Gå til innhold

SSD på bærbare foklemodeller

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir mer og mer vanlig med SSD i laptops. Når prisene går enda mer ned vil nok disse på sikt ta over for snurredisken.

Jeg har inntrykk av at de fleste 2.5" SSD passer i de fleste laptoper. Anbefalinger på SSD heter vel Intel, Crucial, OCZ og Corsair.

De med litt mer kunnskap om diskene kan vel supplere litt.

Jeg ser forøvrig at den maskina du tenker på kommer med Intel HM65 brikkesett og så vidt meg bekjent så har dette SATA 6GB port som gjør at du får utnyttet hastigheten en SATA 6GB disk har å tilby.

Lenke til kommentar

Som jmosbakk sier, så er det ingenting i veien for å montere SSD i en "folkemodell" av en bærbar PC. Dog er den du ser på hos SIBA noe over "folkemodellen" som jeg nå mener koster kr 5-6.000. Den modellen ser også grei ut, da den har to USB3 porter. Med det, så kan du satse på systemdisk på 80 GB SSD. Da vil du komme billigst ut av det, pga at jeg også anbefaler deg kjøp av minst en bærbar HDD med USB3. Ser en slik på 750 GB koster ca kr 750.

Jeg ville kjøpt to, da EN ting er skråsikkert som at dagen opprinner etter natta, og det er at en HDD vil gå i stykker. Før eller siden, og gjerne da den ikke skulle gått i stykker.

Oppbevar den andre HDD adskilt, gjerne jobben, garasjen eller hos mor om hu bor et annet sted enn deg. Poenget er at de skal oppbevares adskilt. Sa synkroniserer du de etter behov.

Det finnes også slike bokser du dytter inne både 3,5" og 2,5" disker i, om du har behov for enda mer lagringsplass. Da kjøper du bare løse disker alt ettersom de fylles opp. Med USB3 føles det omtrent som å ha en megasvær intern disk, og du bytter om på disker på 1-2.

SSD er kommet for å bli, og på høsten vil de fleste kr 10.000 maskiner ha det som opsjon. Jeg har allerede hatt SSD i halvannet år, og kan ikke tenke meg en PC verden uten. Min lappis da for halvannet år siden, var målt etter ytelse den 8 raskeste blant både stasjonære og lappiser. Ikke verst for en lappis, selv om den målingen var høyst uoffisiell her i en tråd om SSD.

Om du er usikker på SSD, så sats på Intel, da de har en Toolbox til SSD som gjør bruken enda bedre, og for noviser kan det være en fordel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...