Gå til innhold

Vurdere å kjøpe Sigma 50-500mm F4-6.3 APO EX DG HSM

Anbefalte innlegg

Mye om extendere i The Digital Pictures review av EF 1.4x III extender.

Det er en dings med glass du putter mellom objektivet og kamerahuset som forlenger brennvidden.

En 1.4x gir 1.4x brennvidde, mens en 2x gir 2x brennvidde. Men - en 1.4x gir en blender dårligere blendertall, og en 2x gir to blendere dårligere blendertall.

En 200/4 blir en 280/5.6 med 1.4x og en 400/8 med 2x.

Men - ekstenderen gir dårligere bildekvalitet i seg selv, forsterker alle feil i objektivet, gir dårligere autofokus (eller fjerner autofokus helt), og gir mørkere søker og behov for lenger lukkertid.

Bare gidd å bruke ekstender på god fastoptikk og veldig god zoomoptikk - hvis ikke kan du bare croppe inn i stedet.

Ok, takk for god forklaring :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, som Trondster sier her. En extender er noe man setter mellom kamera og objektiv for å få økt brennvidde. Ulempen er dårligere kontrast, skarphet, verre lys bryting samt mindre blender (mindre lys slipper inn).

Før jeg kjøpte 100-400 brukte jeg en 200mm f/2.8. Når 200mm. Da den ikke strakk til, var det en relativt billig oppgradering med en extender. Jeg gikk for 1.4x II. Mulig å finne disse relativt billig brukt. Versjon III kom like etter nyttår (mener jeg å huske), Koster noe mer enn V. II, og såvidt meg bekjent er det bare mikroskopiske ulikheter når det gjelder kvalitet. V. III skal visstnok gi en mer nøyaktig fokusering (ved å halvere fokushastighet - iallefall på de nyeste teleobjektivene til Canon).

Extenderen ble stående fast på 200mm objektivet mitt. Veldig fornøyd med kjøpet. I videoen er den koblet til 100-400 for å se hvordan autofokus fungerer på f/8 (liveview), og hvor mye forstyrrelser det ble. Synes det fungerte relativt greit til filming (altså med stativ), men for fotografering trenger man så mye lys at det blir nok aldri aktuelt.

Edit - Et par bilder av extenderen og video av IS:

1.jpg 2.jpg Extenderen selv.

3.jpg 4.jpg Oppstilt ved 15-85mm. Passer ikke.

5.jpg 6.jpg 7.jpg Sammen med 100-400mm. Passer.

Som du kanskje ser så passer ikke extendere på alle objektiver. Det stikker for mye ut. Vet ikke hvordan dette er på 2x, eller andre merker sine. Men Canon sin 1.4x fungerer bare på et bestemt utvalg. Bare noen teleobjektiv i L-serien tror jeg (vet at 28-300 er et unntak).

Videoen var bare for å se hvor rolig man kunne filme. Sitter på huk, med ett kne i bakken. Kameraet hviler på det andre kneet.

http://www.youtube.com/watch?v=PjbUoc5pTnM

(Dette må være den posten med flest etter-redigeringer jeg noen gang har skrevet/gjort! - Men nå tror jeg at jeg er ferdig!)

Endret av Knutgrus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, som Trondster sier her. En extender er noe man setter mellom kamera og objektiv for å få økt brennvidde. Ulempen er dårligere kontrast, skarphet, verre lys bryting samt mindre blender (mindre lys slipper inn).

Før jeg kjøpte 100-400 brukte jeg en 200mm f/2.8. Når 200mm. Da den ikke strakk til, var det en relativt billig oppgradering med en extender. Jeg gikk for 1.4x II. Mulig å finne disse relativt billig brukt. Versjon III kom like etter nyttår (mener jeg å huske), Koster noe mer enn V. II, og såvidt meg bekjent er det bare mikroskopiske ulikheter når det gjelder kvalitet. V. III skal visstnok gi en mer nøyaktig fokusering (ved å halvere fokushastighet - iallefall på de nyeste teleobjektivene til Canon).

Extenderen ble stående fast på 200mm objektivet mitt. Veldig fornøyd med kjøpet. I videoen er den koblet til 100-400 for å se hvordan autofokus fungerer på f/8 (liveview), og hvor mye forstyrrelser det ble. Synes det fungerte relativt greit til filming (altså med stativ), men for fotografering trenger man så mye lys at det blir nok aldri aktuelt.

Edit - Et par bilder av extenderen og video av IS:

1.jpg 2.jpg Extenderen selv.

3.jpg 4.jpg Oppstilt ved 15-85mm. Passer ikke.

5.jpg 6.jpg 7.jpg Sammen med 100-400mm. Passer.

Som du kanskje ser så passer ikke extendere på alle objektiver. Det stikker for mye ut. Vet ikke hvordan dette er på 2x, eller andre merker sine. Men Canon sin 1.4x fungerer bare på et bestemt utvalg. Bare noen teleobjektiv i L-serien tror jeg (vet at 28-300 er et unntak).

Videoen var bare for å se hvor rolig man kunne filme. Sitter på huk, med ett kne i bakken. Kameraet hviler på det andre kneet.

http://www.youtube.com/watch?v=PjbUoc5pTnM

(Dette må være den posten med flest etter-redigeringer jeg noen gang har skrevet/gjort! - Men nå tror jeg at jeg er ferdig!)

Stilig. Mye koster en sånn extender ny eller brukt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...