Gå til innhold

Tips til fiberkabel i god kvalitet


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på kunne godt tenke meg en billig fiberkabel i greit kvalitet.

 

Regner med en som klarer minimum 1 Gigabit i ca 10 meters lengde.

 

Funger 2 slike greit? Å ha i veggen i huset eller på veggen, nå er vel slik at fiber ikke skal bøyes mere en at kabelene vises som "O" altså hvis kabelene blir som en "V" betyr man ikke får signal?

 

http://www.dealextreme.com/p/3-0mm-fc-pc-sc-pc-singlemode-fiber-optic-patchcord-5-meter-20352

 

Også kjøper jeg http://www.dealextreme.com/p/lc-upc-singlemode-duplex-fiber-optic-cable-adapter-coupler-w-zirconia-sleeve-24632 for å sette sammen disse?

 

Vil dette fungere som innvendig kabel i huset? Nå tenker jeg å kjøpe fiberkabel snart fra kina siden det tar tid å få kabelene levert, prisen er veldig god.

 

Er fiberkabelene "universale"? altså uansett hva jeg kjøper å er de kompaktible mot hverandre?

Nå vet jeg lydkabel fiber og bredbåndfiber er 2 forskjellige ting men hvordan skiller jeg disse?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker på hvorfor du ikke bare benytter deg av en Cat6 kabel...

 

Tenker på til internett leveradøren på innsiden av huset. Den gangen jeg flytter.

Nå er vel fiber lik selv om 10 år, siden fiberen er rask, så man kan få bedre priser å bestille/innportere rett fra kina.

 

Cat 6 selvsagt internt i huset. (Mellom modemet) etc.

 

På utsiden av huset tror jeg kabelselvsapet må ordne selv, men på innsiden av huset hvis dette ikke er ferdig installert, må man nok gjøre selv, om man ikke leier folk til det.

 

Angående TP kabel hadde de vært fint å hatt i veggen også, jeg tror man også kan gjøre det selv?

Selvsagt må man ha et hus der veggene ikke er satt på helt.

 

Best å gjøre dette om veggene ser slik ut:

 

stender_haukelivn_stenderBIG.jpg

 

S19-5366W01.jpg

Og feste slike i veggen, jeg tror man ikke må være elektrikker å gjøre det, siden voltstyren er veldig lav, men å ha litt erfaringer før man går på den biten er nok lurt, for å ungå ustabil nettverk og fuktighet.

 

Siden 10 Gigabit Ethernet snart vil komme, nå vet jeg ikke om det er en godkjent standard ennå?

Men den vil nok komme, så kan være greit å gå for den om man først skal ha kabelene i veggen.

Men hva trenger man da? Hva kan man trygt kjøpe inn å ha? Som vil fungere her?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Betyr det at Cat6a kan strekkes 150-200 meter?

Mot Cat 6 bare klarer en ca 100 meter?

 

Nå er det ikke lengden det kommer ann på, men sikkert greit å gå for Cat6a hvis prisen ca er lik.

 

Betyr det hvis jeg har gigabit cat6 så kan jeg jeg få 10 gigabit ved å bytte switch og nettverkkort i pcen? Under forutsettning kabelen er under 100 meter?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ville heller ha lagt tomme trekkrør i veggene så fremtidig leverandør kan blåse inn den fiberen de da vil bruke.

 

Lokalt hjemme bruker de typisk TP-kabel uansett fra en "hussentral".

 

Fiber brukes kun frem til sentralen, derfra brukes TP - tror det vil holde med n x gigabit Ethernet mellom endepunktene en god stund fremover.

 

10 Gbit i hjemme-LAN er IMHO kun et tema hvis man driver med video, 3D-rendering eller andre I/O-intensive greier.

 

Skal du trekke kabling for lokalnett så legg også dette i rør så det evt. kan skiftes senere når det blir for dårlig :)

 

Bruk en fagmann til å terminere nettverkspunktene - det skal ikke så mye til før et bra kablingssystem blir ødelagt av feil terminering/montering av paneler.

Lenke til kommentar

Ville heller ha lagt tomme trekkrør i veggene så fremtidig leverandør kan blåse inn den fiberen de da vil bruke.

 

10292-50%202.png

Slik?

 

Lokalt hjemme bruker de typisk TP-kabel uansett fra en "hussentral".

 

Fiber brukes kun frem til sentralen, derfra brukes TP - tror det vil holde med n x gigabit Ethernet mellom endepunktene en god stund fremover.

 

Betyr dette hvis man har fiberlinje privat? Slik?

 

<-Internetlevrandør -> -> <-Telefonsentralbox-> (TP kabel) Til huset?

Altså man har ikke fiber helt til huset, men utenfor nermeste tilkobling?

 

10 Gbit i hjemme-LAN er IMHO kun et tema hvis man driver med video, 3D-rendering eller andre I/O-intensive greier.

 

Skal du trekke kabling for lokalnett så legg også dette i rør så det evt. kan skiftes senere når det blir for dårlig :)

 

Fordi jeg ønsker å koble forskjellige maskiner i huset (Server) mot arbeidstasjoner, altså slik at fiberen kobles mot en linux server, også gjør internet ennå sikkere og raskere.

Det er ikke billig/enkelt å feste kabelene i rør når man har vegger og ledningen ikke er rett over en strekning blir det vansklig å bytte, går for 10 gigabit fordi da trenger jeg ikke nytt før 10-20 år kanskje lengere også.

 

Bruk en fagmann til å terminere nettverkspunktene - det skal ikke så mye til før et bra kablingssystem blir ødelagt av feil terminering/montering av paneler.

 

Det er nok viktig å ikke kortslutte punkene men hva mere kan gå feil?

 

Hvis det er slik man må da ha fiber i huset.

Eidmax Gigabit Ethernet Fiber Optic Network PCI Card

 

Kan den kjøpes, sette inn en pc som server, koble fra internetlevrandøren også slippe internetmodem?

 

I tillegg med slik teknologi får bedre hastighet/sikkerhet.

 

Siden den er PCI, får man maks 60 MB/S men det skal holde en stund, veldig få internetleverandører tilbyr 480 mbit bredbåndhastighet i dag.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Betyr det at Cat6a kan strekkes 150-200 meter?

Mot Cat 6 bare klarer en ca 100 meter?

 

Nå er det ikke lengden det kommer ann på, men sikkert greit å gå for Cat6a hvis prisen ca er lik.

 

Betyr det hvis jeg har gigabit cat6 så kan jeg jeg få 10 gigabit ved å bytte switch og nettverkkort i pcen? Under forutsettning kabelen er under 100 meter?

Du vurderte ikke å lese linken jeg sendte til deg? Den sier:

When used for 10GBASE-T, Cat 6 cable's maximum length is 55 meters (180 ft) in a favourable alien crosstalk environment, but only 37 meters (121 ft) in a hostile alien crosstalk environment such as when many cables are bundled together. 10GBASE-T runs of up to 100 meters (330 ft) are permissible using Cat 6a.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lokalt hjemme bruker de typisk TP-kabel uansett fra en "hussentral".

 

Fiber brukes kun frem til sentralen, derfra brukes TP - tror det vil holde med n x gigabit Ethernet mellom endepunktene en god stund fremover.

 

Betyr dette hvis man har fiberlinje privat? Slik?

 

<-Internetlevrandør -> -> <-Telefonsentralbox-> (TP kabel) Til huset?

Altså man har ikke fiber helt til huset, men utenfor nermeste tilkobling?

Nei, hussentralen er en boks som er montert inni huset.

Altibox leverer f.eks. en boks som får signal inn via en fiber og som har uttak for telefon, LAN (RJ-45/TP) og TV (RJ-45/TP), i tillegg til at den fungerer som trådløs ruter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du har der er en mediakonverter. Det er IKKE det samme som hussentralene som Altibox/Lyse leverer.

 

Altibox leverer en hussentral med 3 eller 5 RJ45 uttak på, pluss to RJ11 uttak. De to sistnevnte er merket TLF1 og TLF2, og gir analog telefon. De 3-5 førstnevnte blir som regel fordelt på 1-2 til PC, og 2-3 til TV. De har levert litt forskjellige bokser opp igjennom tidene, men fellesnevneren er at fiberen de leverer inn til huset blir enten termintert i selve sentralen eller kobles til med korrekte fiberkontakter.

Lenke til kommentar

Blir litt forvirret her.

 

Altså har man ADSL/DSL/56 k modem linje heter det (Internetmodem?)

 

Internetmodemet for fiber heter (hussentralen?) Som konverter fiber mot TP på innsiden av huset?

 

Nå vet jeg ikke hva lynet lever.

 

http://lynet.no/fibernett

 

Men i følge det bildet, ser det ut som TP kabel? Så det er neppe fiber i huset der? Eller bildet kun er et eksempel. Ikke vet jeg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Altså Telsey CPL642W?

 

For meg ser det ut som den bare har USB, TP og telefonkabel ja

 

Dette bildet var det største jeg fant:

06_magic_v+_big.jpg

 

Så det betyr altså ingen privatpersoner har en slik fiber inn i huset?

 

fiber-cable.jpg

 

Uansett hva slags fiberselvskap de har? Så enten har man Coax, TP, Eller form av ADSL kabel inn i huset fra internettlevrandøren?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg skrev "LIGNER GANSKE MYE" . Jeg går ikke rundt og husker modellbetegnelsen til en boks som bare virker og som jeg ikke trenger å forholde meg til nå når den er riktig konfigurert.

 

Nå er jeg ikke interisert utsendet på boksene, jeg vil vite hva slags fiber man får når man bestiller fiberlinje. Eller om det er snakk om som jeg nevner. For TP finnes det skjermet, uskjermet, krysset kabel, men fiber tror jeg det finnes en standard inn i bygget. (3 mm/6 mm tykk kabel, muligens punktene finnes 2 standarder også, en for å koble sammen flere fiber og en til hus/bedrifter) men nå har jeg ikke studert dette.

 

Det er ikke slik?

(Fiberlinje for privatpersoner finnes ikke!)

Det finnes bare fiberlinje for bedrifter (Eneste som har fiber inn i bygget sitt)

De internetlevrandørene som nevner fiber for privatpersoner har TP kabel fra sentral med fiberkvalitet på under 100 meters avstand? Men man merker ikke dette annet kabelen inn i bygget?

 

Når jeg ser på lynet får jeg mistanke at fiber ikke er fiber i praksis.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg skrev "LIGNER GANSKE MYE" . Jeg går ikke rundt og husker modellbetegnelsen til en boks som bare virker og som jeg ikke trenger å forholde meg til nå når den er riktig konfigurert.

 

Nå er jeg ikke interisert utsendet på boksene, jeg vil vite hva slags fiber man får når man bestiller fiberlinje.

Glassfiber ... (?)

 

I mitt tilfelle ble det gravd ned et plastrør fra husveggen min og bort til en grønn stålkasse lenger ned i gata.

En vakker dag dukket det opp to montører som:

a) Monterte en koblingsboks på ytterveggen min. (Men den kunne ha vært plassert på loft, i kjeller, etc.)

b) Festet plastrøret på husveggen like ved koblingsboksen.

c) Monterte en Altibox "hjemmesentral" (=Telsey-boksen) på et egnet sted inne i huset.

d) Boret et hull i veggen ved koblingsboksen.

e) Førte igjennom en optisk fiber-kabel med en plugg for å koble den til Telsey-boksen.

f) Blåste en tynn fiber fra den grønne stålkassa, gjennom plastrøret og fram til koblingsboksen.

g) Sveiset sammen de to fibrene inni koblingsboksen. (Og skrudde dekslet på.)

h) Sa at det kunne ta "ei stønn" før jeg hadde nettforbindelsen oppe - og dro sin vei.

Endret av nebrewfoz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir litt forvirret her.

 

Altså har man ADSL/DSL/56 k modem linje heter det (Internetmodem?)

 

Internetmodemet for fiber heter (hussentralen?) Som konverter fiber mot TP på innsiden av huset?

Selve terminologien kan være litt forvirrende ja, siden mange av de blir flittig brukt om hverandre.

 

Modem - modulering/demodulering - En krets som gjør et analogt signal om til digitalt, og omvendt.

 

Mao så finnes det ikke fiber-modem, men det finnes ADSL-modem, siden ADSL-signalet går over analoge linjer, og derav må det konverteres mellom analogt og digitale signaler. Fiber er digitalt i begge ender, og du trenger derfor ikke å modulere noe :)

 

Det du hadde bildet av er en konverter. Den konverterer det digitale signalet i fiberen om til det digitale signalet i TP kabelen. Det lar seg gjøre for en internettleverandør å levere fiber frem til huset ditt, konvertere det til TP som så kobles inn i routeren de leverer. Men slik er det sjeldent, heldigvis.

 

Altibox leverer en fiberkabel frem til et punkt i huset ditt som du selv bestemmer. Dette er ren fiber som er koblet til sentralen i gata med fiber fra huset ditt. I huset ditt så blir denne fiberen normalt sett terminert(dette betyr at den blir koblet til noe fast) enten på et patchepanel(ikke vanlig for privatpersoner), på et koblingspunkt(fåes etter ønske), med en plugg som settes i sentralen eller direkte i sentralen(ikke mulig å koble fra selv uten å ødelegge fiberen). Sistnevnte er det desidert vanligste i dag.

 

Sentralen er en kombinert boks som består av følgende:

- Router(router ditt nettverk ut på internett, og vice versa, samt TV-nettet(eget nett)).

- Brannmur(beskytter nettet ditt(PC'ene) mot trusler fra utsiden).

- Telefon-adapter for analog telefoni.

- Varierer: Trådløst accesspunkt(så du får et trådløst nett i huset).

 

Siden den gjør så mange ting, og har en såpass sentral rolle i tilbudet, så har den blitt navngitt hussentral, men må ikke forveksles med sentralen i gata til leverandøren. Det er noe annet igjen.

 

Eg ser at du spør om hvilken fiber det er som blir levert. Vel, det er et godt spørsmål. Eg kan ikke nok om fiber til å gi et entydig svar, men eg er redd for at det ikke finnes et entydig svar. Det finnes forskjellige typer fiber, og dertil tilhørende plugger og kontakter. Eg vet ikke om det finnes en standard alle leverandørene bruker frem til sluttkunden, men for å få et konkret svar på hva for eks Altibox leverer så må du nok enten høre med noen som har det, og vet forskjellen på de forskjellige, eller kontakte Altibox direkte.

 

Altibox montørene har eg alltid opplevd som imøtekommende og behjelpelige, så om du har spesielle ønsker så tar du kontakt med de før levering for å få avtalt evnt avvik fra standard levering. Vær dog forberedt på å måtte betale for dette, og fiberutstyr og fiberarbeid blir sjeldent billig.

 

Når du nå først planlegger hvor, hvordan og hvem du skal ha av internettleverandør og nettverk i huset, så vil eg skyte inn med et viktig punkt(mener eg). Sørg for å få satt opp et skikkelig patcheskap der hvor du bestemmer deg for å ha utstyret. Det trenger ikke å være full 19" dybde, men bør i det minste være standard 19" i bredden(så 19" utstyr passer inn) og minst 12U(antall units du kan sette inn(merk at en boks kan være 2 eller 4U)). Bør også ha låsbar dør og alle nettverkskabler bør gå inni det skapet.

Endret av nomore
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...