Body Lotion Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Heeei Noen som kom opp i biologi 2? Hvordan øver du? Hva fokuserer du på? Jeg sliter Noen tips? Lenke til kommentar
signii Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Jeg har også kommet opp i biologi. Foreløpig så tenker jeg at jeg laster ned så mye kilder som mulig. Tema på eksamen blir sikkert noe økologi eller noe sånt, så er vel bare å få en god oversikt. Lenke til kommentar
Body Lotion Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 God idé Jeg har lastet ned mye genteknologigreier. Fint å ha Tror jeg kommer til slite mest på de skriveoppgavene på del 1. UGH! Lenke til kommentar
qwertyy123 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 (endret) Jeg har også kommet opp i biologieksamen! Hva tror dere vi får på kortsvar? :S Endret 24. mai 2011 av birgittte Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 (endret) Jeg har også kommet opp i biologi Takker for tipset om Nansen-Amundsenåret (edit: som stod i innlegget til birgittte inntil hun endret det), nå skal jeg laste ned litt informasjon om det i hvert fall. Utover det tror jeg det kan være lurt å lese gjennom kompetansemålene, og eventuelt lese gjennom de kapitlene som handler om det, dersom det er noe man ikke føler man kan noe om. Selv satser jeg på å sørge for å ha litt oversikt over eget økosystem (fjellet for min del, og undersøkelser man kan gjøre der, samt kunne litt om 1-2 produsenter og konsumenter siden vår lærer anbefalte det), hva enzymer er og hvordan de fungerer, fotosystemene og calvinsyklusen, glykolysen/krebssyklus/oksidativ fosforylering, DNAets oppbygning og hvordan det kopierer seg selv, mitose/meiose, krysningsskjemaer, mutasjoner, hvordan genmodifiserte organismer kan fremstilles, hvordan man kan lage en DNA-profil, litt om Darwins teori og generelt evolusjon. Ble kanskje litt mye å ha hovedfokus på, men tror om man kan litt om hvert av disse temaene bør man komme seg greit gjennom del en. Del to trenger man jo ikke å pugge til på samme måte. Men tipper (håper) det kommer en krysnings-/genetikkoppgave på del to i hvert fall Endret 24. mai 2011 av New_Game Lenke til kommentar
Body Lotion Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Mhm, jeg har også hovedfokus på det du skrev. Problemet er bare det at det ikke fester seg... Blander alltid calvins -og krebssykulsen sammen. Og jeg har ikke sjans til å huske alle detaljene. Satser på at det er nok å vite hva som brukes og hva resultatet blir Men hva har Nansen-Amundsenåret med bilogi å gjøre? Ehe, føler meg litt dum nå altså Jeg krysser fingrene for en eller annen etikk oppgave på del 2. Det er lov til å drømme inntil det motsatte er bevist Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Selv husker jeg forskjellen på dem ved å tenke at krebssyklus = sitronsyresyklus (og da vet jeg at det er den med alle syrene), kanskje det hjelper for deg også Angående nansen-amunsenåret stod det noe om isbjørn og nordpolen (hvis jeg ikke husker helt feil) i posten over min, så blir vel i forhold til miljøproblemer/miljøgifter/global oppvarming, men var ikke jeg som kom opp med det, rakk ikke finne info før innlegget ble endret, og nå husker jeg ikke helt eksakt hva det stod. Ikke sikkert det kommer på eksamen, men hender vel de tar temaer fra slike "typer år", blir vel helst på del to om det skjer. Lenke til kommentar
Body Lotion Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Lykke til i morgen Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Lykke til selv, og alle andre her som har eksamen i biologi i morgen! Lenke til kommentar
tellicherry Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 AH, endelig ferdig med eksamen! Selv synes jeg del 1 kunne gått bedre. Har aldri skjønt det kapittelet om celleånding, så det var litt for mye av det slaget etter min smak. Tror det ble en smule tynt på et par av kortsvarsoppgavene også. Men, men. Synes del 2 gikk bra da i alle fall:) Er fornøyd med oppgavene på del 2. Likte at det var så mye genetikk og bioteknologi:) Hvordan gikk det for dere andre? 1 Lenke til kommentar
signii Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Del 1 gikk sånn passe, men følte oppgave 5 på del 2 gikk veldig bra. Oppgave 3 er jeg spent på om jeg fikk riktig på, men det går sikkert bra. Var i alle fall lettere eksamen enn den som ble gitt sist. Lenke til kommentar
anna1992 Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 AH, endelig ferdig med eksamen! Selv synes jeg del 1 kunne gått bedre. Har aldri skjønt det kapittelet om celleånding, så det var litt for mye av det slaget etter min smak. Tror det ble en smule tynt på et par av kortsvarsoppgavene også. Men, men. Synes del 2 gikk bra da i alle fall:) Er fornøyd med oppgavene på del 2. Likte at det var så mye genetikk og bioteknologi:) Har noen mulighet for å legge ut eksamenen dere hadde? Det hadde vært gøy å se hva dere fikk om... Lenke til kommentar
tellicherry Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 ^Jeg fikk ikke ta med meg eksamensheftet, og det er ikke lagt ut på udir.no enda. Kan hende noen andre her har eksamensheftet da:) Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Er ganske fornøyd, fikk 35/36 på flervalgsoppgavene i hvert fall (fasit her, for de som tør å sjekke ) Jeg likte i grunn alle oppgavene, men liker bedre å svare på konkrete spørmål, enn å skrive fritt rundt et tema, derfor valgte jeg oppgave 4, men er usikker på om det var lurt karaktermessig... Jeg har eksamensheftet, men det er i papirform, så om noen har en variant på dataen i stedet, hadde nok det vært mer praktisk å legge ut. Lenke til kommentar
Banankak1 Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Ser ut til at jeg fikk fire feil på del 1. Kunne vært verre ja... Lenke til kommentar
Body Lotion Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 Jeg synes det var vanskelig, jeg. Tørr i hvert fall ikke å skjekke fasiten o.o Skrev garantert alt for lite på de oppgavene på del 1. Men hadde ikke noe mer å skrive, fikk sagt alt det jeg følte for. Valgte oppgave 4. Vet ikke om jeg fikk riktig på noe av det, men jeg argumenterte og begrunnet alle "påstandene" mine. Fikk i hvert fall skrevet litte grann ned. Så det så. Oppgave 3 surret jeg mye med. Det dummer er at hvis man har feil på a-oppgaven, får man en følgefeil gjennom resten av oppgave 3. UGH. Lenke til kommentar
Talina Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Jeg synes at del 1 gikk bra i grunn, men det var faktisk vanskeligere oppgaver enn det har vært tidligere år. Sjekket fasit nå, forblir den uforandret så blir det full pott Oppgave 3 var helt grei, siden min interesse ligger i arv og gener. Valgte oppgave 4 fordi jeg også liker å svare på konkrete spørsmål. Svarer man selvstendig, utfyllende og viser fagkunnskaper på oppgave 4, så skal man få full uttelling. Men tror både oppgave 4 og 5 kan være avgjørende for en god karakter. Valgte ikke oppgave 5 fordi slike selvstendige oppgaver har vist seg å kommet og bitt meg senere. Går nok bra Men del 2 var faktisk veldig "snill" iforhold til andre år! Del 1 var derimot litt slem Lenke til kommentar
vegvalg Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Del 1 vanskeligere enn tidligere år??? I så fall så må jo de tidligere settene ha vært latterlig enkle. Oppgave 3 på del 2 var også veldig grei, og fikk skrevet godt og utfyllende på oppgave 5, så alt i alt godt fornøyd Lenke til kommentar
qwertyy123 Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Del 1 gikk greit. var nok heldigere enn i fjor! Men oppg. 3 om genetikk var litt vanskeligere enn jeg hadde trodd. Var kanskje bare stresset, og rotet ganske mye. Skulle vi bruke kryssningsskjema for kjønnsbunden arv noe sted? De siste "deloppgavene" forstod jeg lite av. Fikk bare at barna kunne få to forskjellige genotyper :S Og hva skulle vi gjøre på spørsmålet som lød noe lignende: "en av 5000 gutter regner vi med er syke. Hvor mange jenter kan vi da regne med er syke?" Lenke til kommentar
vegvalg Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Alt som hadde med hemofili A og gjøre gikk på kjønnsbunden arv. Blir vel en følgefeil der som gjør at du får to kun genotyper, hvis du ikke ser på hemofilien som kjønnsbunden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå