Gå til innhold

Tips til fiberkabel i god kvalitet


Anbefalte innlegg

nebrewfoz: Takk, da motsier det min teori at "Fiber" faktisk finnes for privatpersoner. Ble beskymret angående lynet, for jeg minstenker fremdeles ut i fra bilde dems, at "Fiber/TP" er for dem likt.

 

nomore Takk for en fin guide.

 

Desverre ligger listen min slik, den gang jeg kjøper hus:

 

1. Lynet (100/25 mbit)

2. Altibox (60/60 mbit)

3. Telenor superbredbånd (40/20 mbit)

 

Så sansynligheten for jeg velger Altibox er liten hvis ikke lynet kan levere.

Men da er det lite sansynlig for å flytte helt til oslo.

 

Telenor kommer langt ned på listen her, fordi det er ADSL og lav hastighet.

 

Jeg har verken tenkt å ha (fastelefon eller kabeltv/Paraboltv) siden jeg vil ha webtv over fiber isteden. I tillegg IP-telefon med videosamtale.

 

Så jeg trenger å ha god internett til dette behovet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det betyr altså ingen privatpersoner har en slik fiber inn i huset?

 

fiber-cable.jpg

 

Uansett hva slags fiberselvskap de har? Så enten har man Coax, TP, Eller form av ADSL kabel inn i huset fra internettlevrandøren?

 

 

Jeg fiberkabel trekt helt fra stolpen og inn i modemet. Spesialmodem som gjør all jobben. (Det er dette modemet som ISPen min leverer..)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er langt frem til dette så gjør det saken værre. Eg ville uansett ikke brukt tid på å finne mulige linjeleverandører og hvilke standarder de bruker i dag, dersom du skal kjøpe om 2 år eller mer.

 

Ja, jeg ser jo den, men hvis jeg går billig/kvalitet fiber fra kina som fint holder en 10 år teknologimessig, og levetid på 100 år, kan prisene gå opp. Riktignok tar det minst 1-2 år til jeg har spart opp nok penger til bolig, uten for store utgifter.

 

Men den største tiden jeg vil bruke er å finne steder (Enebolig) Jeg kan få fiber fra lynet (100/25 mbit) eller om det heletatt er mulig å få. Du har rett det kan komme andre levrandører på banen men tviler på ting blir så veldig forskjellig da?

 

Uansett får jeg ikke mulighet å sjekke om fiberen faktisk virker? Vet ikke om det er å ta en laser å se om laserlyset går gjennom fiberen for å bekrefte at fiberen virker? Fordi det er jo bare lys (Laser) som sendes gjennom kabelen, det er jo viktig det ikke er støv men ellers vet jeg ikke noe som kan gi dårligere signal ellers.

 

nebrewfoz: Tuller ikke nei. Gjør du?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det som er bra med fiber er at vi ikke har møtt maks grensen for overføringshastighet, enda. Det som legger begrensninger på hastighetene pr i dag i forbindelse med fiber er utstyret fiberen kobles til. Switcher, routere og konvertere har ei grense for hvor mye data de klarer å prosessere, og derfor er det ikke vits i høyere overføringshastigheter før utstyret klarer å følge med.

 

Hastighetene forskere klarer å få med fiber er enorme. Det er utstyrsleverandørene, samt behovene, som henger etter.

 

Derfor er fiber bra.

 

Når det gjelder kryptering så går dette på selve kommunikasjonen. Fiber i seg selv er kun et fysisk overføringsmedium, og har lite med kommunikasjonen å gjøre. Dette må du i så tilfelle legge til selv. SSL for eks, eller VPN(med SSL).

 

Avlytting er et argument, men kun om man faktisk har det behovet(at det er en reell trussel) eller er overparanoid. Signalene som går i en vanlig TP kabel kan avlyttes uten å klippe kabelen og koble seg imellom, noe du ikke kan med en fiber, som du er inne på. Spørsmålet er, hadde du i det hele tatt merket at fiberen(eller TP-kabelen) var klippet i 5 minutt mens noen koblet seg på? Tvilsomt. Og heller tvilsomt at du hadde mistenkt avlytting dersom den faktisk falt ut i 5 minutt. Hadde du oppdaget det ville du nok mest sannsynlig heller restartet utstyret ditt eller kontaktet nettleverandøren for feilmelding.

 

Han skumle mannen som står i hagen din derimot han blir du ikke kvitt uansett om det er ADSL eller fiber du velger...

Lenke til kommentar
Du har rett det kan komme andre levrandører på banen men tviler på ting blir så veldig forskjellig da?

Leverandørene bytter utstyr, bytter standarder, bytter praksis osv. Bare Altibox har sikkert levert opp mot 10 forskjellige hussentraler siden de begynte. Mao, ikke lås deg på en standard før du faktisk vet hva du kan få.

 

Uansett får jeg ikke mulighet å sjekke om fiberen faktisk virker? Vet ikke om det er å ta en laser å se om laserlyset går gjennom fiberen for å bekrefte at fiberen virker? Fordi det er jo bare lys (Laser) som sendes gjennom kabelen, det er jo viktig det ikke er støv men ellers vet jeg ikke noe som kan gi dårligere signal ellers.

Det er ikke så enkelt. Signalet som går igjennom en fiber inneholder ikke bare lysstråler på forskjellige frekvenser, men også med forskjellige farger. Det er ikke nok at du kan lyse igjennom den med en maglite. Dette er presisjonsutstyr/teknologi.

 

Og du får uansett ikke koblet denne fiberen til sentralen før du faktisk bestiller linje fra noen. Så da står du der med en billig-fiber fra kina som du ikke sikkert kan bruke, installert i huset mellom to punkt du ikke sikkert kan bruke til en leverandør du ikke har funnet enda? :)

Lenke til kommentar

Om det er langt frem til dette så gjør det saken værre. Eg ville uansett ikke brukt tid på å finne mulige linjeleverandører og hvilke standarder de bruker i dag, dersom du skal kjøpe om 2 år eller mer.

 

Ja, jeg ser jo den, men hvis jeg går billig/kvalitet fiber fra kina som fint holder en 10 år teknologimessig, og levetid på 100 år, kan prisene gå opp. Riktignok tar det minst 1-2 år til jeg har spart opp nok penger til bolig, uten for store utgifter.

 

Men den største tiden jeg vil bruke er å finne steder (Enebolig) Jeg kan få fiber fra lynet (100/25 mbit) eller om det heletatt er mulig å få. Du har rett det kan komme andre levrandører på banen men tviler på ting blir så veldig forskjellig da?

 

Uansett får jeg ikke mulighet å sjekke om fiberen faktisk virker? Vet ikke om det er å ta en laser å se om laserlyset går gjennom fiberen for å bekrefte at fiberen virker? Fordi det er jo bare lys (Laser) som sendes gjennom kabelen, det er jo viktig det ikke er støv men ellers vet jeg ikke noe som kan gi dårligere signal ellers.

 

nebrewfoz: Tuller ikke nei. Gjør du?

 

Det er flere fysiske begrensninger ved fiber, f.eks. lysets hastighet.

 

Hvis jeg forstår deg rett, du tenker å kjøpe billig fiber fra Kina som du skal bruke på intern kommunikasjon den dagen du kjøper deg en enebolig og får levert fiber fra Lynet eller en annen leverandør.

1. Selv om du får billig fiberkabel er modem ol. for fiber dyre. Hvis du vil koble sammen to PC-er med fiber må du ha et nettverkskort som støtter fiber i hver PC. Disse koster fort 1000-1500 kroner stykket.

2. Å terminere en fiberkabel - dvs. sette på plugg slik at du kan koble kabelen til nettverkskortet eller routeren er en del vanskeligere enn med TP-kabel. Det krever også spesielt utstyr som kan være dyrt.

 

Alt i alt blir dette langt dyrere enn å kjøpe cat6-kabler. Du får også ekstra utfordringer med strekking av fiber. Til sist vil en vanlig PC uansett ikke klare å utnytte hastigheten i fiber. SSD-disker vil kunne hjelpe, men det går vanligvis mer enn fort nok med Cat6.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La det ikke være tvil om at fiberleverandører bruker fiber, men det finnes flere varianter, hvor noen er som følger;

 

-fiber helt til hver husstand

-fiber til huset/blokka og TP videre internt.

-fiber til borettslag og TP videre.

 

Langt de fleste leverandørene bruker en lasermodul tilknyttet et par "singelmodus" (single mode) fiberkabler (9 mikrometer diameter) fra leverandørens knutepunkt og ut til kunden.

 

Hos kunden er fiberen kuttet og sveiset på et kontakter som kan være montert på et 19" rackpanel eller i en boks.

 

I en enebolig vil det typisk være fiberkabel inn gjennom kjeller / 1. etg. gjennom rør i veggen inn til en veggboks på innsiden. Så kobles kundeenheten ("hjemmesentralen") til en kontakt i veggboksen.

 

I "hjemmesentralen" sitter en lasermodul tilsvarende den på knutepunktet, sentralen fungerer også som ruter, switch og andre funksjoner. - typisk leveres det flere parallele virtuelle IP nett til kunden, ett for data (internett), ett for telefon, ett for TV. Disse boksene akn også inneholde et integrert WLAN-aksesspunkt

 

For distribusjon lokalt i huset benyttes det da typisk 2 eller flere RJ45-kontakter som tilknyttes hver sin switch, og det brukes TP-kabel fra switchene og ut til enkeltpunkter i huset. Tidligere var 100 mbit Ethernet vanlig, nå er det Gigabit som gjelder.

 

Altibox leverer f.eks. et uttak for TV og et annet nett for internett-aksess.

 

Så tilknyttes det IPTV-mottakere med TP-kabel der man skal ha TV, og datamaskiner tilknyttes data-uttakene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville som tidligere nevnt, bare lagt frem rør, og ventet til du får startpakke fra internettleverandøren. Da vil de levere den rette fiberen.

Det er ikke engang sikkert at de vil godta å koble deg opp på en fiber du har skaffet selv, selvom den ville ha virket og er den rette typen, da de ikke har data på denne, og ikke kan garantere at den har de spesifikasjonene som de bruker. Internettleverandøren skaffer sikkert fiberen sin fra en leverandør de kjenner, der de selv har kontrollert kvaliteten, og stoler på at leverandøren har de rette kvalitetssikringene. Med andre ord, internettleverandøren kan ikke vite om det er skikkelig vare, eller svada du har skaffet deg, og kan nekte å koble den opp.

 

Angående fiber, vil jeg si dette:

 

Fordeler:

- Høy overføringshastighet, over lange distanser

- Ikke utsatt for støy og overhøring, og leder ikke strøm, derfor ingen fare for å skade endeutstyr ved tordenvær, jordfeil o.l.

 

Ulemper:

- De er mye mer ømfintlig enn kobberkabler, og ødelegges av for små bøyer/knekker.

- De er mye vanskeligere og dyrere å terminere.

- Endeutstyret er dyrere

- Kan ikke overføre energi til å drive endeutstyr, slik som en analog telefon. Man må derfor ha tilgang til strøm i andre enden for å forsterke opp.

 

 

Med andre ord, fiber er ikke alltid bare bra, det har sine bruksområder, men det har også kobber. Jeg tror nok at du vil kunne holde deg til to- og tresifrete antall Mbit i lang tid, og kobber vil derfor være det beste alternativet innendørs, fordi:

Det er så korte avstander innendørs at støy ikke er noe problem. 1Gbit er mer enn nok, og om det ikke skulle strekke til, er jo 10Gbit fullt på vei.

Kobberkablene tåler mye mer, de kan vries, knekkes, klemmes mellom dør og dørstokk og utsettes for andre påkjenninger som kan forventes av ubeskyttete kabler som slenger over gulv, ned gjennom trapper, og hvem vet hva, uten at dette har noe innvirkning på så korte avstander. Det samme gjelder ikke fiber, det vil bli ødelagt. Med andre ord, hold deg til kobber innendørs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Scriptgutten: Er det mulig med kobber innendørs mellom internet modemet og sentral?

 

Altså hvis man bestiller, fiber, og kobler om til kobber?

 

Ellers er fiber aktuelt for meg, hvis det er alternativet, da kan jeg velge fiberlevrandør.

Syns kobber er veldig låst system hvis man ikke kjøper kobberet selv.

 

analog telefon = Død for min del hvis jeg kjøper meg hus

Har mobiltelefon, hvis IP-telefonen ikke virker, så hva er problemet?

 

Hvorfor behole analog telefon?

Flere IP-telefoner har nok et lite batteri som holder en 10-15 minutters strømbrudd så muligens det holder?

 

Hvis jeg velger kobber blir det bare i husets vegger, uten for huset blir det fiber.

Altså i prinsippet kunne jeg velge "Kobber" hvis prisene gjør jeg ikke er låst en TVpakke.

 

Angående hastigheter må "Minimun være 40/10 mbit" på coax/fiber hvis jeg skal flytte.

Ellers er det ikke noe vits å flytte annet en å få seg større plass.

 

Den beste hastigheten ville vært 150 mbit ned og 30 mbit opp på fiber til en ca 750 kr i måneden, da ville jeg blitt superfornøyd. Men 100/25 mbit får holde det også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

I tilfelle Altibox, så er "hjemmesentral" og "internettmodem" en og samme sak, en og samme fysiske boks på veggen, så du trenger ingen kabel mellom dem.

 

Du har fiber inn i hjemmesentralen og kobber ut (TP/RJ-45).

 

Jeg vet ikke om dette gjelder alle fiberleverandører, men min Altibox har ruterfunksjonalitet på LAN-siden og deler ut addresser i 10.0.0.x-området.

Fra LAN-utgangen på hjemmesentralen kan du herje som du ville ha gjort med en hvilken som helst annen ruter eller rutermodem; strekke en kabel til en switch med forgreninger rundt i huset, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...