Gå til innhold

Galaxy S II får konkurranse


Anbefalte innlegg

Ja enig i at HTC Desire sin skjerm er dårlig i sollys! For meg er det en god grunn til å bytte. Galaxy S2 skal i følge tester være bedre her. Stemmer det?

Min Focus er ekstremt bra i sollys og den har Super AMOLED, så jeg regner med SGSII er bra også. Jeg har lysstyrken min på minimum fordi jeg rett og slett får vondt i øynene mine når jeg bruker den i mørke omgivelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Galaxy S II har kanskje hakket bedre hardware, men software er minst like viktig og her er Sensation mye bedre enn SGSII etter min mening.

 

Blir forresten litt feil å si at Sensation har 1 GB minne når det følger med minnekort.

 

Når det er såpass få apps som lar seg installere på minnekort så blir det i grunn helt korrekt å si det på den måten. I tillegg blir det stadig vekk flere og flere store apps som veldig fort spiser opp internminnet. Litt leit både av HTC å ikke ha mer internminne, og Google for ikke å lage en løsning som gjør at alle apps kan installeres på minnekort.

Lenke til kommentar

Ser ingen konkurranse for min del. Galaxy S 2 har 16gb internminne plus slot. HTC har kun slot.

Det jeg ikke forstår er at de sier i artikkelen at Galaxy S2 kommer i 16GB og 32GB versjoner. Jeg kontaktet Samsung ang. dette, da det er kun den versjonen med 16GB som er tilsalgs. Vi svar med at det er kun 16GB som kommer til det nordiske markedet.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke HTC Sensation kommer til å bli en bedre telefon enn GS2, og det er mange grunner til dette. La oss se litt på de forskjellige punktene så jeg kan begrunne hvorfor jeg mener dette.

 

Maskinvare

 

GS2: 1,2GHz dobbelkjerne, 1GB Ram, 400Mali GPU.

Sensation: 1,2GHz dobbelkjerne, 768MB Ram, Andreno 220 GPU.

 

Her har GS2 både mer minne å rutte med og en bedre GPU. Historisk sett har også Samsung sine ARM baserte brikkesett ytet hakket bedre enn Qualcomm sine ARM baserte brikkesett.

 

Skjerm

 

GS2: 4,3" Super-AMOLED-Plus, 800 x 480, Gorillaglass.

Sensation: 4,3" S-LCD, 960 x 540

 

Vel det eneste som taler for Sensation her er den høyere oppløsningen, men i praksis så vil det være veldig vanskelig å se forskjeller. Da det allerede er veldig vanskelig å se forskjellen på oppløsnings forskjeller mellom iPhone 4 og SG2, så vil vil forskjellen opp mot Sensation være en mindre merkbar. GS2 skjermen konsummerer ca 50% mindre strøm, har sanne svartfarger, uendelig kontrast, sprekere farger, veldig god i sollys og er dekket med ett utrolig holdbart Gorillaglass.

 

Kamera

 

GS2: 8MPX, 1080P, 2MPX front.

Sensation: 8MPX, 1080P, VGA front.

 

I utgangspunktet ser disse ganske like ut på papiret, men GS2 har uten tvil ett mye bedre kamera, samt videokamera. Ser vi på alle HTC sine kameraer de siste årene har de ikke fått annet enn slakt i sine toppmodeller. Kamera med andre ord er ikke ett av HTC sine sterke sider, mens GS1 og spesielt GS2 har blitt skrytt opp i skyene for sine gode kameraer.

 

Brukergrensesnitt

 

GS2: Touchwiz 4,0 (Android 2.3.3)

Sensation: Sense 3,0 (Android 2.3.3)

 

Touchwiz er uten tvil grensesnittet som er mest brukervennlig, ryddigere og mer rediger bart enn Sense (TW 3,0 vs S 2,0). Jeg mener dette er faktisk fakta og ikke bare en smak sak. Touchwiz lar det selv velge de fire ikonene som er plassert nederst på skjermen, du får også veldig brukbare snarveier i "notifications bar" som Wifi, Bluetooth, GPS, lydløs og styring av autorotasjon. Selv plasseringen av ikoner i "programmer" er rediger bart. TW 4,0 tar alt dette til nye høyder. TW støtter også alle video formater ut av esken som jeg har hevet mot det, MKV, H.264, Xvid, DivX etc. TW har også en app kalt Kies Air som lar deg overføre bilder, video, meldinger og drive på generelt telefon administrering via Wi-Fi uten å måtte installere noe programvare på dataen din. Touchwiz 4,0 er rett og slett imponerende!

 

Batteri

 

GS2: 1650mAh

Sensation: 1520mAh

 

GS2 sitt større batteri sammen med en skjerm som bruker ca halvparten så mye strøm som en S-LCD betyr dette i praksis at du enkelt får 2-3 dager ut av en GS2 med moderat bruk.

 

Utforming og byggekvalitet

 

GS2: 125,3 x 66,1 x 8,49mm, 116g

Sensation: 126,1 x 65,4 x 11,3mm, 148g

 

Uten tvil er GS2 den mer kompakte og nettere telefonen. Telefonen er rett slett imponerende når det gjelder dette med tanke på skjermstørrelse og maskinvare. Sensation har på sin side en overlegen byggekvalitet med ett chassis i metal, men dette har også sine bakdeler i form at økt størrelse og vekt kontra GS2. Personlig har jeg ingenting imot GS2 sin byggekvalitet, da det resulterer i en ultra tynn, kompakt og lett telefon. Dette punktet mener jeg er må avgjøres av personlig preferanse, GS2 føles ikke på noe måte ut som en billig telefon, men Sensation har bare rett og slett en mer solid følelse.

 

 

Med bakgrunn i dette er jeg bombesikker på GS2 vil fortsatt være kongen på haugen etter Sensation kommer på markedet, og en god stund etter også.

 

Jeg jobber med mobiltelefoner, og har veldig mye erfaring med de fleste smarttelefoner idag. Jeg har brukt telefoner som Desire, Desire HD, Wildfire, Desire S, Incredible S, LG 2x, Galaxy S, Galaxy S2, iPhone (3G, 3GS, 4), SE X10 (stor, mini, mini pro), Huawei U8800 velidg mye og mange av de som mine egne personlige telefoner. Så jeg liker å tro at jeg er kompetent på mobiltelefoner generelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

GeCcO, jeg har installert ca 70 apps på min Desire med ca 100mb internminne. Så nei, jeg ser ikke problemet. Det er svært sjelden jeg kommer over apps som er på over 2 mb og som ikke støtter flytting til minnekort. SGSII har forresten "bare" 2GB internminne til apps.

 

Mannenigata, ikke vanskelig å se at du er unyansert i kritikken mot Sensation (eller så mangler du kunnskap). Sensation har også gorillaglass, og hvis du ikke ser forskjell på 216 PPI og 329 PPI kan jeg dessverre ikke ta deg seriøst, for forskjellen er som natt og dag. Kamerakritikken din er fullstendig uten grunnlag, og alt du nevner som fordeler for TouchWiz bortsett fra formatstøtten er også tilstede i Sensation, pluss litt til som dynamic lock screen og favoritter. Hvis du leser litt reviews av tidligere håndsett fra produsentene, kommer det klart fram at Sense generelt får langt mer skryt enn TouchWiz så når du bastant påstår at TouchWiz er best må du nok komme med bedre argumenter enn funksjoner som begge UIene har.

 

Det er lov å favoritisere en produsent, men hvis du skal sammenligne gjør ihvertfall såpass mer research at du vet hva begge telefonen tilbyr.

Lenke til kommentar

Skjerm

 

GS2: 4,3" Super-AMOLED-Plus, 800 x 480, Gorillaglass.

Sensation: 4,3" S-LCD, 960 x 540

 

Vel det eneste som taler for Sensation her er den høyere oppløsningen, men i praksis så vil det være veldig vanskelig å se forskjeller. Da det allerede er veldig vanskelig å se forskjellen på oppløsnings forskjeller mellom iPhone 4 og SG2, så vil vil forskjellen opp mot Sensation være en mindre merkbar. GS2 skjermen konsummerer ca 50% mindre strøm, har sanne svartfarger, uendelig kontrast, sprekere farger, veldig god i sollys og er dekket med ett utrolig holdbart Gorillaglass.

Det er ikke sikkert at SAMOLED+ bruker mindre strøm enn LCD, det har bare vært tilfelle med mørkt innhold på skjermen med tidligere *LED teknologi, men jeg har ikke sett noen tester for SAMOLED+ enda. Se her for mer info.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Ja enig i at HTC Desire sin skjerm er dårlig i sollys! For meg er det en god grunn til å bytte. Galaxy S2 skal i følge tester være bedre her. Stemmer det?

 

Jeg hadde Desire HD før og det er en ekstremt stor forskjell.

 

Mens Desire er så og si umulig å se noe som helst på i sollys er det ikke noe problem å se ting på skjermen med SG2.

 

Jeg skulle se hvor mye klokken var på desire og det var faktisk nesten umulig uten litt kunstig skygge..

 

Tragisk..

 

og hvis de går for like tragisk skjerm på sensation er det ene og alene god nok grunn til å styre langt unna spør du meg...

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar

Sensation ser ut til å bli et meget godt produkt. Spent på å se litt reviews, men er rimelig sikker på at jeg kommer til å gå for denne etter å ha hatt iPhone 3Gs og iPhone 4. Trodde lenge at iPhone 5 ville bli min neste telefon, men Sensation er virkelig sexy og Android er blitt såpass bra nå at jeg tar spranget :dribble:

Endret av elf_man
Lenke til kommentar

mannenigata

 

er du sikker på at 400Mali GPU er en kratigere GPU enn Andreno 220 GPU?

 

copy paste:

Also, a team known as Anandtech has done several tests on Adreno 220 GPU. One of them was the GLBenchmark 2.0, which records the performance of OpenGL ES 2.0 compatible devices such as Mali™-400 MP using two long suites that include a combination of different effects such as direct lighting, bump, environment, radiance mapping, soft shadows, texture based on the use of vertex shader, deferred multi-pass rendering, texture noise, etc. and the test showed that Adreno 220 GPU was 2.2 times faster than the other existing devices such as Mali-400 MP GPU.

Lenke til kommentar

Valgets kvaler

Jeg venter selvsagt på Iphone 5, har Iphone 4 men skal ha en telefon og 2 i mellomtiden.

Jeg var rimelig sikker på at dette ble LG Optimus 3D , nå står det mellom den og Htc Sensation. Samsung sin Galaxy s2 har egentlig aldri vært noe alternativ, liker forsåvidt Samsung, hadde den første Galaxy men hatet på den tiden iallefall dette KIES greiene deres.

Så før Iphone 5 kommer håper jeg først Lg sin dukker opp :-)

Lenke til kommentar

GeCcO, jeg har installert ca 70 apps på min Desire med ca 100mb internminne. Så nei, jeg ser ikke problemet. Det er svært sjelden jeg kommer over apps som er på over 2 mb og som ikke støtter flytting til minnekort. SGSII har forresten "bare" 2GB internminne til apps.

 

Mannenigata, ikke vanskelig å se at du er unyansert i kritikken mot Sensation (eller så mangler du kunnskap). Sensation har også gorillaglass, og hvis du ikke ser forskjell på 216 PPI og 329 PPI kan jeg dessverre ikke ta deg seriøst, for forskjellen er som natt og dag. Kamerakritikken din er fullstendig uten grunnlag, og alt du nevner som fordeler for TouchWiz bortsett fra formatstøtten er også tilstede i Sensation, pluss litt til som dynamic lock screen og favoritter. Hvis du leser litt reviews av tidligere håndsett fra produsentene, kommer det klart fram at Sense generelt får langt mer skryt enn TouchWiz så når du bastant påstår at TouchWiz er best må du nok komme med bedre argumenter enn funksjoner som begge UIene har.

 

Det er lov å favoritisere en produsent, men hvis du skal sammenligne gjør ihvertfall såpass mer research at du vet hva begge telefonen tilbyr.

 

Sensation har forøvrig 256 PPI hvis noen skulle være interessert og SGSII har 218 PPI. Spørsmålet er om Sensation har Pentile Matrix arrangement på skjermen slik som Motorola Atrix, men det er sikkert mulig å se forskjell.

Lenke til kommentar

Hey.... var ikke klar over at SGG2 støttet så mange filmformater!

 

Men det blir nok uansett en HTC Sensation på meg (Desire HD'n ble stjålet ... SVARTMAKT!)

 

Er det noen avspillere som støtter samme filmformat som SGS2 (gjerne streamet fra SMB.... har kjøpt et par for å teste tidligere som ikke holdt hva de lovet)?

 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Venter heller jeg, tror det vil komme mer spennende i tiden som kommer som f.eks denne http://www.amobil.no/artikler/galaxy_s_iii_lanseres_tidlig_i_2012/98699

 

Og forresten har dere lest:

http://www.mobilen.no/artikler/apple_saksoker_samsung_for_plagiat/94078

 

Venter nok heller jeg, for tror det kommer mye bra i tiden som kommer http://www.amobil.no/artikler/galaxy_s_iii_lanseres_tidlig_i_2012/98699

Lenke til kommentar

Venter heller jeg, tror det vil komme mer spennende i tiden som kommer som f.eks denne http://www.amobil.no/artikler/galaxy_s_iii_lanseres_tidlig_i_2012/98699

 

Og forresten har dere lest:

http://www.mobilen.no/artikler/apple_saksoker_samsung_for_plagiat/94078

 

Venter nok heller jeg, for tror det kommer mye bra i tiden som kommer http://www.amobil.no/artikler/galaxy_s_iii_lanseres_tidlig_i_2012/98699

Med den holdninga der blir det aldrig ny mobil! ;)

 

Det vil altid komme noe nytt og spennende i kikkerten uansett når og hvilken telefon man ser på.

 

edit: byttet aldrig med altid.

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...