medlem-208700 Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 (endret) Jeg skjønner meg ikke på innsettingsmetoden, kunne noen forklart meg litt grundig, hvordan og hvorfor man gjør ditt og datt ? Har eksamen i morgen! Endret 19. mai 2011 av emilzxc Lenke til kommentar
eejlis Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 (endret) Hvis vi tar et eksempel som har disse to likningssettene: I x+y=4 II -2x+y=4 Så tar man bare den første likningen og får enten x eller y alene, alt etter hva som er lettest å få alene. Hvis vi da tar x, så blir den likningen om til: x=4-y Og så setter man den nye likningen inn i stedet for x i den andre likningen for da å regne ut y. Slik at det blir: -2(4-y)+y=4 -8+2y+y=4 3y=12 y=4 Deretter setter du det du fant nå, altså y, inn i den første likningen vi skrev om til å få x alene og finner da x. x=4-y x=4-4 x=0 Vet ikke om dette var så godt forklart, men er vanskeligere å skrive enn å vise... Håper det var til noe hjelp da! Ellers er det bare å spørre, så svarer jeg hvis jeg får det med meg! Lykke til på eksamen da! Endret 19. mai 2011 av eejlis Lenke til kommentar
medlem-208700 Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Dette hjelpte meg mye Mye bedre forklart en læreren Takk skal du ha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå