Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor gidder ikke dama å rydde?

Anbefalte innlegg

Jeg var gift med en mann som var sånn.

Ikke at det var eneste grunnen til at jeg ville skille meg, men en stor del av grunnen var det...

Utrolig leit at noe så 'trivielt' skal være grunnen til at man går fra hverandre.

Jeg maste og maste, han ble sur siden jeg maste, jeg ble enda surere siden han FREMDELES ikke gjorde noe i huset..... Evig rundgang...

Til slutt satte jeg strek (med andre grunner enn bare denne også).

Hm, jeg har vel ingen gode råd å komme med egentlig, bortsett fra at det kan være bortimot umulig å forandre et menneske. Og vil du virkelig være sammen med noen som du vil forandre på?

I ethvert forhold så inngår man visse kompromisser, men hvis hun setter seg absolutt på bakbeina og nekter å delta mer i husarbeidet så er hun tydeligvis lite villig til å inngå kompromiss. Og det er ikke rettferdig ovenfor deg.

Du har min fulle sympati og jeg håper virkelig at det løser seg på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om hun er umulig å vende må du nesten selv bestemme om det er verdt å fortsette forholdet med en "gris", enkelt og greit. Jeg hadde nok ikke orket å bo med ei som vil at kåken skal se ut som en svinesti, og jeg er ikke spesielt ryddig av meg.

Lenke til kommentar

Yvonne: Nå har vi bare en side av historien, og må gå ut fra at faktaene han legger frem stemmer. Så du mener han skal skjerpe seg, og ikke hun som ikke tørker støv, har kostet gulvet 5-6 ganger på 2 år, så og si aldri vasker gulvet og slenger rundt seg med klær på seng, sofa og kommode? Alvorlig? Jeg skriver jo også i mitt innlegg at er man ryddefrik må man ta mer rydding enn den som er rotete, men du må da gå med på at det går en grense?

De er to som bor sammen, han må da få lov å sette enkelte krav? Som at hun i det minste ikke skal generere mer rot enn nødvendig, og om hun gjør det, skal plukke det opp etter seg?

Amen!

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor godt du vasker i kriker og kroker i boligen deres, men du kan jo la ting stå skittent en stund, bare for å bevise for henne hvor ekkelt det blir når ingen rydder.

Fks under vasken, der folk flest har søppla stående, blir det møkkete veldig fort. Ikke vask der på en stund og vis henne hvordan det blir seende ut der. Du kan også be henne vaske der, med mindre hun vil bli syk.

Samme med oppvask. la en kjele stå noen dager, til den begynner å lukte, og gi den til henne, og forklar at hun skal vaske den, ikke du. Og spør om hun vil at den skal stå og mugne og dere blir syke, eller vaske den nuh.

Slenger hun ting her og der, så legg det et sted som er hennes som hun bruker ofte... siden av sengen der hun sover, i klesskapet hennes, i veska hennes osv.. Hun kommer sikkert til å bli irritert, men da sier du at du vil ikke ha noe med rotet hennes å gjøre. Det skal ikke ligge på deres 'fellesområde'.

Bor i kollekitv selv, og rydder ofte etter de andre som bor her. Går igjennom brødskuffen og grønnsaksskuffen innimellom og finner alltids noen helt grønne brød eller brune grønnsaker D: da tar jeg driten og går ut til de andre og viser dem det jævla brødet og sier at sånt skal vi absolutt ikke ha noe av... har blitt litt bedre nå, når folk virkelig har fått se konsekvensene av at de ikke har oversikten...

Du har mange gode poeng her.

Jeg har prøvd dette etter du skrev det og det har funket bra.

Når jeg legger skitne ting i skapet, på hennes side av senga eller veska hennes, reagerer hun og sier noe sånt som "Ikke legge tinga mine der!", (merker godt at hun ikke liker det). Men da sier jeg bare "da må ikke du legge de der folk skal sitte, eller midt i veien for der folk skal gå så skal jeg la være å legge tinga dine der"

Da har hun liksom ikke noe å komme med etter det.

Lenke til kommentar

Du høres ut som han slitsomme fyren i kollektivet som henger passiv- agressive lapper på kjøleskapet og forlanger at de andre vasker kjelene sine før de setter seg ned og spiser middag. Eller som blir sinna på den som skulle finne på å legge fra seg en bok eller et klesplagg i sofaen i mer enn to timer.

Skulle likt å høre versjonen til dama di her.

Du høres ut som en av de slitsomme personene i kollektivet som lar mat stå i kasserollene til de råtner og lar de tomme juicekartongene dine tiltrekke seg tusenvis av bananfluer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvorfor gir hun sånn blaffen i å rydde? hva kan jeg gjøre for at hun skal gidde å gjøre ting uten at jeg må mase?

Kan det ha noe med at hun har det litt "rotete" i hodet? Kaos innvendig kan medføre kaos utvendig, hvis du forstår hva jeg mener?!

Lenke til kommentar

Kan det ha noe med at hun har det litt "rotete" i hodet? Kaos innvendig kan medføre kaos utvendig, hvis du forstår hva jeg mener?!

Den har jeg faktisk litt tro på, spesielt når det er dokumentert dysleksi.

Men man trenger ikke være dyslektisk for å ha det rotete.

Til hennes forsvar kan man jo si at verden er kaotisk, så hvorfor skulle leiligheten se annerledes ut ? :)

Til hans forsvar er jo ryddighet enklere å forholde seg til. Man vet hvor man har tingene og hva som er skittent og rent av klær etc. Det sparer man både tid og ressursjer med.

Kanskje kjøre noe supernanny-style med litt kulere belønning enn klistremerker og se hvordan det går. De bruker jo samme metoden i militæret så det er ikke så søkt som man skulle tro. Belønning er en god motivator.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var samboer med ei jente. Hun ryddet ikke noen ting eller gjorde noe som helst for å vaske og rydde.

Så jeg gjorde som det er nevnt tidligere: La alt bare gå sin gang og få personen til å se hvor fælt og rotete det blir hvis ingen rydder og vasker.

Vel det som skjedde var at til slutt var det ingen rene talerkner, kniver, galfer, glass.. osv. Oppvasken sto som et bokstaveligtalt ca. 65cm høyt tårn med mugg og fluer. Det var søppelposer rundt i rommet som ikke var båret/bært/bæret (? lol) ut.. Mugg, smuler, kliss, råtten melk, stivna forskjellige ting lå over alt. Luftkvaliteten var ikke til å holde ut: tung, klam og stinkende. osv osv osv osv...

Det viste seg slik at jenta ikke var frisk pga tidligere stygg episode..

det er min erfaring.

Jeg reiste hjem, gjorde det slutt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg har en mor som var ganske rotete. Jeg mener at når man bor flere sammen så er det en basislinje man bare er nødt til å legge seg på. Ingen unnskyldninger om at man er forskjellige. Når det går direkte utover andre så er det ikke automatisk greit bare fordi man er forskjellig. "Hitler hadde bare en annen standard." Not.

Jeg prøvde å få henne til å slenge ting innmed veggen istedenfor akkurat midt i der man skulle gå når hun ville slenge ting på gulvet. Hun var vekselvis enig, og vekselvis sur når jeg klagde på det. Til syvende og sist var det plent umulig å få ordnet dette.

Lenke til kommentar

Jeg var ekstremt rotete før, omtrent som beskrevet i hovedinnlegget.

Nå har jeg "vokst opp" og befinner meg i andre enden av skalaen, er veldig ryddig og må ha orden for å trives.

Det går an å forandre seg.

Men det må vel gjerne komme av seg selv, ingen kan forandre et annet menneske, tror jeg.

Lenke til kommentar

Fullt mulig å forandre et menneske, men det beste er å få de til å ville det selv. Og første steget på den veien, er å få de til å forstå hvorfor de bør gjøre det. Rutiner og planlegging er dog ofte det eneste som skal til for å få det til å virke.

Forutsigbarhet er ofte nøkkelen til at vi klarer å gjennomføre dette, ved at vi vet når vi skal gjøre det. Det vil m.a.o. som oftest vise seg lettere å få en samboer til å ta del i husarbeidet dersom man lager en plan hvor man f.eks skal støvsuge annenhver fredag og den andre vasker badet. Noen nekter kanskje å vaske klosettet fordi det er ekkelt, men har ikke problemer med å tørke støv eller rydde. Hvordan man fordeler det er opp til hver enkelt! Min far på 60 har til dags dato aldri rørt en vaskemaskin eller vasket gulvet hjemme, men til gjengjeld lager han middag over 300 dager i året.

Lenke til kommentar

For det første er det ikke alle som er like gode på alt.

Ergo må man av og til være den som fikser det som trengs å bli gjort.

For det andre tror jeg du overkompenserer.

"Koste gulv er noe jeg gjør nesten hver eneste dag."

Det der hadde jeg opplevd som at jeg nærmest ble satt på plass, og det hadde stresset meg at du la lista for hva-som-trengs-å-bli-gjort SÅ høyt.

Flott at du er ryddig, men hallo, røyter dere begge to?

Kunne det vært en tanke å bare forsøkt å nå hverandre på halvveien, og tatt det derifra?

Du roer støvekosten litt og lar deg ikke bli like stressa av at det er _uryddig_, hun plukker opp støvekosten litt og lar det ikke bare bli like _skittent_.

To forskjellige ting, det der.

Men til sist: Dette blir nok ikke så _veldig_ mye bedre, og da må du før eller siden ta beslutningen om du gidder å leve med en leilighet som du kanskje føler deg ukomfortabel av å bo i.

Og skulle dere få barn, kommer dette bare til å bli ti ganger verre.

Så en annen ide kan være å jobbe parallellt med å skifte ut dama.

Forøvrig en grei bloggpost om emnet, her.

Jeg legger nok lista høyt, men det er slik det må være for at jeg skal trives og da synes jeg at hun kan ta hensyn til det. Det er jo ikke så mye mer arbeid å rydde etter seg.

Som du sier, tror jeg at hun har følelsen av å bli "satt på plass", men det er ikke lett å få noen til å gjør ting når de aldri har måtte lette på fingern på over tjue år. Litt kjeft må kunne tåles.

Men hun skal ikke trives?

Lenke til kommentar

Generelt sett forandrer ikke folk seg stort ovenfor værandre. Det kan godt hende denne jenta kan forandre seg, men jeg tviler veldig sterkt på at hun vil forandre seg mens hun er sammen med deg TS. Jeg er ikke spesielt ryddig av meg, men har opplevd noe ikke ulikt, jeg valgte til slutt å gå. I dag har jeg et absolutt kriterie om at en ev. partner ikke må være nevneverdig verre enn meg selv.

Lenke til kommentar

Hm. Mange gode og ikke så gode råd i denne tråden.

TS, har du noen gang spurt henne hvorfor hun ikke rydder eller vasker? Som mange andre har poengtert, så er det få som faktisk trives i et skittent og rotete hjem. Min erfaring er at urenslighet (er det et ord?) er et symptom på et underliggende problem. Ja, det har nok mye med at hun aldri har måttet løfte en finger hjemme, men det kan være andre ting også som gjør at hun oppfører seg slik. Jeg foreslår at dere snakker sammen - snakker, ikke krangler - om dette. For eksempel, dere kan lage en liste over fordeler og bakdeler med å ha det rotete kontra ryddig. Dersom hun er "håpløs" å snakke med, blir defensiv og kranglete med én gang du nevner det, så har forholdet kanskje ikke noe for seg. Det skal være gjensidig respekt og forståelse i et forhold, og dersom dere mangler det, så er dere kanskje ikke "meant to be". Det hjelper ikke hvor glad man er i en person hvis den personen har sider ved seg som gjør en mer ulykkelig enn lykkelig. Men som sagt, prøv å ha en saklig og rolig samtale om det. Ikke vær aggressiv eller anklagende. Spør henne om hun virkelig trives i rot og prøv å nå et kompromiss.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En bolig må være hygienisk og praktisk. Det pussige er at mange rydde-entusiaster tror de har et moralsk fortrinn overfor de som synes litt rot er greit, og at det egentlig handler om å få dem til å innrømme noe de allerede vet, men er for late til å rette seg etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...