Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Biologieksamen 2011

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På oppgaven om hvor mange jenter som har hemofili A, antok jeg at allelfrekvensen var den samme hos jenter som hos gutter, og brukte Hardy-Weinbergs lov. Fikk derfor (1/5000)^2 = 1/25000000, men er ikke helt sikker på at det er riktig altså :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg antok at sjansen for at en jente er bærer var 1/5000 akkurat som sjansen for at en gutt har hemofili A. Da blir sjansen for at en jente som er bærer møter en gutt som har sykdommen være 1/5000^2. Men sjansen for at jentene deres igjen får hemofili A er bare 0,5. Så da ble det vel 1/50000000.

Men aner rett og slett ikke hvordan oppgaven skulle blitt løst

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er litt enig med deg der! Og som forhåndssensurrapporten sier: oppgaven frister til avskrift fra boka. Det virket vanskelig å skrive et svar slik at man tydelig viste egen kunnskap i stedet for bokas. Og hvis man (som meg) glemte kilder, tror jeg det kan ha vært en fordel å velge oppgave 4, ettersom sannsynligheten for at man har skrevet den uten kilder, i mine øyne i hvert fall, er større enn for at man har skrevet oppgave 5 uten kilder.

Lenke til kommentar

Ble 6 her også :) Jeg valgte oppgave 5, oppga ikke kilder da jeg ikke brukte noe annet enn det jeg huska og har lært. Sjekka sensorveiledninga etterpå, og der står det faktisk at manglende kilder ikke skal ha betydning/vektlegges

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...