Gå til innhold

Må få lest noen klassikere. Forslag?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lever for å lese, men har tragisk nok ikke lest særlig mange klassikere.

 

Derfor trenger jeg forslag til bøker å lese. Jeg er ute etter bøker som "må leses", slik som "Ulysses" av Joyce og "Nineteen Eighty-Four" av Orwell.

 

Jeg foretrekker å få den engelske tittelen (jeg leser utelukkende bøker på engelsk, med mindre boken er originalt skrevet på norsk), samt fullt navn på forfatter.

 

Bøker jeg har kjøpt så langt (er på vei i posten):

- "Atlas Shrugged" av Ayn Rand

- "Nineteen Eighty-Four" av George Orwell

 

Bøker jeg skal kjøpe når jeg har penger:

- "Animal Farm" av George Orwell

- "The Great Gatsby" av F. Scott Fitzgerald

- "Ulysses" av James Joyce

 

Har hørt så mye forskjellig om Hemingway, bør jeg lese noe av ham?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Prosessen" av Kafka er grei å få med seg. Dessuten er den ikke så tung som noen skal ha det til. Den blir både spennende og magisk litt utti. "Idioten" har jeg ikke lest, men den skal være veldig fin. Synes andre bøker av Fjodor Dostojevskij og de liker jeg kjempegodt! De jeg har lest har vært morsome, hatt masse handling og er lite stillestående, men har alikevel en viss dybde.

 

Synes norske klassikere som "Sult", "Fuglane", "Et dukkehus" også med fordel kan leses. Det er mange, mange gode klassikere, du må bare begynne i en ende! Det er jo en grunn til at mennesker over hele verden liker de.

 

Og så til slutt en engelsk tittel for deg "Catcher in the Rye".

 

Håper det er greit at jeg skriver tittlene på Norsk, siden jeg synes det blir meningsløst å oversette de til Engelsk, når det ikke er originalspråket. Er nok litt motsatt av deg. Jeg liker jo å lese engelskspråkelige bøker på engelsk, men synes norske oversettelser kan være vel så gode som engelske.

Lenke til kommentar

The Great Gatsby var skuffende.. :thumbdown:

Samme var Moby Dick. En bok er ikke bra bare fordi forfatteren har røyket sokkene sine. Men skal gi den en sjanse igjen om noen år tenker jeg.

 

Er selv på jakt etter klassikere, så følger med her. Catcher in the Rye og Guns Germs and Steel er neste tror jeg.

 

1984 av Orwell var ok. Greit å lese nå i disse DLD-dager.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Kafka skal absolutt leses :). Har lest Sult, men ikke Fuglane. Et dukkehus har jeg sett på teater, men det gjelder ikke :p.

 

Bestilte Catcher in the Rye for en uke siden, den skal også leses.

 

Nei, når engelsk ikke er originalspråket er det det samme for meg om jeg leser boka på norsk eller engelsk; det er kun når den er skrevet på engelsk at jeg synes det er viktig å lese den på engelsk ;).

 

Er forresten i gang med 1984 nå for første gang; lover bra så langt!

Lenke til kommentar

The Great Gatsby var skuffende.. :thumbdown:

Samme var Moby Dick. En bok er ikke bra bare fordi forfatteren har røyket sokkene sine. Men skal gi den en sjanse igjen om noen år tenker jeg.

 

Er selv på jakt etter klassikere, så følger med her. Catcher in the Rye og Guns Germs and Steel er neste tror jeg.

 

1984 av Orwell var ok. Greit å lese nå i disse DLD-dager.

 

Ai ai, så Great Gatsby var skuffende? Dette er en bok jeg har lenge sett fram til å lese. Hvorfor var den skuffende? Likte du den ikke i det hele tatt, eller var den ok, men ikke så bra som "alle" skal ha det til?

 

Moby Dick har jeg aldri lest; er ikke så glad i slike åpenbare moralske historier :p.

 

Gikk nylig til innkjøp av 37 (!) klassikere. De fleste kan vel betegnes som eldre klassikere, kontra mer moderne litteratur slik som "1984" og "Catcher in the Rye". Blant dem jeg bestilte var "The Divine Comedy" av Dante, "Complete Works of William Shakespeare" av gjetthvem og "The Illiad & Odyssey" av Homer.

 

Skal bli mye lesing i sommerferien :D.

Lenke til kommentar

Tror den var skuffende fordi jeg forventet så mye, etter alt bra jeg har lest om den. Men nå som jeg har trykket den litt ned på jorda igjen slipper du kanskje det.. :p

 

Følte det ble en litt lang novelle. Sikkert artig å analysere, da det ligger en del bak, men ga meg ikke så mye.

 

Kan forøvrig anbefale Of Mice and Men og Lord of the Flies.

Lenke til kommentar

Henger meg på de som nevner Of Mice and Men og Lord of the Flies. Fantastiske bøker begge to. Og du vil nok helt klart ha mer utbytte av og enda bedre forståelse for Lord of the Flies enn du hadde som tiåring. Vil også anbefale Animal Farm, og den ser jeg også du allerede har på innkjøpslista di. :)

Lenke til kommentar

Siden du skal lese 1984, hvorfor ikke lese boka som inspirerte Orwell? Brave New World av Huxley, den har vist seg å vært mer korrekt hva fremtidsanskuelser gjelder. En annen bra bok brasert på Brave New World er "Amusing Ourselves to Death"

 

Andre klassikere jeg kan anbefale:

Walden av Thoreu

Storm of Steel av Ernst Jünger

Brødrene Karamazov av Fyodor Dostoyevsky

Markens Grøde av Hamsun, han vant Nobelprisen i litteratur for denne, som en av tre nordmenn.

Edda og Heimskringla av Snorre, viktige norskislandske bøker om førkristen tro, sagaer og historie.

Hurin's Children, The Hobbit og Lord of the rings av Tolkien

Catch-22 Joseph Heller

Siddhartha Hermann Hesse

 

Synes ikke Catcher in the Rye var noe særlig...

Lenke til kommentar

Kom nettopp hjem fra hytta, hvor jeg har lest "1984". Jeg må si at den falt godt i smak :). Det er alt for sjeldent at jeg leser bøker som virkelig går inn på meg; som virkelig betyr noe for meg. Det gjorde "1984" og det er nettopp derfor jeg skal lese flere klassikere.

 

"Brave New World" har jeg lenge tenkt å kjøpe inn. Skal bestille den så snart jeg har noe penger.

 

Jeg er en stor tilhenger av Tolkien og hans arbeid og "Ringenes Herre" var den første "skikkelige" romanen jeg leste, som 9åring. Har lest den 7 ganger etter det. Hobbiten, Hurin's, Silmarillion er i tillegg til Ringenes Herre mine favorittbøker av Tolkien.

 

Nå begynner jeg på "Atlas Shrugged"; skal komme med en mening om den etter at jeg er ferdig.

Lenke til kommentar

Frankenstein og Dracula - kanskje ikke helt anerkjent som "klassikere" generelt, men de har inspirert så mye moderne populærkultur at de fortjener stempelet.

Jeg støtter oppfordringen om Bjørneboe.

Tolstoj - Krig og Fred.

Intet nytt fra Vestfronten.

Amalie Skram - Hellemyrsfolket.

Dickens.

Jane Austen.

 

Personlig synes jeg en del "klassikere" egentlig ikke er så mye å skryte av litterært. Men det kan være greit å ha lest dem for det. :)

 

Forøvrig mener jeg du bør lese bøker enten på originalspråket eller på ditt morsmål. For en bok som opprinnelig er skrevet på f.eks russisk er det stort sett ingen grunn til å tro en engelsk utgivelse er "riktigere" oversatt enn en norsk.

Lenke til kommentar

Jeg har bare lest Et Dukkehjem (ikke dukkehus :p ), Lord of the Flies, en anelse Shakespeare og en av Amalie Skram som jeg ikke husker navnet på. Jeg likte ingen av de. Betyr det at jeg rett og slett ikke liker klassikere? Eller er det som å si at jeg ikke liker amerikanere fordi jeg har sett Bill O'Reilly?

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar

Douglas Adams - The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

 

Originalt radioteater, men best og mest kjent som bokserien. Du kan få den billig i en samlebok sammen med de andre bøkene i serien. Det er vel totalt 5 bøker.

 

Dette er en moderne klassiker og det største innen sci-fi humor. Anbefales uansett om ikke du har vært borti lignende!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Takk for masse flotte forslag!

 

Flere av bøkene som er nevnt har jeg bestilt og venter i posten any day now :).

 

Her er en liste over bøker jeg bestilte den 23. Mai. Undertitler betyr at det er en samle-bok som inneholder flere bøker.

 

”Complete Works of William Shakespeare” by William Shakespeare

- 37 plays (histories, comedies & tragedies)

 

”The Iliad & The Odyssey” by Homer

- ”The Illiad”

- ”The Odyssey”

 

”The Divine Comedy” by Dante

 

”Charles Dickens: Five Novels” by Charles Dickens

- ”Oliver Twist”

- ”A Christmas Carol”

- ”David Copperfield”

- ”Great Expectations”

- ”A Tale of Two Cities”

 

”The Picture of Dorian Gray” by Oscar Wilde

 

”The Complete Sherlock Holmes” by Arthur Conan Doyle

- "A Study in Scarlet"

- "A Scandal in Bohemia"

- "The Adventure of the Speckled Band"

- "The Hound of the Baskervilles"

 

” H.G. Wells: Seven Novels” by H. G. Wells

- ”The Island of Dr. Moreau”

- ”The Invisible Man”

- ”The Time Machine”

- ”War of the Worlds”

- ”First Men In the Moon”

- ”Food of the Gods”

- ”In the Days of the Comet”

 

”Jules Verne: Seven Novels” by Jules Verne

- ”Five Weeks in a Balloon”

- ”Around the World in Eighty Days”

- ”A Journey to the Center of the Earth

- ”From the Earth to the Moon

- ”Round the Moon”

- ”Twenty-Thousand Leagues Under the Sea”

- ”The Mysterious Island”

 

”The Ultimate Hitchhiker’s Guide to The Galaxy” by Douglas Adams

- ”The Hitchhiker's Guide to the Galaxy”

- ”The Restaurant at the End of the Universe”

- ”Life, the Universe and Everything”

- ”So Long, and Thanks for All the Fish”

- ”Mostly Harmless”

 

” Jurassic Park/The Lost World” by Michael Crichton

- ”Jurrasic Park”

- ”The Lost World”

 

”Dracula” by Bram Stoker

 

I tillegg venter jeg på "The Catcher in The Rye".

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så glad i å låne bøker :(. Jeg leser gjerne bøker opp til 10 ganger (Harry Potter serien: 9 ganger lest og Ringenes Herre: 7 ganger lest f.eks), så da er det greit å eie dem selv :).

 

Jeg kommer til å klare meg lenge på de bøkene jeg nå har bestilt (10.000+ sider) og har neste batch satt opp til jeg får lønn. Må prøve å begrense meg litt denne gangen; ofte blir jeg så ivrig at jeg svir av alt jeg har av penger på bøker, slik at jeg må spise nudler i lange tider etterpå :p.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...