Gå til innhold

hvilken ide-kontroller?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har en anbefaling å komme med?

Jeg trenger noe som har minst fire kanaler og eventuell støtte for raid5 er en fordel men ingen nødvendighet. I første omgang har jeg tenkt å bruke den som en vanlig ide-kontroller, så den må fungere uten at man kjører raid. Pris under 2000 kroner er også en fordel :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier 4 kanaler tenker du 4 disker (de fleste 4 kanals kontroller kan nemmelig bare kjøre 1 disk pr kanal) eller tenker du 4 kanaler med 2 disker hver = 8 disker?

Skal du ha plass for 8 disker, til under 2000, samme om du skal ha RAID5 eller ikke så er det bare et alternativ, RocketRAID 404/454 (samme kort) til ca 1000kr, finnes i prisguiden.

Skal du ha noe litt kraftigere (kjappere under RAID5) så er det jo 3ware, promise og adaptec - eneste under 2000 er Promise SX4000, men merk deg at den kjører ikke mer enn 4 disker. Den har også plass for en (opptil) 256MB brikke med SDRAM, buffer :)

Igjen, ta en titt i prisguiden, så velger du avansert søk, der kan du søke etter de kriteriene du ønsker - der er også linker til produsentens informasjon og noen tester etc.

Lenke til kommentar

Takker, bukker, nikker og neier for svar.

Med 4-kanals mente jeg egentlig åtte disker, men da lærte jeg i alle fall noe nytt i dag også :).

To disker på samme kabeil i et raidoppsett vil vel uansett svekke ytelsen en god del?

Hvilken vil du anbefale av rocketraid454 og promise sx4000?

Kortet skal brukes i en filserver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...