ARolfsen Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Hva er egentlig de grunnleggende forskjellene mellom de politiske partiene vi har i Norge? Hvordan kan vi ved bruk av eksempel faktisk påvise de ulike politiske ståstedene til partiene? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Ved å lese partiprogrammene. Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Snakker du om forandringer mannen i gata vil merke, eller ideolistisk sett? Lenke til kommentar
ARolfsen Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Snakker du om forandringer mannen i gata vil merke, eller ideolistisk sett? Tenker på begge deler Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Tar bare en kjapp en(av de store): Høyre- konservatisme, Venstre- sosial liberale, FRP hevder de er liberalister, men når det kommer til innvandring og helse så er de mer sosialdemokratiske, Det Liberale Folkeparti er vel mer eller mindre reinspikka liberalister, arbeiderpartiet- sosialdemokrati eller revisjonisme(merk utbryter av kommunisme ikke det som senere har blitt betegnet som holocaust benektere), SV- sosialister, SP-bondeparti, Rødt- sosialisme, marxisme, revulosjonære, KRF- sosialkonservatisme. De jeg kommer på nå, enkelt forklart(med noen mindre også): Liberale: FRP, Venstre, Demokratene og Det Liberale Folkeparti. Konservative: Høyre og KRF. Sosialisme: AP, SP, SV og Rødt Kommunisme: Rødt og andre mindre grupper som Tjen Folket, NKP, Kommunistisk plattform, ML og gruppa revulosjon og noen til som sier de er kommunister. Intressant er at SV kan også regnes som kommunister siden de vil avskaffe kapitalisme. Nasjonalisme: Vigrid(nasjonal sosilistisk etter min mening), FMI. Bare si fra hvis det er noe du lurer på når det gjelder enkelte ideologier. Når det kommer til manne i gata: Han vil ikke merke all verdens forskjeller hvis Høyre og FRP kommer i regjering istedenfor de rødgrønne, men det blir en litt annen sak hvis Rødt vinner feks. eller Demokratene og FRP(usannsynlig). Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Senterpartiet er ikke sosialistisk. Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Senterpartiet er ikke sosialistisk. Hoved prinsippene deres: Motstand mot økonomisk liberalisering og frie markedskrefter Desentralisering av eiendomsrett, makt, bosetning og kapital Større likestilling mellom ulike grupper i samfunnet Økonomisk måtehold og prioritering av ikke-materielle verdier, som for eksempel miljøvern Virker noe sosialistisk for meg.. Endret 20. mai 2011 av SubHuman Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Mulig men det er ikke av pga ideologi, men pga at de representerer saker som ligger bønder nær hjertet. Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Det er forsåvet sant, men fordi deres eneste ideologi er å støtte bønder, må de drive en politikk som gjør at de blir et sosialdemokratisk parti. Hva er senterpartiet hvis det ikke er et sosialistisk parti? Lenke til kommentar
ARolfsen Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2011 Tar bare en kjapp en(av de store): Høyre- konservatisme, Venstre- sosial liberale, FRP hevder de er liberalister, men når det kommer til innvandring og helse så er de mer sosialdemokratiske, Det Liberale Folkeparti er vel mer eller mindre reinspikka liberalister, arbeiderpartiet- sosialdemokrati eller revisjonisme(merk utbryter av kommunisme ikke det som senere har blitt betegnet som holocaust benektere), SV- sosialister, SP-bondeparti, Rødt- sosialisme, marxisme, revulosjonære, KRF- sosialkonservatisme. De jeg kommer på nå, enkelt forklart(med noen mindre også): Liberale: FRP, Venstre, Demokratene og Det Liberale Folkeparti. Konservative: Høyre og KRF. Sosialisme: AP, SP, SV og Rødt Kommunisme: Rødt og andre mindre grupper som Tjen Folket, NKP, Kommunistisk plattform, ML og gruppa revulosjon og noen til som sier de er kommunister. Intressant er at SV kan også regnes som kommunister siden de vil avskaffe kapitalisme. Nasjonalisme: Vigrid(nasjonal sosilistisk etter min mening), FMI. Bare si fra hvis det er noe du lurer på når det gjelder enkelte ideologier. Når det kommer til manne i gata: Han vil ikke merke all verdens forskjeller hvis Høyre og FRP kommer i regjering istedenfor de rødgrønne, men det blir en litt annen sak hvis Rødt vinner feks. eller Demokratene og FRP(usannsynlig). Kunne du lett forklart et eksempel der f.eks SV, høyre, venstre og Frp har ulike ståsteder på en sak? Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Hvilken klasse går du i btw(nyttig å vite, med tanke på hvor avansert jeg skal skrive også videre)? Og jeg kan godt snakke her i timevis om norskpolitikk, politiske ideologier osv, men fungerer ståstedene for økonomi, innvandring, velferds stat og utenriks for eksempel? Eller er det noe du spesifikt har lyst til å vite? Lenke til kommentar
ARolfsen Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 Hvilken klasse går du i btw(nyttig å vite, med tanke på hvor avansert jeg skal skrive også videre)? Og jeg kan godt snakke her i timevis om norskpolitikk, politiske ideologier osv, men fungerer ståstedene for økonomi, innvandring, velferds stat og utenriks for eksempel? Eller er det noe du spesifikt har lyst til å vite? Går i 2.VGS. Økonomi eller innvandring hadde fungert bra som et eksempel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå