Gå til innhold

Hjelp til plassering av vannkjøling

Anbefalte innlegg

Her har jeg 2 bilder jeg har laget, og lurer på om jeg har satt opp "vannkjøligna" feil på noen måte.. Er nybegynner på dette så jeg lurte på dere kunne gi meg noen tips.

Syns dere CPU skal før GPU eller GPU før CPU? Dette oppsette er waterchill+en ekstra radiator.

Har det noe å si hvor jeg har tanken eller pumpa? Eller kan jeg plassere de hvor jeg vil? Kom gjerne med andre forslag til hvor jeg kan ha delene.

Tenkte jeg skulle kjøpe et par L stykker og slik at det ikke blir så bøy på slangen enkelte steder, i tillegg ser det finere ut.

vannkjolingforslag1.jpgvannkjolingforslag2.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsettet ditt ser egentlig helt greit ut, og ligner svært mye på mine egne løsninger.

Jeg formoder da at du tar luft til radiatorene gjennom bunnen av kabinettet?

Det eneste jeg kan sette fingeren på, er at du med fordel bør legge CPU-kjøleren inn som "førstemann" i kretsen, for å oppnå lavest mulig temperatur på CPU.

Forskjellen er allikevel marginal, da vanntempforskjellen inn - ut fra de aller fleste vannblokker ligger innenfor 1 til 2grader. Så om du ikke er hyper på absolutt lavest mulig CPU-temp, så kan du godt kjøre med den løsningen du har skissert!

Vannpumpa bør plasseres som laveste punkt i systemet, for å sikre at den til enhver tid har tilførsel av vann.

Tanken kan derimot med fordel plasseres som høyeste punkt, da dette vil underlette påfylling og utlufting av systemet.

Det er ellers ingenting i veien for at tanken kan kan stå på de stedene du har skissert, men pass bare på at returnippelen i tanken plasseres såpass lavt at den alltid blir "dekket" av vannet i tanken.

Hensikten med dette, er å forhindre inntrenging av luft i returslangen, i det øyeblikk du stopper pumpa.

Om nippelen plasseres i lokket, vil noe av vannet i systemet kunne renne tilbake i tanken, noe som er uheldig. Om du har en slik løsning, så bør du forlenge returnippelen slik at den munner ut nede i tanken, under vann.

Lenke til kommentar

Jeg er langt i fra no ekspert på området, men jeg ser et lite problem med å ha radiator på bunnen.

Hvor er det som regel mest støv og dritt/lort i et rom? Jo, langs golvet.

Ikke noe særlig greit med ratiator som går tett i luftinga og dermed yter mye dårligere, pluss at man bokstaveligtalt suger dritten inn i PC'n.

Det går selvfølgelig ann å snu viftene til å blåse luft gjennom radiatoren og så ut. Men da får man ikke optimale forhold for radiatoren. Lufta er varmere inne i en PC enn utenfor. (romtemp). Men du kan eventuelt lage en slags fan funnel system som du dekker over viftene og trekker lufte direkte gjennom front partiet på kabinettet.

Og som nevnt tidligere, CPU bør være første ledd i vannkjølinga etter radiatoren.

Lenke til kommentar

På bilde nr.1 så er CPU faktisk nr.1 i kretsen. Jeg har desverre ingen andre steder å ha radiatorene. Jeg syns selv å ha radiatorene i bånn var et veldig bra forslag siden den kaldeste lufta fra rummet ligger på gulvet.

Har selv tenkt på dette problemet med støv, men jeg har bestemt meg for at jeg skal prøvde først, og hvis det er for ille får jeg lage noen filter. Jeg kan gjerne støvsuge kabinettet en gang i uken hvis det skal bli nødvendig.

Lenke til kommentar
Her er et par forslag til.. På bilde nummer tre står pumpen på høykant, og etter hva jeg har lest så skal ikke det ha noe å si?

Jeg tror sikkert at pumpa kan monteres på høykant, men muligheten for at den da kan støye litt mer er jo tilstede. Lagringen for rotor / impeller i slike pumper er jo svært enkel, med relativt sett ganske stor klaring mellom disse delene. Så om pumpa støyer unormalt mye i et slikt oppsett, så vet du hva du bør prøve....

Vær samtidig klar over at pumpa bør isoleres godt fra underlaget den festes på. Gjør du ikke det, så kan du risikere at brummingen fra pumpa (50Hz) vil forplante seg i kabinettet. Over tid, vil også denne lyden bli sjenerende, i alle fall for mange!

Som Crinos nevner, er jo gulvet stedet hvor støv og skitt først samler seg. Men om man rufser unna med klut eller støvsuger sånn dann og vann på gulvet, så behøver ikke dette være noe stort problem!

Det bør heller ikke være altfor vanskelig å bruke støvsuger´n en runde på radiatorene heller, en gang i blant.

Som han også nevner, kan man godt lage en kanal (funnel) mellom vifte® og radiatorer.

I sin tid satte jeg opp et slikt system i nøyaktig samme kabinett, etter først å ha fjernet den nederste HD-holderen. Lagde en passende åpning for en 120mm 230v vifte nederst i kabinettet, og lagde deretter en plexikanal mellom radiator og vifte. Dermed unngår man også å blåse den "varme" luften fra radiatoren inn i kabinettet.

Jeg kan godt sende over et par bilder av en slik løsning, om du ønsker!

Lenke til kommentar
Her er et par forslag til.. På bilde nummer tre står pumpen på høykant, og etter hva jeg har lest så skal ikke det ha noe å si?

Dette går ikke ann med hverken Eheim eller Aquabee pumper, så jeg vet ikke jeg.. De kan i alle fall bare pumpe vann mens den står rett opp og ned.

En ting til.. Hva med å bare sage to hull i toppen og feste den store radiatoren der? Det er vel den vanligste måten å gjøre det på? Det har i hvert fall jeg gjort, og det fungerer strålende.. Du mister 2 5,25" plasser på det, men hvem bruker alle dem uansett?

Lenke til kommentar

Dette går ikke ann med hverken Eheim eller Aquabee pumper, så jeg vet ikke jeg.. De kan i alle fall bare pumpe vann mens den står rett opp og ned.

Så du vet ikke nei? Hmm, kanskje jeg vet bedre da? Jeg kan i alle fall ikke se noen som helst grunn til at dette ikke skulle gå! Men en forutsetning er uansett at pumpa alltid befinner seg på laveste punkt i systemet, slik at den alltid er sikret vanntilførsel. Generelt sett kan impellerpumper som det her er snakk om, monteres i hvilken som helst stilling, bare den som sagt har tilstrekkelig vanntilførsel.

Men som jeg tidligere har nevnt; Det er en viss mulighet for at enkelte pumper kan støye noe mer, i en slik (vertikal) posisjon.

Lenke til kommentar

En ting til.. Hva med å bare sage to hull i toppen og feste den store radiatoren der? Det er vel den vanligste måten å gjøre det på? Det har i hvert fall jeg gjort, og det fungerer strålende.. Du mister 2 5,25" plasser på det, men hvem bruker alle dem uansett?

Kan desverre ikke ha radiatorene i toppen da jeg har en CD-brenner, en DVD-rom, en rheobus og en dings jeg har laget selv som styrer lysa i kabinettet. Dette tar opp 4 stk 5,25" plasser.

Hverken rheobussen eller lyskontrollern min tar stort mer plass enn bare 5,25" dekselet og det ligger en del kabler rundt omkring der fordi hvor ellers skal jeg ha alle kablene som kommer fra strømforsyningen som jeg ikke bruker?

Jeg har planer om å ha begge radiatorene i bånn, så å ha den i topp blir siste utvei hvis det ikke går.

Lenke til kommentar

Her er et oppsett med et annet vannkjølingssett.

Sette består av:

AC vannblokk, CPU, "cuplex"

AC vannblokk, GPU (GeForce4), "twinplex"

Hydor Seltz L20 II vannsirkulasjonspumpe

AC radiator, "airplex EVO 240"

AC vanntank, "aquatube", Sølv

2 stk. Slangenippel, messing, 1/2"BSPx3/8"ID

30 stk. Slange, PVC "Tygon", 3/8"ID (10mm)

2 stk. Titan vifte, 127m³/time, 29 dB(A) (120mm)

2 stk. Grill, 120mm, Standard, Chrome

3 stk. Vifteskruer, Sort, 4 stk.

10 stk. Skruslangeklemmer (kjøpes et annet sted makspris 10kr pr stk.)

Copy paste.. :D

vannkjolingforslag6.jpg

vannkjolingforslag7.jpg

vannkjolingforslag8.jpg

vannkjolingforslag9.jpg

vannkjolingforslag10.jpg

Sevv likte jeg Nr. 1 og 2 best siden slangen ikke blir så lange og dermed ikke blir så mye rot.

Å ha tanken øverst og hadde vært fint, men da blir det litt brå bøy på slangen siden den skal rett ned til CPU blokk, dette kan da eventuelt fixes med en L kobling, men det har ikke microplex inne for øyeblikket..

I tillegg så er alt kabelrotet mitt i toppe..

Broren min har tanken i topp og han har fått en knekk på slangen.

Lenke til kommentar

Forresten, skal jeg ha viftene til å dytte lufta igjennom eller suge gjennom radiatoren? Vet det har blitt spurt om før, mne den tråden jeg kikket på var det så mange rare forklaringer. At folk bare ikke kan si det rett ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...