Gå til innhold

Pakke fra Dogfunk?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Spørsmål rettet til dere som har bestilt fra Dogfunk.com.. :

 

Venter på en pakke fra Dogfunk.com. Er klær for over 3000, og tror jeg måtte betale litt over tusen kroner i toll og moms.. har regnet på det. Men når skal man betale for toll og moms? Kommer det en regning i posten senere eller må jeg betale toll og moms på posthuset for å få hentet ut pakken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sist jeg bestilte noe som måtte fortolles fikk jeg tollpapirene i posten konto/kid til betaling. Den gang jobbet jeg rett ved tollvesenet på Alnabru, så jeg stakk innom i lunsjen, ordnet saken og fikk varen utlevert der.

Normalt sender tollvesenet pakken videre med posten når de har mottatt betaling.

Har også hørt at fortolling har skjedd i etterkant av mottak av pakken, hvor man får pakken, så betaler tollavgiften.

 

Husk at du også må tolle for frakt av varen.

(( varens verdi + frakkostnader ) * 1,25 ) + tollsats

Lenke til kommentar

Det er det samme for alle utenlandske butikker. Du er nødt til å betale moms og toll så fort pakken overskrider 200 nok. Det er ikke toll på alle varer, men det er toll på klær(uheldigvis). Derfor, si at du har kjøpt klær for 3000,-, og det inklusive frakt. Tollsatsen på klær er 10,7 %, mens moms er som alltid 25 %. Derfor:

10,7 % av 3000 = 321,-

25,0 % av 3321 = 830,25,-

Tilsammen blir det 4151,25,-. Du må nok også regne med å betale tollavgift noe som er ca 150,- elns.

 

Når jeg har bestilt fra utlandet har pakken kommet som normalt i posten, jeg har hentet den/fått levert på døren uten å betale noe som helst, før toll og momsregning kommer en stund etter.

 

Til en annen gang vil jeg anbefale deg å benytte deg av denne kalkulatoren, og eventuelt lese deg litt opp i "Mote og velværes" egne tråd om toll og MVA

Lenke til kommentar

Verdt å nevne er også at noen utenlandske butikker skriver ned verdien på forsendelsen som standard, andre kan gjøre det hvis du spør, mens andre igjen blir nesten fornærmet hvis du spør. Det er ingen måte å vite det på forhånd. Ta derfor utgangspunkt i at du må betale full moms og (evt.) tollavgift for alt du kjøper, så kan det heller bli en hyggelig overraskelse dersom du slipper.

Lenke til kommentar

Praksisen varierer litt i forhold til om det er Posten eller noen andre som leverer pakken innenlands. Dersom det er Posten så havner pakken på postkontoret og så må du hente den der samtidig som du betaler avgiftene til staten. Er det noen andre så får du som regel pakken levert på døren og så kommer det en regning i ettertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...