LMH1 Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 (endret) Hei, jeg lurer på hva slags kunnskaper man må ha for å bygge et hus? Nå har jeg aldri gått så veldig mye på skole angående det temaet, men antar man må være tømmrer for å kunne bygge hus, vertfall utvendig? Man må vel ha rørleggger, elektrikker, kanskje en flisspesiallist til badet, det slipper man ikke unna, men ellers tror jeg resten man kan gjøre selv uten for store problemer. Selv har jeg lengere ut i familjen snekkere men disse er en helt annen generasjon en del av de er pensjonister. I prinsippet å bygge et hus er nok enkelt hvis man kan det grunnleggende, spessielt "Taket/Byggverket håper man å slippe unna". Men innvendlig kan man fritt gjøre uten krav? Kan se om jeg finner noen bilder: Hva heter slik hus, som innvendig er halvferdig. Det som er ferdig (Taket/Utvendig). Men innsiden ser slik ut? Selvsagt med issolasjon i veggene, ikke stort jobb, og veggene/taket etc? I prinsippet tror jeg man sparer en del på å kjøpe et halvferdig hus, eller opppussing hus der veggene byttes fordi gipsplatene/sponpatene begynner å bli stygge. (Verstefall råttne) forhåpenligvis ikke. Kan man fritt installere http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=145962834 vifter i vegger? Problemet at "varmepumpe/aircondition" blir dyrt å ha på alle rom, selv har jeg erfaringer om man har på et lite rom med alle dører lokket blir raskt varmt og klamt. Så beste er en form av kjøling med vifte, har noen tips her? Clasolson er bare et eksempel, greit å ha en vifte som ikke støyer mye og mulighet å lukke denne om viteren siden det rask blir kaldt om vinteren. Endret 19. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Kan svare på elektriker delen der. Skal du ha fast montert vifte med fast tilkobling, så har du ikke lov til å koble den til selv og du må ha tak i en fagutdanna elektriker. Men ser ikke helt poenget med å ha vifter på alle rom. Di bråker og kan bli et irritasjonsmoment. En ventil på vanlige rom er vell godt nok? Ellers får du tak i fuktighetsregulerte vifter til bad, som slår seg på når du dusjer etc Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Men ser ikke helt poenget med å ha vifter på alle rom. Di bråker og kan bli et irritasjonsmoment. En ventil på vanlige rom er vell godt nok? Ellers får du tak i fuktighetsregulerte vifter til bad, som slår seg på når du dusjer etc Selvsagt foretrekker jeg følgene: Ventil/luftventil: Sliper ikke inn pollen/mygg og andre insekter. Reduserer forurensing inn i huser (Viktig hvis man bor i oslo). Stillegående og effektiv som mulig uten nødvendighet for åpne vinduer og kan stenges om vinteren. Lydisolerende som mulig altså man kan spille musikk, uten at naboen klager. Selv har jeg erfaringer med slike luftventiler ofte ikke er helt effektive, uten vifter. Man merker stor forskjell på varmepumper/airkondition og luftventiler for å si det slik. Men hvordan gjøre dette best mulig? Går jo greit å kjøpe en varmepumpe, men å kjøpe en svær varmepumpe til vær enkelt av rommene å ha slange i veggene blir stygt. Disse er ofte vanlig på hytter: [*]http://www.ordne.no/wp-content/uploads/2009/02/lufteventiler.jpg Ganske så fine siden man kan lukke lokket og gir lite varmetap om vinteren. [*]http://www.habo.com/web/Ventiler_3.aspx Funger sikkert greit, men ikke så enkle å åpne. Personlig er jeg ikke så for plast, siden plasten kan råtne over tid og lokkene er ofte tynne, så kanskje tre er bedre her? Vet noen om man må være murer, for å bygge hus i murstein? Og støpe bunnplaten i huset? Jeg tror man kan gjøre det selv men er ikke sikker. Selvsagt må man ha byggetilatelse på tomten sin. Nå har jeg også hørt at hvis man bygger huset på svensk standard (30 cm tykke vegger?) på en måte reduser strømbruket om vinteren en del reduserer støy en del, men på en annen side, rommet blir rask varmt/klamt om sommeren, prisen blir også litt høyere. Så hva foretrekker dere her? Tynne vegger VS tykke? Endret 20. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Satt å snakket med noen snikkere for noen mnd'er siden. Og dem sa at det er utrolig lite du kan gjøre selv nå til dags, i henhold til lover og forskrifter. Men dette får noen som har peiling på underskrive. 2 Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Selv har jeg erfaringer med slike luftventiler ofte ikke er helt effektive, uten vifter. Man merker stor forskjell på varmepumper/airkondition og luftventiler for å si det slik. Men hvordan gjøre dette best mulig? Går jo greit å kjøpe en varmepumpe, men å kjøpe en svær varmepumpe til vær enkelt av rommene å ha slange i veggene blir stygt. Tenker du nå på et hus uten ventilasjonsanlegg? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 Satt å snakket med noen snikkere for noen mnd'er siden. Og dem sa at det er utrolig lite du kan gjøre selv nå til dags, i henhold til lover og forskrifter. Men dette får noen som har peiling på underskrive. Tror på dette, vertfall utvendig, huset kan ikke se "Hjemmesnekkret ut". Men innvendig tror jeg man fritt kan male som man vil i vertfall? Selvsagt hvis man bygger huset selv uten å følge byggeforeskriftene har jeg hørt om tilfeller der staten river huset i stykker å sender regningen til eieren av tomten. Da sitter man med store tap, så man må jo sette seg inn i ting, men jeg sier heller det ikke er umulig hvis man er litt interisert og syns det blir for dyrt å betale folk for alt. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 Tenker du nå på et hus uten ventilasjonsanlegg? Mener du slik: http://www.be.no/beweb/regler/veil/teknveil97/08cinnemiljoe.html Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Edit når jeg ser på: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20100326-0489.html Hvis det er slik jeg må ungå "jordskjelv" ,naturkatastrofer, ha CE merke, etc. Man skulle nesten tro at dagens snekkere/tømmere trenger først innføring av lovverket er en stor del av snekkringen. Da forstår jeg det å bygge et hus uten å ha gjort det før fort kan bli dyrere en å få en snekker å gjøre det. Problemet er uansett om man leier snekkere og jobben blir dårlig gjort er man selv som taper på å få et hus rivet. Snekkeren slipper unna med dagens håndverkertjenesteloven. Har hørt tilfeller på tvhjelperdeg det er både ufaglærte snekkere, rørleggere, elektrikkere som driver god business, og kunder som er rettsløse hvis problemet skulle oppstå. Endret 20. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
waerg34g Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Hvis du ikke er faglært eller har mye erfaring som snekker er det sjelden mye å spare på å gjøre ting selv. Rørlegger- og elektrikerarbeid må du uansett leie inn noen til å gjøre, graving forutsetter maskinførerbevis (å spa ut et hus er lite aktuelt). Det sies at godt verktøy er halve jobben, det gjelder også snekkerarbeid. Skal du bygge hus selv bør du sette av en god slump penger til å kjøpe eller leie verktøy (priseksempel: proffdriller koster ca 4000). Bygger du selv er du også ansvarlig for alt papirarbeid ol, dette er også ting som tar tid og krever kunnskap. En snekker har ikke denne kunnskapen, men firmaet han jobber for har egne folk til dette. Til sist, du må ha veldig god tid. Bestefaren min var tømrer og bygde hus selv. Han hadde mulighet til å jobbe ca 6 timer om dagen og brukte litt over et år. Skal du bygge etter jobb kan du regne med at alle kvelder og helger de neste to årene går med... 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå