Gå til innhold

Er piratnedlastning virkelig truet?

N1ko

Anbefalte innlegg

Leste litt på IT-Avisen at det er en ny lov til høring som skal tillate overvåkning av filderere, og i kommentarene så er det veldig mange bekymrede folk som skriver at man burde slutte med piratnedlastning pga. den økende faren for å bli tatt.

Stemmer dette? Nå er det jo frittfram for piratnedlastning, men vil virkelig dette endre noe?

Link til artikkelen.

Og hva synnes dere? Mange skriver at det vil øke mengden salg av piratkopierte filer på gata osv, og at internettleverandører vil få svi av dette. Støtter dere kulturministeren vår sin avgjørelse i å innføre noe slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke sperre kjente piratsamfunn? Jeg syns det ville være bedre straff, en å kutte linjen til personer og følge folk med ersatttninger som kanskje er uskyldig? Å bruke vpn,proxy og åpne trådløse nettverk eller "fakeIP" straffer uskyldige og det syns jeg ikke noe om.

Også hvis barna under 18 år piratkopier, som foreldene ikke kjenner til er det rettferdig?

F.eks piratebay, isohunt etc?

Jeg forstår ikke det.

Dette kommer ikke som noen overraskelse spesielt ikke når politiet har sagt rett ut at de ikke vil bruke ressurser på dette, det er opp til de krenkede å føre sine egne saker, mener de.

Da er man i mistefall litt mere trygg, men hvor sansynlighet er det for at alle blir tatt?

Jeg tror totalsett hvis man ikke er aktiv fildeler er man fremdeles lite sansynlighet å bli tatt.

Anniken Huitfeldt hva syns vi om hun? :thumbdown:

Jeg tror dette fører heller til at folk brenner på CD/DVD/Blueray og selger videre på finn.no/QXL så jeg syns ikke det er noe bedre.

For å redusere piratkopiering:

Kanskje internettlevrandøren kan gi rabatter på produkter som piratkopiers mest?

Og sammle inn internt informasjon hva som blir piratkopiert og heller selge det som en bonus til god pris?

Jeg vil påstå hvis man enten ikke har behov for linux/unix og Steam og piratkopier.

Har man ingen behov annet en mobil bredbånd eller et dårlig 1 mbit bredbånd til surfing.

Internettlevrandørene taper nok mye her.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

I følge:

http://www.itavisen.no/869944/forbryterne-gaar-fri---du-faar-svi

Ikke ett sted står det noe om at enhver privat nettbruker helt eller delvis kan la trafikken sin gå gjennom en ekstern server. Om vedkommende kommer opp på film- eller platebransjens radar (de samme bransjene som departementet nå mener skal få carte blanche-tillatelse til å samle inn IP-adresser), får piratjegerne bare opp IP-adressen til en server i Ukraina, Canada eller USA.

Det er jo ikke sikkert at det er tryggere å legge sine trafikkdata hos den russiske mafiaen enn hos en norsk nettleverandør. Eller for den skas skyld på en server i USA, der både CIA og FBI får innsyn når de ber om det. Men faren for at rettighetshavere eller norske myndigheter skal snoke i dine saker blir i hvert fall betydelig mindre.

Lenke til kommentar

en 18 åring som laster ned filer ved nøyaktig hva han driver med.

har selv lastet ned alt jeg trenger siden jeg var 14(ish) (nå 21).

og i løpet av den tida lært om opphavsrett og hørt historier om folk som har blitt tatt etc.

den eneste løsningen som bør vurderes er et produkt som er billig å bruke og som leverer en grei kvalitet.

selv betaler jeg 99 pr mnd for spotify og det fikk meg nesten til å slutte å laste ned musikk. vet og at om alle hadde brukt en slik tjeneste hadde faktisk artistene som utvikler musikken og bruker mye tid på det sitti igjen med penger for arbeidet. du kan se på det som at du ikke får betaling for den jobben du gjør på arbeidsplassen din. å betale per sang/album (slik apple velger) blir og mindre populært da folk vil ha alt tilgjenglig, til en fastpris, ukomplisrt, til en hver tid.

hadde det kommet en tjeneste hvor jeg slipper å betale 100 kroner hver gang jeg ser en film og heller en fastpris i mnd som er litt ok ville jeg lett benyttet meg av det.

men skuespillere, artister og produsenter gidder ikke jobbe gratis for at du skal se/høre på det. så betal heller en liten del til de, og få lovlig tilgang til alt. det er min mening...

edit, det med fastpris kunne også vært gradert etter bruk. ser du film sjeldent; en pris og maks antall filmer. ser du film hver dag en fastpris og større begrensing på filmer/musikk.

Endret av Flacid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På en måte er jeg enig, i å ha tjenesten som et abonnement.

Men problemet med abonnement er som regel bindingstid som regel enten man legger til kredittkort opplysning i sin profil, slik at man enkelt fornyer sin avtale.

Problemet med en slik løsning, at flere og flere kredittkort kan bli stjålet ved hackining.

Heldigvis har ingen playsation kunder ennå fått misbrukt kredittkortet sitt etter det jeg kjenner til, men det kunne jo vært tilfelle i norge.

Så ærlighet og uforsiktighet kan koste penger også.

Radio er mitt foretrekket medium, om jeg ikke kjenner til hva forskjellige låtene heter.

I prinsippet tjener neppe artister og produsenter noe mere/mindre ved å bruke den.

Lenke til kommentar

og forresten, forsøk på å stenge kjente piratsamfunn har blitt forsøkt men med servere spredt over hele verden er det ikke bare en enkel sak.

blokkerer du en av de er sida fortsatt oppe da reserven kjører 3 land unna..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...