Bahamut Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Prøvde Altis Life igår og må si (sett bort ifra at jeg ikke klarer å få over 30FPS i dette møkkaspillet) var litt morsomt, nettopp pga at folk tar det så sinnsykt seriøst. Synd at hele serveren ble wipa 2 ganger av hackere. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Altis life og "store mods" som det der gir meg også langt dårligere FPS enn slik jeg pleier å spille arma... Nemlig mer milsim rettet med en fast gjeng (Brigaden, som jo er nevnt noen ganger i tråden), og da går ytelsen ganske bra opp. Selv de gangene jeg har vært host for 13 medspillere på samme PC som jeg spiller med. Dessverre kan mods gjøre vondt verre for arma ytelsen, det er store map og dermed ganske ressurskrevende i utgangspunktet. Når det er sagt, når man har fått testa ut hvilke mods en vil bruke og lukt ut de som kan gå utover ytelsen for enkelte, så fungerer Arma som en drøm på min PC fra 2011. Meste jeg har spilt med samtidig med et relativt heftig mods setup (nye uniformer, kjøretøy med våpen som ikke kom med i Arma 3 som standard, ACRE, blastcore, avansert medicsystem osv osv), er rundt 55 medspillere. På Altis. Og det ER Arma for meg, store mengder folk som spiller seriøst sammen mot et felles mål. At gamle forsvarsrutiner og vaner faktisk blir trigget av spillet er heller ingen ulempe for å si det mildt. Lenke til kommentar
Simen Edelseter Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Eller er det noen som fortsatt jobber på den? Quacery tok over Norske modden fra det norske modde teamet men han har gitt seg så litt avhengig av at noen andre tar det. Vis Quacery lærer meg hvordan å lage AddOns så kan jeg gjøre det. Vi jobber med en norsk mod ja. Men det vil ta lang tid å ordne da folk både har skole/jobb. Samtidig at ikke alt legges ut offentlig Men vis noen lærer meg hvordan å gjøre dette kan jeg så gjerne hjelpe til Bra du er initiativ lysten ihvertfall. Teksturer kan du like godt bruke Photoshop til. Modellering kan du bruke Maya autodesk. Så er det faktisk å kunne scripte det inn, noe som oftest i de fleste tilfeller vil være PHP. Ingen av disse er jeg noe flink på, men det finnes hundrevis av guider på nett på hvordan du gjør det. Det tar veldig mye tid å lære det her, så det er ikke noe våre gutter vil påta seg å lære deg. Mye går faktisk på selvlæring. Har dere noen bilder som viser hva dere har gjort så langt? Bare så ikke jeg trenger å gjøre mer en nødvendig. Lenke til kommentar
Bahamut Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 (endret) Altis life og "store mods" som det der gir meg også langt dårligere FPS enn slik jeg pleier å spille arma... Nemlig mer milsim rettet med en fast gjeng (Brigaden, som jo er nevnt noen ganger i tråden), og da går ytelsen ganske bra opp. Selv de gangene jeg har vært host for 13 medspillere på samme PC som jeg spiller med. Dessverre kan mods gjøre vondt verre for arma ytelsen, det er store map og dermed ganske ressurskrevende i utgangspunktet. Når det er sagt, når man har fått testa ut hvilke mods en vil bruke og lukt ut de som kan gå utover ytelsen for enkelte, så fungerer Arma som en drøm på min PC fra 2011. Meste jeg har spilt med samtidig med et relativt heftig mods setup (nye uniformer, kjøretøy med våpen som ikke kom med i Arma 3 som standard, ACRE, blastcore, avansert medicsystem osv osv), er rundt 55 medspillere. På Altis. Og det ER Arma for meg, store mengder folk som spiller seriøst sammen mot et felles mål. At gamle forsvarsrutiner og vaner faktisk blir trigget av spillet er heller ingen ulempe for å si det mildt. Hadde ARMA motoren vært bedre optimalisert i utgangspunktet hadde ikke store mods vært noe problem. På min stasjonære PC må jeg helt ned på 1000meter view distance og draw object distance for å få 50-60FPS på Wasteland Stratis, på Altis servere klarer jeg ikke mer enn 40FPS uansett hva jeg gjør. Pesten av grafikk innstillingene har lite å si på FPS'n for min del, alt går på view distance. På min laptop må jeg disable all AA og kjøre alt på Standard samt 1000meter viewdistance for å få 30fps. Vet at på BIS sitt forum så blir folk som klager på optimaliseringen "angrepet" av de som mener at man ikke trenger over 30fps for å spille ARMA3, har man mellom 20 og 35fps så er det bare tutt å kjør.....den dag i dag forstår jeg ikke disse menneskene. Jeg blir nesten dårlig av å se hvordan spillet hakker når jeg beveger musa og de konstante FPS'dropene. Skulle tro at BIS ikke helt har fått med seg at Multi CPU/GPU begynner å bli vanlig nå til dags og at å støtte dette faktisk er relevant. Uansett, det dummeste er a BIS gjemmer seg var "engine limitation" hele tiden og dermed så tror de saken er løst, de tror de lever på at spillet er så sinnsykt realistisk men etter min mening er ikke ARMA realisisk i det hele tatt. Men ja, nå er BIS mer opptatt av å lage en Black and White versjon av ARMA med den nye Zeus moden. Huff og huff....selv føler jeg at spillet trenger oppmerksomhet andre plasser enn nytt innhold. Endret 25. februar 2014 av Bahamut Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 Angående server og limits. Og hva man kan gjøre for å optimalisere fps. Greetings fellow ArmAholics.As a preface, the following information is given with the intention of MCC(or equivalent) being used to spawn items in after the mission start.I don't know where else any information like this is available, so I want to put it out for any other ArmA communities that are experiencing server performance FPS issues with missions of any size, but focused on large scale operations.To begin with, I'll go over what we, the 15th MEU(SOC) Realism Unit expected transitioning from ArmA 2 to ArmA 3, then what we experienced, then how we fixed it.In ArmA 2, for full scale operations, we were satisfied with server performance of around 8-12 FPS with a full 60 player load. This wasn't terribly great and cause a slight framerate drop for the players, but it was manageable. For reference, the server FPS starts at 50 with no players on the map and stays high until around 40 players have joined, at which point the FPS rapidly drops to around the 10 mark with 60 personnel loaded up.Going in to ArmA 3, we expected generally the same performance, hoping for around 10 FPS for full scale operations. We ran into a massive issue, however, over the past month. When loading into the mission, the server FPS was already under 40, around 30-ish. This was foreboding. Once getting even 10 players loaded in, the server FPS had dropped to an abysmal rate of under 5, and by the time all personnel were loaded in, the server was between 1-2 FPS, sometimes even dropping to 0.Obviously this was disconcerting, especially given the claims of BIS devs that ArmA 3 would be able to support MORE players per server than ArmA 2. After a battery of tests, including restricting allowed mods and stripping not only all scripts from the map, but absolutely everything off the map(vehicles, built-up areas, sandbags, hbarriers, etc), we were able to get absolutely amazing results and after last night's performance tests, we have raised our server cap from 60 to 80 and we anticipate a constant server FPS of around 30.So for ArmA 3 - we are getting server performance FPS of 30 with 80 players, as opposed to ArmA 2 which had server performance FPS of around 10 with only 50-60 players.To achieve this effect, we had to do the following:Start the mission with an absolute bare-bones approach, which includes:-the absolute bare minimum of required things/items on the map. This means absolutely zero scripts outside of aircraft rearm/refuel pad-zero vehicles or aircraft-no gear scripts - Select units that are close to your desired unit types-no enemies or enemy fortificationsOnce the mission is launched and all personnel are standing at the spawn area, the server FPS should still be at 50(instead of the reported 0-2 above). Once desynch has stabilized(monitor desynch from the player list under the map menu) the MCC controller does the following:-Spawns in all vehicles, aircraft, and gearboxes required(can be saved in an MCC template)-Spawns in all enemies(Can also be saved in an MCC template). To be save, the enemies are spawned in sections at a time, but my personal testing in spawning a massive saved enemy template including fortifications, vehicles, garrisoned enemies, patrols, etc, etc, the whole 9 yards, it doesn't matter whether you spawn them in little by little or all at once. The server FPS may drop by a few for about a minute, but will immediately recover once all spawning of AI/fortifications is complete.At this point, the server FPS should hopefully be stable at 30-40 FPS, and only drop significantly if there's a huge firefight going on, and even then, should still be around 20.Over the next few weeks, we plan on slowly re-introducing things to our missions to see if we can identify the culprit of the abysmal server performance that we originally experienced.In my opinion, it was the amount of scripts we had running on all of our vehicles, aircraft, units, and gearboxes. We had the same types of scripts in ArmA 2, but it would seem that they perform differently in ArmA 3.My other bet is that it's simply the items already present on the map(vehicles, aircraft, player-made areas/fortifications. If you guys are interested, I will post another update to this in a month or so with our results.A few things to note:-If your server is performing horribly, use MCC(or equivalent) to delete completely any player-made areas you have. Including all buildings, vehicles, gearboxes, etc. We did this in the missions that the server was experiencing horrid performance(0-2) and saw an average increase of server performance of about 20 FPS(from 2 to 22). We used this as a temporary fix for our first two weeks, but then conducted our tests which lead to much greater server performance. So remember: get in, gear up, leave the FOB, then have someone delete absolutely everything at the FOB and see if your server performance increases.-Burning vehicles - it was reported to me last night that, on a hunch, while there was a vehicle burning, the server FPS dropped to below 20. The MCC controller deleted the single burning vehicle and the server FPS instantly jumped back up to over 30. It may be coincidence, but it's something to keep in mind.-Don't forget to put corpse and destroyed vehicle deletion into your missions. There are new commands for this from BIS that make it extremely easy. Corpses littering the map always have a negative affect on server performance.I hope this helps some communities out with any server issues they've been having. I know that requiring a mod like MCC can be a pain in the ass, but it's an amazing tool, and if you get to know/learn it, I can guarantee you won't be disappoint. And to that end, here is the MCC Controller manual from the 15th MEU Realism Unit.This is by no means the only way to get good FPS/performance out of your server(at least I hope it's not). It's just what we at the 15th have tested and discovered so far.Lastly, for those of you curious, the server itself is the 260$/month NFO box from which we are able to simultaneously run 4 separate ArmA 3 servers on. I have personally had good experiences with NFO and they generally seem to know what they're doing when it comes to the complicated ArmA series server management. Kilde: http://www.reddit.com/r/arma/comments/1ytj4o/arma_3_server_performance_information_for_large/ TL;DR For å få det spillbart med 80 spillere+AI, må de kjøre Arma 3-map helt clean, spawn'e inn, og deretter importere mission via MCC. Fører til 30-40 fps (ned til 20 under heavy fight). Alternativet er på vanlige måten som gir server-fps på 1-2. Lenke til kommentar
Simen Edelseter Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 (endret) Eller er det noen som fortsatt jobber på den? Quacery tok over Norske modden fra det norske modde teamet men han har gitt seg så litt avhengig av at noen andre tar det. Vis Quacery lærer meg hvordan å lage AddOns så kan jeg gjøre det. Vi jobber med en norsk mod ja. Men det vil ta lang tid å ordne da folk både har skole/jobb. Samtidig at ikke alt legges ut offentlig Men vis noen lærer meg hvordan å gjøre dette kan jeg så gjerne hjelpe til Bra du er initiativ lysten ihvertfall. Teksturer kan du like godt bruke Photoshop til. Modellering kan du bruke Maya autodesk. Så er det faktisk å kunne scripte det inn, noe som oftest i de fleste tilfeller vil være PHP. Ingen av disse er jeg noe flink på, men det finnes hundrevis av guider på nett på hvordan du gjør det. Det tar veldig mye tid å lære det her, så det er ikke noe våre gutter vil påta seg å lære deg. Mye går faktisk på selvlæring. Hei Fant ut at jeg ikke var så flink til å lage modduler lika vell. Men jeg har samlet kjøretøy og fly fra mange andre arma 2 modder som er de som Norge bruker. Jeg har sjekket og alle funker til arma 3, men man kan ikke gå inn i dem. så vis jeg kan sende disse til dere så dere kan endre Camo og scripts så man kan gå inn så ville det vært fint og da trenger vi bare soldater og dere har jo AddOns og han ene som har hatt mange fine innleg har camoet til soldatene som så helt perfekt ut, som han selv sa "detalj fra sko til hjelm". og alt stemmer, så dere burde bruke hans skinn nå som han har tilbyt seg å gi det bort vis noen ville ha det. Endret 25. februar 2014 av Simunic_Gamer Lenke til kommentar
Cpt.Miller Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Eller er det noen som fortsatt jobber på den? Quacery tok over Norske modden fra det norske modde teamet men han har gitt seg så litt avhengig av at noen andre tar det. Vis Quacery lærer meg hvordan å lage AddOns så kan jeg gjøre det. Vi jobber med en norsk mod ja. Men det vil ta lang tid å ordne da folk både har skole/jobb. Samtidig at ikke alt legges ut offentlig Men vis noen lærer meg hvordan å gjøre dette kan jeg så gjerne hjelpe til Bra du er initiativ lysten ihvertfall. Teksturer kan du like godt bruke Photoshop til. Modellering kan du bruke Maya autodesk. Så er det faktisk å kunne scripte det inn, noe som oftest i de fleste tilfeller vil være PHP. Ingen av disse er jeg noe flink på, men det finnes hundrevis av guider på nett på hvordan du gjør det. Det tar veldig mye tid å lære det her, så det er ikke noe våre gutter vil påta seg å lære deg. Mye går faktisk på selvlæring. Hei Fant ut at jeg ikke var så flink til å lage modduler lika vell. Men jeg har samlet kjøretøy og fly fra mange andre arma 2 modder som er de som Norge bruker. Jeg har sjekket og alle funker til arma 3, men man kan ikke gå inn i dem. så vis jeg kan sende disse til dere så dere kan endre Camo og scripts så man kan gå inn så ville det vært fint og da trenger vi bare soldater og dere har jo AddOns og han ene som har hatt mange fine innleg har camoet til soldatene som så helt perfekt ut, som han selv sa "detalj fra sko til hjelm". og alt stemmer, så dere burde bruke hans skinn nå som han har tilbyt seg å gi det bort vis noen ville ha det. Takk som byr, men ellers takk. Modden kommer ut når den kommer ut. Vi stresser ikke med det her. Lenke til kommentar
Simen Edelseter Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Eller er det noen som fortsatt jobber på den? Quacery tok over Norske modden fra det norske modde teamet men han har gitt seg så litt avhengig av at noen andre tar det. Vis Quacery lærer meg hvordan å lage AddOns så kan jeg gjøre det. Vi jobber med en norsk mod ja. Men det vil ta lang tid å ordne da folk både har skole/jobb. Samtidig at ikke alt legges ut offentlig Men vis noen lærer meg hvordan å gjøre dette kan jeg så gjerne hjelpe til Bra du er initiativ lysten ihvertfall. Teksturer kan du like godt bruke Photoshop til. Modellering kan du bruke Maya autodesk. Så er det faktisk å kunne scripte det inn, noe som oftest i de fleste tilfeller vil være PHP. Ingen av disse er jeg noe flink på, men det finnes hundrevis av guider på nett på hvordan du gjør det. Det tar veldig mye tid å lære det her, så det er ikke noe våre gutter vil påta seg å lære deg. Mye går faktisk på selvlæring. Hei Fant ut at jeg ikke var så flink til å lage modduler lika vell. Men jeg har samlet kjøretøy og fly fra mange andre arma 2 modder som er de som Norge bruker. Jeg har sjekket og alle funker til arma 3, men man kan ikke gå inn i dem. så vis jeg kan sende disse til dere så dere kan endre Camo og scripts så man kan gå inn så ville det vært fint og da trenger vi bare soldater og dere har jo AddOns og han ene som har hatt mange fine innleg har camoet til soldatene som så helt perfekt ut, som han selv sa "detalj fra sko til hjelm". og alt stemmer, så dere burde bruke hans skinn nå som han har tilbyt seg å gi det bort vis noen ville ha det. Takk som byr, men ellers takk. Modden kommer ut når den kommer ut. Vi stresser ikke med det her. Når har dere tenkt at modden kommer ut? Lenke til kommentar
Cpt.Miller Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Når har dere tenkt at modden kommer ut? Som jeg nevnte over: Modden kommer ut, når den kommer ut. 1 Lenke til kommentar
nagina Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 (endret) - Endret 5. mars 2014 av nagina Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Er det mer innhold og funker spillet bedre nå om dagen eller? Altså, vesentlig mer og bedre enn ved utgivelse Lenke til kommentar
Cpt.Miller Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Er det mer innhold og funker spillet bedre nå om dagen eller? Altså, vesentlig mer og bedre enn ved utgivelse Nei, men det har skjedd en del bugfixing og optimalisering. Forhåpentligvis blir det bedre ved neste patcher og utgivelse av ekspasjonen Zeus. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Er jo mer innhold også. Noe fra Bohemi og masse fra Community. Lenke til kommentar
Noeellerannet Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Så vidt jeg har skjønt har Bohemia fokusert på singleplayeren så langt, som for i underkant av en uke siden ble fullført. Nå er planen deres å optimalisere muliplayeren videre, siden den er(og de har annerkjent) er direkte dårlig optimalisert. Zeus er jo bare et hjelpemiddel for mission-designere, ikke multiplayer relatert på en slik måte at det skal fikse noe. For de som er interessert så jobber min klan med en modsamling som kjører stabilt 30 fps med blandt annet alive. Lenke til kommentar
Avean Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Selv idag så sliter folk med å finne noe å spille i Arma 3. Vet mange som eier spillet man ikke spiller det i hele tatt. Modsen som er tilgjengelig er veldig ubalansert og rotete. Spillet trenger en klar modus eller et oppdrag som kommer tydelig fram. DayZ økte interessen til Arma 2 med 1000% ikke pga folk liker zombier, de lærte seg Arma via DayZ modden. Så sånn sett så er Arma serien fantastisk bare noen klarer å lage noe så man faktisk kan ha det gøy med spillet. Jeg syns Arma 3 lanseringen er noe av det dårligste jeg har opplevd på lenge, ihvertfall med tanke på budsjettet og det store teamet dem faktisk har. Lenke til kommentar
Noeellerannet Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Det er verdt å tenke på at mange store communeties fremdeles spiller Arma 2, og at når disse beveger seg over til Arma 3, så vil gode mods virkelig ta av! Hvis du er interessert i milsim, med enkle mods og kule scripts, ta en titt på www.scantask.net Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Er det noen her som har testet den populære Alive-modifikasjonen? Lenke til kommentar
Noeellerannet Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Jeg bruker den daglig. Super mod. Gir deg mange muligheter, samt gjør AI mye "smartere". Den nylige oppdateringen er genial Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Jeg bruker den daglig. Super mod. Gir deg mange muligheter, samt gjør AI mye "smartere". Den nylige oppdateringen er genial Hva er det den egentlig går ut? Har ikke hatt tid å teste den, men har lest litt rundt. På hvilken måte blir AI smartere? Lenke til kommentar
Cpt.Miller Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 (endret) Jeg bruker den daglig. Super mod. Gir deg mange muligheter, samt gjør AI mye "smartere". Den nylige oppdateringen er genial Hva er det den egentlig går ut? Har ikke hatt tid å teste den, men har lest litt rundt. På hvilken måte blir AI smartere? Det er en såkalt pakke, slik at du lettere kan skape missions, stille AI skills og at AI er mer dynamisk. Itillegg har de sagt at det skal gå an i full release å ha flere tusen AI på banen uten at det skaper desync eller FPS drop. Brigaden har brukt denne moden siden den kom ut og vi er ganske fornøyde så langt. Endret 26. mars 2014 av Cpt.Miller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå