, med Corsair HX850W så har du strøm i lange baner.

Edit: Tilføyelser.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Da er nesten alt i Boks.

Har bestemt meg for et GTX 570 kort i første runde evt. oppdatere til SLI senere.

Det eneste jeg lurer på er hvilken leverandør som leverer de kjøligste kortene, har hørt at Gigabyte og MSi har andre vifter på sine kort en hva som er stock, ser også at Dustin Home har kampanje på Asus sin variant.

har prøvd å søke på nettet og lese litt rundt, men virker som det er veldig spredte meninger om dette. er ute etter noe relativt stillegående.

Endret av Sphio
Lenke til kommentar

Ser ut som om NH-D14 passer gitt :)

img0468wh.jpg

Ang. kjøleløsninger på GTX570 vet jeg ikke hva som er best. Gainward Phantom, MSIs Twin Frozr og Gigabyte er nok hete alternativer. Asus Direct CUII kjøler nok best etter størrelsen å dømme, men utelukker da mest sannsynlig muligheten for SLI.

Det jeg derimot vet er at referansekjøleren støyer noe vannvittig. Alt for høyt for mine sarte ører så jeg gikk for en slik. Tempen gikk fra 80 til 50 under load og kortet er nå en av de mest støysvake komponentene i hele kassa. Den koster dog en del og er dessuten ganske diger så SLI blir en utfordring her også.

Lenke til kommentar

Da er alt i boks, ble et MSI Twin Frozr kort grunnet god kjøling og eneste leverandør med skikkelig kjøling som har gode muligheter for SLI.

Takker for veldig fin hjelp Komakino, hadde nok ikke gjort et godt kjøp uten.

Totalt med skjerm og mus + tastatur så ble det vel en 13 000kr til slutt, men forhåpentligvis så vil dette vare en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...