Gå til innhold

Installere HP LaserJet 1022NW på MacBook Pro 17" 2011 (Mac OS X 10.6.7)

Anbefalte innlegg

Som en relativt fersk og uerfaren Mac OS X bruker så snubler jeg stadig over et par utfordringer som jeg normalt lekende lett klarer å fikse i Windows men som jeg ikke helt klarer å komme rundt på Mac OS X derfor tenkte jeg å spørre om gode råd her.

Vi har to skrivere i heimen, begge er koblet til vårt lokale nettverk, den ene med kabel (HP LaserJet 1022NW) og den andre trådløst (Canon Pixma MP990) og sistnevnte var nullproblem å sette opp da jeg enkelt og greit bare lastet ned programvaren fra Canon.com sine supportsider og installerte.

Men med HP LaserJet 1022NW så er ting litt annerledes, fordi HP ikke har noen nedlastbar driver eller installasjon da driverne til skriver er inkludert i Mac OS X Snow Leopard og derfor eksisterer på maskinen min fra før av. Dette i seg selv er jo vell og bra, men hvordan få installert skriveren riktig?

Jeg har forsøkt å benytte veilederen for oppretting av ny skriver, men den første utfordringen blir valg av protokoll. Siden skriveren er koblet opp på det lokale nettverket og er låst til en spesifikk IP-adresse så falt det naturlig valget på å benytte "Internet Printing Protocol - IPP" for så å skrive inn IP-Adressen i feltet for adresse. Videre så får jeg ingen valgalternativer for "queue" så denne forblir blank og som navn skriver jeg HP LaserJet 1022NW, location lar jeg stå blank da denne ikke har noen nytteverdi for mitt vedkommende også har vi sist men ikke minst innstillingen for "print using".

Autoselect mener jeg burde velge "Generic PostScript Printer" men velger jeg denne så klarer ikke maskinen å kommunisere med skriveren i det hele tatt, jeg kan selv gå å manuelt velge "Select printer software" og søke meg frem til "HP LaserJet 1022, 1.3.0.261" og da ender skriveren opp med et miniatyrbilde av det som er riktig skriver men fremdeles får jeg ikke skrive ut.

Først når jeg velger "HP Jetdirect - Socket" som protokoll og manuelt velger "HP LaserJet 1022, 1.3.0.261" så klarer maskinen å halvveis kommunisere med skriveren. Forsøker jeg å skrive ut et dokument på tre sider så skriver den ut de to første sidene, men siste side blir blank også vil skriveren bare stå å blinke uten å foreta seg mer og maskinen sier det ikke er noe kommunikasjon med skriveren. Ergo fungerer ikke ting sånn som de skal nå heller.

Så det er helt tydelig at det er noe galt som skjer her som gjør at maskinen og skriveren ikke klarer å kommunisere skikkelig, går jeg på min stasjonære maskin med Windows7 så skriver den ut helt uten problemer så problemet må ligge i kommunikasjonen mellom min MacBook Pro 17" 2011 med OS X 10.6.7 og skriveren. Men jeg forstår ikke på hvilken måte det er meningen at jeg skal få satt opp skriveren på riktig måte?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Prøv:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?cc=us&lc=en&dlc=en&tmp_geoLoc=true&softwareitem=lj-31696-2

http://support.apple.com/kb/DL907

I så fall, uten drivere her, er det umulig.

"Generic PostScript Printer" er noe tull, jeg forstår ikke hvorfor den er der.

Så du må velge riktig skriver/tilsvarende modell av den du har, hvis du skal ha en mulighet til å få skriveren å fungere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...