Kristine Ask Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 (endret) Virker som folk som spiller MMOs som WoW er jævlig redd for å bli stigmatisert og skriker ut med en gang noen kritiserer dem. Er det virkelig så viktig for oss andre å vite at de som spiller har et liv utenom? Ja, det finnes spillavhengige, og ja, det finnes folk som fornekter at de er det, men om dere i WoW-communityet tror at dette evindelige maset om at dere har et liv utenom spillet gagner til noe som helst tar dere skammelig feil. Det forsterker heller det stikk motsatte. Mitt råd er derfor. Spill og vær glad, ro ned, og kos dere med livet på skjermen og livet utenom. Du har rett i at dette er et sårt tema for mange spillere. Meg selv inkludert. Men, det er ikke så rart at en blir litt hårsår når man stadig blir framstilt som syk. En ting er "get a life" eller "gamere er sosialt inkompetente"-mytene. Men å bli tilskrevet en avhengighetsdiagnose på bakgrunn av en hobby er for meg rett og slett provoserende. Jobber selv med dataspill, så for meg det dukker opp i samtale litt over gjennomsnittet kanskje. Og reaksjonene fra folk jeg møter er veldig ofte knyttet til avhengighet/frykt for avhengighet. Vi løser det kanskje ikke ved å selv sette fokus på det (å sette fokus på forskjeller/myter har også forsterkende effekter), men hva annet skal vi gjøre? Blir det virkelig bedre om vi bare holder kjeft og later som ingenting? Det eneste som ser ut til å gi mening for meg er å trekke fram ting som at det ikke finnes noen avhengighetsdiagnose for dataspill, at tidsbruk =/= problembruk, hvordan deltagelse i spill er meningsgivende etc etc. Hva skulle jeg liksom ellers gjort? EDIT: Anbefaler denne artikkelen om hvordan forestillingen om spillavhengighet er fundert på (tilbakeviste men vellevende) stereotypier om dataspillere "Gaming (Ad)diction: Discourse, Identity, Time and Play in the Production of the Gamer Addiction Myth" http://gamestudies.org/0601/articles/cover Endret 23. mai 2011 av Kitaii Lenke til kommentar
Heart Break Kid Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hva skulle jeg liksom ellers gjort? Det er denne jeg reagerer mest på når andre snakker til meg om MMO-spilling. Det mest irriterende spørsmålet jeg får må bli: "Tenk på alt det andre du kunne gjort!" Det irriterer aller mest når det da er en fotballidiot eller en av samme ulla som spør om dette, som om deres liv er så mye bedre ... 1 Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Det er ikke vits å hate hverandre. De har andre interesser, de er barnslig og forstår ikke at du har en annen interesse. Ikke fall til deres nivå. Lenke til kommentar
Kristine Ask Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hva skulle jeg liksom ellers gjort? Det er denne jeg reagerer mest på når andre snakker til meg om MMO-spilling. Det mest irriterende spørsmålet jeg får må bli: "Tenk på alt det andre du kunne gjort!" Det irriterer aller mest når det da er en fotballidiot eller en av samme ulla som spør om dette, som om deres liv er så mye bedre ... Heh, jeg mente "Hva skulle jeg liksom ellers gjort" som "Hva annet skulle jeg gjort enn å forklare folk at de tar feil" (Svar til Rasta XP som irriterer seg over MMO spillere som forsvarer meningsinnholdet i sin spillopplevelse). Men er enig i at "Tenk på alt det andre du kunne gjort" er en klassisker som jeg også har møtt på endel ganger. Nei, hvorfor skulle jeg bruke fritiden min på noe jeg synest er kjempemoro... Lenke til kommentar
PSV Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hva skulle jeg liksom ellers gjort? Det er denne jeg reagerer mest på når andre snakker til meg om MMO-spilling. Det mest irriterende spørsmålet jeg får må bli: "Tenk på alt det andre du kunne gjort!" Det irriterer aller mest når det da er en fotballidiot eller en av samme ulla som spør om dette, som om deres liv er så mye bedre ... Du kunne jo sett på TV eller hengt på Facebook, da-ah!! Lenke til kommentar
Kasp0me Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 eller spilt et skytespill for det er jo såååå mye kulere da-ah!! Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Etterhvert som jeg ble eldre, og hadde omlag 2 års erfaring med spillet, startet jeg å ta det mer seriøst. Dagene mine bestod hovedsaklig av skolen og World of Warcraft. Jeg hadde det beste utstyret/gearet, og jeg var med i det mest prestigefulle guildet på serveren min. Jeg var suksessrik, og hadde for første gang i livet mitt opplevd å bli sett opp til av andre. Det var perioder jeg hadde omlag 500 faste seere når jeg streamet arena, og mestringsfølelsen det ga meg, var helt fantastisk. Dette gjorde ikke at jeg brukte mindre tid på WoW. Hvorfor skulle jeg det? Jeg var annsett som en god spiller, jeg hadde et godt rykte, og jeg kunne sakene mine. Spillet ga meg en følelse jeg aldri hadde opplevd før. Det var en fryd å spille, og jeg glemte det virkelige liv når jeg spilte det. Dette var for meg en viktig del av det hele. World of Warcraft uviklet seg etterhvert fra å være en hobby, til å bli en livsstil. En livsstil jeg til dels lever idag også. Dette vil sees på som negativt av hatere. just sayin Lenke til kommentar
Heart Break Kid Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Hva skulle jeg liksom ellers gjort? Det er denne jeg reagerer mest på når andre snakker til meg om MMO-spilling. Det mest irriterende spørsmålet jeg får må bli: "Tenk på alt det andre du kunne gjort!" Det irriterer aller mest når det da er en fotballidiot eller en av samme ulla som spør om dette, som om deres liv er så mye bedre ... Du kunne jo sett på TV eller hengt på Facebook, da-ah!! Det er nettopp det som er deres argument, og jeg lurer på hvilken måte det er bedre? 3 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Mange har problemer med at de ikke blir sett eller får nok oppmerksomhet, for disse kan WoW være en fin redning. Dersom de ikke har noe talent IRL kan de dedikere tiden sin på å bli suksessfulle i spillet for så å godte seg i ingame fame og berømmelse. Det er bedre enn ingenting men det triste er at tiden kunne vært brukt på å faktisk bli flink til noe utover et enkelt dataspill. Jeg klarte ikke å slutte med wow før jeg fant en ny hobby som jeg var minst like dyktig til. 1 Lenke til kommentar
Heart Break Kid Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Mange har problemer med at de ikke blir sett eller får nok oppmerksomhet, for disse kan WoW være en fin redning. Dersom de ikke har noe talent IRL kan de dedikere tiden sin på å bli suksessfulle i spillet for så å godte seg i ingame fame og berømmelse. Det er bedre enn ingenting men det triste er at tiden kunne vært brukt på å faktisk bli flink til noe utover et enkelt dataspill. Jeg klarte ikke å slutte med wow før jeg fant en ny hobby som jeg var minst like dyktig til. Greit nok det, men hva skiller hobbier? Jeg personlig driter i hva folk gjør, så lenge de har det gøy. Er ikke det hele vitsen med en hobby, å ha et tidsfordriv de liker? 2 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Problemet er hvis hobbyen tar overhånd, og dominerer livet ditt. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Heart Break Kid, Det er ikke helt optimalt hvis den eneste eller viktigste hobbyen din er å sitte i en stol og se på en skjerm. Jeg liker folk som er dyktige på noe, det inkluderer gamere, selv om spill skulle vise seg å være det eneste fe kunne. Men selv får jeg langt mer glede utav andre ting enn gaming. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 OP, du skriver at de som lar spillet ta overhånd Er selv ansvarlige for det mens spillet i seg selv er helt uskyldig. Stort sett reflekterer du ganske korrekt og modent men der gjør du skivebom. WoW er ikke bare på feil sted til feil tid, det forårsaker mye av ugagnet det gjør. Alkohol gjør deg mer aggressiv og WoW gjør deg mindre sosial. Dersom du forstår hvordan du påvirkes er det mye lettere å holde et sunt forhold til ting. Å spille WoW gjør deg ikke automatisk til nerd men å delta i aktiviteter som raid eller lignende gjør det. Når du planlegger dagene slik at du kan spille er man godt over den streken. Jeg er nerdete powergamer selv og ikke spesielt flau over det forresten. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Faktisk vurderer jeg å åpne opp wow kontoene nå, jeg savner alle haters som flamet meg. Er det noe sted i spillet utenfor instanser med jevn tilstrømning av spillere som kan gankes? Hvordan er guribashi arena nå? Lenke til kommentar
Laohn Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 World of Warcraft er ikke noe hokkus pokkus. Det er som alt annet. Det er ikke sunt å bruke 12 timer på noen aktiviteter hver dag. Uavhengig om det er wow, lesing av bøker, trening, eller festing. Alt med måte. Jeg mener du tar helt feil her, sikkert pga du er en aktiv WoW-spiller og ikke klarer å se det negative med spillet. Å lese, trene eller andre aktiviter fører med seg noe. Du får kunnskap og du er AKTIV med noe. Det MMO har er noe jeg kaller "Passiv spilling". Du er ikke aktiv. Om en person bruker 6 timer på Starcraft 2 hver dag tviler jeg noen her reagerer. Det er nærmest en sport som krever ufattelig mye. Hjernen går i høygir hele tiden da du må tenke på builds, taktikker, timings og mer til. I WoW blir du tvunget til å gjøre rimelig hjernedøde oppdrag. "Kill 25 Boars in search for 15 Candle Sticks" Slike oppdrag gjør du kanskje 1000-2000 ganger ? For å komme opp i høyere nivå med karaktern din. Er det alle ønsker for da skal dem gjøre det bra i PvP tenker dem ! Problemet er jo at du ikke på noen måte kan skille deg ut eller gjøre det bedre enn en tilsvarende person med samme utstyr og nivå. Det er ingen konkurranse ...... kun en konkurranse om dem som har grindet best utstyr og høyest nivå. Derfor tenker jeg det er skummelt å bruke så mange timer med passiv underholdning istedenfor spill som Counter-Strike eller Starcraft 2 hvor du er langt mer aktiv. World of Warcraft mener jeg er ødeleggende for folk. Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) World of Warcraft er ikke noe hokkus pokkus. Det er som alt annet. Det er ikke sunt å bruke 12 timer på noen aktiviteter hver dag. Uavhengig om det er wow, lesing av bøker, trening, eller festing. Alt med måte. Jeg mener du tar helt feil her, sikkert pga du er en aktiv WoW-spiller og ikke klarer å se det negative med spillet. Å lese, trene eller andre aktiviter fører med seg noe. Du får kunnskap og du er AKTIV med noe. Det MMO har er noe jeg kaller "Passiv spilling". Du er ikke aktiv. Om en person bruker 6 timer på Starcraft 2 hver dag tviler jeg noen her reagerer. Det er nærmest en sport som krever ufattelig mye. Hjernen går i høygir hele tiden da du må tenke på builds, taktikker, timings og mer til. I WoW blir du tvunget til å gjøre rimelig hjernedøde oppdrag. "Kill 25 Boars in search for 15 Candle Sticks" Slike oppdrag gjør du kanskje 1000-2000 ganger ? For å komme opp i høyere nivå med karaktern din. Er det alle ønsker for da skal dem gjøre det bra i PvP tenker dem ! Problemet er jo at du ikke på noen måte kan skille deg ut eller gjøre det bedre enn en tilsvarende person med samme utstyr og nivå. Det er ingen konkurranse ...... kun en konkurranse om dem som har grindet best utstyr og høyest nivå. Derfor tenker jeg det er skummelt å bruke så mange timer med passiv underholdning istedenfor spill som Counter-Strike eller Starcraft 2 hvor du er langt mer aktiv. World of Warcraft mener jeg er ødeleggende for folk. Jeg har ikke vært online på WoW siden starten av desember, og har ikke spilt aktivt siden i fjor sommer. Så nei, jeg spiller ikke wow. Jeg mener fremdeles at det ikke er bra å drive med en aktivitet hele tiden. Det er klart at en kan argumentere for at wow er mer sløsing av tid enn hva Starcraft eller lesing er, men til syvende og sist gjør man det for underholdningsverdien. Man gjør noe fordi man synes det er gøy. Å ha lite variasjon i hverdagen er lite sunt over en lang tidsperiode, uavhengig av hva slags aktivitet det er. Ettersom du regner Starcraft som en sport, vil jeg da legge til at det er stor forskjell på å spille profesjonelt og på hobbybasis. Er man proff innen noe, blir det som en jobb, og man vil derfor ha et annet syn på ting. En vil derfor ikke nødvendigvis sitte i 12 timer hver dag og spille, samtidig som det går ut over andre ting. En vil ofte leve med andre som driver med det samme, og finne på andre aktiviteter ved siden av. Det blir derfor en helt annen balansegang i hverdagen, og man har ikke en jobb som må med ved siden av. Generelt sett er det ikke bra med for mye av en aktivitet, hvis det resulterer i at det går ut over andre aktiviteter, som søvn, jobb, sosialisering osv. Dette er felles for både WoW, Starcraft, lesing, TV-titting eller løping i skogen. Driver man med noe profesjonelt, vil det ikke gå ut over andre aktiviteter i lik grad, og en kan derfor ikke bruke det som en sammenligning. Det er viktig med variasjon i hverdagen. Edit: Jeg synes forøvrig det var jævli arrogant å komme med dette utsagnet: Jeg mener du tar helt feil her, sikkert pga du er en aktiv WoW-spiller og ikke klarer å se det negative med spillet. Det viser bare at du ikke har tatt deg tid til å lese gjennom hele førsteposten min, da jeg tydelig presiserer at jeg ikke lenger spiller, og at det var nettop derfor jeg valgte å skrive om emnet. Fordi jeg kan ha et objektivt syn. Slike argumenter er bare helt på jordet, og hører hjemme på barneskolen. Endret 4. juni 2011 av Ajaco 2 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Laohn, Du bommer litt.. Hvor intensivt spillene er avhenger av spilleren og ikke bare av spillet. Du kan spille kabal og minesveiper mer intensivt enn koreanere spiller starcraft. Det er greit at du er negativ til "passiv" spilling, som fremdeles er mer aktivt enn å se på TV, men du kan ikke bedømme aktivitetsgraden på den måten. Ajaco, Bruker du timevis på et spill daglig er du nerd og det drar så absolutt ikke damer. Å sammenligne det med trening eller andre ting er helt bak mål, det har ingenting til felles. Å ha et liv betyr at man er noe i den virkelige verden. Hvis man må skjule seg og logge inn på en server for å vise hvor bra man er så sier det noe om oss. Et digitalt liv tells ikke Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 Ajaco, Bruker du timevis på et spill daglig er du nerd og det drar så absolutt ikke damer. Å sammenligne det med trening eller andre ting er helt bak mål, det har ingenting til felles. Klart det er sammenlignbart. Det er ikke sunt å spille 12 timer hver dag, men det er heller ikke sunt å trene 12 timer hver dag, selv om du har "et liv" dersom du driver med sistnevnte. Det var poenget mitt. Ikke hva som er mest sosialt godtatt, eller hva som "gir deg et liv". Å ha et liv betyr at man er noe i den virkelige verden. Hvis man må skjule seg og logge inn på en server for å vise hvor bra man er så sier det noe om oss. Et digitalt liv tells ikke Jeg er uenig dette utsagnet. Man kan ha en balansegang. En kan være god i dataspill, men samtidig ha mange venner, og/eller være noe i den virkelige verden. Er ikke slik at man må velge mellom å være noe på wow, eller i virkeligheten. Finnes mange som balanserer dette fint. Det er også noe av grunnen til at jeg lagde tråden. Nettop fordi folk har slike holdninger. Holdninger som tilsier at dersom man har brukt mye tid på WoW, som er en helt vanlig hobby, så kan man ikke ha et liv ved siden av. Det er totalt feil, og blir like dumt som å si at en ikke kan ha et liv, kun fordi man er flink til å spille dart, eller whatnot. 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 At du finner det rimelig å sammenligne trening med å sitte inne og se på en dataskjerm tviler jeg ikke på, det er vanskelig for en som er avhengig å se seg selv fra utsiden. Med din logikk blir trening og spising usunt.. Holdningene du prater om er ikke bare fullt berettiget, de kommer som et resultat av slike som deg. Hvis du vil gjøre noe med holdningene er det to ting du kan gjøre. Det ene er å være et levende eksempel på at de ikke stemmer, da vil du ikke føle deg truffet slik du nå gjør. Det andre er å ikke la noen vite at du spiller wow, ingen trenger å vite nøyaktig hvilke spill du spiller. Å lage en tråd på et forum vil bare ha motsatt virkning siden du forsterker holdningene.. Hva får deg til å tro det er et liv å sitte 12 timer alene og spille dart på rommet sitt? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Akkurat hva med utsagnet mitt var du uenig med? Det du skriver om balansegang er jeg nemlig enig med, og utsagnet mitt motstrider det ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå