Jaqen H'ghar Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 (endret) løst Endret 24. juli 2014 av pluto95 Lenke til kommentar
LFL Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Spør i denne tråden her heller du https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=561409&st=0 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Hei! Jeg har tenkt og fundert lenge på å reise til USA høsten 2012. En ting jeg og lurer på er hvordan svarte folk blir behandlet der. Er selv norsk neger. Er livredd for å komme til en liten sørsatsby fullt av rasister. Jeg vet at rasisme er noe helt annet i USA enn her i Norge. Så ville jeg blitt behandlet som alle andre? Kommer det ann på hvor jeg havner? Viss noen har erfaring med dette setter jeg stor pris på svar! Du har sett for mange Hollywood filmer. Jeg anbefale en tur til det Hvite Hus. USA har mindre rasisme enn Norge. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg tror de er mer vant til negre i USA enn her. Slapp av Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 (endret) Hei! Jeg har tenkt og fundert lenge på å reise til USA høsten 2012. En ting jeg og lurer på er hvordan svarte folk blir behandlet der. Er selv norsk neger. Er livredd for å komme til en liten sørsatsby fullt av rasister. Jeg vet at rasisme er noe helt annet i USA enn her i Norge. Så ville jeg blitt behandlet som alle andre? Kommer det ann på hvor jeg havner? Viss noen har erfaring med dette setter jeg stor pris på svar! Du har sett for mange Hollywood filmer. Jeg anbefale en tur til det Hvite Hus. USA har mindre rasisme enn Norge. Tror DU har sett for mange Hollywood filmer, rasmismen i sør-statene er fortsatt meget velgående, har selv oppholdt meg et år der. Er mulig jeg har lettere for å se dette da jeg selv er rasist, og at jeg ikke var turist. Endret 21. mai 2011 av Notelitten 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Jeg bodde i north Carolina i 15 år og bor nå langs grensen mellom sør og nord som heter mason dixon line. Amerikansk rasisme eksisterer selvsagt men er annerledes enn rasisme i Norge, ikke minst fordi flerkulturelt saker er ganske ny for Nordmen og mange nordmenn utenfor Oslo nesten aldri treffer folk med mørke hud. Vi sier at alle mener de ikke er rasister før de er etsted hvor det finnes mere fra andre raser enn din egen. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Så lenge man ikke er på et alt for rasistisk område, og man prater og klær seg ordtellig tviler jeg på at det blir noen som helst form for problemer. Og med ordtellig med jeg at du prater med standard englsk syntax, og ikke tar "neger" varianten som ofte du finner i popkulturen. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Jeg bodde i north Carolina i 15 år og bor nå langs grensen mellom sør og nord som heter mason dixon line. Amerikansk rasisme eksisterer selvsagt men er annerledes enn rasisme i Norge, ikke minst fordi flerkulturelt saker er ganske ny for Nordmen og mange nordmenn utenfor Oslo nesten aldri treffer folk med mørke hud. Vi sier at alle mener de ikke er rasister før de er etsted hvor det finnes mere fra andre raser enn din egen. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Hei! Jeg har tenkt og fundert lenge på å reise til USA høsten 2012. En ting jeg og lurer på er hvordan svarte folk blir behandlet der. Er selv norsk neger. Er livredd for å komme til en liten sørsatsby fullt av rasister. Jeg vet at rasisme er noe helt annet i USA enn her i Norge. Så ville jeg blitt behandlet som alle andre? Kommer det ann på hvor jeg havner? Viss noen har erfaring med dette setter jeg stor pris på svar! Du har sett for mange Hollywood filmer. Jeg anbefale en tur til det Hvite Hus. USA har mindre rasisme enn Norge. Ja, det er faktisk så lite rasisme i USA at halvparten av alle republikanske velgere tror at Obama er født i utlandet og er hemmelig muslim. Dette har selvsagt ingenting med hudfargen og det rare navnet å gjøre - de er bare uenige med politikken hans. Right. Si meg, har du fulgt med på konservative nettsteder som FOX Nation etter Obama ble president? Omtrent hvert tredje innlegg i kommentarfeltene inneholder rasistisk birther-dritt og beskyldninger om at presidenten er "secret muslim" og "Kenyan". For å si det slik: Hadde det vært få rasister i USA, hadde ikke Mike Huckabee kunnet si at Obama var "raised in Kenya" og driver med "Kenyan economics" uten å samtidig begå politisk selvmord. Og en klovn som Donald Trump hadde ikke klart å bli den ledende republikanske presidentkandidaten ved å kjøre en rasistisk PR-kampanje for å så tvil om Obamas opprinnelse, og han hadde aldri sluppet unna med utsagn som "get off the basketball court" (til Obama). Jeg synes det er på tide at du slutter å kritisere nordmenn for manglende innsikt i amerikansk politikk, for det virker ærlig talt ikke som du har særlig mye innsikt selv. 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Jeg synes det er på tide at du slutter å kritisere nordmenn for manglende innsikt i amerikansk politikk, for det virker ærlig talt ikke som du har særlig mye innsikt selv. Jeg sa aldri at rasisme ikke eksisterte, bare at norske samfunn er naiv, umoden og mer rasistisk naar det gjelder rasisme. Faktum at vi har en moerk hudete president som fikk mer votes fra hvite amerikaner enn den siste demokratiske kandidaten (Kerry) sier noe om rasisme i USA. Den forsvinner aldri, men det har blitt mer fremgang paa mange mere maater enn i Norge eller resten av europa. Det finnes mere moerk hudete fotball spillere paa det franske landslaget enn hele parliamentet i Frankrike, selv om det finnes circa 10% moerk hudete folk i landet. I USA finnes 2 moerk hudete guvernoerer som ble velget av flertall hvite stemmere. Flere mener en av dem (Bobby Jindal) blir en kandidat for president i 2016. At det ikke har blitt mere fremgang er synd men jeg antar det blir ikke lenge foer det blir mere bedre, saerlig hvis Obama blir sett som en dyktig populaer president. Kan ikke tenke meg et annet demokratiske land som velger saa mange minoritets kandidater. selv i land som Norge som velger et parti, istedenfor kandidaten selv. Mye lettere aa inkludere en minoritet rase paa den maaten. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Ja, det er faktisk så lite rasisme i USA at halvparten av alle republikanske velgere tror at Obama er født i utlandet og er hemmelig muslim. Dette har selvsagt ingenting med hudfargen og det rare navnet å gjøre - de er bare uenige med politikken hans. Right. Dette har blitt besvart før. 20 - 35% av republikanerene tror Obama er en muslim. Ikke 50% http://www.politico.com/news/stories/0810/41248.html For det andre, så kommer dette fra mangel på kunnskap, ikke rasisme. Og Republikanerene er 30% av befolkningen. Faktisk nordmenn er mer rasisitiske ann Amerikanere er. Det er en forskjell mellom hva folk sier og hva folk gjør i Norge. F.eks. nordmenn elsker å prate om hvor tolerante de er, men innvandre i Norge blir diskriminert av norske arbeidsgivere. Nordmenn holder for seg selv og blir ikke kjent med andre innvandre. Nordmenn aksepterer ikke at andre har andre meninger enn dem selv. Sammenligner du USA og Norge vil du se en langt kraftigere segregering i Norge enn i USA. Nordmenn er dumme de også. F.eks. 7/10 vet ikke hva handlingsreglen er for noe. 25% vet ikke hvorfor vi feirer 17 mai. Meningene til folket er veldig representativt iforholdtil hva media og skolebøkene skriver. Hadde Obama faktisk vært muslim, men deler av media i Europa sa at det var en løgn og han er faktisk kristen, så tror jeg mange nordmenn hadde trodd på det. 2 Lenke til kommentar
cFc Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Hei! Jeg har tenkt og fundert lenge på å reise til USA høsten 2012. En ting jeg og lurer på er hvordan svarte folk blir behandlet der. Er selv norsk neger. Er livredd for å komme til en liten sørsatsby fullt av rasister. Jeg vet at rasisme er noe helt annet i USA enn her i Norge. Så ville jeg blitt behandlet som alle andre? Kommer det ann på hvor jeg havner? Viss noen har erfaring med dette setter jeg stor pris på svar! Du har sett for mange Hollywood filmer. Jeg anbefale en tur til det Hvite Hus. USA har mindre rasisme enn Norge. Ja, det er faktisk så lite rasisme i USA at halvparten av alle republikanske velgere tror at Obama er født i utlandet og er hemmelig muslim. Dette har selvsagt ingenting med hudfargen og det rare navnet å gjøre - de er bare uenige med politikken hans. Right. Si meg, har du fulgt med på konservative nettsteder som FOX Nation etter Obama ble president? Omtrent hvert tredje innlegg i kommentarfeltene inneholder rasistisk birther-dritt og beskyldninger om at presidenten er "secret muslim" og "Kenyan". For å si det slik: Hadde det vært få rasister i USA, hadde ikke Mike Huckabee kunnet si at Obama var "raised in Kenya" og driver med "Kenyan economics" uten å samtidig begå politisk selvmord. Og en klovn som Donald Trump hadde ikke klart å bli den ledende republikanske presidentkandidaten ved å kjøre en rasistisk PR-kampanje for å så tvil om Obamas opprinnelse, og han hadde aldri sluppet unna med utsagn som "get off the basketball court" (til Obama). Jeg synes det er på tide at du slutter å kritisere nordmenn for manglende innsikt i amerikansk politikk, for det virker ærlig talt ikke som du har særlig mye innsikt selv. Hva i huleste. For det første har de ytringsfrihet der borte, ikke en kulturell elite som kveler all debatt. For det andre så baserer du rasismepåstander på innlegg i kommentarfelt? Det er jo en smule tynt. For det tredje så sier du siden den MØRKE presidenten har det litt kjipt av og til, så er det bevis på rasisme. Vel, de har en mørkhudet presdient som vant et demokratisk valg. Det burde da si litt. Har du noen sinne vært i USA? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Man velger vel 3 stater som man kunne tenke seg å reise til. Ikke sett gamle sørstater øverst på listen din. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Man velger vel 3 stater som man kunne tenke seg å reise til. Ikke sett gamle sørstater øverst på listen din. Hvilken liste? Den eldste soerstaten er South Carolina og den har en indiske-amerikaner som guvernoer. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 (endret) Man velger vel 3 stater som man kunne tenke seg å reise til. Ikke sett gamle sørstater øverst på listen din. Det er mange sørstater hvor folk har ingenting imot svarte. Jeg tror at hvis han har et åpent sinn, så vil det være langt mer spennende å gå til sørstatene enn nordstatene. Hvis du ikke har et åpent sinn og tolererer ikke at andre har andre meninger enn deg selv, så bør du nok dra til nordstatene eller California. De fleste nordmenn tror de tolerer andre meninger, men hvordan reagerer du, når du hører noen si at de liker Fox News? Med "cool, what shows do you like!" eller "Foax News sucks ass, why do you watch that republican garbage". Du burde ikke få noen problemer. Du vil finne rasisme i alle stater i USA, det er ikke konsensus rundt hvilken del av USA som har mest rasisme. Der jeg bodde var det veldig segregert, og det var i nordstatene. Edit: Måtte kutte ut dataene, siden de var fra 1930. Endret 23. mai 2011 av Camlon Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 (endret) Ofte setter man opp en liste med 3 stater man ønsker å være utvekslingsstudent. Om det er prioritert eller ei, vet jeg ikke. Om det er valgt en indisk-amerikaner i South Carolina, så betyr det nok at alle sørstatene nå er fri for rasisme... Edit: En annen ting er om mange av disse svarte lever i fattigdom. Washington DC har vel en andel svarte på over 50 % - hvor 80-90% av disse lever i slum utenfor byen (tall fra hodet etter reisebøker - correct me if I'm wrong!). Rednecks er fortsatt rasister i stor grad, og man trenger ikke 5.000 rasister for å gjøre et opphold utrivelig. I skolealder holder det lenge med 2-3 idioter på samme skole.. Endret 23. mai 2011 av Sovehest Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Edit: En annen ting er om mange av disse svarte lever i fattigdom. Washington DC har vel en andel svarte på over 50 % - hvor 80-90% av disse lever i slum utenfor byen (tall fra hodet etter reisebøker - correct me if I'm wrong!). Rednecks er fortsatt rasister i stor grad, og man trenger ikke 5.000 rasister for å gjøre et opphold utrivelig. I skolealder holder det lenge med 2-3 idioter på samme skole.. USA har ikke slum, men ja mange svarte er fattige, spesielt i områder hvor det er en veldig stor andel svarte. Jeg tror det er best om han holder seg unna steder som Washington DC. Ikke på grunn av rasisme, men at jeg tviler på skolemiljøet er særlig godt der. Jeg er også uenig at du trenger 2-3 idioter for å gjøre oppholdet utrivelig. I Auckland finnes det rasister, men jeg hører folk klage lite på rasisme. Det er et langt større problem i Norge, hvor folk er noe rasitiske, men det er langt vanskligere å finne åpne rastister. Dette er ikke et FRP-problem. Du vil finne mange SV-ere som holder seg til hvite områder og sosialiserer ikke med folk som er forskjellig fra dem selv. Det er også en myte at folk i sørstatene er steorotypiske rednecks. Som sagt tidligere. Dropp det med rasisme, og se på hvor toleran du er for andre meninger enn dine egne. Er du lite tolerant, dra dit hvor alle er enig med deg, altså nordøst. Hvis du er mer tolerant eller er konservativ, dra til sørstatene. Sørstatene er mer forskjellig fra Norge og jeg synes ihvertfall det er interesant å møte folk som er annerledes. Lenke til kommentar
soostine Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Hei:) Jeg tror ikke at rasisme vil bli noe stort problem i USA. Vertsfamilien som velger å ta deg i mot ville nok ikke valgt en mørkhudet student dersom den var veldig rasistisk, eller bodde i et veldig rasistisk nabolag. Selvsagt kan du jo få slengt et par kommentarer av noen idoter, men jeg tviler på at det vil være noe verre enn hjemme i Norge. Grip sjangsen du, og ikke la hudfargen din stoppe deg! Jeg drar selv til USA nå i høst, og gleder meg veldig mye! Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Missbruk av definisjonen slum tar jeg på min kappe, men en stor ansamling fattige samlet innenfor et avgrenset geografisk område omtales gjerne som slum i i-land. Jeg tenkte flere ganger "jøss, for en stereotopi" da jeg snakket med hvite i California, og antar/antok derfor at det var minst like gale i andre stater som har rykte på seg for å være rasistisk. Ingenting er verre enn her hjemme, her har jeg naboer som knapt hilser på meg, mens i USA hilser ukjente på deg på bussen fordi naboen deres har en oldefar som var bortpå en norsk dame for 150 år siden. Total kulturkrasj får man om man putter en nordmann og en amerikaner i heisen sammen. Nordmenn snakker ikke i heis, ikke med kjente, ikke med ukjente. Amerikanere snakker med alle i heisen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå